Bothmer

Methbor

Millaista on Bothmer-voimistelu? Siitä ei tunnu
löytyvän juurikaan tietoa. Olen epäliikunnallinen
aikuinen vailla Steinertaustaa ja kotikaupunkini
Steiner-koulussa alkaa toimia voimisteluryhmä.
Kiinnostaa kovasti mennä mukaan. Mitä on
odotettavissa?

17

2566

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • väkisin harrastanut

      Steinerissa jouduin väkisin kyseistä hyppelyä harrastamaan. Surkuhupaisuudessaan sijoittaisin samaan kategoriaan eurytmian kanssa. Hiki ei pääse tulemaan, mutta nauru saattaa tulla, sen verran typerän näköistä touhu on...

    • ExSteinerilainen

      på svenska
      http://www.bothmergymnastik.se/

      Kuten totesit, erittäin honosti on saatavilla tietoa suomeksi.

      Olen joskus nähnyt kuvaa tai filiminpätkää k.o. liikuntamuodosta. Tulin siihen tulokseen että se oli valkoisiin tamineisiin pukeutuneiden ihmisten yliesteettistä jäsenten liikuttamista. Pallot siirretään hitaasti kädestä toiseen kauniisti ja esteettisesti, mutta en tiedä missä vaiheessa tuo varsinainen "voimistelu" astuisi kuvaan. Hiki ei taida nousta... No, en tunne lajia, myönnettäköön.
      Minun aikan ei tuota voimistelua tarvinnut tehdä H:gin Steinerkoulussa. Onkohan se sittemmin tullut mukaan pakollisena aineena?

      On vaikea kuvitella että Steiner voisikaan kehittää mitään sellaista lajia, jossa tulisi oikeasti hiki hattuun. Eihän jalkapalloakaan saa pelata Steinerkoulussa, sillä sehän on agressiivinen laji. Kaikki miehekkään (ja miksei myös naisellisen) eläimellinen on varmasti tuon pahan Ahrimanin tekeleitä, eikä niitä saa millään muotoa päästää valloilleen. Tavallinen voimisteluhan voi olla jopa seksikästäkin...
      Saman aihepiiriin kuuluu siten myös kaikki lihalliseen himon aiheet ja aiheuttajat. Viitauksia niihin ei juurikaan koskaan näe antroposofiassa eikä niistä juurikaan puhuta Steinerin kilometritehtaan ufoteksteissä. Jos mainitaan, niin ne ovat pelkästään kielteisiä, demonien aikaansaamia ongelmia ihmien ruumiissa. Koska Steinerilla oli varsin traumaattinen suhde seksuaalisuuteen (omaankin), ei ole mikään ihme että seksualivalistus koulussa on mitä on.

      No mutta hauskaa palloilua kuitenkin.

      • steinerfaija

        Äläpäs yleistä omien kouluvuosiesi perusteella. Ainakin Tampereella ei steinerkoulussa välitunneilla paljon muuta tehdäkään. Jos liikut siellä päin käy katsomassa ;o)

        Hoitaako koulu valtionkoulussa seksuaalivalistuksen? Ainakin meillä se on tullut sekä kotoa, että (yllätys yllätys) steinerkoulun puolesta. Koulussa kävi kaupungin kiertävä sairaanhoitaja joskus seiskalla tai kutosella tms...

        Ihme väittämiä sinulla?


      • Koulun käynyt

        Minä olen käynyt Helsingin Rudolf Steiner -koulun jossa pelattiin jääkiekkoa, jalkapalloa, sählyä, lentopalloa, keilailua, pesäpalloa. Näin 70-luvulta 80-luvulle. Seksivalistustakin saimme jumppamaikoilta terveystiedon tunneilla. Bothmerista kuulin nyt ensikerran tällä palstalla.

        Millä vuosikymmenellä sinä kävit Helsingin Rudolf Steiner -koulua jolloin ei saanut fudista pelata....?


      • Koulun käynyt kirjoitti:

        Minä olen käynyt Helsingin Rudolf Steiner -koulun jossa pelattiin jääkiekkoa, jalkapalloa, sählyä, lentopalloa, keilailua, pesäpalloa. Näin 70-luvulta 80-luvulle. Seksivalistustakin saimme jumppamaikoilta terveystiedon tunneilla. Bothmerista kuulin nyt ensikerran tällä palstalla.

