Kun puhelin soi ei siihen välttämättä tarvitse vastata.
Kännykkä on kuitenkin paljon enemmän kuin vanha lankapuhelin. Saattaa tulla välttämätön avuntarve yksin ollessa, sairaana, loukkaantuneena tms.
Asia tuli mieleeni kun soitin sukulaiseni puolisolle. Tämä vastasi n. 1/2-tunnin kuluttua ja sanoi: "Huomasin kyllä soittosi, mutta en viitsinyt vastata kun join juuri kahvia!"
Hätätilanteessa on kiire. Hätäkeskus varmaan vastaa mutta saakohan apua, jos ei pysty tarkkaan kertomaan tilanteeestaan.
Paikallinen tuttu tai sukulainen on tällöin tärkeä - edellyttäen, että vastaa.
Tulin surulliseksi kun kuulin tuon vastaamattomuuden syyn.
Miten olisi käynyt jos? Aina ei voi vastata mutta usein voi ainakin kysyä, mistä on kysymys.
Olen yksinäinen, vanha ja vammainenkin, siksi tuollaisen "heitteillejätön" koin niin voimakkaasti.
J.K. Mistään vakavasta ei tällä kertaa ollut kysymys.
Vastaatteko puhelimeen?
14
873
Vastaukset
Puhelimen soittoon tänä aamuna heräsin jo ennen kuutta. Sisar soitti 300km päästä ja kysyi neuvoja.
Vielä vähän aikaa on käytössäni lankapuhelin siis ensi kuun loppuun. Sitten ainoastaan kännykkä.
Häirintä soittoja joskus tulee, numeronäyttö osoittaa kuka soittaa,lehdenmyyjä puhelun saa lopetettua kun sanoo matkustavan ulkomaille muutamaksi kuukaudeksi. Tilastoijat kysyvät oletteko 20 - 50v ikäinen, kun vastaa olen "85v" loppuu puhelu. Ystävällisyys ei maksa mitään.
Kun on puhelimen hankkinut, se kait on sitä varten että puheluihin vastaa.- Takkutukka
vastaaminen on. Numerot näkyvät näytössä ja ne puhelut otan oitis, muita en, siitäpitäen kun joku kauppasi pikkuhousuja. Jos tuntemattomalla on asiaa, sopii lähettää teksiviesti. Systeemi toimii hyvin!
- Jatta
pitäisi aina kantaa mukana, että on tavoitettavissa milloin vain ja voi itsekkin käyttää sitä tarvittaessa kotoa poissa ollessa. Minä olen sen kokenut näin ja yritän muistaa ottaa mukaan, ainakin jos olen kauemman aikaa poissa.
Kun näyttöön tulee "tuntematon numero", siihen en vastaa. Joskus lehtitilauksiin tulee vastattua ehkä töykeästikin, pitää kai parantaa tapansa ja olla kieltäytyessä ystävällisempi. "Sehän ei maksa mitään." Jotkut ovat niin innokkaita vastaajia, että keskustelu kasvokkain olevan henkilön kanssa loppuu, kun puhelin soi.
Ei todellakaan ole miellyttävää kuunnella vieressä toisen jaarituksia puhelimeen, kun ei voi poistua, ennen kuin oma asia on toimitettu.
Kahvinjuonti ei mielestäni ole este puhelimeen vastaamiseen, mutta joskushan on tilanne, että puhelua ei voi ottaa vastaan. Kohteliasta kuitenkin mielestäni on sanoa luuriin, että ottaa yhteyttä jonkin ajan päästä. Kunhan sitten vain muistaa lupauksensa!- Jossu P
ja kuulen puhelimen soivan, silloin en vastaa.
Muulloin kyllä.
- Laritsa M
Puhelinsoitot ovat pahan kerran kärsineet uskottavuuttaan. Kaupoissa, aamuöisin, raitiovaunuissa ja joka paikassa pajatetaan puhelimessa pelkkää pötyä. Sen takia siihen ei aina viitsi vastata. Itselleni soittaa häiriösoittoja kaverini, joka Tallinnasta palattuaan soittelee pikku hiprakassa ilman mitään asiaa ja haluaa jutella niitä näitä.
Haluaisin pitää linja vapaana siltä varalta, että joku tarvitsee minua. En tiedä miten se onnistuisi? - Hintriika*
On aivan tavallista, että unohdan puhelimen taskuun tai laukkuun, kun tulen kotiin. En läheskään aina kuule toiseen huoneeseen, kun puhelin eteisessä takintaskussa soi. Jossakin vaiheessa tietenkin huomaan, että soittoja on tullut, ja soitan takaisin.
Toinen tilanne on paikassa, jossa ei ole suotavaa puhelimen soida kesken kaiken. Silloin laitan puhelimen äänettömälle ja näen tilaisuuden jälkeen, jos joku on soittanut. Tosin minulle käy usein, että puhelin unohtuu äänettömälle seuraavaan päivään saakka.
Lukuunottamatta näitä kuulon tai muistin tekemiä tepposia vastaan puhelimeen - soitti kuka tahansa. Jankkaaville lehdenmyyjille, jotka eivät millään usko, etten tilaa mitään, tulee joskus sanoneeksi vähän kärkevästi. Muutoin yritän käyttätyä ihmisiksi.
Ajatelkaapa, että ennen kännykkäaikaa ei kukaan ottanut lankapuhelinta kainaloonsa, kun lähti kotoa! Eikä koskaan huolettanut, että joku voi soittaa sillä välin, kun on pois kotoa.Poikani toi minulle kännykän ja pyysi pitämään sitä mukana, en tietenkään edes muistanut koko puhelinta, ja sitten minua etsittiin...
Kerran vävyni meni jopa ikkunasta sisälle kun autoni oli pihalla, enkä vastannut puhelimeen, no, olin lähimaastossa, eikä puhelin mukana.
Nykyisin otan puhelimen mukaan lenkille, kuntosalille ja metsään, mutta vain siksi, että saan yhteyden jos minulle sattuu jotain, eli tarvitsen apua. Läheiseni tietävät että liikun, enkä aina kaivele puhelinta taskustani.
Jotenkin nykyaika vaatii meitä elämään jokaisen hetken, puhelin vieressä, autolla ajaessa, pyöräillessä, junassa, kaupassa!
Pyrin vastaamaan kaikkiin puheluihin, koska tavallaan harrastuksieni kautta minuun ottavat yhteyttä oudotkin ihmiset, olisi ikävää jos en vastaisi, vaikka usein puhelut ovat esittelyjä, myyntiä yms. Niihin voi sanoa kiitos ei.
Kun läheiseni soittavat epätavalliseen aikaan, silloin tiedän että on tosi kysymyksessä, mutta meillä on siskoni, ja oman "perheeni" kanssa ns. kuumalinja jossa heti näkee kuka soittaa perhelinjalla.
Mukava ja halpa tapa, puhelut vuoden loppuun asti ilmaisia näiden sopimukseen kuuluvien numeroiden välillä. Vain perusmaksu, joka sekin minulle hyvitetään omassa henk. koht. puhelimeni laskussa.- Fanni
Hintriikan teksti kuin olisin sen kirjoittanut. Samat sanat ! Kännykkä on usein laukussa kaapin oven takana.
Nimeni puuttuu luettelosta, joten viime vuosina soittajat ovat vähentyneet. Nyt ilmoittauduin maksulliseen luetteloon, jonka taksat ovat mielestäni liika korkeat ajatellen vanhoja yksinäisiä.
Kyllä heille tulisi saada ilmaiseksi luettelonimi. Kukahan nostaisi asiasta haloon ja lähtisi aatetta ajamaan. Vai olisiko haittaa... en halua olla aina tavattavissa, enhän ollut sitä lankapuhelimenkaan aikaan ja toimeen vain tultiin. En edes muista pitää kännykkää aina mukana. Ja soittajan ilmoittava näyttö on hieno juttu. Läheisteni verkostossa en ole ainoa, uskon, että joku muu löytyy hätäsoittajalle, jos minä en vastaa. Olen omaishoitajana joutunut päivystämään yötäpäivää ja pelästynyt jokaista pirahdusta. Kun se on nyt ohi, katson, etten ole velvollinen olemaan aina läsnä. Silti: ihana kännykkä!
- Katicat2
Minulla on lankapuhelin sekä känny. Lankapuhelimessa on sopimus 8 euroa perusm. ja puhepaketti 6 euroa aikarajoituksetta omaan verkkoryhmään eli n.14 euroa/kk. Toistaiseksi pidän tämän lankaliittymän. Siinä voi sitten niiden muutamien lähimpien kanssa pitempäänkin jutella ilman aikaveloitusta.
Känny on aina mukana ja vastaan kun soitetaan. En sammuta koskaan vaan laitan tarvittaessa äänettömälle, jotta näen soitot. Lankapuhelimessa on suoramarkkinointikielto ja se on toiminut jo jonkun vuoden mainiosti.
Kännyyn tulee joitakin tarjouksia joskus operaattoreilta. Viimeksi omalta operaattorilta tarjous, että viikonloppuna saa puhua eurolla niin paljon kun haluaa. Sanoin etten tee sillä mitään, mutta kun kerran on ilmainen niin laita sitten jos haluat.
Sitten tuli kirjallinen vahvistus, josta huomasin että samalla olin sitonut itseni vuodeksi operaattoriini. En aio operaattoria vaihtaa, mutta purin tuonpalvelun heti ihan vaan periaatteesta. Mielestäni tästä olisi pitänyt mainita palvelua tarjottaessa.- Atolfia
ovat käytössäni. Vastaan kyllä aina, kun puhelin soi. Joskus olen ulkona enkä kuule, mutta katson aina kännykkään onko tullut puheluita. Lapset varsinkun hätääntyvät, ellemme vastaa heidän soittoihinsa. Meillä tuo kontrolli pelaa.
Lankapuhelimeen tulee aika usein vikasoittoja ja panee kyllä ihmettelemään, mitä ne ovat.
Kun joku soittaa, hänellä on asiaa.
Eikä se maksa mitään, koska soittaja maksaa.
Lankapuhelin on kallis. Viimeksi lasku oli 32€, josta kk-maksut oli 24 ja puhelut 8€, mutta olla pitää. Ilmankin tosin tultaisiin toimeen.
En ymmärrä ihmistä, joka vastaa esim. konsertissa puhelimeen ja selittää kaikkien kuulle, että en nyt voi puhua, kun olen konsertissa, soitan sitten väliajalla.
Pistäisi puhelimen kiinni ja häpeäisi hiljaa.
Minulla on muutamia kavereita, joilla työpuhelin.
Kun he näkevät minun soittavan, he ottavat puhelun ja katkaisevat saman tien ja soittavat minulle.
Köyhän eläkeläisen puhelinkulut pysyvät kohtuullisempina.- Voi sitä aikaa!
Olen monesti ajatellut sitä aikaa, kun odotin kullaltani puhelua ja siinä istuin puhelimen vieressä hokien mielessäni: 'soita jo, soita jo'. Mihinkään ei voinut mennä, ettei tärkeä puhelu vaan mennyt ohi korvien. Joskus se oli piinallista. Nyt on kännykkä ja se kulkee mukana, minne ikinä menenkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 663195
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai272253Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä681839Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t261688Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161391- 281361
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61256Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja281230Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101177Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu631157