kastematoja ilmatiiviissä kompostissa

minä vaan

Eli olen miettinyt miten ne sinne ovat päässeet tai syntyneet? Niitä on satoja ja ovat isoja ja nyrkin kokoisissa kasoissa??????

12

6902

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se ilmatiivis ole

mutta samaa sarjaa on kysymys mistä ihmisruumiiseen tulee madot kuoleman jälkeen muutamasa päivässä?

• sulle

Olemme miettineet niitä matoja, kun sinne kompostiin laitetaan ainoastaan ruoan tähteet ei multaa, oksia yms. Isoja asioita näin pienelle ihmiselle.

• ne nyt

ainakin jonnekin luontoon jatkamaan elämäänsä.

• pläkki

En jaksa uskoa että se komposti on ilmatiivis. Itse kompostoituminenkin vaatii happea. Ja mato menee melkoisen pienestä reiästä. Sateen jälkeenhän niitä mönkii aamuisin pitkin asvalttia, miksipä eivät nousisi sitten kompostin muovipintaakin ja kaipa niillä on joku vainu että tuolla olisi mukavaa möyhennettävää, ei kun sisään vaan. Jos yksikin pääsee sisään ja olot ovat hyvät niin kohtapa niitä on paljon.

Sitten on vähän ihmeellisempää jos komposti on kuivissa sisätiloissa eikä pihalla.

• Elä vie minnekään,

nehän ne vasta sen hajoitustyön tehokkaasti tekevät!

• siksi myös
        Elä vie minnekään, kirjoitti:

nehän ne vasta sen hajoitustyön tehokkaasti tekevät!

ihmisruumiiseen tulee matoja hyvin nopeasti ja ei ne ulkopuolelta tule.

• vietiin

asustelemaan matoset heti kun löydettiin. Kiitos vaan kaikille vastanneille! Maailmassa monta on niin ihmeellistä asiaa.....?

• olisit vienyt

olisit kukkapenkkiin laittanut jos sulla sellainen on. siellä olisivat todella hyödyksi...

• sinne
        olisit vienyt kirjoitti:

olisit kukkapenkkiin laittanut jos sulla sellainen on. siellä olisivat todella hyödyksi...

Sinne vietiin ja eikä menny kauaakaan, kun kaikki oli hävinny maan uumeniin. Varmaan ihan innoissaan, ne madot meinaan?

• Kompostoija

jos eläviä matoja kompostissa. Oletan että kysessä talousjätteen lämpökompostori? Lämpötila on liian alhainen jos madot pysyy hengissä.

• ne maan matoset

Alussahan onkin tarkoitus että madot tunkevat kompostiin möyhentämään kompostia. Kun lämpötila kohoaa, madot häviävät ja bakteerit ja muut eliöt aloittavat hajoitustoiminannan. Itsekin löysin pari pvää sitten lieroja kompostorista alhaalta, jossa kompostimassa on jo viilennyt ja puolilahonnut, ja itse komposti on lämpöeristämätön muovihökkyrä.

• ei kastematoja

Ne eivät ole kastemtoja, vaan kompostilieroja eli tunkiolieroja jos ovat kasoissa, pienehköjä, kovapintaisia ja kiemurtelevat villisti. Kompostilierot kuolevat nopeasti kun joutuvat lämpimän kompostin ulkopuolelle.

Kastemadot ovat isoja ja elelevät yksinään "pesäkäytävässään".

http://www.kierratyskeskus.fi/pdf/matokomposti.pdf

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tere Sammallahti: Sosiaaliturva pois vieraskielisiltä

Hän viittaa Iltalehden juttuun. IL kertoi maanantaina Kelalta saatuun tilastotietoon perustuen, että vieraskieliset muod
      Maailman menoa
      349
      2266
    2. Nainen, tuskin muistan koska ollaan nähty

niin pitkä aika siitä on. Suurin ilonaihe elämässäni olit, ja tulevan onnen aamuaurinko. Tunnut niin minun omalta, tutul
      Ikävä
      38
      2017
    3. Voi minkä rikoksen teki

Kunnosti ihan pa..akuntoon päässeen tien ilman ELYn lupaa. Kyllähän se nyt viranhaltijaa kirpasee. Sellainen yritteliäis
      Kuhmo
      67
      1519
    4. Mitä olen tehnyt

Mitä pahaa olen sinulle tehnyt? Rakastuin ja en pysty unohtamaan Miksi teet tämän minulle? Yritä ymmärtää, vaikka olet
      Ikävä
      91
      1416
    5. Torniolainen Tiiliä lukemaan

Torniosta kotoisin oleva Matti Heis. Kala ui nyt syvissä vesissä. Kolme vuotta tiilien lukua.
      Tornio ja Haaparanta
      3
      1315
    6. Pitkään kestänyt ihastuminen

Oot niin kaunis🩷 Vaikutat tosi itsevarmalta, iloiselta ja puheliaalta. Voisi sanoa, että näen sinut jopa tietynlaisen
      Ikävä
      100
      1232
    7. Mitä haluaisit

Sanoa minulle nyt? En ole tätä kysynytkään pitkään aikaan🤔
      Ikävä
      79
      1205
    8. Venäjän lennokkileikit ja provokaatiot tulee jatkumaan.

Yrittää härnätä Natoa vastaiskuun,koska sillä olisi halua ratkaista nopeasti sota käyttämällä taktista ydinasetta Ukrain
      NATO
      231
      1137
    9. Tuon sinulle jännitystä

Siksi pidät minusta. Tiedämme molemmat, että meistä ei voi tulla mitään todellista.
      Ikävä
      113
      1096
    10. Kumpa kaikkeen vois palata

Askelia taaksepäin. Siihen hetkeen kun olit aitiopaikalla mielestäsi. Kaiken oli kuitenkin tarkoitus mennä näin
      Ikävä
      12
      1047
    Aihe