Avusta kiitollinen

kokkiavuton hukkuu tatteihin

En ole koskaan tehnyt sienikeittoa muista kuin ryöpätyistä rouskuista niin kysyisin että pitääkö ei ryöpättävät sienet , mm. tatit ja kanttarellit , freesata pannulla omassa liemessään ennen keittokattilan veteen laittoa ?

Suppilovahveroita olen pakastanut sellaisenaan vuosikaudet , ime ilma pois pussista ja paina kädellä pussia "littanaksi" , säilyy pakasteessa reilun vuoden vaikka toisten mielestä pitäisi pyöräyttää pannulla ensin.

Entäs tatit ?
Pitääkö tatit freesata pannulla ennen pakastusta vai "raakanako" pilkottuna vain jäätymään ?

Kiitos vastaajille.

3

935

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sienisen sepi

      Ensin pannuun ja voissa vähän paistelet, jauhoja päälle ja lisää neste. Siinä on perusohje eri sienikeitoille. Elikkä kaikissa (mitä minä tiedän) ne ensin paistetaan niin että neste irtoaa.
      Pakastettaessa menee pienempään tilaan kun käyttää pannulla ja paistaa nesteen pois. Sitten kylmänä vain pussiin ja painaa pussukan litteäksi, niin sopii satakertaa enemmän sientä pakkaseen, oli ne sitten tatteja tai suppiksia tai mitävain sieniä.

      • kyllä on:

        sienet täytyy aina esikäsitellä ennen pakastusta.
        keittää tai freesata ilman rasvaa ja suolaa.


    • vai sekoiletko

      Ei tatteja ja kantarelleja tarvitse tietenkään ryöpätä ennen ruaksilaittamista.

      Ei tarvitse paistaa jos ei halua, kunhan muistaa pitää niitä riittävän kauan keittovedessä kypsyäkseen. Saahan niihin pannulla tietysti paistopinnan ja erikseen maustettuakin, mutta toisaalta taas osa mehuista jää sitten pannuun. Ite luultavasti paistaisin suoraan metsästä tulleet tatit ennen keittoon laittamista, kuivatut taas laittaisin liotuksen jälkeen suoraan keittoon. Kantarellien kanssa siinä ja siinä. Turhaa se sellainen edestakas paistelu ainakin maalaisjärjellä on. Suoraan vaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      38
      771
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe