Eli minulla olisi ongelma.
Tiedän, että minulla on kihomatoja, mutta kuinka kerron sen vanhemmilleni, että he ostaisivat matolääkettä, jotta saisin kutinan helpottumaan.
Siis en vain kehtaa myöntää vanhemmilleni, että minulla on kihomatoja.
Voisitteko te viisaammat kertoa kuinka kerron äidille\isälle, että minulla on kihomatoja.
Kiitos.
Kihomadoista kertominen
29
5125
Vastaukset
- Mato Suolessain
Se on aika tavallista, varmaan lähes jokaisella jossain elämänsä vaiheessa niitä on.
Mutta jos nyt et todellakaan uskalla niin sitten voit mennä lääkäriin. Pahimmassa tapauksessa saat virkaintoisen lääkärin joka ehdottomasti haluaa todentaa matojen läsnäolon itse...
Ehkä se vanhemmille kertominen olisi sittenkin helpompaa. - :(( HLEP ME!
en mäkää uskallla kertoo äiskälle. en kehtaa en tiiä miks. yök! vihaan itteeni :(((
- ...........
Kympillä saa apteekista lääkettä ja ilman reseptiä, joten jos on siihen varaa niin ei siitä tartte vanhemmille kertoa.
Onkohan tartunnan lähde tosin tiedossa... Jos se on jostain kotiruoasta lähtöisin (kuten yleensä, huonosti pesty salaatti yms) niin varmaan samasta vaivasta teillä kärsii muutkin.. - ................
........... kirjoitti:
Kympillä saa apteekista lääkettä ja ilman reseptiä, joten jos on siihen varaa niin ei siitä tartte vanhemmille kertoa.
Onkohan tartunnan lähde tosin tiedossa... Jos se on jostain kotiruoasta lähtöisin (kuten yleensä, huonosti pesty salaatti yms) niin varmaan samasta vaivasta teillä kärsii muutkin.....ja jos ei apteekissa uskalla puhua, niin ei muuta kuin lääkkeen nimi (muistaakseni Pyrvin) lapulle ja lappu apteekkarille.
- auttakaa1
en mäkää uskalla kertoo mau pelottaa ja ällöttää ne en todellakaa kerro kellekkää auttakaa mitä teen :(
- parasta kertoa
Parasta se on vaan kertoa, koska ei tilannetta auta kertomattomuus. Ongelma paranee tuota kautta nopeammin.
http://www.sairaslapsi.com/sairaudet/kihomadot
Koulun terveydenhoitaja on myös yksi vaihtoehto, mutta kannattaa ainakin vanhemmille kertoa.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00427
Siinä on lisäksi sekin riski, että jos tuota ongelmaa ei hoideta ajoissa sinulla, niin saatat tartuttaa muut.
Sen takia otakin pian yhteyttä vanhempiisi. - parasta kertoa
parasta kertoa kirjoitti:
Parasta se on vaan kertoa, koska ei tilannetta auta kertomattomuus. Ongelma paranee tuota kautta nopeammin.
http://www.sairaslapsi.com/sairaudet/kihomadot
Koulun terveydenhoitaja on myös yksi vaihtoehto, mutta kannattaa ainakin vanhemmille kertoa.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00427
Siinä on lisäksi sekin riski, että jos tuota ongelmaa ei hoideta ajoissa sinulla, niin saatat tartuttaa muut.
Sen takia otakin pian yhteyttä vanhempiisi."Yleensä koko perhe, myös oireettomat jäsenet, neuvotaan hoitamaan yhtä aikaa oireettomien kantajien puhdistamiseksi"
Parasta on hoitaa tilanne nopeasti alta ennen kuin vanhemmillasi on sama tauti. Sen takia kerro asiasta jo seuraavana päivänä.
- Piru--
Ei kannata kertoo vanhemmille ennen ku ne on saanu niitä matoja niin ne joutuu ostaan lääkettä ja lääkitään koko perheen niin ett jää kiinni.
- JAAZZZZZ
Heii! Tää kyseinen keskustelu on jo aika vanha mutta jos tää auttaa jota-kuta muuta selviimään tilanteesta. Oon 12vuotias tyttö helsingin puoleiselta pienestä paikasta josta apteekit on kaukana vaikka pääkaupungi seudulla asustan. Omistin kihomatoja vuoden alussa mutta luulin sen olevan normaalia kutinaa.Pian kutina paheni ja ajattelin että Google auttaisi tähän hätään, lueskeltuani monia viestejä tajusin että omistan kihomadot. Sain lähes oksennus refleksin kun näin sellaisen peräaukon suullani. Yritin saada niitä nipistämällä, vetämällä vettä juomalla paskomalla (xD) jne... pois mutta ei auttanut hiihtoloma oli loppumassa ja en tod. kertoisi äidilleni, isälleni, koulutovereille KELLEKKÄÄN! Omasin pienempänäkin (vaav 10v) samantyyppisen "sairauden" kihomadot ja menin ystäväni kanssa apteekkiin ostamaan sitä lääkettä. Ystäväni kertoi kaikille kihomadoistani ja minusta tuli semmonen silmätikku, klouni, kiusattava. Nyt se "myrsky" on ohi ja en silloinkaan halunnut herättää uudestaan kihomadoillani huomiota joten päivä ennen kouluun menoa päätin käydä itse apteekissa ostin Pyrvin nimistä lääkettä ja sinne kihomadot menivät eikä ole näkynyt. Kyllä mä niistä äidille kerron...joskus mutta sitten kun siitä on vuos vierähtäny. Ja ite en siivonnu enkä lääkkiny muita ja kellää muulla perheenjäsenellä ei oo ollu ja ei se KIHOMADOT oo mikää huonoin tapaus huokaise vaa ja ajattele että jollain ihmisellä on vielä huonompi, kihomadot ei oo sen vierellä mitään. Tapsuttele vaa apteekkii ja osta se 10€ pyrvin niin saat rauhaa
- Kihomatovihaaja
Suosittelen Pyrvin lääkkeen käyttöä mut kotikonstein käsien hygienia ja alushousujen vaihto usein auttavat. Kihomatojen sukupolvi ei elä elimistössä kovin kauaa mutta jos satut raapimaan takamusta silloin kynsien alle jää munia jotka kulkeutuvat suuhun. Myös kynsien leikkaaminen on tärkeää. Aina Pyrvin lääke ei auta joten hygienia on todella tärkeää!
- JokuBDDNDBD
Noh itellä on tällä hetkellä kihomatoja. Joku 2 tuntii sitte huomasin. En haluu kertoo vanhemmille ku sit kaikki joutuu kärsii mut kerron huomen on mulla ollut täitä ja niistäkin oon selvinnyt mut ne harmitti siks ku olin pieni ja joulupukki ei päässyt ku oli joulu mut itse suosittelen kertomaan rehehllisesti kyllä ne ymmärtää itekki pitäis näin tehä mut ahdistaa kauheesti en haluu kertoo mut on pakko jos jollakin on vinkkejä voisiko ne saada itse pois ;-; noh pitää kestää. Haluun niistä eroon!
- Anonyymi
Auttakaa en oo varma onko mulla kihomatoi... Okei tää keskustelu on 11v vanha mut jos joku auttaa? Eli en tiedä onko mul kihomatoi. Mul kutittaa aina iltasin mutta kun oon paikallaan niin ei kutita????? AUTTAKAAA!!!!
- Anonyymi
Mua on kutittanu peppuu jo pari päivää ja tänää ku kävin kakal ni näin yhen. Siis hyi vittuuuu!!!!! Mul oli joku vuos sitte kihomatoi mut ne lähti sit pois ja nyt on taas tullu :(
Mut kerroin just äitille ja mua vituttaa ne vitun madot ja nii... - Anonyymi
Mut nii siis sun kannattaa sanoo vaa sun äitille et sua kutittaa ja sillee ni se varmaa ymmärtää
- Anonyymi
Siis mulla on ollu jo yli puol vuotta niitä ja en halua kertoo vanhemmille oon myös nuori ni en mee apteekkiin yksin auttakaa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mua on kutittanu peppuu jo pari päivää ja tänää ku kävin kakal ni näin yhen. Siis hyi vittuuuu!!!!! Mul oli joku vuos sitte kihomatoi mut ne lähti sit pois ja nyt on taas tullu :(
Mut kerroin just äitille ja mua vituttaa ne vitun madot ja nii...Miten sä kerroit sun äitilles :) koska mulla on tällä hetkellä ja kyllä vituttaa
- Anonyymi
2v myöhäs mut kato vaikka kameralla valo kanssa perseesee nii jos et nää matoja nii sit sul ei oo
- Anonyymi
itelläki oli joskus mut lähti pois
- Anonyymi
Itse en uskaltanut kertoa mutta sitten keräsin voimat ja kerroin äidille ja äiti iskälle. Kihomadoista tulee olemaan lähes jokaisella ihmisellä jossain elämän vaiheessa. Minulla on niitä vieläkin ja haluan ne pois olen ottanut kaksi annosta kolmannen tarvitsisin. Pyrvinit maksaa 40€ ja niitä meillä ei enään ole. Isäni ei ota tätä tosissaan kun hän ei itse tunne mitään. Kärsin aina. Toivon ettei tämä ole pysyvä kihomato versio. Minulla on ollut ennen jo kihomadoista mutta ei näin pahana silloin en edes tiennyt näistä madoista!
- Anonyymi
Tiiän tää keskustelu on aivan sairaan vanha mutta oikeesti SOS!!! Oon 11v tyttö ja mul on kihomatoi🤢 siis hyi... kävin just about vartti sit vessas ku kutitti nii paljon sit vedin sielt semmosen ihanan pikkusen kihomadon😂😭 luulin eka et se oli vaan semmone pala papruu mut ei.. katoin tarkkaan ja sit se LIIKKU😭 säikähin aivan hemmetisti ja oon nyt omas sängys mut EN USKALLA SANOO ÄIDILLE KU SIT KOKO PERHE LÄÄKITÄÄN JA EMT MUA HÄVETTÄÄ😭 eikä oo rahaa jolla ostaa lääkettä ja VIHAAN matoja ja ötököitä kaikkia ja haluun nää äkkii pois :( voisko joku antaa vinkkii et miten kerron äidille😖
- Anonyymi
Ei siinä ole mitään hävettävää. Ja hoitaa se pitää
Meidänkin lasten tarhassa on kihomatoja, täitä ym. vaikka on aivan siisti melko uusi päiväkoti.
Ei ne ole nykyään häpeä, vaikka 30 vuotta takaperin luultiin että ne ovat loppuneet.
Kerro kouluterveydenhoitajalle, siitä asiat alkavat hoitumaan. - Anonyymi
Kunnos? :,)
- Anonyymi
Ei mitää hätää jos sulla on niitä vielä ite oon 12v. Ja mulla ehkä on kihomatoja😑muakin pelotti nuo aivan samat asiat ja pelkäsin et kaikki mun kaveritkin sais tietää siitä jos niitä siis mulla nyt ois ku en tiedä vielä... Sanoin äitille 20min sitte et on vähä aikaa jo kutittanu ja tuntuu et siellä liikkuis joku..Sanoin äitille ja äiti sano että niitä kulkee kouluissa eikä ole todellakaan sun vika ja se sano et tarkkaillaan ja jos jotain näkyy niin hoidetaan pois!😊eli vaikka alussa pelottaa hävettää ja no ei vaan uskalla kertoa niin suosittelen !! Se poistaa pelon ja kyllä vanhemmat sen ymmärtää! Rohkeasti vaan niin pääset eroon😊😊😊❤
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kunnos? :,)
No hyvä!😊❤
- Anonyymi
Tää keskustelu on tosi vanha oon 12 mulla nyt kihomatoja ja ei mul muuten ois mitää ongelmaa kertoo mut mulla oli noin abaut puoli vuotta sitten ja äiti ei ollu kovin ilonen niin taas niitä on
- Anonyymi
aika vanha keskustelu mut mä vaa sanoin ku äiti tuli huoneesee et mul on ehk kihomatoi va sit se kysy et tiiäks et sul on niit olin vaa et joo sit se haki alhaalta pyrvin lääkkeen ja nyt lääkitään koko perhe (minä äiti ja veli) ei ollu ees paha sanoo
- Anonyymi
joo siis TIEDÄN, että tää keskustelu on ihan sika vanha mut MULLA ON SAMA ONGELMA!! Ne on tyylii ollu sielä jo pitkään mutku en uskalla kertoo :((((
- Anonyymi
Apua mulla sama ongelma. On pitäny hetki jo kertoa muteioo ikinä oikeen tullu mieleensit. Mulla pari kertaa pienenä ollut enkä haluais että mulle taskulampulla ja suurennuslasilla mennään persettä vilkuilemaan. Mutta alkaa pikkuhiljaa vituttaan jo joten ehkä pitäisvaan sanoo et kutittaa pikkasen ja tuntuu että siel jotain on. Ei se loppujen lopuks oo enää sitte muutaman viikon päästä mikään iso juttu oo ja vaan hyvä jos sais ne pois. En kyllä oovarma miten tässä sen sitte kertoisin.
- Anonyymi
Kihomatolääkkeet ei useimmiten tehoa. Kuurin aikana pitäisi olla pirun tarkka kalsareitten ja petivaatteitten kanssa. Myös hanurin pesu aamuisin on ihan pakollinen, koska yön aikana kihomadot tulee persaukolle munimaan. Ja joka aamu pitää laittaa puhtaat kalsarit. Kyllähän siinä äippä alkaa ihmettelemään, jos yhtäkkiä alkaa toimimaan näin. Minä häädin kihomadot nieleksimällä valkosipulimurskaa ja tuoreita puolukoita, koska luin monesta jutusta, miten kaksikaan kuuria ei ollut auttanut. Mukaan lukien pershuuhtelu ja kalsareitten vaihto joka aamu. Minua suorastaan oksetti, kun heräsin joskus aamuisin kutinaan ja kun otin kalsarit jalasta, niissä kuhisi vyötärönauhaa myöten matoja. Persvakokin oli ylös asti niitä täynnä ja munissakin luikerteli.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272870Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332525- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542239Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241860Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3901696Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041642- 3091548
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446