Minulla on kesämökillä aurinkopaneeli ja akku johon virta varastoidaan. Nyt on 88 Ah:n akku sökö (yhdessä sellissä ominaispaino alhainen). Kannattaako hankkia ns. vapaa-ajan akkua (hintava)? Olen ajatellut 220 Ah:n tavallista käynnistysakkua, niin virta ainakin riittää.
Vapaa-ajan akku
30
18517
Vastaukset
- Pera
Käynnistysakussa verattuna vapaa-ajanakkuun on se ero, että käynnitysakku antaa hetkellisesti suuren virran, jota moottorin käynnistäminen vaatii.
- AGM
akkua. Kestoikä lyijyakkuihin verrattuna moninkertainen (niin myös hinta) ja nappaa talteen pienempiä virtoja kuin lyijyakut. Eikä säikähdä syväpurkauksiakaan ja voit jättää akun mökille huoletta myös talveksi jos paneelit on kytketty.
- varsin hienosti
Enpä lähtisi AGM-akkuun sijoittamaan kun kerran hinta ilmeisesti on yksi merkittävä kriteeri, muutenhan olisit ostanut jo.
Itsellä on pari 235Ah käynnistysakkua ja on ne toista vuotta hyvin palvellut kesät ja talven.Kokemuksiahan ei taida AGM:stä liiemmin olla,sen verran tuore keksintö?Vaikka kyllähän niistä paljon luvataan, mutta oikealla käytöllä normiakkukin kestää kauan.Ja miksi oikeastaan sijoittaa kolminkertainen summa kalliiseen akkuun kun tekniikka todennäköisesti kehittyy tässä muutamien vuosien kuluessa.Joten kun tavallinen "halpa" akku tulee tiensä päähän (meneekö siihen 5, 10 vai 15 vuotta, riippuu olosuhteista jne.) luultavasti akkurintamalla on jo uudet tuulet puhaltamassa. - NainenVantaa
Mikä se käynnistysakku on? Olen nimittäin itse myös siinä tilanteessa, että uutta pitää saada:)
- Pera
Levyjä paljon, että saadaan suuri virta auton tms. käynnistystä varten irti.
- Herr Doktor
Pera kirjoitti:
Levyjä paljon, että saadaan suuri virta auton tms. käynnistystä varten irti.
Sähköätuottava kemiallinen reaktio tapahtuu lyijylevyn pinalla. Ns. starttiakulta vaaditaan suurta virtaa alhaisissakin lämpötiloissa, lyhyen aikaa. Siksi on levypinta-alaa kasvatettu ohentamalla levyjä ja lisäämällä niiden lukumäärää.
Starttiakussa siis on paljon pintaa/lyijyn painoyksikkö.
Vapaa-ajanakuissa virran tarve on tasaisen alhainen ja pitkäkestoinen. Paksummat lyijylevyt ovat kestävämpiä ajan suhteen.
55 - 60 Ah:n starttiakkuja myydään poskettoman halvalla tarjouksissa jolloin herää kysymys, kannattaako ostaa kalliita erikoisakkuja ollenkaan. Nuo starttiakutkin kestävät muutaman vuoden.
Jokainen vakaumuksensa ja mieltymyksensä mukaan. - Pera
Herr Doktor kirjoitti:
Sähköätuottava kemiallinen reaktio tapahtuu lyijylevyn pinalla. Ns. starttiakulta vaaditaan suurta virtaa alhaisissakin lämpötiloissa, lyhyen aikaa. Siksi on levypinta-alaa kasvatettu ohentamalla levyjä ja lisäämällä niiden lukumäärää.
Starttiakussa siis on paljon pintaa/lyijyn painoyksikkö.
Vapaa-ajanakuissa virran tarve on tasaisen alhainen ja pitkäkestoinen. Paksummat lyijylevyt ovat kestävämpiä ajan suhteen.
55 - 60 Ah:n starttiakkuja myydään poskettoman halvalla tarjouksissa jolloin herää kysymys, kannattaako ostaa kalliita erikoisakkuja ollenkaan. Nuo starttiakutkin kestävät muutaman vuoden.
Jokainen vakaumuksensa ja mieltymyksensä mukaan.Minulla on autonakussa 8. vuosi menossa. Kun starttailen harvakseltaan ja akku ei siten mene koskaan järin tyhjäksi, lisääntyy sen kestoikä, sanovat asiantuntijat.
- Mökille
Pera kirjoitti:
Minulla on autonakussa 8. vuosi menossa. Kun starttailen harvakseltaan ja akku ei siten mene koskaan järin tyhjäksi, lisääntyy sen kestoikä, sanovat asiantuntijat.
Kiitoksia kaikille kommenteista.
Minulla on siellä mökillä kiinalainen sähkökäynnisteinen Hailinin aggregaatti. Jospa laittaisin tämän uuden ison akun samalla generaattorinkin käynnistinakuksi ja vetäisin sieltä mökille n. 10-12m 6mm2 parijohtimen. Tällöin akulle tulisi välillä starttauksiakin, jonka ymmärsin pidentävän sen ikää ja toimintavalmiutta? Tuleeko sitten paneelilta liian pitkä matka akulle (jännitehäviö), paneeli on mökin katolla? - Jeppejoonas
Herr Doktor kirjoitti:
Sähköätuottava kemiallinen reaktio tapahtuu lyijylevyn pinalla. Ns. starttiakulta vaaditaan suurta virtaa alhaisissakin lämpötiloissa, lyhyen aikaa. Siksi on levypinta-alaa kasvatettu ohentamalla levyjä ja lisäämällä niiden lukumäärää.
Starttiakussa siis on paljon pintaa/lyijyn painoyksikkö.
Vapaa-ajanakuissa virran tarve on tasaisen alhainen ja pitkäkestoinen. Paksummat lyijylevyt ovat kestävämpiä ajan suhteen.
55 - 60 Ah:n starttiakkuja myydään poskettoman halvalla tarjouksissa jolloin herää kysymys, kannattaako ostaa kalliita erikoisakkuja ollenkaan. Nuo starttiakutkin kestävät muutaman vuoden.
Jokainen vakaumuksensa ja mieltymyksensä mukaan.Isoissa kuorma-auton akuissa käytetään lähes yhtä paksuja levyjä kuin vapaa-ajanakuissakin. Pientä 50-100Ah starttiakkua en suosittele käytettäväksi kuten Herr Doctorkin totesi. Suurempia kuorma-auton akkuja 180-250Ah voi käyttää, sillä niiden kestävyys on huomattavasti parempi kuin pienen starttiakun. Toinen vaihtoehto on sitten vapaa-ajanakku. Näistä kahdesta lähinnä hinta ratkaisee. Jos vapaa-ajanakun hinta/Ah on samaa luokkaa kuin ka:n, niin valitsisin vapaa-ajan, jos taas reilusti kalliimpi, niin päätyisin ka:n akkuun.
Itselläni oli toisella mökillä 2x180Ah ka:n akut käytössä lähes 10 vuotta. Nyt kun uusin, niin laitoin 3x180Ah ka:n akut. Toiselle mökille laitoin 4 vuotta sitten myös ka:n akut 4x200Ah. Joka kerralla ka:n akut tulivat halvemmaksi ja ihan hyvin ovat kestäneetkin. - ladanneet
Jeppejoonas kirjoitti:
Isoissa kuorma-auton akuissa käytetään lähes yhtä paksuja levyjä kuin vapaa-ajanakuissakin. Pientä 50-100Ah starttiakkua en suosittele käytettäväksi kuten Herr Doctorkin totesi. Suurempia kuorma-auton akkuja 180-250Ah voi käyttää, sillä niiden kestävyys on huomattavasti parempi kuin pienen starttiakun. Toinen vaihtoehto on sitten vapaa-ajanakku. Näistä kahdesta lähinnä hinta ratkaisee. Jos vapaa-ajanakun hinta/Ah on samaa luokkaa kuin ka:n, niin valitsisin vapaa-ajan, jos taas reilusti kalliimpi, niin päätyisin ka:n akkuun.
Itselläni oli toisella mökillä 2x180Ah ka:n akut käytössä lähes 10 vuotta. Nyt kun uusin, niin laitoin 3x180Ah ka:n akut. Toiselle mökille laitoin 4 vuotta sitten myös ka:n akut 4x200Ah. Joka kerralla ka:n akut tulivat halvemmaksi ja ihan hyvin ovat kestäneetkin.akut enisin täyteen ostettuanne vai oletteko antaneet paneleiden huolehtia siitä. Myytäessähän akut eivät ole täydessä latingissa vaan 60-70 % :ssa varaustilassa. Luulisi senkin vaikuttavan kestävyyteen ja virran antomäärään.
- tai riippuu
ladanneet kirjoitti:
akut enisin täyteen ostettuanne vai oletteko antaneet paneleiden huolehtia siitä. Myytäessähän akut eivät ole täydessä latingissa vaan 60-70 % :ssa varaustilassa. Luulisi senkin vaikuttavan kestävyyteen ja virran antomäärään.
käytöstä.Eli jos ne ei ole täynnä kun laitat ne kiinni ja aloitat heti kuormituksen, eikä afa välttämättä ehdi lataan niitä täyteen pitkään aikaan,niin silloin lienee viisainta ladata akut ennen käyttöä.
Ei ainakaan ole sitä pelkoa että menisivät liian tyhjiksi(jos ovat normiakkuja) ja riittääpähän virta ainakin varmuudella pidempään. - on suoraan verrannollinen
tai riippuu kirjoitti:
käytöstä.Eli jos ne ei ole täynnä kun laitat ne kiinni ja aloitat heti kuormituksen, eikä afa välttämättä ehdi lataan niitä täyteen pitkään aikaan,niin silloin lienee viisainta ladata akut ennen käyttöä.
Ei ainakaan ole sitä pelkoa että menisivät liian tyhjiksi(jos ovat normiakkuja) ja riittääpähän virta ainakin varmuudella pidempään.niiden käyttötapaan ja latauksen riittävyyteen.
Akkujen kestoikä paranee tai pysyy valmistajan ilmoittamassa ajassa jos akut ovat pääsääntöisesti kokoajan täydessä latingissa.Aivan kuten autonkin akuissa on tyylinä,siis erikoisakutkin vaativat sen täyden tai lähes täyden latingin säilyäkseen timmissä.
Syväpurkaukset rasittaa,jatkuva alivaraustila,eli kriittiseksi tulee käyttötapa ja panelien sijainti.Jatkuva alivaraus esim.talven pimeänä aikana syö akun n.3 v aikana loppuun,ja seolisittensiinä,oli sitten millainen erikoisakku erityisesti aurinkokäyttöön tahansa.Rajut vko-loppukäytöt miltei irroitusrajalle asti,ei tee hyvää kestoiälle sekään.Eli myös akkukapasiteetti on varteenotettava seikka tätä asiaa spekuloitaessa.
Aikas moni asia siis vaikuttaa kaikkeen tämän asian ympäristössä. - NainenVantaa
Jeppejoonas kirjoitti:
Isoissa kuorma-auton akuissa käytetään lähes yhtä paksuja levyjä kuin vapaa-ajanakuissakin. Pientä 50-100Ah starttiakkua en suosittele käytettäväksi kuten Herr Doctorkin totesi. Suurempia kuorma-auton akkuja 180-250Ah voi käyttää, sillä niiden kestävyys on huomattavasti parempi kuin pienen starttiakun. Toinen vaihtoehto on sitten vapaa-ajanakku. Näistä kahdesta lähinnä hinta ratkaisee. Jos vapaa-ajanakun hinta/Ah on samaa luokkaa kuin ka:n, niin valitsisin vapaa-ajan, jos taas reilusti kalliimpi, niin päätyisin ka:n akkuun.
Itselläni oli toisella mökillä 2x180Ah ka:n akut käytössä lähes 10 vuotta. Nyt kun uusin, niin laitoin 3x180Ah ka:n akut. Toiselle mökille laitoin 4 vuotta sitten myös ka:n akut 4x200Ah. Joka kerralla ka:n akut tulivat halvemmaksi ja ihan hyvin ovat kestäneetkin.Onko fyysisesti miten isoja? Mistä niitä saa?
- jeppejoonas
NainenVantaa kirjoitti:
Onko fyysisesti miten isoja? Mistä niitä saa?
Kuorma-autonakkuja myydään ihan normaaleissa akkuliikkeissä. Periaatteessa kaikki suuret autonakut on tarkoitettu kuorma-autoon traktoriin tms.
Kokoa ja painoa tuollaisella on n. 3-4 kertaisesti pieneen henkilöautonakkuun nähden. Toki kapasiteetiltaan samankokoinen vapaa-ajanakku tai agm-akku on samaa kokoluokkaa. - Mökille
Jeppejoonas kirjoitti:
Isoissa kuorma-auton akuissa käytetään lähes yhtä paksuja levyjä kuin vapaa-ajanakuissakin. Pientä 50-100Ah starttiakkua en suosittele käytettäväksi kuten Herr Doctorkin totesi. Suurempia kuorma-auton akkuja 180-250Ah voi käyttää, sillä niiden kestävyys on huomattavasti parempi kuin pienen starttiakun. Toinen vaihtoehto on sitten vapaa-ajanakku. Näistä kahdesta lähinnä hinta ratkaisee. Jos vapaa-ajanakun hinta/Ah on samaa luokkaa kuin ka:n, niin valitsisin vapaa-ajan, jos taas reilusti kalliimpi, niin päätyisin ka:n akkuun.
Itselläni oli toisella mökillä 2x180Ah ka:n akut käytössä lähes 10 vuotta. Nyt kun uusin, niin laitoin 3x180Ah ka:n akut. Toiselle mökille laitoin 4 vuotta sitten myös ka:n akut 4x200Ah. Joka kerralla ka:n akut tulivat halvemmaksi ja ihan hyvin ovat kestäneetkin.Melkoinen määrä akkuja ja isoja! Rinnako olet ne kytkenyt? Eikö ne "syö" toisensa ajan mittaan? Paneelillako lataat niitä, vai tuuliturbiinilla.
Kyselin huoltovapaina noita ka:n akkuja, mutta kauppias sanoi ettei näin isoja akkuja ole sellaisia. - että riittää sähkö
Mökille kirjoitti:
Melkoinen määrä akkuja ja isoja! Rinnako olet ne kytkenyt? Eikö ne "syö" toisensa ajan mittaan? Paneelillako lataat niitä, vai tuuliturbiinilla.
Kyselin huoltovapaina noita ka:n akkuja, mutta kauppias sanoi ettei näin isoja akkuja ole sellaisia.Vastaanpa minäkin vaikket suoranaisesti minulta kysynytkään, jos sopii :) Tossa jo aiemminkin mainitsin, että mullakin on pari isoa exiden 12V/235Ah jötkälettä(ja ziisus että ne vasta painaakin, en oo punninnu mut varmaan 70kg kpl?) ne on rinnankytketty. Latauksesta huolehtii 2kpl kyoceran 130Wattista paneelia.Talvella/myöhään syksyllä tarpeen tullen apuna lisäksi C-tek 25000multi-laturi ja aggre.
Reilun vuoden käytön jälkeen nestepinnat ei olleet laskeneet mutta varmuuden vuoksi lisäsin kesällä tipan "tuoretta" akkuvettä.
Tosta toistensa syömisestä en kyl osaa sanoo kun niitä kuormitetaan tasaisesti kumpaakin, mutta jos valmistusteknisistä syistä toinen menisikin aiemmin heikkoon happeen, niin siinä tapauksessa juttu saattaisi niin ollakin. - sähkötön mökki
Jeppejoonas kirjoitti:
Isoissa kuorma-auton akuissa käytetään lähes yhtä paksuja levyjä kuin vapaa-ajanakuissakin. Pientä 50-100Ah starttiakkua en suosittele käytettäväksi kuten Herr Doctorkin totesi. Suurempia kuorma-auton akkuja 180-250Ah voi käyttää, sillä niiden kestävyys on huomattavasti parempi kuin pienen starttiakun. Toinen vaihtoehto on sitten vapaa-ajanakku. Näistä kahdesta lähinnä hinta ratkaisee. Jos vapaa-ajanakun hinta/Ah on samaa luokkaa kuin ka:n, niin valitsisin vapaa-ajan, jos taas reilusti kalliimpi, niin päätyisin ka:n akkuun.
Itselläni oli toisella mökillä 2x180Ah ka:n akut käytössä lähes 10 vuotta. Nyt kun uusin, niin laitoin 3x180Ah ka:n akut. Toiselle mökille laitoin 4 vuotta sitten myös ka:n akut 4x200Ah. Joka kerralla ka:n akut tulivat halvemmaksi ja ihan hyvin ovat kestäneetkin.Mihin tarkoitukseen tarvitset tuollaista akkuvoimaa? Meillä on aurinkopaneelit vasta harkinnassa ja tämän kesän olemme pärjäneet tavallisella auton akulla (55Ah) koko kesän lataamatta akkua kertaakaan. Tosin meillä kulutusta on ainoastaan led-valoissa... ;)
- Jeppejoonas
sähkötön mökki kirjoitti:
Mihin tarkoitukseen tarvitset tuollaista akkuvoimaa? Meillä on aurinkopaneelit vasta harkinnassa ja tämän kesän olemme pärjäneet tavallisella auton akulla (55Ah) koko kesän lataamatta akkua kertaakaan. Tosin meillä kulutusta on ainoastaan led-valoissa... ;)
Mulla on mökki lapissa, jota käytetään myös talvisin. Kulutuskohteita ovat jääkaappi-pakastin, öljykamina, tv, valot ja vesipumppu. Kapasiteetti on mitoitettu siten, että talvella pärjää n. viikon ilman akkujen latausta aggregaatilla, mutta akut saa 80% täyteen yhdellä aggregaatin tankilla. Eli käytännössä kun käy kauppareissulla tai jossain muualla, laitan aggren surisemaan, jolloin sen ääni ei häiritse ketään.
Kesällä 165W paneeleilla pärjää ilman aggregaattia, jos ei ole kovin pitkään sateista. Akkukapasiteettia on 800Ah
Toinen mökki on pohjanmaalla ja siellä kulutuskohteina ovat jääkaappi, tv ja valot. Akkukapasiteettia on 540Ah ja 100W paneelia. Sillä pärjää n. viikon kesällä. Tällä mökillä ollaan harvoin pidempään.
Eli kapasiteetit on mitoitettu mökin käyttöajan, kulutuskohteiden ja latausmahdollisuuksien mukaan. - ei sitten
Jeppejoonas kirjoitti:
Mulla on mökki lapissa, jota käytetään myös talvisin. Kulutuskohteita ovat jääkaappi-pakastin, öljykamina, tv, valot ja vesipumppu. Kapasiteetti on mitoitettu siten, että talvella pärjää n. viikon ilman akkujen latausta aggregaatilla, mutta akut saa 80% täyteen yhdellä aggregaatin tankilla. Eli käytännössä kun käy kauppareissulla tai jossain muualla, laitan aggren surisemaan, jolloin sen ääni ei häiritse ketään.
Kesällä 165W paneeleilla pärjää ilman aggregaattia, jos ei ole kovin pitkään sateista. Akkukapasiteettia on 800Ah
Toinen mökki on pohjanmaalla ja siellä kulutuskohteina ovat jääkaappi, tv ja valot. Akkukapasiteettia on 540Ah ja 100W paneelia. Sillä pärjää n. viikon kesällä. Tällä mökillä ollaan harvoin pidempään.
Eli kapasiteetit on mitoitettu mökin käyttöajan, kulutuskohteiden ja latausmahdollisuuksien mukaan.ihan lähellä taia ollakkaan,no eipä tietennii ku lapista kysymys.Meinaan vaan että menee siihen jokunen tunti kun tankillinen aggressa kuluu,,,,,,,,,
Ja tämähän se juuri akunkestoikää sitten pienentääkin kun puretaan finito ja ovat alivarauksessa ennenkuin rysäytetään nopeasti täyteen - on mikä on...
ei sitten kirjoitti:
ihan lähellä taia ollakkaan,no eipä tietennii ku lapista kysymys.Meinaan vaan että menee siihen jokunen tunti kun tankillinen aggressa kuluu,,,,,,,,,
Ja tämähän se juuri akunkestoikää sitten pienentääkin kun puretaan finito ja ovat alivarauksessa ennenkuin rysäytetään nopeasti täyteenMahdollinen "tyhjiinimeminen" ja sitten taas täyteenlataus nyt välillä vaan sattuvat olemaan ainoita vaihtoehtoja, kun halutaan sähkölaitteita käyttää...
Parhaitenhan akku kestää kaupan hyllyllä jos sille välillä muistetaan ylläpito-latausta antaa...
Sellasta se elämä on.
Ihme rutinaa taas =( - pärjää hyvin
sähkötön mökki kirjoitti:
Mihin tarkoitukseen tarvitset tuollaista akkuvoimaa? Meillä on aurinkopaneelit vasta harkinnassa ja tämän kesän olemme pärjäneet tavallisella auton akulla (55Ah) koko kesän lataamatta akkua kertaakaan. Tosin meillä kulutusta on ainoastaan led-valoissa... ;)
Kun on valoisaa, mutta kun näin syksyttää tilanne on toinen. Taivas pilvessä, aurinko alhaalla ja sähkön tarve suuri. Miten ne ledilamput oikein valaisee? Itselläni on 10w halogeenilamppu joka huoneessa, lisäksi joitakin luku/kohdevaloja. Tv/digiboksi on siinä 50w, kannettava tietokone muutaman kymmenen wattia, autoradiokin tuon 10w, silloin kun ne ovat päällä.Jääkaappi hoituu kaasulla, 11 kg pullo kestää pari vuotta. Pieni tuuliturbiini voisi olla paneelia parempi ratkaisu ympärivuotista mökkeilyä ajatellen, koska ainakin merialueilla tuulee aina.
- perär.
pärjää hyvin kirjoitti:
Kun on valoisaa, mutta kun näin syksyttää tilanne on toinen. Taivas pilvessä, aurinko alhaalla ja sähkön tarve suuri. Miten ne ledilamput oikein valaisee? Itselläni on 10w halogeenilamppu joka huoneessa, lisäksi joitakin luku/kohdevaloja. Tv/digiboksi on siinä 50w, kannettava tietokone muutaman kymmenen wattia, autoradiokin tuon 10w, silloin kun ne ovat päällä.Jääkaappi hoituu kaasulla, 11 kg pullo kestää pari vuotta. Pieni tuuliturbiini voisi olla paneelia parempi ratkaisu ympärivuotista mökkeilyä ajatellen, koska ainakin merialueilla tuulee aina.
Onko tuo jokin sähkö/kaasuyhdistelmä jääkaappi?
Minulla on isohko, ehkä n. 140 cn korkea Sibir-kaasujääkaappi. Yksi 11 kg:n pullo on mennyt kesäkuumalla parhaimmillaan loppuun 16 päivässä.
Miten se kaasupullosi voi muuten vuoden kestää, paitsi että jos se käy vaikka akuilla, joita lataavat isot aurinkopaneelit.
Äidilläni aikanaan taisi yksi 11 kg Kosan-kaasupullo talolla kestää melkein vuoden - aika nuukaa käyttöä. Oli kaasuhella ilman uunia ja 2 kaasuvaloa. Hellaa ei kai oikein koskaan käytetty ja valojakin ilmeisesti nuukasti. Minkäänlaisia sähköjä ei ollut. - Kaasukaappi
perär. kirjoitti:
Onko tuo jokin sähkö/kaasuyhdistelmä jääkaappi?
Minulla on isohko, ehkä n. 140 cn korkea Sibir-kaasujääkaappi. Yksi 11 kg:n pullo on mennyt kesäkuumalla parhaimmillaan loppuun 16 päivässä.
Miten se kaasupullosi voi muuten vuoden kestää, paitsi että jos se käy vaikka akuilla, joita lataavat isot aurinkopaneelit.
Äidilläni aikanaan taisi yksi 11 kg Kosan-kaasupullo talolla kestää melkein vuoden - aika nuukaa käyttöä. Oli kaasuhella ilman uunia ja 2 kaasuvaloa. Hellaa ei kai oikein koskaan käytetty ja valojakin ilmeisesti nuukasti. Minkäänlaisia sähköjä ei ollut.Noin 60 litrainen jääkaappi se on ja joskus 60-luvulla kai valmistettu. Ei siinä mitään sähkötoimintoja ole. Tikulla raapaastahan valakia ja piretähän hetken sellaasta nappia pohojas (liekinvarmistin). Kova värkki se on vieläkin, pois en antaasi. Kesäyö jos on vähä viiliee, niin aamulla on lämmöt vähä pakkaasen puolella, vaikka on sääretty minimihin.
- hmzmz
Kaasukaappi kirjoitti:
Noin 60 litrainen jääkaappi se on ja joskus 60-luvulla kai valmistettu. Ei siinä mitään sähkötoimintoja ole. Tikulla raapaastahan valakia ja piretähän hetken sellaasta nappia pohojas (liekinvarmistin). Kova värkki se on vieläkin, pois en antaasi. Kesäyö jos on vähä viiliee, niin aamulla on lämmöt vähä pakkaasen puolella, vaikka on sääretty minimihin.
www.akku24.fi myy tota 115Ah vapaa-ajan akkua hintaan 99€. Tarvisin noita 5veneeseen, onko kellään kokemusta noista akku24 akuista? Maahantuojana lukee etiketissä tuo Akku-Ekspertti yhtiöt että luulis ny olevan ihan laatutavaraa.
- AKUT::..!!%#?1+1
on mikä on... kirjoitti:
Mahdollinen "tyhjiinimeminen" ja sitten taas täyteenlataus nyt välillä vaan sattuvat olemaan ainoita vaihtoehtoja, kun halutaan sähkölaitteita käyttää...
Parhaitenhan akku kestää kaupan hyllyllä jos sille välillä muistetaan ylläpito-latausta antaa...
Sellasta se elämä on.
Ihme rutinaa taas =(.
kestää kyllä hetkellistä tyhjäystä esim. optima yellow top
Tosin ei sekään kestä olla kuukausitolkulla tyhjänä
. - SAATTAA::..1%#?!?1
Kaasukaappi kirjoitti:
Noin 60 litrainen jääkaappi se on ja joskus 60-luvulla kai valmistettu. Ei siinä mitään sähkötoimintoja ole. Tikulla raapaastahan valakia ja piretähän hetken sellaasta nappia pohojas (liekinvarmistin). Kova värkki se on vieläkin, pois en antaasi. Kesäyö jos on vähä viiliee, niin aamulla on lämmöt vähä pakkaasen puolella, vaikka on sääretty minimihin.
.
parin asteen ero jäähdytyksessä tehdä melkoisen kulutuseron, pitää joskus oikein tutkia ja hankkia kaasujääkaappi
. - Anonyymi
Jeppejoonas kirjoitti:
Mulla on mökki lapissa, jota käytetään myös talvisin. Kulutuskohteita ovat jääkaappi-pakastin, öljykamina, tv, valot ja vesipumppu. Kapasiteetti on mitoitettu siten, että talvella pärjää n. viikon ilman akkujen latausta aggregaatilla, mutta akut saa 80% täyteen yhdellä aggregaatin tankilla. Eli käytännössä kun käy kauppareissulla tai jossain muualla, laitan aggren surisemaan, jolloin sen ääni ei häiritse ketään.
Kesällä 165W paneeleilla pärjää ilman aggregaattia, jos ei ole kovin pitkään sateista. Akkukapasiteettia on 800Ah
Toinen mökki on pohjanmaalla ja siellä kulutuskohteina ovat jääkaappi, tv ja valot. Akkukapasiteettia on 540Ah ja 100W paneelia. Sillä pärjää n. viikon kesällä. Tällä mökillä ollaan harvoin pidempään.
Eli kapasiteetit on mitoitettu mökin käyttöajan, kulutuskohteiden ja latausmahdollisuuksien mukaan.Minulla on 200A kapasiteetti rinnan kytketyillä 12v akuilla. Ja 24v 270W aurinkopaneeli lataussäädin MPPT eli aito sellainen. hyväpuoli tässä on se lataa pilviselläkin säällä ja jopa niin hämärässä että pihavalot syttyy vielä lataa. on parasta että kennon jännite on suuri kun säädin hakkaa oikean vattimäärän suuremmasta jännitteestä 12v pankkiin. Kaikki sähköpyörätkin olen ladannut auringosta ja porakaivo pummppu tarvittaessa, aurinko ei osu kuin 4h päivällä paneeliin kun noita esteitä. mutta hyvin on riittänyt virta.
T: Emppu
- Anonyymi
100 ah vapaa, ajan akku, käyttö on 150w invertteri. Kestää virta monta päivää. Talvella akku sisällä. Ctechillä lataan.
- Anonyymi
Osta useampi 100Ah AGM akku. Kuskaat kotiin välillä yhden akun ataukseen. Talvella yksi lämmin akku mukaan.
- Anonyymi
yes, 2 olla pitää.
1 ltauksessa, 1 käytössä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3107221Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662126- 1751817
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151337- 1121277
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie81203Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691200RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541136Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411071Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901009