Mitä pitäisi tehdä, kun lapsi ei halua mennä päiväkotiin? Meillä on neljä lasta, joista vanhin on jo 16v. tyttö, sitten 8-v.poika ja nämä kaksi nuorinta, 5v.tyttö ja 4v.tyttö.
5-vuotias ei millään tahtoisi päiväkotiin aamuisin/aamupäivisin lähteä ja vaikka kuinka olen yrittänyt lypsää eri keinoin lapselta, miksi ja miksi, niin ei sitä vastausta tule. Olen käynyt muutaman kerran jo juttelemassa päiväkodissa hoitajien kanssa ja kysellyt, miten meidän Emma pärjää siellä. Ensimmäisellä kerralla vakuuteltiin, että ihan kivasti...
Toisella kerralla, kun tyttö itkien jäi sinne, hoitajat vain naureskelivat huolelleni.
Kolmannella kerralla alkoi jo nyppiä ja kävimme mieheni kanssa päiväkodin johtajan luona ja hän lupasi tarkkailla tilannetta. Mitään ihmeellistä ei silti ole kuulemma tapahtunut.
4-vuotias kyllä mielellään jää ja jäisi pitemmäksikin, kuin viideksi tunniksi.
Lapset eivät kuitenkaan ole päiväkodissa, kuin neljänä päivänä viikossa ja 5tuntia kerrallaan.
Tämä on jo toinen vuosi, ja ensimmäisenä vuotena ei ollut mitään hässäkkää.
Mistähän tämä voisi nyt johtua?
Kuitenkin tätä on kestänyt jo elokuusta saakka.
LAPSI EI HALUA
8
4474
Vastaukset
- Ninni
Itse olen päiväkodissa työssä ja monta kertaa on todettu että eräs 4v tyttö itkee ja raivoaa aamulla jäädessään päiväkotiin ja kuitenkin päivä menee ihan hyvin, mitään erikoista ei tapahdu. Tämä toistuu siis useana aamuna. Tässä tapauksessa on suositeltu sitä että äiti lähtisi mahdollisimman nopeasti pois koska itku on sitä pahempaa mitä pitemmäksi aikaa äiti hoitohuoneeseen jää.
Itku on lapsen tapa protestoida jotain, ehkä hän ei vaan juuri sillä hetkellä haluaisi jäädä hoitoon, unet jäi kesken tms. Muuta en osaa sanoa. Toivottavasti asiat selviää.- Maikki
Hei äippä! Itse olen lastentarhanopettaja ja tilanteenne on tullut tutuksi jo monien lasten kanssa vuosien varrelta.
Äkkiseltään tulee mieleen muutamia vaihtoehtoja tilanteeseen:
Mikäli lapsesi lopettaa itkemisen (heti) lähdettyäsi, on kysymyksessä jonkinlainen huomionhakuisuus vanhemmilta? Toisaalta, onko lapsesi saanut joitakin etuuksia (edes joskus), jos on onnistunut jäämään itkemättä päiväkotiin? (Usein vanhemmat yrittävät päästä kiusallisesta tilanteesta lahjonnan avulla)...jos on niin voisiko lapsesi käyttää tilaisuutta hyväkseen?
Jokainen lapsi kokee eri aikakausia, ihan kuin me aikuisetkin ja tällä hetkellä lapsellasi on saattaa "ei huvittaisi"-vaihe. Täytyy vain malttaa odottaa, aikansa kutakin.
Tärkeintä on, että sinä lähdet pois mahdollisimman nopeasti "hei"n jälkeen. Muuten sinun ahdistuksesi ruokkii lapsesi ahdistusta ja kierre on valmis. Mutta toimi noissa erotilanteissa päättäväisesti niin samalla annat kuvan lapsellesi, että sinä luotat hoitajiin ja että lapsellasi on hyvä olla hoidossa. Kannatan myös puhumaan avoimesti hoitohenkilökunnan kanssa.
Hyvää syksyä, toivottavasti kyyneleetkin vähenevät sen myötä:o) Olisi kiva tietää miten asia etenee!
- äiti
Kyselepä lapselta täsmällisemmin päivän tapahtumia, kuten kenen kanssa hän leikkii sisällä, entä ulkona, ja mitä he leikkivät. Jos lapsella ei ole kavereita, eivät hoitajat pidä sitä välttämättä mitenkään huolestuttavana, eihän kaikki lapset edes kaipaa vielä 5 vuotiaanakaan sitä sydänystävää. Joillekin taas voi olla kovakin pala, jos ei pääsekään tiettyyn porukkaan mukaan.
- jansku
Me olemme myös saman ongelman edessä.Poika on ollut 2 vuotiaasta hoidossa ja nyt on puolipäiväisesti esikouluryhmässä,ja silti itku tulee kun viedään.Kaverit on kuulemma mukavia kukaan ei kiusaa ja opet on myös ihan mukavia.On lohduton tilanne.Luulen että tämä kuuluu joillain lapsilla ikään.Olis kiva olla vaan perheen kanssa kotonaja tehdä tuttuja turvallisia juttuja oman väen kanssa.On ehkä vaikeaa itsenäistyä kun omat rakkaat ei ole edes samassa talossa.Mistä niiden mietteet tietää.Teilläkin ehkä on kotona liian mukavaa olla,ettei malttaisi jättää edes viideksi tunniksi sitä olotilaa.Asia on vaan niin että on pakko jo kasvaa siihen että erkaannutaan pikkuhiljaa,kun koulussa on sitten pakko käydä vaikka kuinka sieppais.Ehkä tää päiväkoti kasvattaa siihen sitten.Toivon teidän pikku-tytölle iloisia päiviä ja siunausta elämän varrelle.
- kun mä olin pieni!
Kun mä olin pieni niin mä muistan kun mä monesti itkin ku jouduin tarhaan ja äiti lähti töihin...nyt kun ite aattelen et mix oikeen itkin niin vastausta ei vieläkään löydy! Jotenkiin sen äidin (tai isän) jättäminen aamulla on niin vaikeeta, tulee jotenkiin niin ikävä! Mut sit kun sielä on kavreita niin ei edes muista mitä aamulla tapahtu mut silti se sama toistuu joka ikinen aamu. Mut sit kun se sun lapses kasvaa niin itkukin loppuu...
Niin elikkä mä tiedän jotenkiin miltä sun lapsestas tuntuu kun itekki itkin niin monet kerrat!
- muisto
Omieni kanssa jo lähtö kotoa oli taistelua. Ei itkua, vaan huutoa. Taistelua vaatteiden kanssa. Lapset olivat perhepäivähoitajalla, 5 ja 3 vuotiaita ja etenkin 5 vuotias vastusti hoitpaikkaan menoa.
Hoitaja piti aika usein ylityövapaita ja silloin lapsillani oli toinen hoitpaikka joko päiväkoti tai toinen perhep.-hoitaja, varahoitopaikka oli eri joka kerta!! ja aina edessä oli lähtö uuteen paikkaan, uudelle hoitajalle! Emme voineet tutustua etukäteen, edes iltakävelyllä käydä talon pihalla tms, sillä sain tiedon edellisenä iltana kun hain lapset hoidosta: Huomenna sitten pidän ylityövapaita, tässä on hoitopaikka.. tai: ylihuomenna.. jne..
Miksi lapset huusivat? Siksi, että hoitaja inhosi lapsiani ja minua ja kohteli heitä aika huonosti. Ruokaa oli pakko syödä se määrä mitä lautaselle lapioitiin ja se oli aina pahaa lasten mielestä. AINA!
Olisiko tässäkin päiväkodissa samaa vikaa, eli lapsi ei viihdy koska päiväkodin ilmapiiri on huono ja/tai hoitajat kohtelevat eriarvoisesti hoitolapsia ja sinun lapsesi saa huonomman kohtelun.
Se, että äidin huolelle naureskellaan ´kertoo jo paljon hoitajista ja hoitopaikan ilmapiiristä. Ja se, että johtaja lupaa selvittää asiaa mutta ei informoi sitten asiasta mitenkään.
Onko mahdollista vaihtaa hoitpaikkaa? Vaikkapa joululta tai viimeistään ensi vuonna? Onko hoitpaikka välttämätön, eli olteko töissä, olisiko siis jotakin muuta vaihtoehtoa esim- päiväkerhot tms?
MEillä aamu-mekkalat loppuivat kun lopultakin hoitopaikka vaihtui.
Hoidossa lapset eivät kiukutelleet tai itkeneet. Se olisi ollut turhaa, hoitaja ei olisi reagoinut mitenkään, esim. lohduttanut äiti-ikävää potevaa lasta. Kyse ei meillä kuitenkaan ollut äiti-ikävästä vaan vastustuksesta hoitopaikkaa kohtaan. Taistelu loppui kun oltiin ulkona ja menossa, taistelua oli vain kotieteisessä lähdön ja pukeutumisen aikana. Tiesin, etteivät he viihtyneet ja hoitaja kohteli huonosti, muttei ollut muuta vaihtoehtoa kuin odottaa sen toisen hoitopaikan avautumista.
Nyt lapset ovat jo isoja teinejä. Vanhempi muistaa inhoten tuon hoitajan.
Muistan myös miten itse en viihtynyt päiväkodissa, olin arka ja hiljainen lapsi ja suuri ryhmä ei ollut minua varten. Kamalinta oli ulkoilu, kun kaikki melusi, huusi, riiteli, tappeli leluista ja kiusasi toisia. Siis sellaista tavallista hälyä ja melua ja touhua kun on pajon lapsia pihassa, mutta arkana lapsena minä en sopeutunut siihen. Koin sen kaaoottisena ja meluisana ja ahdistavana ja olin yksin. Olisi pitänyt taistella oma tila, oma paikka, oma leikki yhdessä toisten kanssa, olisi pitänyt taistella leluistakin etenkin jos haluaa sen mieluisen jota oli vain 1 kpl ja jonka kaikki halusi.... ja sen sai aina se tappelupukari-poika... jota pelkäsin...- toinen muisto
Meidän esikoinen oli hoidossa ennen kakkosen syntymään. Tyttö ei selvästikään viihtynyt hoitopaikassaan. Jatkuvasti tuli sanomista syömättömyydestä yms. Vähän ennen kuin tyttö jäi pois tuosta hoitopaikasta, jäi yksi hoitajista sairaslomalle, ja tilalle tuli lto, jostaa tyttö tykkäsi kovasti. Viimeinen viikko olikin sitten se kaikkein helppoin.
Pikkusiskon synnyttyä tuli vuoden tauko ja sen jälkeen menivät uuteen hoitopaikkaan. Pari viikkoa hoidon aloittamisesta esikoinen itki aamulla, että hän ei halua "vanhaan tarhaan". Siihen aikaan sana "vanha" tarkoitti tytön puheissa samaa kuin huono. Jonkin aikaa asiaa mietittyämme tajusin, että tyttö muistelee nyt sitä päiväkotia, missä oli ennen pikkusiskon syntymää. Kun selitin tytölle, että vanha tarha on kaukana vanhan kodin lähellä, joten sinne ei voidakaan mennä, ja nyt mennään uuteen tarhaan, alkoi tyttö rauhoittua.
- äiskä
Poika aloitti päiväkodissa 1,5 v. Tosin on hoidossa 6 h/päivässä. Ensimmäinen viikko oli todella sydäntä raastava, joutui jättämään itkien hoitoon. Kävin jo mielessäni läpi toisia järjetelyjä, mutta...Onneksemme tämä aika kesti vain ensimmäisen viikon! Nyt hyvä jos vilkuttaa sinne jäädessään ja ei meinaa aina kotiin suostua heti lähtemään. Mielestäni mitä vanhempana vie lapsen hoitoon sen vaikeampaa se on sekä itselle että lapselle?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4533876Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181662- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991388Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 501266
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441059
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047