Opiskelisiko opeksi?

tuleva ylioppilas

Hei! Olen pohtinut paljon tulevaa ammattiani enkä todellakaan osaa päättää, mikä se voisi olla. Kirjoitan keväällä toivottavasti ylioppilaaksi ja sen jälkeen ajattelin pitää välivuoden kerätäkseni rahaa jatko-opiskeluun. Olen siitä varma, että tulevan ammattini olisi oltava ihmisläheistä, jonkinsortin auttamistyötä, käytännönläheistä ja työni tulokset pitäisi olla nähtävissä mahdollisimman pian.

Kertokaa nyt minulle, arvoisat luokanopettajat, tai luokanopettajiksi opiskelevat, miksi kannattaa valita tämä ammatti? Perustelkaa, kertokaa, miksi itse valitsitte sen. Mitkä ovat tämän ammatin plus- ja miinuspuolet? Entä alan opiskelun? Olen harkinnut kätilön, erityisopettajan, tulkin ja viittomakielen tulkin ammatteja (mm.), mutta en tiedä niistä tarpeeksi (tai tiedän liikaa :D) poissulkeakseni tai valitakseni niistä yhtäkään. Olen kiinnostunut psykologiasta (erityisesti kehityspsykasta), ruotsinkielestä, musiikista sekä erilaisista ihmisistä (ellei se kuulosta aivan omituiselta).

Kammoan hieman akateemisia oppilaitoksia, sillä niistä saa hyvin teoreettisen kuvan. Onko asia kuitenkin päinvastoin? Jos opiskelisin luokanopettajaksi, minun täytyy erikoistua kahteen aineeseen eikö totta? Olisiko mahdotonta että ne olisivat ruotsi ja musiikki? Olen ollut ruotsinkielisellä kielikylpyluokalla esikoulusta lähtien, ja musiikkia olen harrastanut kauan ja suorittanut useita tutkintoja. En siis ole aivan summassa valinnut näitä, mutta tiedän, että yleensä erikoistuttaisiin esim. historiaan ja uskontoon. Kuitenkaan en haluaisi olla pelkkä kielten- tai musiikinopettaja.

Mitä kaikkea kuuluu luokanopettajan ammattiin? Jos joku luokanopettaja sattuisi tätä lukemaan niin haluaisin tietää, mitä kaikkea joudut tehdä iltaisin, viikonloppuisin ja kesälomilla? Paljon ei välttämättä ole tunteja viikossa, mutta yritän olla realistinen työmäärän kanssa.

Jos voisin jo nyt valita ammattini, voisin aloittaa avoimen opiskelut välivuodellani. Monet ikäisistäni varmasti ovat samassa jamassa ja toivottavasti teidän vastauksenne auttavat heitäkin. Kiitos kovasti jo etukäteen! Vastauksista nyt olisi suuri apu. Haluan löytää ammatin, josta pidän ja jossa voin olla hyödyksi :)

4

872

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Akateeminen hoppari(?)

Mäkin oon miettiny opettajan uraa. Lukio on kohta selvitetty ja pitäis kai tietää, mitä seuraavaksi aikoo. Vähän kuitenki epäilyttää noi akateemiset opinnot yleensäki; mä kun oon henkee ja veree hoppari, nii että mitenkähän suhtautuvat muhun niissä piireissä? Periaatteessahan kaikilla on oikeus olla just sellanen ku ite haluaa, mut oon kuullu juttua et hoppareita katellaan vähän halveksien ja nenänvartta pitkin. Onneks sentää kaverit hyväksyy mun kiinnostuksen yliopisto-opiskeluu kohtaan. Muut kun on enemmän ammattikoulun puolella. Mä oon kuitenki kiinnostunu kielistä, ja oon tosi hyvä niissä (kiitettäviä arvosanoja englannista, ruotsista ja saksasta).

Oonko mä nyt lyömässä pääni seinään vai onko tällanen yhtälö sitte oikeesti mahdollinen? Mä olen ainakin luonteeltani sopiva opettajan ammattiin, ja mun opinto-ohjaajakin on sitä suositellu. Mä kyllä aion päästä opettajaks vaikka kuinka kattelisivat kieroon. Voinpahan ainaki olla ylpee ku musta tulee ensimmäinen hopparityylinen opettaja! =)

• Gaiggi gäy.

On meillä ainakin turuss hoppareita, punkkareita yms. ja hyvin on opinnoissa pärjänny. Tietysti sitten opetusharjottelupaikan saamisessa voi olla vaikeeta päästä jos naamassa on kaksi kiloa metallia ja päälaella hakaristi (liioitelle =). Turhaan sitä jännität, tuskin kukaan kattoo sua enemmän ristiin tai rastiin kuin lukiossakaan. SAMOJA IHMISIÄHÄN NÄÄ ON KUIN LUKIOISSA JA KADUILLA. Ei meillä yliopistoilla sentään mitään marssilaisia ole, siis muualla kuin humanistisessa tiedekunnassa ;)

• maahinen88

En nyt tällä kertaa ehdi vastaamaan muutoin, mutta ajttelin korjata tämän lausahduksesi "Jos opiskelisin luokanopettajaksi, minun täytyy erikoistua kahteen aineeseen eikö totta?"

Ei sinun mitenkään tarvitse erikoistua kahteen aineeseen. Sivuaineita pitää toki lukea, mutta missään ei määrätä, että ne pitää olla kahdesta opetettavasta aineesta. Sivuaineesi voit valita ihan miten lystäät.

• ...

En tarkoittanut tuossa sivuaineita. Enhän nyt toki luullut, että mun täytyisi erikoistua sekä kasvatustieteisiin että filosofiaan ja psykologiaan vaikkapa! :) Tarkoitin niitä aineita, joita sitten pääasiassa opettaisin, vaikka olisin luokanopettaja. Mutta tästä en siis ole varma, mutta olen ymmärtänyt että täytyy "erikoistua" esim. uskonnon ja historian opettajaksi kuitenkin. Ajattelin vain, että voikohan erikoistua ruotsiin ja musiikkiin, vai lieneeköhän mahdotonta...

Kiitos kuitenkin vastauksestasi, ja anteeksi jos ymmärsin taas väärin jotain! :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      4280
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      82
      2161
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      555
      1701
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      99
      1425
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1147
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1078
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      216
      957
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      903
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      874
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      868
    Aihe