Saako kouluavustaja komentaa?

Miia

Jaksakaa lukea koko juttu niin tiedätte kaiken ja ongelmani. Please! =)

Mitäs mieltä olette tästä asiasta? Yks luokka jossa olen joskus, siis 5 lk:n (matikantunti), on aika häijy, ainakin mulle, virnuilevat kun opettaja ei näe yms, tietysti itse haluaisin lopettaa sen alkuunsa. No aloitampa alusta:
Aloitin n. 3 viikkoa sitten. Mulla on ollut joka viikko kerran niiden tunti.

Eka tunti (mulla oli vastauskirja kädessä) meni niissä merkeissä: Että "-hei, mee pois siitä pälyilemästä, häivy, osaan mä itekin laskee!" (yks poika) Ja "hah, tol on vastauskirja, mitä, et sä muuten osaa laskee, heh heh ja heh".
Ja että viittaavat, mut osa on silleen vähän että jaa mieluiten opettaja (varsinkin tytöt..) Ja pojat on just silleen että ne ei ota ollenkaan vakavasti mua ja kuuntelevat kyllä kuitenkin opettajaa.

Toka tunti (eli viime viikon tunti) meni näin. Jo ennen kuin menin luokkaan olin päättänyt että muahan ei tänään "murskata", ne on kuitenkin vaan oppilaita joita minun pitäis neuvoa kun tarviivat apua.

No, kun tulin luokkaan open kans, ei ne niin mitään juuri sanonu ja olivat kun mua ei oliskaan ja mulla ei ollut tarkistuskirjaa. No, aloin kiertelemään ja kun yks poika sanoi"-mitä siinä mulkkaat ?(vaikka en tod. mulkannut) Sanoin napakasti: No en tod. yhtään mitään, enkä ole edes sun vieressä! Joten turhaan valitat!
No sitte seuraava juttu oli se kun yks tyttö sammutti ihan tahallaan mun edestä valot (vaikka niin ei saanut tehdä..) ja muutkin yhty siihen että "SAMMUTA!" Minä siihen että -"kuule, ihan vapaasti! Ne valot EIVÄT ole mun vastuulla! No! sammutatko! Sitten se tyttö meni omalle paikalleen ja sanoi ".en taidakaan sammuttaa! Se tunti siis meni yllättävän hyvin.

Mutta tämän viikon tunti oli yhtä "h*lvettiä!" ne katto mua ja "naureskelivat" ja virnuilivat ja muutenki ilveilivät enkä mä jaksa tommosta! En todellakaan, olin niin väsynyt enkä jaksanut sanoa mitään vastaan. Osaisin kyllä neuvoa heitä, mutta jostain kumman syystä niitä oikein kovasti huvittaa kun oon siellä..?? Olin muutenkin vähän herkkis viime tunnilla niiden kanssa..

En jaksais koko koulussa olla enää ellei siellä olisi myös "kivoja" luokkia. Tänään esim. oli 4 lk:n opettaja pois koko päivän ja sain toisen kouluavustajan kanssa tuurata sitä opettajaa. Sekä 3 lk:n kahta kuvistuntia.

Kertokaa mulle miten musta vois tulla "päättäväisempi" ja voisin koota itteni niiden 5 lk:n kanssa, muulla luokalla ei niin ongelmia ilmaannu..

Olen 19v. Toinen kouluavustaja tuntuu olevan suositumpi tai jotain, kun se on samassa koulussa käynyt ala-asteen ja minä muualla ja se toinen k.a. tuntee miltei kaikki oppilaat ja on joskus keinunu niiden kanssa välkällä ja leikkii oppilaiden kanssa ja ne pyörii sen ympärillä jne, mutta jännä juttu täs on se, että minä olin sitten 3 lk:n kuvistunnilla se "tiukempi" tätsy ja tää (vaikka sanni, toinen k.a.) oli semmonen että piirteli melkei joillekin tytöille valmiiks juttuja) niin pojat kuiteski tuli miltei poikkeuksetta näyttämään töitään MULLE että tää on valmis. Ja kun niille sano, että ei kelpaa, niin ne vaan kiltisti, että "-okei" jne... *kun saiskin aina olla 3 luokassa!* =) Ei sitä edes voi selittää, miltä tuntui olla sellasessa luokassa että ne eivät suuttuneet vaikka niille olikin välillä negatiivinen, se sanni taas ei komenteluun paljon osallistunut..


Olen aika hiljainen tyttö, mutta tulen hyvin toimeen kaikkien kanssa jos vaan siis ovat kavereitani tms.. Jos eivät olen hyvin "haavoittuvainen" ja minusta tulee kauheen epävarma. Enkä mä mitenkään ylpeä ole, mutta välitunneilla tykkään mieluiten vaan "valvoa" enkä juosta lasten luo ja huutaa että moi moi moi moi! Moikkailen kuitenkin kaikille jotka tuntee. haluisin oikeasti niin että lapset tajuaisivat että olen ope enkä mikään muu! Pidän lapsista, mutta en pidä siitä että ne ottavat minusta murskavoiton, kuten 5 luokkalaiset!

Help, kuinka käyttäytyisin heidän edessään kuin aikuinen myös silloin kun he naureskelevat ja ilveilevät??

11

1635

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ausku

      Sinun pitäisi varmaan vaan päättää omassa mielessäsi, että OLET aikuinen, ja sitten vaan käyttäytyä sen mukaan. Lapsethan lällättävät ja katsovat ja naureskelevat, se on vaan kestettävä, tuskin syy edes sitä paitsi olet välttämättä sinä. Äkkiä siellä varmasti pääsee siksi nauramisen kohteeksi, jos lapset huomaavat että olet vähän epävarma omasta roolistasi. Ja jos ne sanovat esim. mulkoilusta, niin usko pois, sitä ne tekevät kaikkialla. Minä pyrin aina itse tekemään niin, että en mene tuijottelemaan oppilaiden tekemisiä selän TAKAA, koska itsestäni se ennen tuntui vaikeimmalta. Menen reilusti viereen tai vähän etuviistoon, silloin oppilas ainakin näkee milloin katson ja milloin lähden. En oikein muuten osaa neuvoa kuin että uskalla olla aikuinen. Ei mikään pikkupomo kuitenkaan, ole oma aito itsesi, sillä tavalla yleensä kyllä voittaa luottamuksen. Lapset ja nuoret kun aistivat myös teeskentelyn.

    • sijainen

      Lapset on lapsia. Ne kokeilee kaikkia ja yrittää venkoilla. Kaikkea ei tarvi ottaa henkilökohtaisesti. Olen ollut sijaisena paljon, itse olen opiskelija. Oppilaat pyrkii aina alussa temppuileen ja sanoo esim. et meidän ope tekee aina näin, päästä esim. aina niin ja niin paljon aikaisemmin koulusta yms. Ei muuta kuin jämäkkyyttä. Älä pelästy niiden ilkeilyjä. Joskus voit olla niin kuin et olis kuullut ivailuja. Kun oppilaat huomaa, ettei iva tehoa, lopettaa ne pahimman kiusanteon. Tärkeintä on ettet näytä epävarmuutta.

      • sijainen

        Olen itse sijaisena käyttänyt pientä uhkailua. (Se tietysti on eri asia kun oma ope on paikalla.)
        Esim. kirjaan kaikki häiriköt listaan tai, että päästän heidät vasta 5 yli pois koulusta. Jotkut pelkää ihan kauheesti myös sitä, että oma opettaja saa huonoja terveisiä...


      • Anonyymi

        Haloo. Eikö nykyään muksut kunnioita vanhempia ihmisiä? Ennen kunnioittivat. Missähän mahtaa olla vika? Joka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee.


    • 30 koulua

      Puhutko tosiaan ala-asteikäisistä? Kuinka kummassa omat kokemukseni on niin, että ne on helppoja ja kilttejä, paitsi hiukan villiintyvät 6. luokan keväällä.

      Olen kiertänyt sijaisena toistakymmentä vuotta, sekä maalais- että kaupunkikouluissa. Missä päin maata nämä röyhkeät 5-luokkalaiset vaikuttavat?

      Ainoa selitys, mitä löydän on se, että sillä inhottavalla luokalla on joko

      A) Muutama (yli-ikäinen? alidiagnosoitu?) häirikkö

      tai

      B) Poikkeuksellisen ikävä/huono/burnout- oma opettaja.

      (Tai sitten C) Koulun henki kokonaisuudessaan on jotenkin vinoutunut.)

      Miltä kuulostaa? Kommentoi kernaasti. Jos sen luokan oma opettaja on ok tyyppi, juttele sen kanssa on yksi keino.

      • Miia

        Eihän koulun muissa luokissa olekaan mitään vikaa, ainoastaan tässä toisessa 5 luokassa, joka voi johtua siitä että siinä luokassa on niin paljon poikia..


      • 30 koulua
        Miia kirjoitti:

        Eihän koulun muissa luokissa olekaan mitään vikaa, ainoastaan tässä toisessa 5 luokassa, joka voi johtua siitä että siinä luokassa on niin paljon poikia..

        Juttele luokan opettajan kanssa. Ota asiaksi nimeämäsi oppilaat, ei niin, että "sun luokkasi on pahin kaikista". Jos opettaja on ammattiylpeä ja hyvä siis, keskustelee hän kyllä asiasta.

        Tuon ikäisillä pitäisi homma kyllä hoitua nopeasti pois päiväjärjestyksestä kunhan oma opettaja ottaa ongelmat asiallisesti käsittelyyn!

        Väittäisin, että olisi suht helppoa saada tyypit ruotuun. Mielestäni sinun ei tarvitse ottaa yksin asiaa kontollesi, vaan kaikkien kannalta parasta on se, että ammattiopettaja käsittelee tilanteen.

        Jos asia jätetään silleen on riski, että se pahenee. Ääritilanteessa puhu ongelmasta rehtorin kanssa. Ei 19-vuotiaan tarvitse tehdä sitä, mitä vanhemmalta, kokeneelta viranhaltijalta odotetaan!


    • sen pitää olla..

      Älä hae avustajaksi jos et pärjää kersojen kanssa.
      sun on pakko kuunnella kaikki mitä sulle sanotaan ja kestää ne,eikä ottaa niitä itseesi.
      mulla on 4 muksua ja koulu minne ensin pääsin avustajaksi oli koulu, missä oli ollut mun vanhin muksu ja siellä oli 2 mun muksua edelleenkin koulussa.jaksoin v..tuilua kuunnella jonkin aikaa kunnes tein selväksi että vaikka olen avustaja ja olen sijainen niin samat pätee siltikin.olitte mun lasten kavereita tai ei.
      lapset osaavat käsitellä hyvin meitä aikuisia.....

    • Jani

      Itselläni on ollut vuoden oma luokka ja sitten olen pari vuotta tuurannut luokanopettajia ja eritysopettajia. Olen mies.

      Aina kun uusi ihminen tulee luokan eteen alkaa ns. "kokeiluvaihe". Etenkin kun puhutaan 4.-6. luokkalaisista, ihan nuorimmilla tätä ei esiinny niin voimakkaana. Lapset kokeilevat mitä saa tehdä ja miten sinä reagoit. Tyylejä on tottakai monia, mutta minulla on ollut "luulot pois" asenne. Minä olen opettaja ja silmille ei yksinkertaisesti hypitä. Säännöt ovat kaikille samat ja näin tasapuoliset. Sanktiot ovat myös aina kaikille samat. Tämä helpottaa lasta ymmärtämään sääntöjen tarkoituksenmukaisuutta. Säännöt luovat turvallisuudentunteen jota lapset todellisuudessa kaipaavatkin.

      Ihan perusjuttuina on että minulle ei koskaan sanota rumasti. Ei millään asteella, ei nimitellä, ei komenneta pois tai mitään vastaavaa. Nimittelystä kirjoitan jälki-istunnon. Usein vielä jätän lapsen tunnin jälkeen kahdestaan puhutteluun oikeista käytöstavoista opettajaa kohtaan. Tällöin häirikönkin kova kuori murtuu ja yhteisymmärrys varmasti löytyy. Sama pätee mainitsemaasi ongelmaan "-hei, mee pois siitä pälyilemästä, häivy, osaan mä itekin laskee!" Minä olen opettaja ja seuraan juuri sen työskentelyä jonka parhaaksi koen. Mikäli lapsi kieltäytyy niin ota kirja pois. Sano että "tunti on osaltasi päättynyt, mene kirjastoon lukemaan vaikka Aku-Ankkaa. Tunteja tulee olla kuitenkin sinulla saman verran kuin kavereillasi, joten me jäämme sinun kanssasi kahdestaan suorittamaan tätä matematiikantuntia koulupäiväsi jälkeen." Äläkä koskaan uhkaile turhaan ja opeta sitä että et tarkoita mitä sanot. Kun joku on kerran jäänyt koulun jälkeen rästiin jäänyttä tuntiaan suorittamaan, niin sana kyllä kiertää. Seuraavalla matematiikantunnilla en usko että tulet kyseiseen ongelmaan enää törmäämään.

      Yleisen tuntien häirikön voi myös poistaa luokasta tuntia häiritsemästä. Käytävään häntä on turha päästää, sehän on kuin palkinto. 6-luokkalainen on hyvä viedä jatkamaan äidinkielen tehtäviään viereiseen 1-luokkaan. Häpeä on suuri, kun joutuukin pikkuisten joukkoon... isojen joukossa kun ei osannut käyttäytyä. Samaa logiikkaa myös toisinpäin: pikku 3-luokkalaisen kun vie kuudensien keskelle, niin kyllä vähän jo pelottaa.

      Kun lapset näkevät että sinä puutut asioihin, niin kokeilut yksinkertaisesti loppuvat. Harva lapsi nyt luonnostaan olisi niin ilkeä että haluaisi sinua kiusata, kyllä se on juuri tätä kokeilemista. Älä anna omaa auktoriteettiäsi murskattavan, äläkä yritä leikkiä "kaveria". Et ole lasten kaveri, olet heille opettaja. Työrauhan menettämisestä et kärsi pelkästään sinä, vaan itseasiassa koko luokka. Pidemmän päälle oppiminen kärsii paljonkin. Sinun tulee muistaa vanha sanonta "jumala taivaassa ja opettaja luokassa". Sinun tulee näyttää että luokan on toimittava sääntöjen mukaan ja loppujen lopuksi niinkuin sinä sanot. Koska lapsi kokee turvallisuuden tunteen vain jos kokee sinun välittävän.

      Tekstilläni en tarkoittanut että opettajan tulee olla tyranni. Ei todellakaan, mutta työ ala-asteella on kasvettamista miltei enemmän kuin opettamista. Kurinpito on oleellista tässä työssä.

      "Joka vitsaa säästää, se lastaan vihaa".

    • Anonyymi

      niin onhan se varmaan outoa kun joku komentelee, omat vanhemmat ei vissiin sitä tee koska vapaa kasvatus muiden rasitukseksi ja harmiksi

    • Anonyymi

      koulunkäyntiavustaja auttaa oppilasta jonka avustaja hän on.
      Muiden avustaminen tai ohjeistaminen ei kuulu hänen toimeenkuvaansa.
      Ei ihme että kettuilevat jos tunget heidän tontillensa ilman lupaa.
      Suurin osa oppilaista ei mitään tukea tarvitse. Paapominen haittaa oppimista.
      Aina kouluissa on juoruiltu ja naurettu tiukkkapipoisille tai muuten
      hoopoille opettajille. Varmaan myös tiukkapipoiselle avaustajallekin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      73
      5146
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2376
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1887
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1578
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1358
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1206
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe