Hain kissoille apteekista matolääkkeet, kun yksi kissa (1v.) Oksenteli matoja. Oksennuksessa oli noin 5 isoa vaaleaa 2-5CM pitkää matoa. Kaikki olivat kuolleita. Aptekkari suositteli Axilur 250mg tapletteja. Samoja tapletteja olen nyt antanut toisellekin kissalle (8v), jolla ei samaa ongelmaa ole ilmennyt, mutta kaiken varalta kuiteskin.
Tällä mato-ongelmaisella kissalla on 4 penikkaa, kohta 3kk ikäisiä, joille apteekkari suositteli Mirrix pastaa.
Eihän nuo madot pysy tekemään kissan/kissojen elimistölle mitään isoja tuhoja? Lääke taitaisi kuitekin auttaa, koska madot tulee ulos kuolleina.
Kissa oksentaa matoja
3
5253
Vastaukset
- actioncat
Lääkkeet eivät tee tuhoja kissojen elimistölle. Kissathan tulisi madoittaa säännöllisesti 2xvuodessa,myös sisäkissat.
- ainakin..
jotkut sisäloiset voivat eteenkin pentukissoille olla hengenvaarallisia.
http://www.lemmikinterveys.fi/kissat/Pages/sisaloiset.aspx - ...
madot voi tehdä paljonkin tuhoa kissalle, joten säännöllinen madotus varsinkin ulkona käyvälle kissalle on tarpeen. Ulkokissat tulisi madottaa neljästi vuodessa tai tarvittaessa vielä useammin. Sisäkissat kerran tai kaksi vuodessa.
Tosin turhat madotuksetkaan ei ola hyvästä, mutta madot ovat haitallisempia, kuin matolääkkeet. Itse en ole nähnyt syytä madottaa terveitä sisäkissoja, kuin korkeintaan kerran vuodessa.
Matokuuri on syytä uusia parin viikon päästä, koska matolääkkeet ei tehoa madon muniin. Näin saa kissan matokannan paremmin kuriin.
Talouden kaikki eläimet tulisi madottaa saman aikaisesti. Pentukissat tulisi madottaa useammin, katso tuolta ohjeistusta: http://www.incat.fi/pennustaaikuiseksi.asp
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241576- 301426
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611279Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!731270- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761189Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 541008
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18992Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per179883