Onko karvarouskussa oikeesti myrkkyjä? Vai kitkeryyttäkö vain keittämisellä poistetaan?
Voisko karvarouskuja säilöä kuivaamalla ja käyttöönotettaessa ensin liottaa (kauanko) ja sitten keittää sen kaksikertaa viisi minuuttia?
En tykkää tönkkösuolauksesta. Suolan poisliottaminen on aina arpomista ja kaikki makukin siinä häviää. Eikä oikeesti viitteis koko jääkaappia täyttää sienitönikällä. Puolukkaämpärissä on tarpeekksi 'sietämitä'.
Karvarouskujen kuivaus, liotus ja ryöppäys
4
4701
Vastaukset
- kuin jääkaappi
Kyllä se kirpeys käsittääkseni on vähän kuin myrkkyä. Eli menee raakana ainakin vatsa tai pää sekaisin.
Mikset sitten mieluummin ensin ryöppäisi ja sitten kuivaisi. Olisivat ainakin heti sitten valmiita ilman ongelmia.
Itse en kyllä rouskuja muuten kuin suolaamalla käyttäisi. Jos en pitäisi suolatuista, niin keräisin sitten muita kuin rouskuja. Ja voisihan sitä kerätä tietysti sellaisia rouskuja joita ei tarvitse keittää. Vai onko niitä karvalakkeja siellä jotenkin erityisen paljon?- ryöpättyjen sienien kuivatus
Kyllähän sienet - pestytkin - kuivaa mukavasti ihan pöytätuulettimen alla ilman lämmitystä, mutta epäilempä ryöpättyjen sienien kuivauksen onnistumista.
Sika kalliitta nuo kuivurti. Tekniikka kuitenkin niin yksinkertaista.
- umpioi?
Umpioidut sienet eivät tarvitse kylmäsäilytystä.
- Anonyymi
Vanha viesti mutta kerron kokemuksia.
Käsittääkseni venäjällä on tapana liottaa karvarouskut reilussa vedessä ja vettä vaihtaen.
Itse tein variaation tuosta, eli liotin 3 päivää ja 3 ketaa päivässä veden vaihto.
Neljäntenä päivänä liotin 5% suolavedessä.
Sen jälkeen huuhtelu puhtaalla vedellä lävikössä läpi josko olisi jäänyt roskia.
Sen jälkeen annospusseihin ja painelin litteiksi ja pakkaseen.
Sulaa nopeasti kun on ohut levy.
Maku selvästi parempi kuin perinteisesti ryöpätty ja sopiva suola heti kerralla, suolaisuutta voi makunsa mukaan säätää, itse päädyin 5% saattapi olla alle kun huuhtelin hyvin ennen pakkausta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.52452- 1161617
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361356Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051044- 571041
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46919- 60882