Opiskelen tällähetkellä tradenomiksi ja vielä pitäis pari vuotta jaksaa paahtaa, mutta kun viimeaikoina on alkanut tosi pahasti tökkimään tää opiskelu, kun musta tuntuu ettei tää ala oo ollenkaan mua varten...Haaveilen vaan siitä kuinka sitten parin vuoden päästä hakeudun jollekkin kiinnostavammalle alalle, mutta samalla pelottaa se että jaksanko sitten enää opiskella!!
Haluaisinkin tietää että onko teistä monikin vaihtanut alaa ja miten on menny, onko ollu kannattava päätös?
Alan vaihto?
8
3128
Vastaukset
- ajoissa!
Terve!
itse olen juuri vaihtanut alaa -joten en tieda viela kannattiko- mutta parempi nain.
Opiskelin Restonomiksi AMK:ssa 1.5-2 vuotta. Jo ensimmaisen lukukauden jalkeen aloin huomata etta kyseinen ala ei ole mua varten. paatos vaihtamisesta syntyi viime kevaana, kun olin loytanyt vihdoin jotain mika kiinnostaa... Aloitin Ulkomaisessa yliopistossa opiskeluni tana syksyna. ( halu oppia kielia ) Sain korvaavuuksia aikaisemmista opinnoistani ( Liiketalouden opinnoista ym.) ja paasin suoraan toiselle vuosikurssille. Vaikeaa on mutta tatahan mina halusin...vai?
Niin et mun mielesta ei kannata vaihtaa jos ei oo aivan varma ja toisaalta EI kannata kayda tutkintoa loppuun jos ei kiinnosta, eli vaihtaa mahd. pian! - trade->fm
Itse olen valmistunut taloushallinnon tradenomiksi, mutta melkein koko opiskeluajan tökki. Ensimmäinen vuosi meni totutellessa ja ihmetellessä, toisena vuotena olin kevät lukukauden ulkomailla vaihdossa, kolmantena vuotena tökki, neljäntenä vuotena aloitin yliopistossa englannin opinnot. Suoritin silti traden tutkinnon loppuun, lähinnä jaksoin siksi että samaan aikaan tein yliopistossa itseäni oikeasti kiinnostavia juttuja. Päättötyö oli pakko tehdä, koska kun saa tutkinnon valmiiksi saa sen ansiosta ikään kuin 15 lisäopintukikuukautta toista korkeakoulututkintoa varten. Mutta lue itse Kelan oppaasta tarkemmin miten jäljellä olevat opintotuet lasketaan jos vaihdat alaa, en jaksa ruveta selittämään.
Traden päättötyön teko oli onneksi suht. helppoa, vaikka samaan aikaan painoivatkin yo-opinnot päälle.
Vaihtaa kannattaa jos tökkii, mutta kannattaa sitten muistaa selvittää tuo opintotuki juttu. Jos kesken lopetat ja vaihdat, niin op-tuki voi loppua hyvin äkkiä kesken.- emilia
Mielestäni sun kannattaa tehdä eka tutkinto valmiiksi, mutta mieti, jos jaksaisit aloittaa toisen alan opiskelun samanaikaisesti (vaikka se venyttäisikin ekan tutkinnon valmistumista). 2 tutkintoa näyttää hyvältä cv:ssä;-) Ja jos oikeesti ala kiinnostaa, sitä jaksaa myös opiskella. Mä valmistuin kauppiksesta ja vuoden duunin jälkeen totesin että ala ei oo mua varten. Nyt olen lääkiksessä. Tulevaisuuden ammatissani voin toivottavasti hyödyntää molempia opiskelualojani. Mikä sitten minusta isona tuleekaan:-)
- trade->fm
emilia kirjoitti:
Mielestäni sun kannattaa tehdä eka tutkinto valmiiksi, mutta mieti, jos jaksaisit aloittaa toisen alan opiskelun samanaikaisesti (vaikka se venyttäisikin ekan tutkinnon valmistumista). 2 tutkintoa näyttää hyvältä cv:ssä;-) Ja jos oikeesti ala kiinnostaa, sitä jaksaa myös opiskella. Mä valmistuin kauppiksesta ja vuoden duunin jälkeen totesin että ala ei oo mua varten. Nyt olen lääkiksessä. Tulevaisuuden ammatissani voin toivottavasti hyödyntää molempia opiskelualojani. Mikä sitten minusta isona tuleekaan:-)
Oliko emilia viestisi siis minulle vaiko ketjun aloittajalle? Minä siis olen tosiaan tehnyt jo tradenomin tutkinnon loppuun ja nyt teen FM-tutkintoa. Mutta mukavaa jatkoa sulle :)
- tradenomi II
trade->fm kirjoitti:
Oliko emilia viestisi siis minulle vaiko ketjun aloittajalle? Minä siis olen tosiaan tehnyt jo tradenomin tutkinnon loppuun ja nyt teen FM-tutkintoa. Mutta mukavaa jatkoa sulle :)
Minä kävin vastentahtoisesti tradenomitutkinnon loppuun, vaikka olisi pitänyt lopettaa jo heti alkuunsa. Sinnittelin kuitenkin, etten olisi tuottanut pettymystä kaikille. Sen jälkeen pääsin kahden vuoden (puolen vuoden jaksoissa) määräaikaiseksi sihteeriksi. Sain keittää kahvia, kattaa kokouspöytiä ja ottaa kopioita sekä vieraita vastaan. Myös laskujen aakkostaminen ja puhelinvaihteen hoitaminen kuuluivat vaativaan toimenkuvaani.
Kun tämä ihanuus aikanaan loppui, en enää saanut uutta työtä. Eilakaislat ja muut ottivat kyllä listoilleen, mutten mihinkään kelvannut. Suoraan sanottuna en muutaman kuukauden hakemisen jälkeen edes hirveän yli-innokkaasti itseäni markkinoinutkaan, jotenkin otti päähän koko homma, että olin kiduttanut itseäni turhan takia neljä vuotta läsnäolovelvollisuuksineen päivineen turhanpäiväisessä korkeakoulussa, ja tämänkö takia? Että päivästä toiseen nöyryytän itseäni työnhaussa kertomalla, että olen AINA HALUNNUT päivittää asiakasrekisteriä ja toimia aulaemäntänä JUURI TÄSSÄ YRITYKSESSÄ.
Nyt opiskelen taas, yliopistossa molekyylibiologiaa ja olen tyytyväinen valintaani. Tradenomin papereilla voi nähtävästi sytyttää saunan pesän, muuta apua niistä ei taida elämässä olla. Ainakaan tässä työllisyystilanteessa ja näillä, olemattomilla suhteilla. Ajan hukkaa koko touhu. Siis vaihda ajoissa! - ihmettelevä
tradenomi II kirjoitti:
Minä kävin vastentahtoisesti tradenomitutkinnon loppuun, vaikka olisi pitänyt lopettaa jo heti alkuunsa. Sinnittelin kuitenkin, etten olisi tuottanut pettymystä kaikille. Sen jälkeen pääsin kahden vuoden (puolen vuoden jaksoissa) määräaikaiseksi sihteeriksi. Sain keittää kahvia, kattaa kokouspöytiä ja ottaa kopioita sekä vieraita vastaan. Myös laskujen aakkostaminen ja puhelinvaihteen hoitaminen kuuluivat vaativaan toimenkuvaani.
Kun tämä ihanuus aikanaan loppui, en enää saanut uutta työtä. Eilakaislat ja muut ottivat kyllä listoilleen, mutten mihinkään kelvannut. Suoraan sanottuna en muutaman kuukauden hakemisen jälkeen edes hirveän yli-innokkaasti itseäni markkinoinutkaan, jotenkin otti päähän koko homma, että olin kiduttanut itseäni turhan takia neljä vuotta läsnäolovelvollisuuksineen päivineen turhanpäiväisessä korkeakoulussa, ja tämänkö takia? Että päivästä toiseen nöyryytän itseäni työnhaussa kertomalla, että olen AINA HALUNNUT päivittää asiakasrekisteriä ja toimia aulaemäntänä JUURI TÄSSÄ YRITYKSESSÄ.
Nyt opiskelen taas, yliopistossa molekyylibiologiaa ja olen tyytyväinen valintaani. Tradenomin papereilla voi nähtävästi sytyttää saunan pesän, muuta apua niistä ei taida elämässä olla. Ainakaan tässä työllisyystilanteessa ja näillä, olemattomilla suhteilla. Ajan hukkaa koko touhu. Siis vaihda ajoissa!Tunnen parikin tyyppiä, jotka ovat pahasti pettyneet käymäänsä tradenomikoulutukseen ja vaihtaneet alaa, tehneet täyskäännöksen.
Onko tradenomikoulutuksessa siis jotain pahasti pielessä? - trade->fm
ihmettelevä kirjoitti:
Tunnen parikin tyyppiä, jotka ovat pahasti pettyneet käymäänsä tradenomikoulutukseen ja vaihtaneet alaa, tehneet täyskäännöksen.
Onko tradenomikoulutuksessa siis jotain pahasti pielessä?Siis edellisille vielä kerran, minä olen jo vaihtanut alaa. Jos viestinne on tarkoitettu ketjun aloittajalle niin ok, mutta siis ei minua enää tarvitse rohkaista. :)
Ja sitten nimim. ihmettelevälle.
Itse petyin trade. koulutukseen. Toisaalta silloin kun hakeuduin opiskelemaan, en vielä oikein tiennyt mikä itseäni kiinnostaa ja aluksi tuntuikin ihan kivalta kun oli opiskelupaikka. Aikaa myöten kuitenkin alkoi haluta jotain enemmän, ikään kuin nälkä kasvoi syödessä. Ensin ajattelin tehdä trade.opinnot loppuun ja mennä Britteihin suorittamaan maisterin tutkinnon.
Sitten kuitenkin alkoi kiinnostamaan filosofia, kulttuurintutkimus ja kirjallisuus (tai oli aina kiinnostanutkin kyllä). Huomasin sitten että yllättäen englannin opinnot pitävät sisällään aika paljon muutakin kuin vain kielen opiskelua, ja hain sitten englantia opiskelemaan kun olen ollut kielessä aina erittäin hyvä.
Tavallaan kävi siis niin, että tajusin etteivät tradenomiopinnot oikein anna minulle itselleni ihmisenä yhtään mitään: opinnoilla ei ollut itseisarvoa vaan vain välinearvo, sitä opiskelee jotta saa työpaikan. Kun nyt olen luonteeltani sitten kuitenkin jonkiasteinen idealisti, niin tuo ei sitten oikein tuntunut istuvan minulle.
Yliopisto tarjoaa ainakin minun kohdallani aivan erilaisen viitekehyksen kuin ko. amk-opinnot. En sitten tiedä miten yliopistossa ns. enemmän ammattiin valmistava aineet, tuntuisiko sitten niiden opiskelu aivan yhtä turhalta kuin amk:ssa? En tosiaan tiedä kun en ole kokeillut, joten tähän vastatkoon joku muu.
Minusta yo:ssa on ollut (siis minun kohdallani) se hyvä puoli että näkökulma on aina jossakin määrin filosofinen, jos ei mitenkään muuten niin ainakin niin että pohditaan oman tieteenalan tieteenfilosofisia teemoja ja rajoja.
Sanotaan nyt sitten näin, että yliopisto tarjoaa tosiaan parhaimmillaan mahdollisuuden syventyä sekä itseensä että omaan oppialaansa todella syvällisesti. Itse koen että amk ei tätä minulle tarjonnut. En kuitenkaan halua amk-systeemiä mitenkään erityisesti morkata, koska itsellänikin kuitenkin amk-tutkinto on taskussa ja siten osa minuuttani on myös ko. instituution aikaan saamaa. - Tradenomi II
ihmettelevä kirjoitti:
Tunnen parikin tyyppiä, jotka ovat pahasti pettyneet käymäänsä tradenomikoulutukseen ja vaihtaneet alaa, tehneet täyskäännöksen.
Onko tradenomikoulutuksessa siis jotain pahasti pielessä?Ei kai tradenomikoulutuksessa sinänsä varmaan mitään sen ihmeempää ole pielessä, paitsi suhteettoman suuret opiskelijamäärät suhteessa siihen, miten työpaikkoja valmistumisen jälkeen löytyy. Siis tarkoitan tällä nyt sitä, että mikä tahansa ala kärsii varmasti inflaation jos koulutetaan markkinoille 1000% työttömiä, eipä siinä paljon koulutuksen vaativuus kyllä ketään enää siinä vaiheessa heilauta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241556- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691227- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18962Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855