First 31.7

1st

Olisiko jollain palstalaisella kokemusta First 31.7:sta?

Purjehtiiko hyvin? LYS-luvun perusteella sillä on pärjätty kohtuullisesti.
Laatu?

Onko purjehdusominaisuuksiltaan paljonkin erilainen verrattuna Oceanis 31:n?

Toivon asiallisia kommentteja.

41

7572

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja oceanis

      Firsti on syvällä ja kapealla eväkölillä varustettu cruiser/racer, Oceanis on kelluva kesämökki. Purjehdusominaisuuksiltaan veneet ovat täysin erilaisia tai oikeastaa niin, että Firstissä on purjehdusominaisuuksia, Oceaniksessa ei.

      • Navigateur

        Olen tänä kesänä ollut gastina kopun tiistai kisoissa ja pari viikonloppukisaakin on ajettu. Itelle on samanlainen mutta jonkin verran isompi (40.7). Vene on hyvin heloitettu ja mukava purjehtia. Mielestäni heloitus on kohdallaan. Veneessä missä gastaan on lisäksi laitettu ns "säilytysrulla" (meniköhän nyt termi oikein)johon genuan/fokan saa kätevästi rullattua pois tieltä. Se on siis joko kokonaan auki tai sitten kiinni. Kippari purjehtii sillä myös kahdestaan vaimon kanssa, eli pienelläkin porukalla vielä spinnuhommatkin sujuu. Säätöihin ei tarvi juurikaan vinssejä eli vaivatonta purjehdusta. Kyllä sitä voi suositella...


      • onks se

        parempi kuin B ja mikä lasket tässä
        purjehdusominaisuudeksi?


      • katsoen
        onks se kirjoitti:

        parempi kuin B ja mikä lasket tässä
        purjehdusominaisuudeksi?

        B ja O on suunniteltu samoista lähtökohdista ja samalle käyttäjäryhmälle. Lopputuloksena samanlaiset ominaisuudet.


      • first 31.7, että oceanis
        katsoen kirjoitti:

        B ja O on suunniteltu samoista lähtökohdista ja samalle käyttäjäryhmälle. Lopputuloksena samanlaiset ominaisuudet.

        molemmat perustuvat Benetau Figaro veneeseen. Figaro on yksityyppi kilpavene, joka on tarkoitettu avomeripurjehdukseen yhden hengen miehistöllä. Figaroa pidetään hyvänä purtena, mutta hieman arvaamattomana kovassa slöörissä.

        First on Figarosta vauhdikkaampi versio, jossa on enemmän panostettu heloitukseen yms. kuin Oceaniksessa, joka on heloitettu enemmän cruisaus mielessä. First vs. Oceanis testi löytyy 1/2000 Vene lehdestä.


    • Joakim

      Erityisesti kryssillä vene on varsin nopea, huomattavan paljon vaikkapa Inferno 31:stä nopeampi. Samoin on tilanne kovemmilla avotuulilla, joissa vene irtoaa helposti pitkiin surffeihin. Kevyillä avotuulilla vene ei sitten ole enää erityisen nopea ja jopa hitaampi kuin Inferno 31.

      Heloitus on tosiaan erinomainen, mikä ehkä on suurin ero Oceanikseen, jossa taisi olla sama runko. Noita Oceaniksia on ollut niin monta vuosien varrella, etten ole varma mikä on mikä. Vene-lehdessä 1/2000 oli vertailu noiden välillä. Ainakin silloisessa Oceaniksessa oli rustit laidalla eli genuaa ei voi käyttää, mikä tekee veneestä pahasti alirikatun Suomen keveisiin tuuliin.

      Oceaniksen huonompi heloitus, matalampi köli ja huonommin säädettävä riki (sekä mahdollinen genuan puute) tekevät suure eron erityisesti luovivauhtiin. Jos nämä kiinnostavat, unohda Oceanis.

