ylipaino ja astma?.

nuori astmaatikko_.

Eli,voiko ylipaino pahentaa astmaa? kummatkin löytyy itseltä,ja haluaisin laihduttaa mutta se on niin vaikeaa kun pienikin liikunta aiheuttaa rinnan puristusta ja hengenahdistusta..

14

2602

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • astmaatikolla

      Olen lukenut että ylipainoisen astmaatikon pitäisi laihduttaa, koska sillä on vaikutus myös astmaan. Itselläni ei ole ylipainoa mutta vaikea astma ja sen takia liikkuminen välillä hankalaa. Astmaatikko ei saa jättää liikuntaa väliin, koska sillä on hyviä vaikutuksia astman hoidossa. Tietystikkään et voi lähte lenkille silloin kun kärsit pahoista hengitys vaikuksista. Kannattaa tarkistaa onko lääkitys ihan kohdallaan ja 15minsaa ennen lenkille lähtöä ota avaavaa etukäteen niin voit sillä välttää hengenahdistukset ja tietty piippu mukaan. Liikunta on osa laihuttamista mutta tärkeä osa on myös ruokavalio ja terveelliset elämäntavat... nyt vaan kova tsemppi päälle niin kyllä se siitä lähtee =) Alku voi olla joskus takkuista mutta ei pidä luovuttaa =)

      • jeamie__.

        siitä oli todella apua=)!


      • sama tytsy=)
        jeamie__. kirjoitti:

        siitä oli todella apua=)!

        Kiva jos vastauksesta oli yhtään apua. Kävin etsimässä vähän tarkempaa tietoa asiasta ja tässä löydös:

        Ylipainon hoitaminen on edullista myös astman niin kuin monen muunkin sairauden suhteen. Säännöllinen liikunta lisää keuhkojen ja verenkiertoelinten toimintakykyä ja saattaa vaikuttaa hyvin myönteisesti hengitysfunktion paranemisen kautta astman tasapainoon. Edelleen oireiden aiheuttamat rajoitukset siedetään hyväkuntoisena paremmin ja vältytään iän mukana paremmin myös muilta sairauksilta

        Toivon, että saat astman hallintaan ja jaksat tsempata terveelliseen elämään... muista ettei laihdutuksessa kaikki herkut ole kiellettyjä ;) Kiinnitä huomiota tottumuksiin, valintoihin ja ateria kokoihin niin kyllä se siitä lähtee =)


    • Karppaursta

      Olen moniallerginen astmaatikko. Itselleni havaitsin sopivimmaksi laihdutustavaksi vähähiilihydraattisen dieetin. Jotkut kanssasisaret ovat havainneet myös astman helpottumista tällä dieetillä. Itse en ole varma. Painoa lähti joka tapauksessa reilusti nälkää näkemättä. Astmaatikko ei saa alakarpata vaan täytyy valita ns. hyväkarppaus.

      Lisätietoja löydät sivuilta www.karppaus.info

      • ei saa

        alakarpata, vaan hyväkarpata? Astmaatikko olen itsekin ja kokeillut karppausta ja tulin siihen tulokseen, ettei se puhdas alakarppaus oikein sovi. Mistä siis johtunee?


      • köhköhköhköhköhh
        ei saa kirjoitti:

        alakarpata, vaan hyväkarpata? Astmaatikko olen itsekin ja kokeillut karppausta ja tulin siihen tulokseen, ettei se puhdas alakarppaus oikein sovi. Mistä siis johtunee?

        Hengitettävätkin kortikosteroidit voivat vaikuttaa verensokeriin ja sen sääntelyyn. Näin mututuntumalta veikkaan, että ehkä tässä syy, miksei suositella astmaatikoille. Jos joku tietää paremmin, niin olen erittäin kiinnostunut kuulemaan!!!


    • Jep,jep

      Ylipaino nuorena lisää huomattavasti astman riskiä. Toisaalta suurin osa astmaatikoista on ylipainoisia. Laihduttaminen lievittää astman oireita ja huomattavan ylipainon poistuminen voi "parantaa" astman, eli todellista astmaa ei ole varsinaisesti koskaan ollutkaan, liikaa läskia vain keuhkojen ympärillä.

      • sellaselta tyypiltä

        joka ei aiheesta tiedä paskan vertaa


      • jk94

        oon täs ollu semmosseet 12 vuot ylipainonen, vedän tupakkaa ku höyryveturi mutta kun kävin viimeks niis astma puhallustesteissä niin mul ei havaittu mitään astma oireit... et sellast, ei ainakaa mun kohdal toi ylipaino vaikuttanu mitenkään.. ps olen 16 vuotias


    • Bricanyl

      Voisiko kyseessä olla vain surkea yleiskunto? Jos ei harrasta mitään liikuntaa jossa pulssi nousee ja hengityselimet joutuvat tekemään työtä niin voi näitä "astma" oireita tulla aika helposti. En muista että hyväkuntoisella ihmísellä juuri olisi astmaa tässä muodossa, rasitus astmaa kylläkin mutta se lähtee levolla. Hengästyminen ei ole astmaa vaan normaali ilmiö. Jos hyväkuntoisella on astmaa viittavia oireita niin sitten se varmaan on myös sitä, mutta sohvaperunan oireet ovat vai fyysisenrappion aiheuttamia oireyhtymiä.

      • ja rasitusastma

        todettu,eli niitä oireita ne ovat,lääkärikin sanoo niin,mutta ei kuitenkaan enempää neuvo .harrastan kyllä 2 kertaa viikossa uimista


    • joosekoo

      minä olin peurungassa kuntoutuksessa astman ja selkäranka vaurion takia. siellä ravitsemus tarapeuttin kannssa keskusteltii siitä mitä minä syön, ja mitä pitäisi syödä. no nyt syön paljon vihannes pitoista ruokaa unohtamatta lihaa, kalaa, leipää, ja kas kummaa paino putoooo. mutta se ei saa liian nopeesti pudota. se on suurenpi haitta, kuin ylipaino (vähäinen enää minulla).

    • Astmaatikko, 30v

      Astma ja rastisuastma ovat sama asia.

      Astma aiheuttaa tulehdusreaktion keuhkoissa, jota muilla kun astmaatikoilla ei ole. Tämä tulehdus voi olla vaikeaa tai lievää. Jos tulehdus on vain lievää, sitä ei yleensä huomaa muutoin kun tilanteissa, jossa pulssi kohoaa. Tätä kutsutaan rasitusastmaksi, mutta kyse on lievästä astmasta.

      Hyvä verenkierto, hapenottokyky ja yleiskunto vaikuttavat positiivisesti astman oireisiin. Yleensä ylipaino kulkee käsi käden huonon yleiskunnon kanssa.

      Itselläni on ollut astma pienestä pitäen, ja huomaan, että oireet helpottuvat kun urheilen enemmän, ja vaikeutuvat jos en urheile. Astmaatikon kannattaa harrastaa urheilua, varsinkin sellaista urheilua joka parantaa hapenottokykyä

    • läski astmaatikko

      Ja minä olin normaalipainoinen kilpaurheilija ja sairastuin astmaan.
      Vuodessa lihoin 10 kiloa vaikka liikunkin paljon silloin, kun astma oli hyvässä kunnossa.

      Taas on flunssaa ja lääkekuuri eikä liikunta onnistu pari viikkoon.
      Vituttaa niin paljon, että syön vaan suklaata ja lihon lisää.
      Mutta, kun pääsen taas liikkumaan kunnolla, alan karppaamaan ja laihdutan.
      'Kunnes taas kohta vituttaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      296
      2630
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      99
      2075
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      77
      1606
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      158
      1448
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      66
      1288
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1205
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1076
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1074
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1020
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      911
    Aihe