Ilmalämpöpumppujen asennus koulutus

Shadow_Fi

Minulla on ammattiopistolta sähkö automaatio asentaja ammatti, nyt opiskelen sähköautomaatio insinööriksi. Minua kiinnostaa miten ja missä voi kouluttautua ilmalämpöpumppujen asentajaksi? Mitä se vaatii jne. Onko sellaista koulutusta tarjolla lapissa?

P.S
Löytyy tulityö ja turvakortti.

19

9074

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kehittyvien maakuntien asialla

      Mutta Helsingissä paikka on AEL!
      Hyvvä nimim. "Shadow_Fi" ja tiedoksi muillekin!
      Sinulta ei kaiketi enään puutu kun Ensiapu -1 kortti!
      Sähköalan opiskelija saa ilmeisesti helposti,
      Sähkötyöturvallisuuskortin?
      Ammattitaitoisista Kylmäasentajisa on kaiketi pulaa ( hämärämiehiäkin on alalla ), ja kilpailua asennusmarkkinoille saa tulla.
      Nyt on tietääkseni asentajien markkinat, mutta saisi muuttua ostajien markkinoiksi.

      Kylmäasentajaksi kurssit
      Saadaksesi todistuksen, joka lähetetään TUKESille seurantaa varten, sinulla tulee olla voimassa oleva:
      Tulityökortti
      Työturvallisuuskortti
      Sähkötyöturvallisuuskortti
      Ensiapu1 -kortti.
      AEL järjestää koulutusta yllä mainittujen korttien saamiseksi.

      Suorittamalla ilmalämpöpumppukoulutuksen suoritat samalla kylmäasentajan ammattitutkinnon osan Kylmäaineiden käsittely ja lainsäädäntö. Tästä johtuen kylmäaineiden käsittely- ja lainsäädäntötentin suorittamisen yhteydessä peritään Opetushallitukselle tilitettävä tutkintomaksu 50,50 euroa.

      http://www.ael.fi/koulutustarjonta/kiinteisto/sivu_palkki/asiaa_alalt/ilmalampopu
      Aloita tästä
      Kylmäasentajan kurssi I, J2001, 3 pv

      Aika ja paikka
      1.–3.9.2008
      AEL, Helsinki
      Kesto
      lähiopiskelua 3 pv,
      etäopiskelua 2 pv
      Hinta
      745 euroa alv. 22 %
      Koodi J200122
      Yhteyshenkilö(t)
      Kari Ilmola
      Leena Heiskanen
      Muut ajankohdat
      12.–14.1.2009
      20.–22.4.2009
      31.8.–2.9.2009

      • Shadow_Fi

        Elikkä, minun täytyy käydä kaikki nuo 4 kurssia, ja jokainen maksaa reilut 800e? Sen jälkeen voin aloittaa asennella ihan virallisesti pumppuja?


      • kouluttajat
        Shadow_Fi kirjoitti:

        Elikkä, minun täytyy käydä kaikki nuo 4 kurssia, ja jokainen maksaa reilut 800e? Sen jälkeen voin aloittaa asennella ihan virallisesti pumppuja?

        rahaa ja sitten kiskot sinä rahaa joka laitteesta n 500 euroa parin tunnin työstä. Matkoineen ehkä puoli päivää laite siellä lapissa.


      • Shadow_Fi
        kouluttajat kirjoitti:

        rahaa ja sitten kiskot sinä rahaa joka laitteesta n 500 euroa parin tunnin työstä. Matkoineen ehkä puoli päivää laite siellä lapissa.

        Juu juu, mutta tarkoitin, että täytyykö kaikki 4 kurssia käydä? Saako luvat, että voi itsenäisesti asentaa niitä? Vai että voi olla töissä yrityksessä jossa on luvat?

        Ehkä hieman tyhmä kysymys, mutta en loppuun saakka ymmärrä tätä 3pv koulutusta, mitä se antaa minulle.


      • Shadow_Fi
        Shadow_Fi kirjoitti:

        Juu juu, mutta tarkoitin, että täytyykö kaikki 4 kurssia käydä? Saako luvat, että voi itsenäisesti asentaa niitä? Vai että voi olla töissä yrityksessä jossa on luvat?

        Ehkä hieman tyhmä kysymys, mutta en loppuun saakka ymmärrä tätä 3pv koulutusta, mitä se antaa minulle.

        Vaadittavat osaamisalueet
        - kylmäaineiden käsittely, tuntemus ja taidot (jäähdytysaineen käsittely, henkilökohtaiset suojaimet, vuotojen ehkäisy)
        - oman alan kylmäalaan liittyvän työturvallisuus-, terveys- ja ympäristölainsäädännön tuntemus
        - perehtyneisyys työssä tarvittaviin laitteisiin ja oikeisiin työtapoihin.

        Tuo löytyi sivulta. Ihmetyttää että eihän minulla ole nuita taitoja tai ammattia? Olenhan vain sähköasentaja. Vai mitä vaatimuksia nuo sitten on?


      • kaikki nuo
        Shadow_Fi kirjoitti:

        Vaadittavat osaamisalueet
        - kylmäaineiden käsittely, tuntemus ja taidot (jäähdytysaineen käsittely, henkilökohtaiset suojaimet, vuotojen ehkäisy)
        - oman alan kylmäalaan liittyvän työturvallisuus-, terveys- ja ympäristölainsäädännön tuntemus
        - perehtyneisyys työssä tarvittaviin laitteisiin ja oikeisiin työtapoihin.

        Tuo löytyi sivulta. Ihmetyttää että eihän minulla ole nuita taitoja tai ammattia? Olenhan vain sähköasentaja. Vai mitä vaatimuksia nuo sitten on?

        kurssit pitää käydä että saa omat luvat, muuten pitää asentaa jonkun renkinä eli isännän luvilla palkkatyössä.


      • Kehittyvien maakuntien asialla
        Shadow_Fi kirjoitti:

        Vaadittavat osaamisalueet
        - kylmäaineiden käsittely, tuntemus ja taidot (jäähdytysaineen käsittely, henkilökohtaiset suojaimet, vuotojen ehkäisy)
        - oman alan kylmäalaan liittyvän työturvallisuus-, terveys- ja ympäristölainsäädännön tuntemus
        - perehtyneisyys työssä tarvittaviin laitteisiin ja oikeisiin työtapoihin.

        Tuo löytyi sivulta. Ihmetyttää että eihän minulla ole nuita taitoja tai ammattia? Olenhan vain sähköasentaja. Vai mitä vaatimuksia nuo sitten on?

        Auttaisiko tämä sekava sepustus!

        Kyllä 3 pv kurssi ( siperia ) opettaa nämä osaamisalueet, ei muuta kun kurssin jälkeen kylmäasennusliikkeeseen töihin vastuuhenkilön alaisena ja mieluummin toisen asentajan kanssa asentamaan pumppuja.

        Minulle asensi pumpun asentaja jolla oli kurssin jälkeen asennusliikkeessä ainoastaan yksi harjoitusasennus, eli minä olin ensimmäinen varsinainen asiakas, asennus kesti opastuksineen 6 h olin kyllä apuna.

        Tekun opiskelija asensi ( oli tämä 1-kös lupa ) kesälomallansa Panan minun avustamana 5 tunnissa, kannatusteline oli kylläkin jo pultattu kivijalkaan.
        Vastuuhenkilöä ei näkynyt "mailla eikä halmeilla".
        Ei muuta kun asentamaan lupa taskussa, ja pitää esittää myös paperi asetajan tai ko liikkeen kuulumisesta ennakkoperintärekisteriin.