        Millä vuosikymmenellä sinä kävit Helsingin Rudolf Steiner -koulua jolloin ei saanut fudista pelata....?

        että monilla näillä steinerkoulun dissaajilla on yleisesti ottaen huomattavasti parempi tietämys mystiikasta kuin steinerkoulua kannattavilla. Sen lisäksi, että esittävät perusteettomia väitteitä siitä, mitä "heidän aikanaan" on steinerkoulussa muka tapahtunut.

        Tampereellakin on pelattu välitunnit ja liikuntatunnit kaikkia mahdollisia lajeja. Taitaa olla tuokin peikko kateellinen, kun ei itse ole päässyt steinerkouluun oikeasti (huom. tahallista, avointa provokaatiota ;o)


      • koko kouluaikana
        Steinerfaija kirjoitti:

        että monilla näillä steinerkoulun dissaajilla on yleisesti ottaen huomattavasti parempi tietämys mystiikasta kuin steinerkoulua kannattavilla. Sen lisäksi, että esittävät perusteettomia väitteitä siitä, mitä "heidän aikanaan" on steinerkoulussa muka tapahtunut.

        Tampereellakin on pelattu välitunnit ja liikuntatunnit kaikkia mahdollisia lajeja. Taitaa olla tuokin peikko kateellinen, kun ei itse ole päässyt steinerkouluun oikeasti (huom. tahallista, avointa provokaatiota ;o)

        Opettaja oli antroposofi, ja meillä ei pelattu jalkapalloa koko kouluaikana. En tiedä mikä oli syynä, mutta pelattu ei. Olen kuullut, että myös muutamassa muussa steinerkoulussa sitä ei ole pelattu.


      • Koulun käynyt
        Steinerfaija kirjoitti:

        että monilla näillä steinerkoulun dissaajilla on yleisesti ottaen huomattavasti parempi tietämys mystiikasta kuin steinerkoulua kannattavilla. Sen lisäksi, että esittävät perusteettomia väitteitä siitä, mitä "heidän aikanaan" on steinerkoulussa muka tapahtunut.

        Tampereellakin on pelattu välitunnit ja liikuntatunnit kaikkia mahdollisia lajeja. Taitaa olla tuokin peikko kateellinen, kun ei itse ole päässyt steinerkouluun oikeasti (huom. tahallista, avointa provokaatiota ;o)

        Hauskaa on katsoa millä hurmoksella tänne, jotkut dissajat, kirjoittelevat. "Kokemukset" kirjoitetaan aina "steinerkoulun käyneenä" ja kokemukset, luonnollisesti, annetaan lukijalle ymmärtää yleispäteviksi kaikkia Steinerkouluja koskeviksi. Oletan erällä tälle palstalle kirjoittavalla henkilöllä olevan jonkinlaisen henkilökohtaisen ongelman;hän kirjoittaa typeryyksiään eri nimimerkeillä, sisältö pysyy suht samana... aina uudelleen ja uudelleen...

        Palstalla, toivottavasti, on myös terapeuttinen vaikutus joillekin.


      • ko.koulun käynyt
        Koulun käynyt kirjoitti:

        Hauskaa on katsoa millä hurmoksella tänne, jotkut dissajat, kirjoittelevat. "Kokemukset" kirjoitetaan aina "steinerkoulun käyneenä" ja kokemukset, luonnollisesti, annetaan lukijalle ymmärtää yleispäteviksi kaikkia Steinerkouluja koskeviksi. Oletan erällä tälle palstalle kirjoittavalla henkilöllä olevan jonkinlaisen henkilökohtaisen ongelman;hän kirjoittaa typeryyksiään eri nimimerkeillä, sisältö pysyy suht samana... aina uudelleen ja uudelleen...

        Palstalla, toivottavasti, on myös terapeuttinen vaikutus joillekin.

        Minulta on pilattu elämästäni kahdeksan vuotta, hurmoshenkisen antroposofin ahdistavassa luokassa, samalla kun vanhemmileni vakuuteltiin koulun olevan vain taidepainotteinen koulu. Olen tekemisissä joidenkin entisten luokkakavereideni ja koulukavereideni kanssa, jotka kokevat samoin, ja ovat syvästi pettyneitä steinerkouluun. Tämä on vapaa maa, ja minulla on oikeus kertoa kokemuksistani. Sinun mielestäsikö minulla ei ole oikeutta edes kertoa kokemuksistani, vaikka antroposofeilla on ollut oikeus pilata kahdeksan vuotta elämästäni? Avoimemmalla ja totuudenmukaisemmalla tiedottamisella pettymyksiltä vältyttäisiin. Linja ei ole näköjään muuttunut yhtään, sillä edelleen kaikki steinerkoulua vastaan esitetty kritiikki halutaan hiljentää ja ongelmista vaieta.


      • ExSteinerilainen
        Steinerfaija kirjoitti:

        että monilla näillä steinerkoulun dissaajilla on yleisesti ottaen huomattavasti parempi tietämys mystiikasta kuin steinerkoulua kannattavilla. Sen lisäksi, että esittävät perusteettomia väitteitä siitä, mitä "heidän aikanaan" on steinerkoulussa muka tapahtunut.

        Tampereellakin on pelattu välitunnit ja liikuntatunnit kaikkia mahdollisia lajeja. Taitaa olla tuokin peikko kateellinen, kun ei itse ole päässyt steinerkouluun oikeasti (huom. tahallista, avointa provokaatiota ;o)

        Hyväksyn täysin sen, että esim. teidän koulussa on saattanut olla sellainen ilmapiiri (tai opettaja), että jalkapalloa sallitiin ja siksi siitä ei koskaan noussut mitään haloota.
        Kuten yllä toinenkin ehti jo todeta, niin hänen koulussaan sitä ei pelattu - eikä meidänkään. En tiedä olenko hänen kanssa sitten ollut jopa samassa koulussa.

        Antrosposofien mukaan jalkapallo ei ole suositeltava laji sen herättämän aggressiivisuuden takia. Jos epäilet, kysy vaikka heiltä itse.

        Olet varmasti oikeassa siinä, että tällä palstalla kirjoitetaan kaiken maailman sontaa jossa ei ole päätä eikä häntää. Mutta on sinunkin hyvä tietää että silti moni on tätä koulua todella käynyt (kuten minä koko koulun läpi 13 v!). Siten tiedän totta tosiaan mistä puhun, enkä ole lainkaan 100 % negatiivinen kouluani kohtaan. Siinä oli monta ihan ok puolta.
        Mutta koska koulu ei informoi omasta aattellisesta taustastaan mitään (sillä verukkeella, että antroposofiaa ei saa opettaa Suomessa), herää koulua käyneenkin tiedon jano jälkikäten. Eli tahto löytää syvempi vastaus siihen, mistä tuossa kolussa oli oikeasti kyse?
        Varmastti omien lasten lähentyvä kouluikä vaikuttaa tähän tiedon janoon, mutta myös se tosiasia että elämän taipaleella alkaa vaatia uskottavia vastauksia sekä suoraa rehellistä kommunikointia.
        Se, mitä olen viimeisten ehkä 10 v aikana lukenut steinerkoulusta, steinerista ja antroposofiasta (sekä jotakin tuosta teosofiasta ja heitä lähellä olevasta kristiyhteisöstä), eurytmiasta jne. - monella eri kielellä, ei ikävä kyllä ole aina ollut niinkän mairittelevaa ko. koululle. Sen sijaan että olisin tullut siihen tulokseen että aate onkin tosi mielekäs ja tuntuisi oikealta, liian moni asia verhoutuu tuohon antroposofiseen salatieteeseen, johon vain tosivannoutuneet ja vihkiytyneet voivat (saavat) ottaa osaa. Muille - steinerin omien sanojen mukaan (!) ei pidäkään kertoa liika, koska he eivät ymmärtäisi. Mikä lahko tahansa voi suojata itseään tällaisella toteamuksella.

        Näin ollen tunnen, että ko. koululaitos (maailmanlaajuisesti) on pieni mutta silti näkyvin osa suhtellisen isoa antropspofista verkostoa, jota johdetaan Dornachin Goetheanumista käsin. Koulu on siten tämän järjestelmän yksi lonkero jolla päästään muovaamaan ihmisiä jo pienestä pitäen. Näin heistä tulee (toivon mukaan) huomispäivän antrolähettiläitä ja steinerjärjestelmän puolesta puhujia. Se on paljon pelottavampi aspekti kun koulu joka mainostaa itseään hokuttelevasti "taidekouluna".
        Kuten kaikki sisäänpäin lämpiävät yhteisöt, myöskään antroposofit eivät mielellään lähde avoimeen/suoraan/aitoon dialogiin kriittisesti suhtautuvien ihmisten kanssa. Antropososfinen "hengentiede" toimii tässä oivallisen asuojamuurina ja on niin murhaavan paksua tavaraa luettavaksi, että harva kahlaa sen läpi. En myöskään minä. Mutta olen yrittänyt ainakin hieman ja myös lukenut sellaisten henkilöiden kirjoitelmia aiheesta, jotka puolestaan ovat varsin hyvin perillä tuon järjelstelmän asioista ja maaimankatsomuksesta.

        Eräs hesitä kertoi, että ellei hän olisi ollut täysillä mukana ja vannoutunut antroposofi (jo perheen kautta), hänellä ei olisi ikinä ollut tarpeeksi aseita mennä kovaan väittelyyn, sillä sen tason tietoa ei muille hevin anneta. Siksi eroavat "tosivihkiytyneet" jäsenet muodostavatkin suurimman riskirymän antropospofeille. Sellaiset "petturit" tietävät ja pystyvät ilkeällä tavalla pistämmään kampoihin. Muita meitä tavallisia epäileviä voi aina pitää vain kypsymättöminä (lue vaarattomina haukkujina)taviksina, joita voidaan vaientaa murhavalla antromössöllä (lukekaa yhtä Steinerin estielmää, niin tiedätte mitä tarkoitan).
        Näitä kriittisä juttuja löytää netistä esim. hakusanalla waldorfcritics.

        Olen (aikuisena) vahvasti sitä mieltä että koulun pitää pysyä opinahjona eikä saa olla minkäänlainen aateen levittämislaitos (kuten esim. neukkulassa oli tapana). Inhoan kaikkea tällaista tiedostamatonta (aatteellista/uskonnolista) asenteen muokkausta sen vaarallisuuden takia. Enkä siten myöskään voi hyväksyä että Steinerkoulu - vähintään jollakin tasolla - toimii antroposofian juurruttamisinstrumenttina. Enhän myöskään lähettäisi lapseni kouluun, jossa opetussuunnitelman pohjana toimisi Jehovan todistajien uskonto, olkoon että vain rajallisesti...
        "Dissausta" (kuten asian ilmaisit) tai ei, siihen ottakoon itse kukin kantaa. Omani olen ilmaissut.


      • ko.koulun käynyt kirjoitti:

        Minulta on pilattu elämästäni kahdeksan vuotta, hurmoshenkisen antroposofin ahdistavassa luokassa, samalla kun vanhemmileni vakuuteltiin koulun olevan vain taidepainotteinen koulu. Olen tekemisissä joidenkin entisten luokkakavereideni ja koulukavereideni kanssa, jotka kokevat samoin, ja ovat syvästi pettyneitä steinerkouluun. Tämä on vapaa maa, ja minulla on oikeus kertoa kokemuksistani. Sinun mielestäsikö minulla ei ole oikeutta edes kertoa kokemuksistani, vaikka antroposofeilla on ollut oikeus pilata kahdeksan vuotta elämästäni? Avoimemmalla ja totuudenmukaisemmalla tiedottamisella pettymyksiltä vältyttäisiin. Linja ei ole näköjään muuttunut yhtään, sillä edelleen kaikki steinerkoulua vastaan esitetty kritiikki halutaan hiljentää ja ongelmista vaieta.

        Miksi pitää heti väittää, että yritetään vaientaa, jos joku epäilee tarkoitusperiäsi? Otapa nyt ihan iisisti ja pistä faktaa peliin. Millä tavoin opettajasi, jonka kerrot olevan antroposofi, pilasi elämäsi? Millä tavoin sinulle on syötetty antroposofiaa steinerkoulussa ja oletko ihan varma, että jalkapallopelikielto ei johtunut ehkä siitä syystä, että piha oli liian pieni ja ikkunat liian lähellä, niinkuin hyvin monessa kunnallisessakin koulussa on? En minäkään saanut pelata kahdella ensimmäisellä luokalla "viipalekoulussa" jalkapalloa, enkä heitellä lumipalloja, kiviä tai käpyjä. Enpä silti ole kuvitellut edes vanhempana, että jotkut mystiset taustat olisivat olleet kiellon takana ;o) Mitä jos se opettaja ehkä ei vain tykännyt jalkapallosta!

        Minä haluaisin sen verran tarkentaa, että olen steinerpedagogikan vankkumaton kannattaja, uskonnonopetuksen äänekäs vastustaja (lapset ET:ssä JA KYLLÄ steinerkoulussa) en ole antroposofi, enkä "steinerlainen" (mitä ikinä mahtaa sekin tarkoittaa) Ja kannatan ennekaikkea mielipiteen ja sanan vapautta. Niin että lopeta nurina ja puolusta näkökantaasi perustellen...

        Varmasti steinerkoulun parista löytyy karmeita hörhöjä ja ymmärrettävää on, että antroposofisen elämänkatsomuksen omaava opettaja on töissä steinerkoulussa. Ei se eroa siitä, kuten joku jo tällä palstalla sanoikin, että helluntailainen, lestadiolainen tms. on kunnallisen koulun opettaja.

        Täällä on niin muutama kirjoitus, joissa valitetaan kiihkoantroposofin pakkosyöttäneen uskomuksiaan ja pilanneen jonkun elämän, että alkaa tuntua siltä, että kyseessä on yksi ja sama opettaja tai ainakin joku pahasti harhautunut koulu.

        Steinerkoulussa EI opeteta antroposofiaa, eikä nykyaikainen steinerpedagogiikka perustu antroposofiaan. Steiner kehitti steinerpedagogiikan, joka perustuu antroposofiselle ihmiskäsitykselle, jonka pohjalta hän loi kullekin ikäkaudelle ja ihmistyypille sopivat oppimis- ja opetustavat. Pakkohan Steinerin ihmiskuvan oli perustua antroposofialle, hänhän keksi koko jutun! Mille muulle elämänkatsomukselle hänen ihmiskuvansa olisi voinut perustua? Sitäpaitsi siitä tämä kaikki oli vuosisadan vaihteessa. Aika noloa kenenkään lainailla sen aikaisia kirjoituksia ja todista sen pohjalta mitään. Kai tässä on yhteiskunta ja ihmiskunta ja steinerpedagogiikkakin kehittynyt ajan saatossa?

        Se, että väittää steierpedagogiikan olevan antroposofian opettamista on yhtä perusteltua, kuin väittää peruskoulun opettavan neuvostoliiton sosialista realismiaja behariovismia ja mihin se nyt mahtaakaan perustua. (tosin ainakin minun aikanani oli aika hapatusta moneltakin tummanpunaiselta opettajalta saatavana)

        Jos jossain suomalaisessa steinerkoulussa on antroposofiaa, tai mitä tahanasa muuta "totuutta" lapsille tyrkyttävä saasta, pitää tämä pistää viralta aivan välittömästi.

        Olisi tosiaan kiva kuulla hiukan jotain väitteitä ja todisteita antroposofian tyrkyttämisestä. Todistuksen taakka on mielestäni syyttäjällä. Jos todisteet ovat riittävät ja henkilö tiedossa, ei kun nimi ilmi ja oikeusmenettely käyntiin. Se ei todellakaan palvele steinerkoulun etua, että joku mätä muna pilaa koko koulun maineen.

        Todella ikävää, jos joillakin on ollut ikäviä opettajia. Minullakin oli. Ihan hirveitä! Peruskoulussa. Itseasiassa ne oli muutamaa lukuunottamatta tosi outoja tyyppejäkin...


      • ko.koulun käynyt kirjoitti:

        Minulta on pilattu elämästäni kahdeksan vuotta, hurmoshenkisen antroposofin ahdistavassa luokassa, samalla kun vanhemmileni vakuuteltiin koulun olevan vain taidepainotteinen koulu. Olen tekemisissä joidenkin entisten luokkakavereideni ja koulukavereideni kanssa, jotka kokevat samoin, ja ovat syvästi pettyneitä steinerkouluun. Tämä on vapaa maa, ja minulla on oikeus kertoa kokemuksistani. Sinun mielestäsikö minulla ei ole oikeutta edes kertoa kokemuksistani, vaikka antroposofeilla on ollut oikeus pilata kahdeksan vuotta elämästäni? Avoimemmalla ja totuudenmukaisemmalla tiedottamisella pettymyksiltä vältyttäisiin. Linja ei ole näköjään muuttunut yhtään, sillä edelleen kaikki steinerkoulua vastaan esitetty kritiikki halutaan hiljentää ja ongelmista vaieta.

        "samalla kun vanhemmileni vakuuteltiin koulun olevan vain taidepainotteinen koulu"?!?

        Nyt jauhat sontaa. Missä steinerkoulussa on muka vanhemille väitetty sen olevan "vain taidepainotteinen"?

        Tuolla tavalla moni kouluun tutustumaton varmaan sen käsittää...


      • ExSteinerilainen kirjoitti:

        Hyväksyn täysin sen, että esim. teidän koulussa on saattanut olla sellainen ilmapiiri (tai opettaja), että jalkapalloa sallitiin ja siksi siitä ei koskaan noussut mitään haloota.
        Kuten yllä toinenkin ehti jo todeta, niin hänen koulussaan sitä ei pelattu - eikä meidänkään. En tiedä olenko hänen kanssa sitten ollut jopa samassa koulussa.

        Antrosposofien mukaan jalkapallo ei ole suositeltava laji sen herättämän aggressiivisuuden takia. Jos epäilet, kysy vaikka heiltä itse.

        Olet varmasti oikeassa siinä, että tällä palstalla kirjoitetaan kaiken maailman sontaa jossa ei ole päätä eikä häntää. Mutta on sinunkin hyvä tietää että silti moni on tätä koulua todella käynyt (kuten minä koko koulun läpi 13 v!). Siten tiedän totta tosiaan mistä puhun, enkä ole lainkaan 100 % negatiivinen kouluani kohtaan. Siinä oli monta ihan ok puolta.
        Mutta koska koulu ei informoi omasta aattellisesta taustastaan mitään (sillä verukkeella, että antroposofiaa ei saa opettaa Suomessa), herää koulua käyneenkin tiedon jano jälkikäten. Eli tahto löytää syvempi vastaus siihen, mistä tuossa kolussa oli oikeasti kyse?
        Varmastti omien lasten lähentyvä kouluikä vaikuttaa tähän tiedon janoon, mutta myös se tosiasia että elämän taipaleella alkaa vaatia uskottavia vastauksia sekä suoraa rehellistä kommunikointia.
        Se, mitä olen viimeisten ehkä 10 v aikana lukenut steinerkoulusta, steinerista ja antroposofiasta (sekä jotakin tuosta teosofiasta ja heitä lähellä olevasta kristiyhteisöstä), eurytmiasta jne. - monella eri kielellä, ei ikävä kyllä ole aina ollut niinkän mairittelevaa ko. koululle. Sen sijaan että olisin tullut siihen tulokseen että aate onkin tosi mielekäs ja tuntuisi oikealta, liian moni asia verhoutuu tuohon antroposofiseen salatieteeseen, johon vain tosivannoutuneet ja vihkiytyneet voivat (saavat) ottaa osaa. Muille - steinerin omien sanojen mukaan (!) ei pidäkään kertoa liika, koska he eivät ymmärtäisi. Mikä lahko tahansa voi suojata itseään tällaisella toteamuksella.

        Näin ollen tunnen, että ko. koululaitos (maailmanlaajuisesti) on pieni mutta silti näkyvin osa suhtellisen isoa antropspofista verkostoa, jota johdetaan Dornachin Goetheanumista käsin. Koulu on siten tämän järjestelmän yksi lonkero jolla päästään muovaamaan ihmisiä jo pienestä pitäen. Näin heistä tulee (toivon mukaan) huomispäivän antrolähettiläitä ja steinerjärjestelmän puolesta puhujia. Se on paljon pelottavampi aspekti kun koulu joka mainostaa itseään hokuttelevasti "taidekouluna".
        Kuten kaikki sisäänpäin lämpiävät yhteisöt, myöskään antroposofit eivät mielellään lähde avoimeen/suoraan/aitoon dialogiin kriittisesti suhtautuvien ihmisten kanssa. Antropososfinen "hengentiede" toimii tässä oivallisen asuojamuurina ja on niin murhaavan paksua tavaraa luettavaksi, että harva kahlaa sen läpi. En myöskään minä. Mutta olen yrittänyt ainakin hieman ja myös lukenut sellaisten henkilöiden kirjoitelmia aiheesta, jotka puolestaan ovat varsin hyvin perillä tuon järjelstelmän asioista ja maaimankatsomuksesta.

        Eräs hesitä kertoi, että ellei hän olisi ollut täysillä mukana ja vannoutunut antroposofi (jo perheen kautta), hänellä ei olisi ikinä ollut tarpeeksi aseita mennä kovaan väittelyyn, sillä sen tason tietoa ei muille hevin anneta. Siksi eroavat "tosivihkiytyneet" jäsenet muodostavatkin suurimman riskirymän antropospofeille. Sellaiset "petturit" tietävät ja pystyvät ilkeällä tavalla pistämmään kampoihin. Muita meitä tavallisia epäileviä voi aina pitää vain kypsymättöminä (lue vaarattomina haukkujina)taviksina, joita voidaan vaientaa murhavalla antromössöllä (lukekaa yhtä Steinerin estielmää, niin tiedätte mitä tarkoitan).
        Näitä kriittisä juttuja löytää netistä esim. hakusanalla waldorfcritics.

        Olen (aikuisena) vahvasti sitä mieltä että koulun pitää pysyä opinahjona eikä saa olla minkäänlainen aateen levittämislaitos (kuten esim. neukkulassa oli tapana). Inhoan kaikkea tällaista tiedostamatonta (aatteellista/uskonnolista) asenteen muokkausta sen vaarallisuuden takia. Enkä siten myöskään voi hyväksyä että Steinerkoulu - vähintään jollakin tasolla - toimii antroposofian juurruttamisinstrumenttina. Enhän myöskään lähettäisi lapseni kouluun, jossa opetussuunnitelman pohjana toimisi Jehovan todistajien uskonto, olkoon että vain rajallisesti...
        "Dissausta" (kuten asian ilmaisit) tai ei, siihen ottakoon itse kukin kantaa. Omani olen ilmaissut.

        Mistä ihmeestä sinä kaivat nämä kaikki samaistukset steinerkoulun ja väittämäsi antroposofisen salatiedeseuran välillä? Antroposofia on käsittääkseni hengentiedettä ja filosofiaa. Ihan samalla tavalla kuin uskonnot ja muut hihhuloinnit. Minä en niistä perusta, eikä mitään niistä kukaan minun steinerkoulussa oleville lapsilleni opeta. En ole koulun johdossa, enkä opettajakunnassa, törmännyt kehenkään sellaiseen, joka olisi tyrkyttämässä antroposofiaa. Vanhemmissa näitä hihhuleita on muutamia, mutta kai senyt on päivän selää, että antroposofi laittaa lapsensa steinerkouluun!

        Se on jokaisen ihan oma asia mihin suureen kurpitsaan uskoo tai on uskomatta. Kerro nyt jotain konkreettisia esimerkkejä siitä, miten antroposofiaa on sinulle tyrkytetty steinerkoulussa ja miten se on sinun elämäsi pilannut?


      • ExStenerilainen
        Steinerfaija kirjoitti:

        Mistä ihmeestä sinä kaivat nämä kaikki samaistukset steinerkoulun ja väittämäsi antroposofisen salatiedeseuran välillä? Antroposofia on käsittääkseni hengentiedettä ja filosofiaa. Ihan samalla tavalla kuin uskonnot ja muut hihhuloinnit. Minä en niistä perusta, eikä mitään niistä kukaan minun steinerkoulussa oleville lapsilleni opeta. En ole koulun johdossa, enkä opettajakunnassa, törmännyt kehenkään sellaiseen, joka olisi tyrkyttämässä antroposofiaa. Vanhemmissa näitä hihhuleita on muutamia, mutta kai senyt on päivän selää, että antroposofi laittaa lapsensa steinerkouluun!

        Se on jokaisen ihan oma asia mihin suureen kurpitsaan uskoo tai on uskomatta. Kerro nyt jotain konkreettisia esimerkkejä siitä, miten antroposofiaa on sinulle tyrkytetty steinerkoulussa ja miten se on sinun elämäsi pilannut?

        Tuo steineropettajan juttu tuli kun tilauksesta konsanaan.
        En tarvitse lisätä siihen yhtikäs mitään. Lue ja nauti!


      • ExStenerilainen kirjoitti:

        Tuo steineropettajan juttu tuli kun tilauksesta konsanaan.
        En tarvitse lisätä siihen yhtikäs mitään. Lue ja nauti!

        Joku on kyllä sotkenut sinun pääsi. Oikeastiko siis tunnet mielihyvää siitä, että joku katkeroitunut entinen opettaja lyttää ties mistä henkilökohtaisista syistä steinerkoulua?

        Vastailin sinulle siellä toisessa ketjussa. Sinulla, kuten ei sillä entisellä opettajallakaan (jos se edes oli tosi juttu) tunnu olevan mitään käsitystä siitä, miten steinerkoulu nykyään toimii. Minulla on kaksi lasta steinerkoulussa ja olen muutenkin hyvin aktiivisesti koulun toiminnassa mukana. En ole antroposofi enkä steinerlainen ja lapset ovat elämänkatsomustiedon ryhmässä.

        Usko tai älä. steinerkoululaisten vanhemmat ovat tyytyväisiä valinnastaan ja ne jotka eivät ole... No ne lakkaavat olemasta steinerkoululaisten vanhempia ;o)

        Eihän kukaan ole oikeasti niin vainoharhainen tollo, että luulee, että joku antrosalaliitto hallitsee Suomen hallintoa ja mm. tätä keskustelupalstaa?


      • entinen steinerkoululainen
        Steinerfaija kirjoitti:

        Joku on kyllä sotkenut sinun pääsi. Oikeastiko siis tunnet mielihyvää siitä, että joku katkeroitunut entinen opettaja lyttää ties mistä henkilökohtaisista syistä steinerkoulua?

        Vastailin sinulle siellä toisessa ketjussa. Sinulla, kuten ei sillä entisellä opettajallakaan (jos se edes oli tosi juttu) tunnu olevan mitään käsitystä siitä, miten steinerkoulu nykyään toimii. Minulla on kaksi lasta steinerkoulussa ja olen muutenkin hyvin aktiivisesti koulun toiminnassa mukana. En ole antroposofi enkä steinerlainen ja lapset ovat elämänkatsomustiedon ryhmässä.

        Usko tai älä. steinerkoululaisten vanhemmat ovat tyytyväisiä valinnastaan ja ne jotka eivät ole... No ne lakkaavat olemasta steinerkoululaisten vanhempia ;o)

        Eihän kukaan ole oikeasti niin vainoharhainen tollo, että luulee, että joku antrosalaliitto hallitsee Suomen hallintoa ja mm. tätä keskustelupalstaa?

        Sinä olet ainoa tällä palstalla, joka on esittänyt, että antroposofiliitto hallitsisi tätä palstaa tai hallintoa. Kukaan tuskin tätä uskoo. Sen sijaan steinerilaiset hallitsevat kyllä salailun. Asiaan vihkiytymättömille päättäjille tai vanhemmille ei koulun taustalla jylläävää taustafilosofiaa tai uskomuksia kerrota.

        Steinerkoululaisten vanhemmat ovat tyytyväisiä kouluun juuri niin kauan, kuin ymmärtävät mistä todella on kyse. Antroposofian oppeihin uskovat vanhemmat varmasti ovat kouluun tyytyväisiä tämän jälkeenkin.

        Minulla on ainakin ko. koulun käyneenä hyvin selkeä kuva miten koulu toimii. Luokkahuoneessa kaikki tunnit sisällä olleena väittäisi, että jopa parempi, kuin sinulla joka kuulet vain ne asiat, joita sinun halutaan kuulevan.


      • entinen steinerkoululainen kirjoitti:

        Sinä olet ainoa tällä palstalla, joka on esittänyt, että antroposofiliitto hallitsisi tätä palstaa tai hallintoa. Kukaan tuskin tätä uskoo. Sen sijaan steinerilaiset hallitsevat kyllä salailun. Asiaan vihkiytymättömille päättäjille tai vanhemmille ei koulun taustalla jylläävää taustafilosofiaa tai uskomuksia kerrota.

        Steinerkoululaisten vanhemmat ovat tyytyväisiä kouluun juuri niin kauan, kuin ymmärtävät mistä todella on kyse. Antroposofian oppeihin uskovat vanhemmat varmasti ovat kouluun tyytyväisiä tämän jälkeenkin.

        Minulla on ainakin ko. koulun käyneenä hyvin selkeä kuva miten koulu toimii. Luokkahuoneessa kaikki tunnit sisällä olleena väittäisi, että jopa parempi, kuin sinulla joka kuulet vain ne asiat, joita sinun halutaan kuulevan.

        O.K.
        Nyt vakuutit minut. Olenpa todella nolo. Miten voinkaan olla ollut näin väärässä...

        Eiku hektinen. Lainaan sinua:
        "Steinerkoululaisten vanhemmat ovat tyytyväisiä kouluun juuri niin kauan, kuin ymmärtävät mistä todella on kyse"
        Jep. Uskon, että tulen itsekin olemaan tyytyväinen kouluun juuri niin kauan kuin ymmärrän mistä on kyse.

        Lupaan alkaa olla tyytymätön, jahka lakkaan tajuamasta steinerkoulun tarkoituksen...

        Kiitos, kun laitat sanat suuhuni ;o)
        SF


    • Bothmer

      Parhaiten bothmer-voimistelusta saat käsityksen kun käyt sitä kokeilemassa.

      Bothmer-voimistelu on ensimmäisen steinerkoulun liikunnanopettajan Fritz Graf von Bothmerin Steinerin virikkeiden pohjalta 1920-luvulla kehittämä voimistelumuoto.

      Mielestäni bothmer on jotain naisvoimistelun ja joogan väliltä esim. hengityksellä on merkitystä. Liikkeiden nimet kuten "vaaka", "kasvava laajuus" ja "kiekko" kertovat jotain, mutta kunnon käsitystä tosiaan ei saa ennen kuin kokeilee.

      Bothmer on patentoitu Yhdysvalloissa nimellä spacial dynamics ja esim. Ruotsissa jotkut fysioterapeutit soveltavat bothmeria työssään.

      Eli mielestäni ihan kokeilemisen arvoinen juttu.

      Ja ai niin, en ole steinerkoululainen, steinervanhempi tai antroposofi... Ja bothmerin olen löytänyt sattumalta aikuisiällä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1776
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1484
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1164
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1163
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1151
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1116
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1111
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1084
    Aihe