Migreenin laukaisija

jones777

Olen laittanut merkille että ainakin itselläni
migreeni alkaa siittä kun on jännittänyt niskoja
ja lihakset jumiutuu.

Migreeniä voi ehkäistä käymällä sauvakävelyllä
tai tekemällä jotain missä liikkuu hartialihakset.

Sauvakävelyn olen huomannut parhaimmaksi tavaksi.
Tietysti eri ihmisillä se voi laueta muustakin,
siihen ei ole vielä ratkaisua kun mgreni alkaa että
mikä helpottaa. Monesti oksentamassa käynnin
jälkeen helpottaa..

15

1933

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Migreenipotilas

      Minulle lääkäri sanoi että minulle ei suositella uintia ollenkaan, koska niska-hartia seutu jumittuu nopeesti. Ei se haittaa, olen kehno uimaan muutenkin. :))

      Totta, jumitus laukasee migreenin, kyllä migreeni potilas tuon tietää. ;)
      Silloin jos mulla rupee jumittaan ja tunnen pientä migreeniä, niin otan sirdalud 4:sta yötä vasten kun menen nukkumaan.

      Lisäksi naisilla kuukautiset laukasee migreenin.

      Oksentaminen ei helpota migreeniä, koska silloin pitää ponnistaa ja pulssi tuntuu päässä.

    • huomioita

      Migreeni voi ikävä kyllä laueta myös sauvakävelystä ja hiihtämisestä. En tiedä, onko se sitten siitä kiinni minkälaiset sauvat on, tai mikä on kävelytyyli. Voihan se olla omasta rankenteestakin kiinni. Ja uimisesta voi tosiaan saada migreenin. Oksentaminen helpottaa oloa monilla mutta ei kai sitten kaikilla. Niskajumi tosiaan laukaisee migreenin. Sellaiset työt, joissa joutuu olemaan kädet ylhäällä, kuten jos kiinnittää paneeleja kattoon tai poraa reikiä ylös seinälle tai hakkaa nauloja tai ripustaa jotain ylös jne. niistä tulee helposti niskajumeja, jotka laukaisee migreenin. Raikas ilma ja kaikki rento liikunta on varmaan hyvä. Mutta kylmyys ja viima voi saada lihakset jäykistymään ja migreeni on taas valmis.

      • PaidatonJuoksijaOulu

        Minulla itselläni kylmyys ja viima (mikäli eivät aiheuta paleltumia) helpottavat liikkumista, koska liikkuminen pahentaa migreeniä. Siksi juoksen ilman paitaa kokeakseni kylmästressiä. Tästäkin huolimatta, jatketaan harjoituksia.

        Ystävällisin terveisin
        Paidaton juoksija oulu
        (mikä ei tapa, se vahvistaa. Joskus, kuitenkin, ihminen kovettuu vahvistumisen sijasta).


    • kokemusta itsellä

      Itselläni on ollut migreeni lapsesta asti, olen 17-vuotias tyttö. Minulla migreeniä aiheuttaa kaikkien noiden lisäksi eräät ruoka-aineet: suklaa, vehnäiset ruoat (pastat,pullat ym.) ja muutenkin liian "herkullinen" ruokavalio. Niin ja juusto! Joten kaikesta tästä olen pyrkinyt luopumaan. En tiedä helpottaako vai pahentaako oksentaminen, mutta minä itse en siihen voi vaikuttaa: oksennan aina päivän tai kaksi. Se ei ole mukavaa.

      • särkyinen

        Älkää unohtako myöskään ääniä, hajuja ja valoja!


      • mistä vaan
        särkyinen kirjoitti:

        Älkää unohtako myöskään ääniä, hajuja ja valoja!

        Olensairastanut aurallista migreeniä yli 30 vuotta ja voin sanoa,että mistä vaan voi saada migreenin,jos kerran on sen vaivan itselleen saanut.Tiedän kokemuksesta,että jos vaan tietäisin,mistä aivan varmasti alkaa sahalaita silmissä vilkkua niin totta mooses välttelisin aiheuttajaa,on se niin rasittava vaiva.
        Jos ja kun joskus pääsen eroon migreenistä,olisin tosi onnellinen ja nin varmaan jokainen sitä poteva.


      • PaidatonJuoksijaOulu
        mistä vaan kirjoitti:

        Olensairastanut aurallista migreeniä yli 30 vuotta ja voin sanoa,että mistä vaan voi saada migreenin,jos kerran on sen vaivan itselleen saanut.Tiedän kokemuksesta,että jos vaan tietäisin,mistä aivan varmasti alkaa sahalaita silmissä vilkkua niin totta mooses välttelisin aiheuttajaa,on se niin rasittava vaiva.
        Jos ja kun joskus pääsen eroon migreenistä,olisin tosi onnellinen ja nin varmaan jokainen sitä poteva.

        Vaikkuttaa herkästi laukeavalta migreeniltä. Vaikka se vaikeuttaa elämää, se ei ole vaiva, vaan sairaus. Tästäkin huolimatta, jatketaan harjoituksia.

        Ystävällisin terveisin
        Paidaton juoksuja oulu
        (ei migreenistä pääse eroon, se on pitkäaikaissairaus).


      • PaidatonJuoksijaOulu
        särkyinen kirjoitti:

        Älkää unohtako myöskään ääniä, hajuja ja valoja!

        Tänään kävelin kadulla kirkkaassa syksyssä 6 minuutia ilman migreenioireita. Keltaiset lehdet, sininen taivat. Elämä on ihanaa.

        Sitten menin ostoskeskukseen, jossa pullonpalautusautomaatin oluen löyhkä, loisteputkivalaistuksen repivyys ja ihmisten epäystävllisyys aiheuttivat migreenioireet. Neurologin lausunnon mukaan en pysty kulkemaan tavallisessa työssä, ja eläkevakuutusyhtiöni mukaan olen sopiva työhön. Mutta kuka antaa minulle työn, jossa voin välttää kaikkia migreeniä laukaisevia tekijöitä. I know, my God.

        Mutta, koska tiedän mitä migreeni on, olen onnellinen näistä 6 minuutista. Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta. Tästäkin huolimatta, jatketaan harjoituksia.

        Ystävällsin terveisin
        Paidaton juoksija oulu
        (syksyn tuuli kuristaa joen, kyyneleeni valuvat takkiani pitkin kanervikkoon).


      • PaidatonJuoksijaOulu

        Se ei ole mukavaa. Käy katsomassa Wikepedian (24.9.2011) artikkeli migreenistä, ja vertaa omia kokemuksiasi siinä kerrottuun. Oksentaminen voi tapauskohtaisesti helpottaa migreenioireita (lopettaa kohtausvaiheen siirryttäessä palautumisvaiheeseen). Tästäkin huolimatta, jatketaan harjoituksia.

        Ystävällisin terveisin
        Paidaton juoksija oulu
        (terroristin kanssa voi neuvotella, ei migreenin).


    • mikä tahansa

      voi laukaista migreenin joillakin ihmisillä. Toiset ovat niin onnekkaita, että löytävät yksittäisen syyn ja pystyvät tämän tiedon avulla selättämään migreenin esiintymisen. Toiset eivät ole.

      Itsellä syitä monia. Toki harmittaa silloin, kun joku tiettävästi takuuvarma keino laukaisee migreenin, eikä ole sitä pystynyt estämään. (Itsellä mm. verensokerin laskeminen, eli liian harva ruokailuväli. Muttakun ei aina muista kuljettaa sapuskaa mukana!) Myös hajuvesikauppaan meneminen on kuin pelaisia venäläistä rulettia, muttakun olisi kiva tuoksua hyvältä. Niska-hartia-jumiakaan ei pysty aina estämään, jos on töissä jokin projekti jossa niska jumittuu...

      • PaidatonJuoksijaOulu

        Kyse ei kuitenkaan ole mistä tahansa, vaan tunnistettavista olevista laukaisevista tekijöistä (esim. loisteputkivalaistus, vilkkuvat valot, teolliset hajusteet elintarvikkeissa tai koskemetiikassa, jne.). Minulle käy usein niin, että menen aistialtistukseen tyhmänrohkeasti uskoen, ettei migreeni laukea. Mutta migreeni laukeaa. Tästäkin huolimatta, jatketaan harjoituksia.

        Ystävällisin terveisin
        Paidaton juoksija oulu
        (tosiasioiden tunnustaminen on viisauden ydin).


      • PaidatonJuoksijaOulu
        PaidatonJuoksijaOulu kirjoitti:

        Kyse ei kuitenkaan ole mistä tahansa, vaan tunnistettavista olevista laukaisevista tekijöistä (esim. loisteputkivalaistus, vilkkuvat valot, teolliset hajusteet elintarvikkeissa tai koskemetiikassa, jne.). Minulle käy usein niin, että menen aistialtistukseen tyhmänrohkeasti uskoen, ettei migreeni laukea. Mutta migreeni laukeaa. Tästäkin huolimatta, jatketaan harjoituksia.

        Ystävällisin terveisin
        Paidaton juoksija oulu
        (tosiasioiden tunnustaminen on viisauden ydin).

        Tosiaankin se, että lähtee tilanteisiin tietoisena siitä, että migreenikohtaus laukeaa, koska tietää sen laukeavan, on on tosi tyhymää.

        Ystävällisin terveisin
        Paidaton juoksija oulu
        (ihmisen on elettävä itsensä, jotta voi kohdata kuolemansa ilman surua).


    • nohhöh

      minulla yleensä stresi on se joka aiheuttaa migreenin

      • LoisLane56

        Kokenut kaiken tietää... Tosta sauvakävelystä ja muustakin jumpasta olen huomannut seuraavaa; jos teen niitä työpäivän jälkeen, eli olen jo valmiiksi jännittynyt, tulee takuuvarmasti migreeni. Mutta ennen työpäivää tai viikonloppuna tehtyna ei tulekaan. J atämä tietysti parantaa yleistä rentoutta pitkällä juoksulla ja tasoittaa migreenejä.
        Mulla stressi pahin laukasija. Esin kun menen landelle puhelimenkin ulottumuuksiin. AAAAH!! Hyvästi migreeni,ainakin viikonlopun ajaksi.


      • PaidatonJuoksijaOulu
        LoisLane56 kirjoitti:

        Kokenut kaiken tietää... Tosta sauvakävelystä ja muustakin jumpasta olen huomannut seuraavaa; jos teen niitä työpäivän jälkeen, eli olen jo valmiiksi jännittynyt, tulee takuuvarmasti migreeni. Mutta ennen työpäivää tai viikonloppuna tehtyna ei tulekaan. J atämä tietysti parantaa yleistä rentoutta pitkällä juoksulla ja tasoittaa migreenejä.
        Mulla stressi pahin laukasija. Esin kun menen landelle puhelimenkin ulottumuuksiin. AAAAH!! Hyvästi migreeni,ainakin viikonlopun ajaksi.

        Eläminen itseään kuunnellen

        Migreenialttiin ihmisen tulisi oppi kuuntelemaan kehonsa viestejä ja toimimaan niiden mukaan (vaikka muut pitäisivät outona, ja ne kyllä ne pitävätkin, ja soittavat oulun pollisin paikalle). Kestävyysjuoksu on harjoitusmuoto tehotietämyksen oppimiseen. Ihminen voi olla joko juoksija tai juoksentelija (kaikella kunnioituksella). Tästäkin huolimatta, jatketaan harjoituksia.

        Ystävällisin terveisin
        Paidaton juoksija oulu
        (ei matka tapa, vaan vauhti).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1897
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1584
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1306
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1234
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1232
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1196
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1170
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1161
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1160
    Aihe