ja ylipäätään alasta.olen itse alalla ja haluan kuulla "mattimeikäläistenkin kommentteja.
mitä mieltä olette kuljetusalan työajoista
15
3030
Vastaukset
- Eki
No joo olen kyllä jollain tavalla maallikko tuossa asiassa, mut tunnen joitan 'rekkamiehia'
ja täytyy sanoa et ei ne kauheen häävit ole ainakin minun tuntemani ukot ovat aina menossa ja nukutaan muutama tunti per yö ja ajetaan ihan sika väsyneenä yms ei siinä muuten mitään oo mut väsyneenä se vaan on aika vaarallista hommaa voi tulla vahionkoja yms helpommin ...
muuten saisivat minun puolesta painaa vaikka koko ajan ku vaan ite ottaisivat tauon aina silloin tällöin .. :)- guapo
olen renkinä invataksissa helsingissä.tuurari.työpäivä alkaa siitä kun ensimmäinen asiakas on kyydissä.sitä ennen pitää hakea auto,tarkistaa polttoaine,öljyt,pissapoika ja avata taksamittari.eihän siinä mitään .joskus työpäivä loppuu klo 16-1700 mutta useimmiten 20-2100.vapaapäiviä on yksi/v.onko tuttua.koitetaan kestää kunnes löytyy parempi homma.
- Saukko
En pysty aivan puolueetonta mielipidettä sanomaan. Itse aikoinaan vaihdoin alaa syystä, että työhönsidonnaisajan suhde palkkaan on kuljetusalalla aivan naurettava. Ja linja-autopuolella ilmeisesti ei enää edes naurata, vaan menee jo itkun puolelle... Työ sinällään on työtä siinä missä muukin, vuorotyön haittoineen ja etuineen(?). Tietysti paljolti riippuu työnantajasta ja ajon luonteesta.
- Anonyymi
Työpaikassani ei kunnioiteta pätkääkään ajo/lepoaikalakeja. välillä saattaa mennä vuorokausikin putkeen ettei kerkiä pitämään edes kunnon kahvitaukoa. kuskit vaihtuukin firmassa aika tiheästi.
ihme kyllä, kukaan ei ole vielä nukahtanut rattiin! ilmeisesti jonkun pitää kaataa auto ennenkun ajoaikoihin tulee jotain tolkkua.
ainut etu tässä on se tällaisten ylipitkien työrupeamien välillä saa olla monta päivää kotona ja silti tulee ihan kivasti tunteja.
On sanomattakin selvää etten tee kovin kauan töitä tässä puljussa. - Yrittäjä
Terve kyselijät.
Työaikojen suhteen kuljetusalallakin on säännöt.
Työehtosopimus pitää sisällään kaiken mikä on
oleellista. Näin työantajan ominaisuudessa -
liikaakin.
Miksi sitten palkkataso on mitä se on ja työajat
usein miten vuorotyönkin johdosta huonot.
Muistutan vaan, että Isot huolita/kuljetusliikkeet
ovat ajaneet alan kilpailun sellaiselle pohjalle että yritysten on pidettävä palkat mahdollisimman
alhaalla, jotta ei yritys mene nurin.
Työntekijän on vain muistettava esim tälläiset
asiat: Työnantaja maksaa jokaisesta ansaitsemastasi 10 eurosta noin 6 euroa sosiaalisia kuljua= sotu eläkemaksut vakuutus.
lisäksi työtekijällä on vuodessa max 30 lomapäivää, josta vielä maksetaan lomaltapaluurahaa. Tämä on siis tarkalleen 15 päivän palkka tekemättä mitään.Loman ajaksi on saatava vielä tuuraaja, jolle myös on maksettava palkkaa. Eli Jos auto on 12 kuukautta töissa vuodesta - palkoja on maksettava n 14 kk. Mitä vielä
työajanlyhennys vapaita alalla kertyy vuodessa
noin 18 päivää. Entäs jos työntekijä on "kipeä"
työantajan on maksettava sairasajanpalkkaa jne.
Kyllä se vällillä nypii mieltä, kun laskee
paljon pitää maksaa ns tyhjästä.
Annan vinkin tehkää työnne hyvin ja tunnollisesti.
Olette aina sen yrityksen käyntikortti kenen palveluksessa olette.
Rehellisesti sanon vielä: Kuljetusliikkeissä on
myös sellaisia, jotka eivät maksa kaikkia mitä työntekijöille kuuluu. SE JUURI VÄÄRISTÄÄ KULUPUOLTA, JOILLOIN YRITYKSEN HINNOITTELU
ON PERSEELLÄÄN JA SILLOIN EI PYSTYTÄ MAKSAMAAN
KAIKKIA. ASIAKKAAT TIETYSTI ON TYYTYVÄISIÄ KUN
KULJETUS ON PUOLI ILMAINEN.- Saukko
Juuri näitä mainitsemiasi puoli-ilmaiseksi ajavia isäntiä on kiittäminen kuljetusalan ahdingosta, ei huolinta- ym. liikkeitä. Tottakai huolitsija tai muu asiakas ottaa halvimman. Ja niin kauan kuin näitä "halvimpia" löytyy, ei muillakaan ole toivoa paremmista hinnoista, jos meinaa alalla toimia.
Toisaalta taas, niin kauan kuin on ajoaddikteja, jotka lähes maksavat isännälle, että saavat ajaa (mitä isompi auto, sen isompi mies...), ei isännilläkään ole halua asiaan panostaa.
Huvittaisi oikein, ellei säälittäisi, kuinka isännät ovat kautta aikojen olleet yhdessä rintamassa lyömässä renkiä selkään, mutta sitten eivät saa rivejään kuntoon, että saisivat edes kuljetusten hinnat kohdalleen! Ja jokuhan tähän tietysti vastaa höpöttämällä jotain kilpailulainsäädännöstä. Höpö höpö! Jos jalua löytyisi, niin asian saisi kuntoon ilman kartellejakin.
Ikinä ei ole niin hyviä aikoja ollut, etteikö isännillä menisi niin huonosti, että voisi rengille maksaa kunnollista työn ja vastuun mukaista palkkaa. Peräänkuulutetaan työn arvostusta, eikä käsitetä sitä, että työn arvostus on mitä suurimmassa määrin suoraan verrannollinen tilipussin paksuuteen. Muitakin arvoja toki on, mutta niitä ei aina voi viedä perheelle ruokapöytään. - mieltä!!!!!!
Saukko kirjoitti:
Juuri näitä mainitsemiasi puoli-ilmaiseksi ajavia isäntiä on kiittäminen kuljetusalan ahdingosta, ei huolinta- ym. liikkeitä. Tottakai huolitsija tai muu asiakas ottaa halvimman. Ja niin kauan kuin näitä "halvimpia" löytyy, ei muillakaan ole toivoa paremmista hinnoista, jos meinaa alalla toimia.
Toisaalta taas, niin kauan kuin on ajoaddikteja, jotka lähes maksavat isännälle, että saavat ajaa (mitä isompi auto, sen isompi mies...), ei isännilläkään ole halua asiaan panostaa.
Huvittaisi oikein, ellei säälittäisi, kuinka isännät ovat kautta aikojen olleet yhdessä rintamassa lyömässä renkiä selkään, mutta sitten eivät saa rivejään kuntoon, että saisivat edes kuljetusten hinnat kohdalleen! Ja jokuhan tähän tietysti vastaa höpöttämällä jotain kilpailulainsäädännöstä. Höpö höpö! Jos jalua löytyisi, niin asian saisi kuntoon ilman kartellejakin.
Ikinä ei ole niin hyviä aikoja ollut, etteikö isännillä menisi niin huonosti, että voisi rengille maksaa kunnollista työn ja vastuun mukaista palkkaa. Peräänkuulutetaan työn arvostusta, eikä käsitetä sitä, että työn arvostus on mitä suurimmassa määrin suoraan verrannollinen tilipussin paksuuteen. Muitakin arvoja toki on, mutta niitä ei aina voi viedä perheelle ruokapöytään.Ei voi kyllä muuta sanoa kuin että olen ihan samaa mieltä. Kuljetusalalla on niin paljon sellasta ahdasmielistä porukkaa jolle muut työt ovat silkka mahdottomuus. Tuntuu että ollaan kovia miehiä tekemään töitä kun tehdään ylipitkiä päiviä naurettavan kokoisesta korvauksesta.Tyhmyyttä se vaan on. Juuri näiden vässyköiden takia palkat eivät koskaan nouse reilulle tasolle.
- lulla
Terve vaan yrittäjä. Asiaahan toki puhut mutta kun on 40 v. tätä katsellut niin täytyy todeta että yhden auton miehet ovat niitä jotka ovat nakertaneet toisiaan kautta aikojen. Kuiskuttelut kaverin asiakkaalle hinnoista ovat pikkuhiljaa aiheuttaneet nykyisen tilanteen. Hupaisaa että parhaat korskujat putosivat 90-luvulla ensimmäisinä vaikka ajojen lisäyksen piti kattaa puuttuva kate. Minulla oli onni että sain olla saman asiakkaan kanssa koko urani ja taksat nousivat välillä pyytämättäkin.Nykyään se lienee jo harvinaista. Hyvää yrittämistä.
- Antti
mieltä!!!!!! kirjoitti:
Ei voi kyllä muuta sanoa kuin että olen ihan samaa mieltä. Kuljetusalalla on niin paljon sellasta ahdasmielistä porukkaa jolle muut työt ovat silkka mahdottomuus. Tuntuu että ollaan kovia miehiä tekemään töitä kun tehdään ylipitkiä päiviä naurettavan kokoisesta korvauksesta.Tyhmyyttä se vaan on. Juuri näiden vässyköiden takia palkat eivät koskaan nouse reilulle tasolle.
PUTTA JÄTKÄT VÄHÄ,MUTTA ASIAA...
- ammattilainen
Silloin, kun ajoin rekkaa, niin työkalu maksoi vain vajaan neljännesmiljoonan, mutta 18h ei tuntunut riittävän ja työnantaja valitti rahapulaa.
Nyt, kun olen sisähommissa, niin työkalu maksaa yli miljoonan ja 8h riittää. Työnantaja lisäksi kehuu rahatilannettaan. - ammattilainen
Silloin, kun ajoin rekkaa, olin vuorokausia poissa kotoa. Ihmissuhteet kärsivät ja harrastuksille ei ollut aikaa. Lisäksi haisin pahalle.
Nyt, kun olen sisähommissa, pääsen suihkunraikkaana joka iltapäivä perheeni ja harrastusteni pariin.
Minusta rekkakuskin ammatti on yksi mukavimmista ja mielenkiintoisimmista. Mutta miksi kukaan tekee sitä ylitöinä (ja varsinkin yötöinä!) oman elämän ja terveyden kustannuksella...
Te jokainen voisitte tehdä tästä lähtien niin (porukalla), että laskette maanantaiaamusta alkaen työtuntinne ja kun näyttää siltä, että seuraavalla keikalla työtunnit ylittäisivät `lakisääteisen´ 40h, niin kieltäytyisitte yksinkertaisesti lähtemästä ja pitäisitte loppuviikon vapaana. Oli sitten kyseessä vaikka vasta tiistai. Joka toinen viikko tuntien tasaus ja joka yö kunnon unet...
Mikään laki ei pakota jatkamaan nykytahtiin. Päinvastoin. Ei kuljetusala poikkea tässä suhteessa mitenkään muista aloista.
Irtisanomisilta vältyttäisiin, kun kaikki olisivat mukana. Työpaikat lisääntyisivät, liikenneturvallisuus lisääntyisi, palkat ja taksat olisi pakko laittaa kohdalleen jne- ahma™
Aika kärjistetty juttu, mutta pitää pitkälle paikkansa. Firmojen välillä on suuria eroja.
Tosta terveyden pilaamisesta sen verran että iso osa rahtareista pilaa terveytensä grilliruuan/tupakan/kahvin kohtuuttomalla vetämisellä. Ilmankin pystyy näitä töitä tekemään. - sinkeli
40 t. työviikko aiheuttaisi autoalalla konkurssiaallon. Kaukokuljetukset siirtyisivät enenevässä määrin junakyytiin ja isommat tavaramassat laivakuljetuksiin rannikkoa pitkin. Jakelutkin päätekohteissa voisivat ajautua isoille kuljetusyhtiöille ja esim. polttoainehuolto kokonaan firman omalle kalustolle. Ja pienellä hienosäädöllä asetuksiin ja lakeihin savuaa teillä Sergeit Käkisalmesta ja halvalla. Joten huono on ajatus.
- ammattilainen
sinkeli kirjoitti:
40 t. työviikko aiheuttaisi autoalalla konkurssiaallon. Kaukokuljetukset siirtyisivät enenevässä määrin junakyytiin ja isommat tavaramassat laivakuljetuksiin rannikkoa pitkin. Jakelutkin päätekohteissa voisivat ajautua isoille kuljetusyhtiöille ja esim. polttoainehuolto kokonaan firman omalle kalustolle. Ja pienellä hienosäädöllä asetuksiin ja lakeihin savuaa teillä Sergeit Käkisalmesta ja halvalla. Joten huono on ajatus.
Toki tiedän, että ei onnistu. Mutta siihen pitää pyrkiä. Homma täytyy hoitaa kuitenkin yhtäaikaa koko EU:ssa. Pikkuhiljaa. Ajo- ja työaikavalvontaa kiristämällä ja rangaistuksia korottamalla. Kyllä se vielä hoituu.
En millään ymmärrä ihmisiä, jotka haluaisivat olla duunissa hetkeäkään kauempaa, kuin on pakko. Oma työaikani (kuljetusalalla) on alle 40h, enkä sitäkään ehtisi hoitamaan muilta harrastuksiltani ja perheeltäni.
Palan halusta päästä taas rattiin, kunhan siellä ei tarvitse nuutua muun elämän ja ihmissuhteitten kustannuksella.
- ANR
vaihtelevuudesta ei joka päivä samaarataa vaan "oma konttori vaihtuvalla näköalalla":)
myös työ ajat vaihtelee joskus yöllä joskus päivällä joskus yötäpäivää, lyhin päiväni taitaa olla parintunnin keikka ja pisin 18 tuntia(joka on jo liikaa) tämän vuoden keskimääräinen työpäivä on 9.45 tuntia.
Niin minä ajan puurekkaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei1986888- 1592036
- 1131688
- 511390
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️551228Möykkähulluus vaati kuolonuhrin
Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢501098Älä mies pidä mua pettäjänä
En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu1001064Reeniähororeeniä
Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?7996Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.
Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan251944- 41929