      • 1st

        Kiitos asiallisesta vastauksesta. Katselin suorituskykytaulukoita

        http://www.finot.com/bateaux/batproduction/beneteau/first31_7/f31_7_vpp.htm

        ja

        www.beneteauusa.com ja sieltä Beneteau 31 (Oceanis) ja performance -linkki.

        Merkittävät erot (0.5 solmua) taulukossa ovat kovalla tuulella, mutta muuten lähes samat luvut. Tämä pistää miettimään, miksi Oceanis on joidenkin mielestä kesämökki ja First nopea. En yritä väittää, että Oceanis olisi yhtä hyvä/nopea. Lähinnä etsin perusteltuja mielipiteitä/kokemuksia kummastakin veneestä.
        Hintaeroa veneillä on kuitenkin jonkin verran.


      • Joakim
        1st kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta vastauksesta. Katselin suorituskykytaulukoita

        http://www.finot.com/bateaux/batproduction/beneteau/first31_7/f31_7_vpp.htm

        ja

        www.beneteauusa.com ja sieltä Beneteau 31 (Oceanis) ja performance -linkki.

        Merkittävät erot (0.5 solmua) taulukossa ovat kovalla tuulella, mutta muuten lähes samat luvut. Tämä pistää miettimään, miksi Oceanis on joidenkin mielestä kesämökki ja First nopea. En yritä väittää, että Oceanis olisi yhtä hyvä/nopea. Lähinnä etsin perusteltuja mielipiteitä/kokemuksia kummastakin veneestä.
        Hintaeroa veneillä on kuitenkin jonkin verran.

        Ensiksikin noista VPP-tuloksista ei käy ilmi millä miehistöpainolla, kölivaihtoehdolla, aallokolla jne jne. ne on laskettu. Välttämättä nuo kaksi VPP-tulosta ei siis ole vertailukelpoisia.

        Toiseksi VPP ei yleensä huomio mm. sitä, että fokkaa/genuaa ei saa tarpeaksi sisälle skuutattua, jolloin hyvä nousukulma jääkin haaveeksi. Samoin jää helposti huomioimatta taipuisampi masto, jonka avulla reivikynnys siirtyy paljon ja vene nopeutuu merkittävästi. Juuri tällaiset asiat erottavat cruiserit cruiser/racereistä.

        Kun suhteutat hintaeron valtavaan eroon heloituksessa, huomaat, että hintaeroa ei ole, jos arvostat hyvää heloitusta.

        Nopeus on aina kovin suhteellista. Erothan ovat oikeasti kovin pieniä. Jos First 31.7 on nopeimpia kokoisiaan "perheveneitä" LYS luvulla 1,18, niin samankokoiset "hitaaksi" haukutut Bavaria/Oceanis/Odysseu ovat kuitenkin pitkälti yli LYS 1,1:n nopeuksisia eli eroa ei ole keskimäärin kuin muutama prosentti. Kryssillä eroa voi sitten tullakin jo 10%.


      • 1st
        Joakim kirjoitti:

        Ensiksikin noista VPP-tuloksista ei käy ilmi millä miehistöpainolla, kölivaihtoehdolla, aallokolla jne jne. ne on laskettu. Välttämättä nuo kaksi VPP-tulosta ei siis ole vertailukelpoisia.

        Toiseksi VPP ei yleensä huomio mm. sitä, että fokkaa/genuaa ei saa tarpeaksi sisälle skuutattua, jolloin hyvä nousukulma jääkin haaveeksi. Samoin jää helposti huomioimatta taipuisampi masto, jonka avulla reivikynnys siirtyy paljon ja vene nopeutuu merkittävästi. Juuri tällaiset asiat erottavat cruiserit cruiser/racereistä.

        Kun suhteutat hintaeron valtavaan eroon heloituksessa, huomaat, että hintaeroa ei ole, jos arvostat hyvää heloitusta.

        Nopeus on aina kovin suhteellista. Erothan ovat oikeasti kovin pieniä. Jos First 31.7 on nopeimpia kokoisiaan "perheveneitä" LYS luvulla 1,18, niin samankokoiset "hitaaksi" haukutut Bavaria/Oceanis/Odysseu ovat kuitenkin pitkälti yli LYS 1,1:n nopeuksisia eli eroa ei ole keskimäärin kuin muutama prosentti. Kryssillä eroa voi sitten tullakin jo 10%.

        Okei. Onko siis niin, että VPP-taulukoissa on "ennustettu" pääosin rungon suorituskykyä? Vai huomioidaanko niissä myös muut nopeuteen vaikuttavat asiat?

        Täytyy jälleen kiittää asiallisesta ja hyvästä vastauksesta, sillä yleensä täällä vain huudellaan kaikenlaista luokatonta.


      • Joakim
        1st kirjoitti:

        Okei. Onko siis niin, että VPP-taulukoissa on "ennustettu" pääosin rungon suorituskykyä? Vai huomioidaanko niissä myös muut nopeuteen vaikuttavat asiat?

        Täytyy jälleen kiittää asiallisesta ja hyvästä vastauksesta, sillä yleensä täällä vain huudellaan kaikenlaista luokatonta.

        VPP-ohjelmia on useita. On tasoituspurjehdukseen tehtyjä (ORC:n VPP), suunnitelijoiden itse tekemiä, yliopistojen tekemiä ja kaupallisesti ostettavia.

        Yleensä näihin syötetään tarkka runkomuoto evineen, päärikimitat, purjemitat, miehistöpaino, potkuriasennus jne. Mutta ei esimerkiksi huomioida skuuttikiskojen paikkoja, saalinkien pituuksia, kölin profiilia jne. vaan kaikki tällaiset oletaan "täydellisiksi", mitä ne harvoin ovat cruisereissa.

        Yleisesti myyntimateriaalin mukana tulevat VPP-tulokset ovat usein kovin epäluotettavia ja hiukan arveluttavasti nopeimmaksi mahdolliseksi tehtyjä. First 31.7:n arvot vaikuttavat kuitenkin olevan varsin lähellä totuutta. Oceanis 31 näyttää olevan tuore malli, jota en taida olla koskaan edes nähnyt, joten siitä en tiedä (onko edelleen sama runko kuin Firstissä???).


      • -JP
        Joakim kirjoitti:

        VPP-ohjelmia on useita. On tasoituspurjehdukseen tehtyjä (ORC:n VPP), suunnitelijoiden itse tekemiä, yliopistojen tekemiä ja kaupallisesti ostettavia.

        Yleensä näihin syötetään tarkka runkomuoto evineen, päärikimitat, purjemitat, miehistöpaino, potkuriasennus jne. Mutta ei esimerkiksi huomioida skuuttikiskojen paikkoja, saalinkien pituuksia, kölin profiilia jne. vaan kaikki tällaiset oletaan "täydellisiksi", mitä ne harvoin ovat cruisereissa.

        Yleisesti myyntimateriaalin mukana tulevat VPP-tulokset ovat usein kovin epäluotettavia ja hiukan arveluttavasti nopeimmaksi mahdolliseksi tehtyjä. First 31.7:n arvot vaikuttavat kuitenkin olevan varsin lähellä totuutta. Oceanis 31 näyttää olevan tuore malli, jota en taida olla koskaan edes nähnyt, joten siitä en tiedä (onko edelleen sama runko kuin Firstissä???).

        Tässä vertaillaan veneitä jotka ovat hyvin eri ikäisiä. First 31.7 on suunniteltu n. 1995 tai runko sitäkin ennen Figaro veneenä. Oceanis 31 suunniteltu 2007. Kaippa Finot on oppinut jotain reilussa 10 vuodessa. Oceanis 31 gph luku 705-715, First 31.7 gph n. 670. Uusi oceanis saattaa olla yhtänopea kuin vanha oceanis 311.
        JP


    • mainsaill

      firstillä kryssitään ja oceaniksella ajetaan aina koneella vastaiseen.siinä se pääero veneiden välillä.

      • 1st

        Miksi tuo ero ei näy VPP-taulukoissa?


      • mainsaill
        1st kirjoitti:

        Miksi tuo ero ei näy VPP-taulukoissa?

        tuo näkyykin merellä käytännössä.kuten ehkä tiedät,että jokainen vene menee "hyvin" johonkin tiettyyn tuuleen ja huonommin toiseen.esimerkiksi lys luku on lopputulema näistä asioista,jonka takia aivan surkealla lys luvulla ja pienemmällä veneellä voi voittaa tietyssä olosuhteessa toisen "paremman" ja isomman veneen.siksi myös bavaria voi kovilla avotuulilla pärjätä kisassa hyvin,kuten kävi suursaaressa tänä vuonna tuulen käännyttyä sopivasti ympäri.oceaniksella ajetaan koneella vastatuuleen.


      • 1st
        mainsaill kirjoitti:

        tuo näkyykin merellä käytännössä.kuten ehkä tiedät,että jokainen vene menee "hyvin" johonkin tiettyyn tuuleen ja huonommin toiseen.esimerkiksi lys luku on lopputulema näistä asioista,jonka takia aivan surkealla lys luvulla ja pienemmällä veneellä voi voittaa tietyssä olosuhteessa toisen "paremman" ja isomman veneen.siksi myös bavaria voi kovilla avotuulilla pärjätä kisassa hyvin,kuten kävi suursaaressa tänä vuonna tuulen käännyttyä sopivasti ympäri.oceaniksella ajetaan koneella vastatuuleen.

        Näkyy varmasti käytännössä.

        Taulukossa kuitenkin on annettu luvut kattavasti eri tuulen nopeuksille ja kulmille, jolloin siinä pitäisi näkyä ne huonot ja hyvät suunnat. Tässä tapauksessa siis pienillä kulmilla erot pitäisi olla suuria.

        Taitaa se Firstkin kulkea paremmin koneella vastatuuleen... :)


    • on todella

      hyvä purjehdusominaisuuksiltaan. Varsinkin tuuleennousukyky on huippuluokkaa. Huonoja puolia on sitten paljon myös. Istumalaatikossa ei saa mukavaa istuma-asentoa pitemmän päälle mitenkään, kun laidat ovat liian matalat. Pinnan mataluuden takia ohjaajan on isuttava aina laidoilla, ja ajettava jatkovarrella joka on todella huono. Pinnalla ohjattavuus on myös 31.7:ssa todella hankalaa, aina kun katsahtaa karttaan, on vene usean kymmentä astetta poissa suunnastaan (varsinkin koneella ajettaessa, jopa vaarallisesti).

      • hyvin pysyy

        first 31.7 suunnassaan, kun pinnamies tietää, mitä tekee ja tuntee veneen. Eihän vene mene kymmeniä asteita pois suunnasta, ellei pinnaa ala kääntää vauhtiin ja aallokkoon nähden väärin.

        Eihän 31.7 mikään nojatuolivene ole, mutta mukava pitkälläkin matkalla.


      • FF 27
        hyvin pysyy kirjoitti:

        first 31.7 suunnassaan, kun pinnamies tietää, mitä tekee ja tuntee veneen. Eihän vene mene kymmeniä asteita pois suunnasta, ellei pinnaa ala kääntää vauhtiin ja aallokkoon nähden väärin.

        Eihän 31.7 mikään nojatuolivene ole, mutta mukava pitkälläkin matkalla.

        Millaisessa tuulessa nuo Firstin erinomaiset purjehdusominaisuudet oikein alkavat? Lauantain 4-5 m/s tuulessa yhden Firstin nopeus ja tuuleennousukyky oli samaa luokkaa kuin omassa 30 vuotta vanhalla genoalla varustetussa FF 27:ssani. Kippari ei näyttänyt kovinkaan tyytyväiseltä.


      • 3e3322
        FF 27 kirjoitti:

        Millaisessa tuulessa nuo Firstin erinomaiset purjehdusominaisuudet oikein alkavat? Lauantain 4-5 m/s tuulessa yhden Firstin nopeus ja tuuleennousukyky oli samaa luokkaa kuin omassa 30 vuotta vanhalla genoalla varustetussa FF 27:ssani. Kippari ei näyttänyt kovinkaan tyytyväiseltä.