        http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2003/20031239

        2. Kylmäalan pätevyysvaatimukset, enintään 3 kiloa kylmäainetta sisältävät laitteet

        Vastuuhenkilön alaisena voi asentaa:

        b) Asennus- ja huoltohenkilökunnan pätevyysvaatimukset
        Riittävän ammattitaitoiseksi tekemään itsenäisesti oman alan asennus- ja huoltotöitä sekä valvomaan niitä katsotaan henkilö, joka on suorittanut i) kotitalouskonealan ammattitutkinnon tai kiinteiden jäähdytys- tai ilmastointilaitteiden taikka lämpöpumppujen asennukseen ja huoltoon soveltuvan ammattitutkinnon, ii) edellä mainittujen laitteiden asennukseen ja huoltoon soveltuvan perustutkinnon tai vastaavan tai perustutkinnon osan taikka osat, joka sisältää tai jotka sisältävät asianomaisten laitteiden toiminnan ja niiden korjaustoimenpiteiden tuntemuksen taikka iii) hankkinut vuoden työkokemuksen kyseisistä alan töistä ja riittävät alan perustiedot työturvallisuudesta ja kylmäaineen käsittelystä. Kiinteillä jäähdytys- tai ilmastointilaitteilla tarkoitetaan tässä muita kuin kohdassa 5 tarkoitettuja laitteita.


      • noviisi.
        Kehittyvien maakuntien asialla kirjoitti:

        Auttaisiko tämä sekava sepustus!

        Kyllä 3 pv kurssi ( siperia ) opettaa nämä osaamisalueet, ei muuta kun kurssin jälkeen kylmäasennusliikkeeseen töihin vastuuhenkilön alaisena ja mieluummin toisen asentajan kanssa asentamaan pumppuja.

        Minulle asensi pumpun asentaja jolla oli kurssin jälkeen asennusliikkeessä ainoastaan yksi harjoitusasennus, eli minä olin ensimmäinen varsinainen asiakas, asennus kesti opastuksineen 6 h olin kyllä apuna.

        Tekun opiskelija asensi ( oli tämä 1-kös lupa ) kesälomallansa Panan minun avustamana 5 tunnissa, kannatusteline oli kylläkin jo pultattu kivijalkaan.
        Vastuuhenkilöä ei näkynyt "mailla eikä halmeilla".
        Ei muuta kun asentamaan lupa taskussa, ja pitää esittää myös paperi asetajan tai ko liikkeen kuulumisesta ennakkoperintärekisteriin.

        http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2003/20031239

        2. Kylmäalan pätevyysvaatimukset, enintään 3 kiloa kylmäainetta sisältävät laitteet

        Vastuuhenkilön alaisena voi asentaa:

        b) Asennus- ja huoltohenkilökunnan pätevyysvaatimukset
        Riittävän ammattitaitoiseksi tekemään itsenäisesti oman alan asennus- ja huoltotöitä sekä valvomaan niitä katsotaan henkilö, joka on suorittanut i) kotitalouskonealan ammattitutkinnon tai kiinteiden jäähdytys- tai ilmastointilaitteiden taikka lämpöpumppujen asennukseen ja huoltoon soveltuvan ammattitutkinnon, ii) edellä mainittujen laitteiden asennukseen ja huoltoon soveltuvan perustutkinnon tai vastaavan tai perustutkinnon osan taikka osat, joka sisältää tai jotka sisältävät asianomaisten laitteiden toiminnan ja niiden korjaustoimenpiteiden tuntemuksen taikka iii) hankkinut vuoden työkokemuksen kyseisistä alan töistä ja riittävät alan perustiedot työturvallisuudesta ja kylmäaineen käsittelystä. Kiinteillä jäähdytys- tai ilmastointilaitteilla tarkoitetaan tässä muita kuin kohdassa 5 tarkoitettuja laitteita.

        Tässähän tämä!

        >hankkinut vuoden työkokemuksen kyseisistä alan töistä ja riittävät alan perustiedot työturvallisuudesta ja kylmäaineen käsittelystä.<

        Onko tämä todistus sellainen, että asennuksen voi suorittaa ”asentaja kun asentaja” todistuksen omaavan liikkeen-vastuullisen asentajan valvonnassa.

        Näinhän se taitaa olla!
        Oppipoikia otetaan purkamaan ruuhkia, tässä on selvä porsaanreikä
        Mikä on vastuullisen asentajan rooli tässä valvonnassa?

        Tässä on mahdollista se, että on isompi yritys ja luvan haltija on vaikka Turussa, eikä hänellä ole mitään käsitystä ”takahikiän” miesten ammattitaidosta.

        TUKES taas ei listaa kaikkia asentajia vaan ainoastaan yrityksiä.
        Jäähdytyslaiteasentajan pätevyysvaatimukset on kyllä selvästi määritelty ja myös se milloin ja millä ammattitaidolla saa yksin ilman valvontaa asentaa.


      • Joku...
        noviisi. kirjoitti:

        Tässähän tämä!

        >hankkinut vuoden työkokemuksen kyseisistä alan töistä ja riittävät alan perustiedot työturvallisuudesta ja kylmäaineen käsittelystä.<

        Onko tämä todistus sellainen, että asennuksen voi suorittaa ”asentaja kun asentaja” todistuksen omaavan liikkeen-vastuullisen asentajan valvonnassa.

        Näinhän se taitaa olla!
        Oppipoikia otetaan purkamaan ruuhkia, tässä on selvä porsaanreikä
        Mikä on vastuullisen asentajan rooli tässä valvonnassa?

        Tässä on mahdollista se, että on isompi yritys ja luvan haltija on vaikka Turussa, eikä hänellä ole mitään käsitystä ”takahikiän” miesten ammattitaidosta.

        TUKES taas ei listaa kaikkia asentajia vaan ainoastaan yrityksiä.
        Jäähdytyslaiteasentajan pätevyysvaatimukset on kyllä selvästi määritelty ja myös se milloin ja millä ammattitaidolla saa yksin ilman valvontaa asentaa.

        "Tässä on mahdollista se, että on isompi yritys ja luvan haltija on vaikka Turussa, eikä hänellä ole mitään käsitystä ”takahikiän” miesten ammattitaidosta. "

        Periaatteessa, mutta eihän se valvojan vastuu siihen lopu että itsellä on pätevyys. Valvoja, siis luvanhaltija, on vastuussa valvomiensa asentajien työstä. Siinä ottaa aika ison riskin jos ei mitenkään varmistu että asentajalla on edes joku haju työstä.


      • kysy kuka
        noviisi. kirjoitti:

        Tässähän tämä!

        >hankkinut vuoden työkokemuksen kyseisistä alan töistä ja riittävät alan perustiedot työturvallisuudesta ja kylmäaineen käsittelystä.<

        Onko tämä todistus sellainen, että asennuksen voi suorittaa ”asentaja kun asentaja” todistuksen omaavan liikkeen-vastuullisen asentajan valvonnassa.

        Näinhän se taitaa olla!
        Oppipoikia otetaan purkamaan ruuhkia, tässä on selvä porsaanreikä
        Mikä on vastuullisen asentajan rooli tässä valvonnassa?

        Tässä on mahdollista se, että on isompi yritys ja luvan haltija on vaikka Turussa, eikä hänellä ole mitään käsitystä ”takahikiän” miesten ammattitaidosta.

        TUKES taas ei listaa kaikkia asentajia vaan ainoastaan yrityksiä.
        Jäähdytyslaiteasentajan pätevyysvaatimukset on kyllä selvästi määritelty ja myös se milloin ja millä ammattitaidolla saa yksin ilman valvontaa asentaa.

        sen laitteen seinälle nostaa ja putket laittaa kiinni, vain sillä on merkitystä kenen nimi tulee sinne päytäkirjaan alle ja eipä taida edes pöytäkirjaa tarvita kuin uudistalon sähkötöissä.

        Firman pätevyyden näkee laskusta ja se tokari on siellä työnjohtajan seinällä.


      • Anonyymi
        Shadow_Fi kirjoitti:

        Vaadittavat osaamisalueet
        - kylmäaineiden käsittely, tuntemus ja taidot (jäähdytysaineen käsittely, henkilökohtaiset suojaimet, vuotojen ehkäisy)
        - oman alan kylmäalaan liittyvän työturvallisuus-, terveys- ja ympäristölainsäädännön tuntemus
        - perehtyneisyys työssä tarvittaviin laitteisiin ja oikeisiin työtapoihin.

        Tuo löytyi sivulta. Ihmetyttää että eihän minulla ole nuita taitoja tai ammattia? Olenhan vain sähköasentaja. Vai mitä vaatimuksia nuo sitten on?

        tulityö maksaa 120e turvallisuus 120e ensiapu 1- 100e =340e 400 =740e 50,50e =790e
        tälläkö kursilla pääsee itsenäisesti asentaa siis 3 päivää.Pelkkä tulityö mennee yksipäivä toinen päivä turvallisuus ensiapu 3päivä ,missä vaiheessa se lämpöpumppu koulutus tapahtuu kun näihin perustietoihin meni se 3päivää


      • Anonyymi

        ” Tästä johtuen kylmäaineiden käsittely- ja lainsäädäntötentin suorittamisen yhteydessä peritään Opetushallitukselle tilitettävä tutkintomaksu 50,50 euroa.”
        Ei selvinnyt mistä johtuen. Valtion laitokset toimivat verovaroin ja keksivät itse kaikenlaisia valvontavelvoitteita ja haluaisivat ihmisten maksavan noita mielivaltaisia hatusta temmattuja maksuja??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ” Tästä johtuen kylmäaineiden käsittely- ja lainsäädäntötentin suorittamisen yhteydessä peritään Opetushallitukselle tilitettävä tutkintomaksu 50,50 euroa.”
        Ei selvinnyt mistä johtuen. Valtion laitokset toimivat verovaroin ja keksivät itse kaikenlaisia valvontavelvoitteita ja haluaisivat ihmisten maksavan noita mielivaltaisia hatusta temmattuja maksuja??

        Kylmä laitteen saa asentaa itselleen eikä sille voi kukaan mitää. Laitteita myydään kuten tyhjiöpumppujakin. Itse kylmä-aine on laitteen sisällä valmiina. Imee tyhjiön putkistoihin, laittaa hanan kiinni ja päästää kylmäaineet vapaaksi. Se on siinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kylmä laitteen saa asentaa itselleen eikä sille voi kukaan mitää. Laitteita myydään kuten tyhjiöpumppujakin. Itse kylmä-aine on laitteen sisällä valmiina. Imee tyhjiön putkistoihin, laittaa hanan kiinni ja päästää kylmäaineet vapaaksi. Se on siinä.

        Väärin.

        Saat asentaa laitteen ja tyhjiöidä putket, mutta hanan kääntäminen vaatii kylmäaineluvat.


    • Kehittyvien maakuntien asialla
    • Anonyymi

      Koitin etsiä Tukesin sivulta ,tiedoilla ,y tunnuksin erästä firman nimeä joka kovasti asensi ilmalämpöpumppuja,en löytänyt.Tosin lopetti.Siitä on aikaa kun teki asennuksia.Nyt siirtyi ilmastointi,galvanointi omakotitalossa yritys, autotalliyrittäjä.

    • Anonyymi

      ja mitä seuraavaksi ?

    • Anonyymi

      Tulityökortti
      Työturvallisuuskortti
      Sähkötyöturvallisuuskortti
      Ensiapu1 -kortti.

      Mitään noista korteista ei tarvita. Laki vaatii vain kylmäaine- ja sähköluvat, jos asentaa itsenäisesti.

      • Anonyymi

        Hyvä kun kuulee järjen ääntä välillä. Kiitos sulle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1184
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe