Onko minulla ADHD?

fsdfsdaf

Moro. Olen 22v mies ja olen nyt jonkin aikaa pohdiskellut tuollaista mahdollisuutta. Lähes kaikki oireet mitä aikuisiän adhd:hen sanotaan viittaavan, sopivat minuun.

Ala-asteella pärjäsin suhteellisen hyvin koulussa, tosin vain niissä tehtävissä joissa pystyin suoriutumaan älykkyydelläni. Sellaiset asiat jotka oli opittavissa ainoastaan kuuntelemalla opettajaa, opin paljon huonommin kuin luokan tyhmimmät oppilaat.

Yläaste jatkui samaan malliin.

Lukiossa alkoi tulla ongelmia. Lopulta läpäisin kirjoitukset kirjoittamalla jokaisesta aineesta a:n(minimiarvosana läpäisyyn)

Armeija meni yleensäottaen hyvin sentakia että yleensä siellä hoidettiin asiat viivyttelemättä.

Nyt olen korkeakoulussa, ja olen todella ongelmissa opiskelun kanssa. Olen pärjännyt jotenkuten tähän asti ennalta opitulla tiedolla(esim. matematiikka, fysiikka) mutta uuden oppimisessa on liikaa haastetta.

Lukeminen on ollut aina hankalaa, ala-asteelta lähtien. Pystyn lukemaan normaalivauhtia mutta silloin mitään ei jää päähäni. Monesti esim. kokeeseen lukiessani havahduin yli tunnin lukemisen jälkeen edenneeni 6-8 sivua harvatekstisessä kirjassa, siitä syystä että jouduin lukemaan uudelleen ja uudelleen ymmärtämättä siltikään kunnolla.

Sosiaalisia tilanteita en normaalisti kykene sietämään. Kun muut "pysähtyvät juttelemaan" kaikkea turhanpäiväistä, minulla on kokoajan sellainen tunne että MENNÄÄN JO.

Nyt viimeaikoina olen alkanut kuumeisesti etsimään tietoa erilaisista päihteistä, joilla ajattelen mahdollisesti saavani jotain selkeyttä päähäni. En tosin ole vielä kokeillut montaakaan ainetta, kovia en ollenkaan. Sitten luin eräästä henkilöstä joka kertoi amfetamiinia kokeillessaan "saaneensa puuttuvan palan sieluunsa" ja jolla oli myöhemmin todettu ahdh. Tämän myötä tutkin tietoa kyseisestä taudista ja olen lähes varma että minulla on moinen ongelma.

Elieli, pitäiskö tässä mennä ihan vaan normaalille terveyskeskuslääkärille sanomaan että "moro musta tuntuu että mulla on adhd" vai pitäiskö suoraan kääntyä jonkun yksityisen puoleen? Kyllä tämä elämä tässä jotenkuten sujuu, mutta koulunkäynnistä ei tule mitään ilman keskittymistä, varsinkin sillä tulevat vuodet ovat reippaasti haastavempia kuin edelliset.

6

2055

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tai .....

      mene ensin neurologille. Yksityistä suosittelen, toki voi olla että saat julkiseltakin lähetteen, mutta voi olla ettet saa.
      Itselläni on aikuisiässä (30 ) todettu ADHD, tutkimuksiin menin siten, että ensin yksityiselle neurologille ja sitten neuropsykologille.
      Maksoihan se, mutta kannatti. Ja kyllä, sain lääkityksen, joka tuntuu sopivan minulle.

    • sonetska

      Sain itse mennä yksityiselle koska työpaikan sopimukseen sattuu kuulumaan myös erikoislääkärin palvelut. Oli todella hyvä lääkäri, olisin mielelläni maksanut jos ei olisi päässyt ilmaiseksi.

      Jos opiskelet yliopistossa niin yths:llä voi olla neurologin palveluja, ammatti(korkea)koulussa terveyspalveluiden kanssa on ilmeisesti huonommin, omaa kokemusta ei tosin ole. Ja tiedän ettet halua moraalisaarnaa eikä ole tarkoitus sellasta antaa, mutta pidemmän päälle adhd-ongelmat vaan kärjistyy kun säätää päihteiden kanssa, unettomuudesta alkaen. Aika iso osa meistä vaan tekee niin ja ymmärrän että miksi.

    • **Barbie_**

      Hei vaan!
      Sinuna menisin yksityiselle neurologille/psykiatrille,joka on erikoistunut nimenomaan ADHD:n hoitoon. Aikuisia ADHD potilaita ei valitettavasti Suomessa hoida kovinkaan moni erikoislääkäri.
      Itse asun pääkaupunkiseudulla ja menin Töölön Mehiläiseen. Siellä on yksi psykiatri, joka on perehtynyt aikuisten ADHD:n hoitoon. Itse olen sairastanut masennusta,anoreksiaa ja paniikkihäiriöö jo vuosia. Vasta tässä ihan viimeaikoina aloin epäillä ADHD:tä itselläni. Varasin tälle kyseiselle psykiatrille ajan, ja hän jo ensikäynnillä sanoi,että olen oikea "tyyppitapaus" ADHD potilaasta. Sain samalla reissulla Concerta-depot kapseleihin reseptin. Kuukauden sisällä huomasin,että ajatukset olivat selkeämmät, pystyn nyt keskittymään opiskeluun. Ennen kaikenlainen keskittyminen oli todella takkuista ja opiskelu- ja työelämä todella rankkaa, juuri siksi, etten jaksanut keksittyä ja olla paikoillani. Nyt olo on aivan toinen! Koen,että nyt olen ns."normaali ja tasapainoinen" aikuinen nainen. (ikää 33v.)
      Ainoa, mikä hoito ADHD:n tehoaa, on nimenomaan lääkehoito. Joskus ehkä lisänä terapia voi olla ihan hyvä, jos kokee, että tarvitsee keskustella jonkun kanssa sairaudesta ym.
      Mene vaan rohkeasti yksityiselle. Kunnallinen puoli ei ainakaan minun tapauksessa suostunut hoitamaan ADHD:tä.
      Kävin pari kertaa Töölön Mehiläisessä kyseisen psykiatrin vastaanotolla,ja nyt viimesimmällä kerralla sain vuodeksi lääkkeet reseptille. Eli ensi vuoden puolella menen vasta uudelleen vastaanotolle. (ellei tarvetta aikaisemmin ole)
      Lääkeresepti on sellainen, joka jää apteekkiin, joten itse sovin minua lähimpänä olevan apteekin kanssa, että haen sieltä 3kk lääkkeet aina kerrallaan.

      • omasta lääkäristäni...hän on ihan julkisella sektorilla.. sellaista lääkäriä olen ehkä etsinyt vuosiakin joskus..TIETÄMÄTTÄNIKIN..


    • oooo

      Moi. mulla on huomattu jo ala-asteella adhd ja sain samoja conerta lääkkeitä vasta yläasteella mitkä helpotti opiskelua etc. Nykyään on aika vaikeeta kun koulusa sama vika että ei jaksa keskittyä tai jää mitään päähän lukemisista, lääkärit on vaan puskenut mulle reseptiä esim. Ketipinor, opamox, 10mg diapam ja Cipralex mutta mikää ei tunnu auttavan.. itse taidan ainakin lukemani perusteella siirtyä takaisin concertaan, kiitos vinkistä barbie, en edes muistanut et mulla on ollut noita kanssa ja ne helpottivat.

    • Vitunvapaa

      Mietin itsekin onko minulla ADHD. Siis minulle pitää koko ajan selittää asiat uudelleen ja uudelleen. Se on ärsyttävää koska olen alitajuinen ja se tuottaa ongelmia. Myös minä olen ylivilkas ehkä vähän liianki villipersoona mutta minkäs sille voi jos minulla ehkä löytyykin tuommoinen. Tosin testeissä käyty eikä ne vaikuttanut mitenkää negatiivisiltä. Eli minulle oltaisiin jo kerrottu jos omistaisin tuommoisen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 175
      5156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4643
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2976
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      31
      1955
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1737
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1726
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1720
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1633
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe