Olen aloitteleva sienistäjä. Ystäväni varmisti sienet voitateiksi, joten söin ne hyvällä ruokahalulla. Sieniä oli kymmenkunta ja ne olivat melko pieniä. Kun oli syönyt aloin lukemaan voitateista enemmän. WSOY:n sienet kirjassa sanottiin, että on epäilty että lakin pintakelmu olisi myrkyllinen, ja se pitäisi poistaa. En poistanut, koska lakki ei ollut erityisen limainen, poimin sen hiekkapohjalta... Noh, vielä ainakin hengissä ;-) Onko kellään kokemusta kyseisten sienien syönnistä ilman perkausta?
voitatin pintakerros myrkyllinen?
9
3944
Vastaukset
- mitään vaaraa
Tuskimpa vaaraa kun tatit ovat poikkeuksetta syötäviä...
- Ex-kersa.
Kersana tuli paimennettua isoa lehmälaumaa laitumelle ja takaisin päivittäin.
Uudella laitumella jos oli tatteja, niin ammuilla syntyi armoton kilpajuoksu ja töniminen, että kuka niitä saa.
Jos elikot ovat vastoillaan ja hajuaistillaan tatit kelpuuttaneet syötäviksi, niin silloin ne ovat sitä.
Sappitatteja en kyllä nähnyt, mutta ne kyllä tunnistaa mausta.- paikkaansa
Vaikka jokin kasvi tai sieni on eläimelle vaaraton, niin se ei todista sen myrkyttömyydestä ihmiselle mitään. Porot syövät kärpässieniä ilman vahinkoa, mutta en suosittele sitä sinulle.
- elämässään onnistukoon
paikkaansa kirjoitti:
Vaikka jokin kasvi tai sieni on eläimelle vaaraton, niin se ei todista sen myrkyttömyydestä ihmiselle mitään. Porot syövät kärpässieniä ilman vahinkoa, mutta en suosittele sitä sinulle.
Kärpässienistähän ei ollut tässä kyse.Olen yli 60-vuotias ja syönyt voitatteja niin "kuorittuna" kuin kuorineen ja vielä elän.Miksiköhän poroja kutsutaan tähän keskusteluun?Ne syövät muuten myös korvasieniä jos viisastelemaan aletaan.
- sä perustelet
elämässään onnistukoon kirjoitti:
Kärpässienistähän ei ollut tässä kyse.Olen yli 60-vuotias ja syönyt voitatteja niin "kuorittuna" kuin kuorineen ja vielä elän.Miksiköhän poroja kutsutaan tähän keskusteluun?Ne syövät muuten myös korvasieniä jos viisastelemaan aletaan.
voitatin syömäkelpoisuutta sillä, että lehmät (elikot) syövät niitä pintakelmuineen, mutta porosta puhuminen on mielestäsi asiatonta. Tukehdu lehmiis;)
- kalttaaja
Myrkyistä en tiedä, mutta minä poistan lakin 'nahan' koska se tekee sapuskan tosi limaiseksi.
- ``minä
poista limaisen kelmun aina pois voitateista, koska minusta se on vain niin iljettävä.
Muuten, minun mielestäni voitatit on tosi herkullisia sieniä.
- juhky
ja sekin Englannista. Pintakelmun syöminen aiheutti vatsavaivoja ja oksentelua. Ei siis suurta vaaraa, mut eiks ihan esteettisistä syistä se pintakelmu ois hyvä poistaa?
- Se toinen tohelo
Isoisä pussasi mummoani ja kuoli jo 97-vuotiaana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kansa on on puhunut.
Ja pulinat pois. Amerikan kansa kyllästyi edelliseen 4 vuoteen. Demokratia toteutuu. Vaalivilppiä salaliittoteoriaksi ha4102729Miten Trump " tuo rauhaa"?
Kertoisiko joku? Ymmärtääkseni hän pikemminkin pakottaa länsimaat varustelukierteeseen. Muuta vaihtoehtoahan ei ole, jo5932212Sofia B - ansiotulot ovatkin 0 euroa ja millä rahoilla hän siis elää?
Oho olipa paljastus nyt tästä luksus elämää viettävästä naisesta.1032132Ensitreffit Jenni tykittää - Tämä Jyrkin lause nostaa karvat pystyyn: "Niin epämiellyttävä..."
Jenni tykittää menemään… Jaetaankos teillä laskut tasan tai tuleeko raha-asioista kiistaa? Lue lisää: https://www.suom401945etkö osaa jättää rauhaan?
Et halua mitään, silti stalkkaat ja vainoat! jätä rauhaan niin voin jatkaa elämää!651473- 981344
Leikkeleet pois leivältä
Oikea suunta. Uusissa suomalaisissa ravitsemussuosituksissa suositellaan jättämään leivän päältä leikkeleet pois mielu1321201Saatiin meidän oma mies valkoiseen taloon!
Miltäs nyt tuntuu Ylen petkuttamat sosialistit ja muut femakot? Ilmastousko ja woke lähti liikkeelle USA:sta, ne valhee1521167- 1681162
- 531125