        Samaa luokkaa voi olla kryssillä, että se first on puolisolmua nopeampia ja tuntuu, että yhtä lujaa mennään vaikka jos vähänkin pidempään purjehditaan eroa syntyy selvemmin.

        Voi myös purjehtijalla olla huono päivä, jos lys 1.14-1.20 veneellä jää jonkun ff27 jalkoihin.


      • VikiS
        3e3322 kirjoitti:

        Samaa luokkaa voi olla kryssillä, että se first on puolisolmua nopeampia ja tuntuu, että yhtä lujaa mennään vaikka jos vähänkin pidempään purjehditaan eroa syntyy selvemmin.

        Voi myös purjehtijalla olla huono päivä, jos lys 1.14-1.20 veneellä jää jonkun ff27 jalkoihin.

        Jos oikeasti olet hankkimassa F31.7 venettä, suosittelen, että vuokraat viikoksi koekäyttöön ko. veneen. Ellei myyjä anna koekäyttöön, niin Midnightsunsailing vuokraa ko.venettä. Olin itse hankkimassa ko venettä vuosi sitten, mutta viikon vuokran jälkeen tulin toisiin ajatuksiin. Venehän purjehtii hyvin, mutta sisäkorkeus oli muutaman sentin liian vähän. Olen ~1,82m, jolloin seisomakorkeus oli vai rappujen edessä, esim. kaasuhellan edessä en mahtunut seisomaan, pitkän päälle aika ikävää, varsinkin jos pitää kokkaamisesta.


      • Joakim_
        FF 27 kirjoitti:

        Millaisessa tuulessa nuo Firstin erinomaiset purjehdusominaisuudet oikein alkavat? Lauantain 4-5 m/s tuulessa yhden Firstin nopeus ja tuuleennousukyky oli samaa luokkaa kuin omassa 30 vuotta vanhalla genoalla varustetussa FF 27:ssani. Kippari ei näyttänyt kovinkaan tyytyväiseltä.

        Kyllä First 31.7 kulkee kryssillä erinomaisesti kaikilla keleillä, mutta erityisesti kovemmalla kelillä (5 m/s). FF27:aan nähden varmaankin nousukulmassa on parin asteen ero, mutta vauhdissa tuulesta riippuen vajaasta puolesta solmusta vaajaaseen solmuun. First 31.7 ei ole mitenkään erityinen nousukulmaltaan, mutta vauhti on erinomainen kryssillä veneen kokoon ja tyyppiin nähden. Vaikkapa nopeana pidetty Inferno 31 jää selkeästi taakse yli 3 m/s tuulessa kryssillä (avotuulilla Inferno on nopeampi jonnekin 5 m/s saakka).

        Se on sitten aivan eri asia osaavatko/viitsivätkö kaikki purjehtia veneettään läheskään niin hyvin kuin olisi mahdollista.


      • 190cm
        VikiS kirjoitti:

        Jos oikeasti olet hankkimassa F31.7 venettä, suosittelen, että vuokraat viikoksi koekäyttöön ko. veneen. Ellei myyjä anna koekäyttöön, niin Midnightsunsailing vuokraa ko.venettä. Olin itse hankkimassa ko venettä vuosi sitten, mutta viikon vuokran jälkeen tulin toisiin ajatuksiin. Venehän purjehtii hyvin, mutta sisäkorkeus oli muutaman sentin liian vähän. Olen ~1,82m, jolloin seisomakorkeus oli vai rappujen edessä, esim. kaasuhellan edessä en mahtunut seisomaan, pitkän päälle aika ikävää, varsinkin jos pitää kokkaamisesta.

        Mitä väliä seisomakorkeudella, tosimies taipuu mihin asentoon vaan. 182cm riittää esim suomalaiselle naisväelle sangen hyvin ja neidit ne eniten kitisevät seisomakorkeuden puutteesta. Purjehdus on ulkoilmalaji ja ei siellä veneen sisällä ole tarkoitus olla putkeen kovinkaan pitkiä aikoja.


      • FF 27
        Joakim_ kirjoitti:

        Kyllä First 31.7 kulkee kryssillä erinomaisesti kaikilla keleillä, mutta erityisesti kovemmalla kelillä (5 m/s). FF27:aan nähden varmaankin nousukulmassa on parin asteen ero, mutta vauhdissa tuulesta riippuen vajaasta puolesta solmusta vaajaaseen solmuun. First 31.7 ei ole mitenkään erityinen nousukulmaltaan, mutta vauhti on erinomainen kryssillä veneen kokoon ja tyyppiin nähden. Vaikkapa nopeana pidetty Inferno 31 jää selkeästi taakse yli 3 m/s tuulessa kryssillä (avotuulilla Inferno on nopeampi jonnekin 5 m/s saakka).

        Se on sitten aivan eri asia osaavatko/viitsivätkö kaikki purjehtia veneettään läheskään niin hyvin kuin olisi mahdollista.

        Ok. Ilmeisesti oli siis kipparista kiinni. Ihan linjakkaan näköinen vene ja se tuossa ihmetytti. Monet halssit mentiin ristiin rastiin ja aina yhteen törmättiin.


      • ^¨^¨
        FF 27 kirjoitti:

        Ok. Ilmeisesti oli siis kipparista kiinni. Ihan linjakkaan näköinen vene ja se tuossa ihmetytti. Monet halssit mentiin ristiin rastiin ja aina yhteen törmättiin.

        Jospa kävi niin ,että ff27 purjehti sattumalta suotuisammassa laidassa rata-aluetta. Ehkä myös sattumalta ff27 otti sihftit tarkemmin.

        http://www.purjehtimaan.fi/index.php?sivu=34445


      • dfghjklee
        Joakim_ kirjoitti:

        Kyllä First 31.7 kulkee kryssillä erinomaisesti kaikilla keleillä, mutta erityisesti kovemmalla kelillä (5 m/s). FF27:aan nähden varmaankin nousukulmassa on parin asteen ero, mutta vauhdissa tuulesta riippuen vajaasta puolesta solmusta vaajaaseen solmuun. First 31.7 ei ole mitenkään erityinen nousukulmaltaan, mutta vauhti on erinomainen kryssillä veneen kokoon ja tyyppiin nähden. Vaikkapa nopeana pidetty Inferno 31 jää selkeästi taakse yli 3 m/s tuulessa kryssillä (avotuulilla Inferno on nopeampi jonnekin 5 m/s saakka).

        Se on sitten aivan eri asia osaavatko/viitsivätkö kaikki purjehtia veneettään läheskään niin hyvin kuin olisi mahdollista.

        Vaikuttaa, että nimimerkki FF27 on todella hyvä purjehtija. Ei siis pelkästään tämän kirjoituksen perusteella. Hänet pitäisi saada houkuteltua kisoihin, vaikkapa johonkin viikko LYS-kisoihin. Ja tämä ei sitten ole **ttuilua. Ei lahjakkaita purjehtijoita tässä maassa liikaa ole!


      • FF 27
        dfghjklee kirjoitti:

        Vaikuttaa, että nimimerkki FF27 on todella hyvä purjehtija. Ei siis pelkästään tämän kirjoituksen perusteella. Hänet pitäisi saada houkuteltua kisoihin, vaikkapa johonkin viikko LYS-kisoihin. Ja tämä ei sitten ole **ttuilua. Ei lahjakkaita purjehtijoita tässä maassa liikaa ole!

        Heh heh. Haluat ottaa luulot pois aloittelijalta. Täytyy vähän päivitellä noita purjeita talven aikana ja toivoa että joku seura huolii jäsenekseen. Jos sitten keväällä pääsisi kokeilemaan oikeiden purjehtijoiden kanssa.


      • mukaan vain
        FF 27 kirjoitti:

        Heh heh. Haluat ottaa luulot pois aloittelijalta. Täytyy vähän päivitellä noita purjeita talven aikana ja toivoa että joku seura huolii jäsenekseen. Jos sitten keväällä pääsisi kokeilemaan oikeiden purjehtijoiden kanssa.

        Kirjoituksistasi näkyy sellainen asenne, että seura, joka ei ota sinua jäseneksi, saa ansionsa mukaan menettäessään hyvän hakijan. Olisin samalla kannalla dfgh....:n kanssa, sinut pitäisi saada mukaan kisoihin. Ei siellä luuloja pois oteta, siellä opitaan. Ensin opitaan vesillä, sen jälkeen jälkipurjehduksissa. Ja oppiminen tapahtuu pikavauhdilla verrattuna yksinään tahkoamiseen ja sen jälkeisiin nettikeskusteluihin verrattuna. Ei sitä varten tarvitse välttämättä edes niitä purjeita päivittää, kilpailuissa pärjäävät ne, jotka tekevät vähiten virheitä. Purjeilla ratkaistaan sitten ne muutamat ensimmäiset sijat yhtä vähän virheitä tehneiden kesken.


      • 9+18
        FF 27 kirjoitti:

        Heh heh. Haluat ottaa luulot pois aloittelijalta. Täytyy vähän päivitellä noita purjeita talven aikana ja toivoa että joku seura huolii jäsenekseen. Jos sitten keväällä pääsisi kokeilemaan oikeiden purjehtijoiden kanssa.

        FF27, ei muuta kuin kisoihin. Kyllä kuitenkin purjehdustaito on tärkeämpää kuin uudet purjeet. Purjeet merkitsevät joitakin sijoja (ehkä), mutta päälaelleen ei tulosliuskat käänny.

        Sitä paitsi kisoissa on haskaa! En voisi itse kuvitella, että en myös kilpailisi.


    • 9231

      Taitaa olla sama juttu, kuin muissakin veneissä, eli mitä paremmat purjeet, sitä paremmin kulkee. Suurella osaa noista alkaa olla purjevarustus luokkaa, parasta mitä saa. Myös OD- kisailu on tuonut vauhtia lisää.

    • 36

      firsteillä on tällä hetkellä suomen kovin Od-luokka ja se kyllä näkyy vauhdissa lys-kisoissakin.

      • Joakim_

        Pari viikkoa sitten First 31.7 luokkamestaruuden voittaneena sanoisin, että ei ole läheskään Suomen kovin OD-luokka. Samalla suorituksella ei olisi päässyt kymmenen parhaan joukkoon SM-kisoissa 606-luokassa, joka todennäköisesti on Suomen kovatasoisin köliveneluokka (ehkä muutenkin).


      • efrythjen

        Tuskin on suomen kovin od luokka sentään! Mutta kyllä LYS kisoissa on menestystäkin tullut. Esimerksiksi Helsinki two star racessa kokonaiskilpailun ja oman luokan voitto ja oliko vielä toinen vuosi peräkkäin? Ei siis mikään viikkokisa vaan oikea avomerikisa. Taisi olla myös toissavuonna kovakelisessä Suursaaressa ainoa pienempi vene kun pääsi edes maaliin?


      • Joakim_
        efrythjen kirjoitti:

        Tuskin on suomen kovin od luokka sentään! Mutta kyllä LYS kisoissa on menestystäkin tullut. Esimerksiksi Helsinki two star racessa kokonaiskilpailun ja oman luokan voitto ja oliko vielä toinen vuosi peräkkäin? Ei siis mikään viikkokisa vaan oikea avomerikisa. Taisi olla myös toissavuonna kovakelisessä Suursaaressa ainoa pienempi vene kun pääsi edes maaliin?

        3 kertaa peräkkäin on 31.7 voittanut HTSR:n. Viime vuoden Suursaaressa yksi 31.7 kymmenestä tuli maaliin. Maaliin tuli myös mm. Inferno 33, Scanmar 345, Maestro 31 ja trimaraani Trou Noir sekä tietysti useita yli 35-jalkaisia.


      • sunryvmnt
        Joakim_ kirjoitti:

        3 kertaa peräkkäin on 31.7 voittanut HTSR:n. Viime vuoden Suursaaressa yksi 31.7 kymmenestä tuli maaliin. Maaliin tuli myös mm. Inferno 33, Scanmar 345, Maestro 31 ja trimaraani Trou Noir sekä tietysti useita yli 35-jalkaisia.

        Oikeassa olet. Tuskinpa od luokka koskaan kovatasoiseksi tuleekaan. Vene on cruiser racer ja varmaan kaikilla etupäässä matkavene joka kulkee kokoisekseen hyvin ja jolla voi kisaillakin leikkimielellä.


      • First 4ever
        sunryvmnt kirjoitti:

        Oikeassa olet. Tuskinpa od luokka koskaan kovatasoiseksi tuleekaan. Vene on cruiser racer ja varmaan kaikilla etupäässä matkavene joka kulkee kokoisekseen hyvin ja jolla voi kisaillakin leikkimielellä.

        Kyllä ne First-luokan kärkiveneet kovaa kulkevat. Sopii tulla koittamaan!


      • 9+18
        Joakim_ kirjoitti:

        Pari viikkoa sitten First 31.7 luokkamestaruuden voittaneena sanoisin, että ei ole läheskään Suomen kovin OD-luokka. Samalla suorituksella ei olisi päässyt kymmenen parhaan joukkoon SM-kisoissa 606-luokassa, joka todennäköisesti on Suomen kovatasoisin köliveneluokka (ehkä muutenkin).

        Eri luokkien tasoa on vaikea mitata.Tietysti, jos purjehtii monessa luokassa, voi arvioita tehdä. Ainahan omaa luokkaa helposti pitää kovempana.


    • 24

      Viimevuoden suursaaressa 9 Firstiä keskeytti joten ton perusteella ei voi sanoa avomerikelpoisuudesta mitään.

      • 1001000112

        Kertoo enemmän miehistön avomerikelpoisuudesta? Ei koske venetyyppiä vaan noin yleensä .


      • normaalijakauma

        Yksi kymmenestä oli silloin suunnilleen koko fleetin keskiarvo läpi purjehtineita, joten vähintään yhtä avomerikelpoisia kuin mikä muu hyvänsä. Kertoo ehkä eniten siitä, että sellaiset kelit ovat harvinaisia ja moni oli siinä tuulessa ensimmäistä kertaa. Silloin tulee esiin valmistautuminen ja siinä tehdyt pienetkin virheet ja puutteet. Uskoisin, että toisella kertaa monessa veneessä olisi jo tarvittavat toimenpiteet tehty ja maaliin tulijoita paljon enemmän. Seuraavaan kertaan vain voi mennä niin kauan aikaa, että opit ovat kerenneet välillä unohtumaanirst todistaa, ettei se veneestä itsestään ole kiinni.


      • normaalijakauma
        normaalijakauma kirjoitti:

        Yksi kymmenestä oli silloin suunnilleen koko fleetin keskiarvo läpi purjehtineita, joten vähintään yhtä avomerikelpoisia kuin mikä muu hyvänsä. Kertoo ehkä eniten siitä, että sellaiset kelit ovat harvinaisia ja moni oli siinä tuulessa ensimmäistä kertaa. Silloin tulee esiin valmistautuminen ja siinä tehdyt pienetkin virheet ja puutteet. Uskoisin, että toisella kertaa monessa veneessä olisi jo tarvittavat toimenpiteet tehty ja maaliin tulijoita paljon enemmän. Seuraavaan kertaan vain voi mennä niin kauan aikaa, että opit ovat kerenneet välillä unohtumaanirst todistaa, ettei se veneestä itsestään ole kiinni.

        Menipä viimeinen rivi sekaisin, p.o.: Yksikin maaliin tullut First todistaa, ettei se veneestä itsestään ole kiinni.


      • foist

        Keskeytyksien syinä oli mm. purjeiden totaalinen repeytyminen. Paha siinä on skiglata kun retaleet roikkuu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3121
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      93
      1451
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1314
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      155
      1228
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe