Vaihtoehto Singulairille?

Seretide-lääkitystäni (50/250) tehostettiin Singulair-tableteilla, koska toivottua tasapainoa ei ole tavoitettu. Olin aluksi iloinen, että Singulair näytti tehoavan siihen, mihin sitä oli määrätty, siis astmaan.

Huomasin kuitenkin jo alle viikon (eli 6 tabun) jälkeen, että oli ilmestynyt aivan käsittämätön määrä mustelmia varsinkin raajoihin, ja osa niistä on aivan älyttömän isoja. Ei mitään mielikuvaa, että olisin satuttanut itseäni mihinkään.

Lopetin tietysti pelästyneenä Singulairin heti, koska ohjeissahan sanotaan että mustelma- ja verenvuototaipumus voivat lisääntyä joillakin harvoilla käyttäjillä. Olin reilun viikon kokonaan sitä käyttämättä, mutta kun sitten tuli pahenemisvaihe, päädyin ottamaan Singulairia taas muutamana päivänä. Se tuntui silloinkin auttavan melko pian eli pahenemisvaiheeseen liittyvä rintakipu katosi eikä pef mennyt niin alas kuin joskus.

Joo tiedän, että kannattaisi ottaa yhteys lääkäriin. Tilanne on vain se, että muutin juuri toiseen kaupunkiin ja terveysasemaltani sanottiin, että edes astmahoitajalle voi varata kontrolliaikaa vasta parin viikon päästä. Ei pääse edes soittamaan sille hoitajalle sitä ennen.

Kysyn nyt teiltä, joilla ehkä on ollut ongelmia Singulairin kanssa, että onko sille lääkkeelle löytynyt vaihtoehtoja? Olisi siis mukava kuulla jotain jo vähän etukäteen, koska tuonne lääkärille tai astmahoitajalle pääsemiseen voi mennä täällä viikkoja tai jopa lokakuuhun asti. Harmittaa, että Singulair tasoittaisi astmaa ilmeisesti hyvinkin, jos sitä vain pystyisi käyttämään jatkuvasti, mutta jos tulee noin paljon mustelmia, en taida uskaltaa ainakaan lääkärillä käymättä käyttää sitä kuin satunnaisesti muutaman päivän kuurina pahenemisvaiheiden iskiessä.

Eli onko vaihtoehdot nämä, että mulla on pysyvästi joko epätasapainossa oleva astma (eikä Singulairia tms. mikä voisi tasoittaa sitä) tai järkyttävät mustelmat (Singulairin kanssa)?
5626
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 5

Vanhimmat

Saan Singulairista ja muutamista muista lääkkeistä mustelmia. Niille ei voi oikein mitään ja minä vain otan seuraukset vastaan. Vaihtoehtona kun ovat jatkuvat kortisonikuurit ja Seretiden nostaminen vahvempaan.

En muista, että mitä oma lääkärini mustelmista sanoi, mutta minulle jäi sellainen mielikuva, ettei asia ollut hälyttävä. Sinuna tietysti kävisin lääkärillä.

Äänestä
  • Itse käytän kans Singulairia astmaan ja ihon kutinaan. Mustelmia tulee vähän herkemmin, jos johonkin osun vahingossa.

    Lisäksi käytän Xyzalia, Aerobeciä ja Airomiria kohtaukseen.Eli olen monivaivainen, on allergiaa, atooppista ekseemaa ja astma.

    Äänestä

Itselläni jouduttiin myös vaihtamaan tuo hyvin tehoava singulair accolateen pahojen ja jatkuvien painajaisten vuoksi. Accolate on ihan kelpo vaihtoehto vaikkakin ei ehkä ihan yhtä tehokas kuin singulair. Mustelmia minä en ainakaan ole saanut accolatesta yhtään sen enempää kuin muustakaan astmalääkityksestä

Äänestä

No niin, alkuperäinen päivittää tätä ketjua. Hassua, että Singulair näkyykin sopivan nyt. Pidin tosiaan sen tauon ja aloin käyttää sitä uudestaan, kun tuli pahenemisvaihe. Olen käyttänyt sitä siitä asti joka päivä ohjeen mukaan, eikä enää ole tullu mustelmia.

Ehkä se oli vain jokin alkuongelma? Tai ne mustelmat tulivat jostain muusta? En tosin muista satuttaneeni itseäni mihinkään ja senkokoisten mustelmien aiheuttajan kyllä yleensä huomaa... Käytin siihen Singulairin aloitusaikaan vielä omega-3-kapseleita (E-EPA 500) ja voi olla, että ne tekivät yhdessä Singulairin kanssa mustelmataipumusta. Kalaöljyvalmisteethan voivat vähentää ainakin veren hyytymistä. Lopetin niiden kapselien käytön.

Äänestä
  • Olen yli 120 kg astmaatikkomies. Minulla ja lähes samankokoisella tuttavallani tuli Singulairista erittäin kovia migreenikohtauksia. Minulla lisäksi aika vilkkaita unia.

    Sen jälkeen kun minulle määrättiin miedompi 5 mg versio, haitat poistui. Tuttavani lakkasi kokonaan käyttämästä. Voihan tuota pienempää annosta kokeilla itsekin puolittamalla mutta en yllytä, koska en ole lääkäri.

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


Astma täälläkin kirjoitti:

Seretide-lääkitystäni (50/250) tehostettiin Singulair-tableteilla, koska toivottua tasapainoa ei ole tavoitettu. Olin aluksi iloinen, että Singulair näytti tehoavan siihen, mihin sitä oli määrätty, siis astmaan.

Huomasin kuitenkin jo alle viikon (eli 6 tabun) jälkeen, että oli ilmestynyt aivan käsittämätön määrä mustelmia varsinkin raajoihin, ja osa niistä on aivan älyttömän isoja. Ei mitään mielikuvaa, että olisin satuttanut itseäni mihinkään.

Lopetin tietysti pelästyneenä Singulairin heti, koska ohjeissahan sanotaan että mustelma- ja verenvuototaipumus voivat lisääntyä joillakin harvoilla käyttäjillä. Olin reilun viikon kokonaan sitä käyttämättä, mutta kun sitten tuli pahenemisvaihe, päädyin ottamaan Singulairia taas muutamana päivänä. Se tuntui silloinkin auttavan melko pian eli pahenemisvaiheeseen liittyvä rintakipu katosi eikä pef mennyt niin alas kuin joskus.

Joo tiedän, että kannattaisi ottaa yhteys lääkäriin. Tilanne on vain se, että muutin juuri toiseen kaupunkiin ja terveysasemaltani sanottiin, että edes astmahoitajalle voi varata kontrolliaikaa vasta parin viikon päästä. Ei pääse edes soittamaan sille hoitajalle sitä ennen.

Kysyn nyt teiltä, joilla ehkä on ollut ongelmia Singulairin kanssa, että onko sille lääkkeelle löytynyt vaihtoehtoja? Olisi siis mukava kuulla jotain jo vähän etukäteen, koska tuonne lääkärille tai astmahoitajalle pääsemiseen voi mennä täällä viikkoja tai jopa lokakuuhun asti. Harmittaa, että Singulair tasoittaisi astmaa ilmeisesti hyvinkin, jos sitä vain pystyisi käyttämään jatkuvasti, mutta jos tulee noin paljon mustelmia, en taida uskaltaa ainakaan lääkärillä käymättä käyttää sitä kuin satunnaisesti muutaman päivän kuurina pahenemisvaiheiden iskiessä.

Eli onko vaihtoehdot nämä, että mulla on pysyvästi joko epätasapainossa oleva astma (eikä Singulairia tms. mikä voisi tasoittaa sitä) tai järkyttävät mustelmat (Singulairin kanssa)?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu