päiväkodin aloitus 1v 2kk

hei,,,,,

Minkä ikäisenä olette vieneet lapsenne päiväkoti hoitoon? Miten on sujunut aloitus? Entä nyt? Onko 1v2kk liian pieni? Kiitos paljon!!!

5

1651

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • YksVaanN

Itse vien lapseni päiväkotiin vasta kun on pakko, eli luultavasti sitten kolmen ikävuoden kieppeillä. En näe mitään syytä viedä lasta heti syntymän (0-2v) jälkeen päiväkotiin! Se on minusta jotenkin kylmää äidiltä...

Mielestäni 1v2kk on aika pieni vielä päiväkotiin. Saati sitten alle yksivuotiaat, joita päiväkotiin raahataan surutta. Ei onnistuisi minulta. Kotiäitiys on niin ihanaa, että olen kotona niin kauan lasteni kanssa kuin mahdollista...

Mutta kukin tyylillään.

Joillakin on tietenkin rahan kanssa tiukkaa, mutta ei mekään mitään pohattoja olla. Ollaan silti tultu toimeen ihan ok. Meillä oli sellainen suunnitelma, että säästettiin rahaa ennen ensimmäisen lapsen syntymää juuri sen takia, että lapsi voi olla sen kolme vuotta kotona! Ja on kannattanut!

Toiset säästää autoa varten, toiset taloa. Me säästettiin vähän taloa varten ja suurin osa tulevaa lasta varten! Suosittelen! Lapset aina etusijalle!

• hoidossa

Ei sillä että kenelläkään tällä palstalla olisi päivittäin hermo kireällä, mutta:

kuulen useiden äitien olevan yllättävän kyllästyneitä kotonaoloon. Onhan se semmosta rutiinia, samaa joka päivä. Tai itse ajattelen että helpoimmalla pääsee kun joka päivä kulkee rutiineilla. Nämä kyllästyneimmät äidit on enimmäkseen olleet nuoria ja varmaan haiku kodin ulkopuolelle on suurempi kuin esim. minulla, 35v ensisynnyttäneellä. Muttei saa yleistää puoleen tai toiseen tuon ikähommankaan kanssa!

Jos tupakkia&kahvia menee päivät pitkät, hermo kireänä ja valitellaan puhelimessa tai netissä ja ulkoilusta ei tietoakaan, niin eiköhän lapselle olis parempi olla virikkeellisemmässä ympäristössä kuin siinä kotona? Tällaisiakin koteja -ja takuulla paljon pahempiakin- on olemassa. Varsinkin jos ei ole ystävä/sukuverkostoa tilannetta auttamaan.

En väitä että olen aina ihana äiti, pirteä kuin peipponen. Eikä tyttäremmekään aina ole! Kotirutiinien&runsaan ulkoilun lisäksi käymme mm. muskarissa, jumpalla, uimassa, loruttelemassa jne. ja molemmat tavataan samassa tilanteessa olevia kanssasisaria.
        Ollaan onnellisia saamastamme TERVEESTÄ iloisesta lapsesta "vielä tällä iällä". Vaikka tulot huimasti laskeneet niin ihan ok-palkkainen vakituinen työpaikka on ollut jo 12v. Näin ollen suon itselleni olla töistä nyt pois. Isä jää hoitovapaalle keväällä ja palaan töihin tytön ollessa 2v2kk. Näillä näkymin tytär lähtee kolmivuorotarhaan 2,5v ikäisenä.
        Pian on aika kulunut. Voihan olla että lykätään tarhaan menoa sinne 3v asti, saa nähdä.

• ....

Meillä poika aloitti päiväkodin 1v2kk iässä. Alkuun oli itkuinen, mutta sitten jäi jo mielellään päiväkotiin! Oppi lyhyessä ajassa paljon uusia asioita, kun on toisia lapsia ja yhteisiä leikkejä jne. Hoidossa kehuivat että on reipas ja iloinen poika.

Oli meilläkin aluksi tarkoitus että hoitoon vietäisiin vasta 3-vuotiaana, mutta eipä se elämä aina mene suunnitelmien mukaan. Itse sairastuin syöpään ja mies sai yt-neuvottelujen yhteydessä potkut hyväpalkkaisesta työstä. Rahat eivät olisi millään riittäneet, vaikka kuinka laskettiin. Pakko oli vaan molempien lähteä töihin, kun olin työkykyiseksi toipunut.

Minusta on aivan turha arvostella toisia lapsen hoitoon viemisestä, kun emme oikeasti tiedä mikä tilanne taustalla on! Varmasti olisi ihanaa olla kotiäiti, mutta eihän se kaikilla ole mahdollista. Eikä se kenestäkään sen huonompaa äitiä tee. Joten miksei äidit vedetä yhtä köyttä, ja arvostelujen sijaan tueta toisiamme?

• vaan viedä

Olen itse sitä mieltä että alle 3-vuotiaan paikka on kotona äidin/isin kanssa.

Valitettavasti rahan takia jouduimme viemään tyttömme hoitoon 1v 3kk iässä mutta en edes harkinnut päiväkotia, perhepäivähoitoon halusin ehdottomasti. Alku oli hankalaa mutta pian tyttö tottui, satunnaisesti jäi enää itkemään varsinkin loppuviikosta kun alkoi jo väsyttään. Onnkesi oli ihana hoitaja.

Minä äitinä taas en tottunut;), sydäntä raastoi ja syyllisyys kalvasi mieltä. Nyt meille tulossa toinen ja rahatilanne jo parempi, aion olla kotona ainakin siihen asti että tämä tuleva kuopus on 3v.

• tinzu

Itse olen 32v, eli en mikään kauhean nuori enään, ja mun hermot ei kestä olla kotona. Kyllä mä kaipaan vaihtelua. Ei se siitä ole kyse että haluaa mennä ja tulla miten sattuu. Töissä käyn ja huomaan että on paljon enemmän energiaa touhuta tytön kanssa illalla kun on tehnyt jotain aivan muuta päivällä. Mun mielestä kuitenkin koko perheen hyvinvointi tärkein!
      Tyttö alotti elokuussa päiväkodissa kun just tuo 14 kk tuli täyteen. Tosi hyvin on mennyt! Kovasti on tyttö jo oppinut uusia asioita ja kyllähän se on ihan erilaista olla siellä muitten lasten kanssa kun kotona äidin kanssa, vaikka sitten puistossa käviskin. Tyttö ainakin tykkää. Itkee aamulla kun sinne jättää mutta kuulemma menee tosi nopeasti ohi. Hoitajat on sanonut että tosi reipas tyttö joka seuraa kovasti mitä muut isommat lapset touhuaa. Olen kylä sitä mieltä että kyllä ne lapset saa paljon enemmän virikkeitä muitten lasten seassa kun äidin kanssa kotona.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      172
      6293
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      147
      1744
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1528
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1280
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      46
      962
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      32
      879
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      97
      856
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      809
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      231
      775
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      759
    Aihe