Koira-allergeeneille altistaminen vai työpaikan vaihto

Jatkostaan epävarma

Olen työpaikassa, jossa on pidetty koiria sisätiloissa parisen vuotta, mutta ei enää. Aloittaessani työt, en reagoinut koirien satunnaiseen läsnäoloon, koska ne olivat tyystin eri tilassa, jossa itse 95% työskentelin.
Vasta myöhemmin havaitsin, että melkein kaikilla työkavereillani on koira tai useampi harrasteena tai kotona olemassa.

Säännöllisen työn aloittamisen jälkeen, huomasin hengitysteiden ärtyvän työpaikalle tultuani, nenästä alkoi vuotaa kirkasta nestettä ja silmiä särki, vuoti tai ne ovat kuivat ja kutiavat. Myös päätä särkee usein, joka on uusi kokemus muiden oireiden joukossa.

Lapsuudenkodissa oli koiria, itselläni oli 10 vuotta sitten kissoja ja ystävillä molempia, joten näiden eläinten kanssa olen ollut aiemmin paljon tekemisissä, kunnes tuli muutaman vuoden tauko eläinpaikoissa käymiseen, jonka jälkeen allergiaoireeni alkoivat. Syitä en ole selvittänyt, vaan elän tilanteen mukaan, joka on oleellisempaa.

Käydessäni nyt sukuloimassa ym. paikoissa, joissa koiria on, olen käyttänyt antihistamiinia allergiaoireiden lievittämiseen. En kuitenkaan halua aloittaa käyttämään niitä säännöllisesti, ellei se ole täysin välttämätöntä.

Pidän työpaikastani, mutta olen epävarma järkevyydestä altistaa itseäni säännöllisesti koira-allergeeneille ja mahdollisesti siten pahentaa allergiasoitumistani myös muulle.

Kysynkin, että millaisia kokemuksia keskustelupalstan lukijoilla on asian ympäriltä?
Entä onko epäsäännöllinen keikkatyö allergisoivassa ympäristössä yhtään sen turvallisempaa?

6

635

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Histan Antti

      Voisiko kyseessä olla tila jossa alitajuisesti suggeroit itsellesi oireita? Jos et tietäisi koirista ollenkaan niin olisiko sinulla oireita lainkaan? Itselläni on muutama tuttu joilla oireet ovat alkaneet vasta sitten kun tajusivat että talossa on kissa tai koira. Tullaan niin allergisiksi että ja se varmasti muistetaan kertoa jokaiselle, mutta röökiä pystyy vetämään topan päivässä ja henkeä ei ahdista, minusta se on outoa! Toisaalta näitä allergeeneja on monessa muussakin paikassa joten oireilua pitäisi tapahtua myös esim. ostoskeskuksessa. Työpaikallasi voi olla myös home itiöitä jotka tekevät em. oireita tai sitten pelkkä placepo ärsyke riittää.

      • oivallusta koirista

        Yksi työkaveri sanoo, että oireilee homeeseen helposti ja tuolla sitä vaivaa ei ole hänellä, joten kallistun koiraongelman puolelle.


      • Vammainen79

        Allergiset taitaa olla ainut vammaisryhmä, jonka vammaa uskalletaan julkisesti epäillä ja vähätellä. Tämä tuntuu pätevän varsinkin eläimille allergisiin.

        Ehkä ongelmana on se, että eläinallergikot käytännössä rajoittavat ikävällä tavalla lemmikinomistajien mahdollisuuksia tuoda eläimiään julkisille paikoille. Ongelma yritetään ratkoa leimaamalla allerginen luulotautiseksi.


      • kuten muillekin ongelmajätt...
        Vammainen79 kirjoitti:

        Allergiset taitaa olla ainut vammaisryhmä, jonka vammaa uskalletaan julkisesti epäillä ja vähätellä. Tämä tuntuu pätevän varsinkin eläimille allergisiin.

        Ehkä ongelmana on se, että eläinallergikot käytännössä rajoittavat ikävällä tavalla lemmikinomistajien mahdollisuuksia tuoda eläimiään julkisille paikoille. Ongelma yritetään ratkoa leimaamalla allerginen luulotautiseksi.

        Eläimet ovat elävänäkin ongelma useimmille, joten olisi suotavaa, että niiden tuomisesta ihmisten joukkoon vaadittaisiin asianmukaista haittaveroa.


      • *kiitos röhönauruista* :D
        Vammainen79 kirjoitti:

        Allergiset taitaa olla ainut vammaisryhmä, jonka vammaa uskalletaan julkisesti epäillä ja vähätellä. Tämä tuntuu pätevän varsinkin eläimille allergisiin.

        Ehkä ongelmana on se, että eläinallergikot käytännössä rajoittavat ikävällä tavalla lemmikinomistajien mahdollisuuksia tuoda eläimiään julkisille paikoille. Ongelma yritetään ratkoa leimaamalla allerginen luulotautiseksi.

        Allergiset vammaisryhmä??!! VOI JEESUS!!
        TYPERINTÄ MITÄ IKINÄ OLEN KUULLUT!!!
        itselläni on diabetes..sinun "mittapuullasi" minäkin olisin varmasti vammainen.. Oikeesti HOHHOIJAA MITÄ P*SKAA!!

        Allergia on allergia eikä mikään vamma!!!


    • Sama vika

      Minulla on samantyyppinen tilanne kuin sinulla. Lapsuudessa ja nuoruudessa minulla oli kotona aina kissoja ja koiria.

      Kun aikuistuttua muutin pois, en enää hankkinut kotieläimiä omaan kotiini. Kävin eläinkylissä vuosikausia, enkä saanut mitään oireita kunnes vasta lähes viiskymppisenä yhtäkkiä en pystynyt olemaan kissan kanssa saman katona alla.

      Minulla ei vuoda silmät vaan ottaa henkeen ja koskee keskelle rintaa niin riivatunmoisesti, että 10 min. on maksimi kun pystyn olla kissan kanssa. Eikä auta lääkkeet ainakaan käsikauppalääkkeet enkä ole saanut lääkäriltäkään sellaisa rohtoja, jotka tepsivät.

      Minulla on lievä astma, mutta oirehdinta kissoille alkoi vuosia ennen kuin astma puhkesi (kemikaliastma). Olen kuullut muistakin vastaavista tapauksista kuin minulla ja sinulla on.

      Kysyin viimeksi keuhkolääkäriltäni, onko vaivaani siedätystä. Lääkäri sanoi, että vain IGE-välitteistä (allerginen) voidaan siedättää, minulla on sisäsyntyistä.

      Tällä elämänkokemuksella tulee mieleeni, että ehkä sinun kannattaisi testauttaa, oletko allerginen kissoille ja koirille. Jos olet, IGE-välitteiset allergiat voidaan siedättää. Samalla kannattaa ehkä selvittää muukin allergisuus.

      Tiedoksesi, että lapseni oirehti koulussa kissalle pelkästään, että luokkatovereiden kotona oli kissoja ja eläinpöly kulkeutui vaatteissa. Voihan sitä kulkeutua työpaikallasikin ilmastoinnin ja työtovereiden vaatteiden välityksellä työtilaasi.

      Suosittelen, että otat yhteyttä lääkäriin tilanteen selvittämiseksi ennen kuin teet työpaikkaa koskevia päätöksiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1114
    Aihe