Katsastus pomppasi pakokaasuihin

Tyllerö-Pöllerö

Kaksi vuotta olen ajellut vm.95 Opelilla (Astra farmari, 1,6l, 18 venttiiliä) ja eipä ole ongelmia ollut, nyt kuitenkin katssastus pomppasi pakokaasujen päästömittaukseen.

Runko kaikkineen hyvä, ruoste ei ole puraissut (kiitos kuulunee sille, ettei täällä Lapin perämetsissä juuri teitä suolailla) ja muutenkin rungon puolesta vehkeellä ajelisi vielä tovin.

Mitatut arvot oli seuraavat:
Joutokäynnillä:
CO-pitoisuus 0,29 (sallittu 0,50)
HC-pitoisuus 282(!!!) (sallittu 100)
CO2-pitoisuus 13,80
O2-pitoisuus 1,12 (sallittu 5,00)

Kierroksilla
CO-pitoisuus 0,54 (sallittu 0,30)
HC-pitoisuus 210(!!!) (sallittu 100)
Lambda-arvo 1,04 (sallittu 0,97-1,03)
CO2-pitoisuus 13,50
O2-pitoisuus 1,35 (sallittu 5,00)

Katsastusmies suositteli tulppien vaihtoa ja puhui lisäksi jostain suodattimesta(??). Eli ihan kotikonsteilla suositteli ensiksi asiaa hoitamaan.

Olen omistanut auton tosiaan tuon kaksi vuotta (ajanut tuossa ajassa noin 40tkm) ja todella vähän on tarvinut onneksi konepellin alla räpeltää. Ainoastaan hihnat käytin vaihtamassa, pakoputken uusin puolivälistä eteenpäin ja koiranluut laitatin eteen, siinä kaikki. Ja tietysti öljyjä vaihtanut. Vuosi sitten katsastuksessa kaikki arvot oli ihan ookoo.

Osaisiko joku sanoa, että mitä kotikonsteja tuohon voisi nyt alkaa yrittää? Siis muita kuin että "vaihda autoa, Opel on paska".

15

11152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kovaa ajoa vaan

      Katsastusmies oli todennäköisesti oikeassa... Vaihdat/vaihdatat sytytystulpat ja ilmansuodattimen, sen jälkeen ajat moottoritiellä kolmosvaihteella satasta sellaiset 15km ja menet päästömittaukseen. Veikkaisin että päästöt on kunnossa.

    • öljynvaihdosta

      kauan? Jos on, niin vaihda öljytkin samantien. Nekin arvot vaikuttavat päästöihin.

    • jusu

      ei muuta,kun hanaa vaan.Tulpat ja ilmansuodatin vaihtoon,ni pitäis päästöt tulla kuntoon.Tuo iso hc-arvo kertoo osaltaan sen että ajellaan paljon pikkukierroksilla,ja karstaa alkaa tulla.
      Välillä täytyy antaa vähän kierroksia koneelle.

      • Tyllerö-Pyllerö

        Onkos tuo ilmansuodatin ja raikkaanilmansuodatin yksi ja sama asia? Ihan vain mielenkiinnosta kyselen..

        Edellinen öljynvaihto tehty tuossa noin 5000 kilometriä sitten..

        Melko lailla kiltisti tulee autolla ajeltua, eli toisin sanoen tekee pahaa huudattaa vehjettä turhaan.. Vaikka moni sitä tosiaan suosittelisikin ihan jo "huoltotoimenpiteenä".:) Pitänee opetella huudattamaan välillä.

        Viikonloppuna menee nuo tulpat ja muut vaihtoon ja annan kaverin kaahata vähän miehisemmällä otteella. Eiköhän siitä ihan katsastuksen läpäisevä tule.


      • Clint Itäpuu
        Tyllerö-Pyllerö kirjoitti:

        Onkos tuo ilmansuodatin ja raikkaanilmansuodatin yksi ja sama asia? Ihan vain mielenkiinnosta kyselen..

        Edellinen öljynvaihto tehty tuossa noin 5000 kilometriä sitten..

        Melko lailla kiltisti tulee autolla ajeltua, eli toisin sanoen tekee pahaa huudattaa vehjettä turhaan.. Vaikka moni sitä tosiaan suosittelisikin ihan jo "huoltotoimenpiteenä".:) Pitänee opetella huudattamaan välillä.

        Viikonloppuna menee nuo tulpat ja muut vaihtoon ja annan kaverin kaahata vähän miehisemmällä otteella. Eiköhän siitä ihan katsastuksen läpäisevä tule.

        Suodattimet ovat kaksi eri suodatinta.

        Ilmansuodatin on moottorin käyttämälle ilmalle, ja raitisilmasuodatin on Tyllerö-Pyllerön itsensä hengittämälle sisäilmalle.


    • Cindel

      mul on vuotta "nuorempi" sama versio.....samat luonneviathan näis on ;)) annappa kuule vähintään kerran vuodes forte-pullo kaveril, kyl tokenee, poistaa karstaa ja muutenkin, sitä ikävä kyl saa vain tosi harvasta liikkeestä, itse käyn ostaan sitä ihan opelin omasta liikkeestä, on puolenlitran puteli tyhjätään bensa tankkiin, sitä on kahta eri laatua, että kun meet ostaa muista mainita malli ja vm...meillä "christinen" kans tää on toiminu....

    • Hei,
      Mulla on opel 1,6 16 venttiilinen opel km 165 000 eli koneessa ei olisi pitänyt olla vikaa, mutta juuri noissa 16 venttilissä on ongelmana öljyn kulutus, viekö sun astra paljon öljyä.
      Itse ostin auton yksityiseltä ja hän sanoi myydessään että ei vie öljyä.
      Kuitenkin jouduin lisämään o,5 litraa ölyä per reilu tuhat kilometriä, myöhemmin kului lähes litra per 1000 km.
      Ei siinä mitään, mutta tämä juuri aiheuttaa usein ongelmia päästöissä. Imusarjaan kertyy öljyä ja EGR-tai sinnepäin venttiili tukkeutuu.
      Tämä venttiili kierrättää osan pakokaasuista takaisin moottorille. Mittaristoon syttyy usein tästä merkkinä se keltainen elektoniikka valo ja auto voi nykiä tasakaasulla kevyesti tai jopa sammua, joskus sammui kun kääntyi ja ohjaustehostin sammutti koneen.
      Ekassa katsastuksesta selvisin tuon venttiilin vaihdolla, huollossa myös sanoivat tepsivän kun ajaa muutaman kilometrin korkeilla kierroksilla 3-vaihteella eli imusarjasta lähtee öljyt pois.
      Forte ei auttanut meidän autossa.
      Jouduttiin lisäksi vaihtamaan lambra-antura joka sijaitsee pakosarjan päässä (katso se antura johon menee johto) sata euroa, koska se menee rikki öljystä. Eikä se öljy tee pitkässä juoksussa hyvää katalysaattorillekaan.
      Noissa 16-venttillissä siis vuotaa likaa öljyä palotilaan venttiilinvarsista, mutta se voi myös johtua vuodosta männänrenkaista eli ei ihan helppo eikä halpa vika paikallistaa.....
      Vaikka itse tsekkasin tulpat, niin niistä ei pystynyt päättelemään mikä mitkäsylintereistä vuosi ölyä palotilaan.
      Lisäksi korjaamotkaan eivät pysty varmuudella näkemään sitä, mistä se vuoto tulee.
      Yksi toinen huomattavasti halvempi syy miksi arvot voi heittää on se, jos pakoputki vuotaa jostain ja saa ilmaa pakoputkeen, silloin arvot eivät myöskään pidä kutiaan.
      Vaikka auto oli tosi hyvässä kunnossa muuten, katsoin parhaaksi myydä auton pois, sillä venttiilikumien vaihto maksaa noin 500 euroa, eli sen nyt voisi ehkä maksaa, mutta välttämättä vika ei sillä hoidu, vaan on pakko "rengastaa" kone uudestaan eli vaihtaa männänrenkaat ja se taas vie äkkiä jopa tuhat euroa.....
      Toivottavasti sinun opelissasi olisi vähemmän kallis vika.
      Tämä EGR venttiilin vaihto muuten maksaa siinä satakunta euroa, itse selvisin sillä ekasta katsastuksesta, mutta oranssi valo ja käyntihäiriöt alkoivat jälleen puolen vuoden ja 5000 km jälkeen eli laitoin auton vaihtoon.

      • Tyllerö-Pöllerö

        Jeps, tulpat ja suodatin vaihdettu ja maanantaina suunnistan uuteen mittaukseen huoltoasemalle.. Saas nähdä miten käy.

        Entiset tulpat ja suodatin olivatkin melkoisen kuluneessa kunnossa ja auto kiihtyy huomattavasti ärhäkämmin nyt pikku fiksailun jälkeen.. Ihan kuin olisi ollut nuhainen ennen.. Pikkuhiljaa kai tuolla lailla nuhastui ja siksi en pahemmin mitään eroa huomannut.

        Öljyä lisäilen minäkin silloin tällöin, mutta koska kyseessä on ensimmäinen autoni ja muutenkin olen autoista melko tietämätön en osaa sanoa, mikä on paljon ja mikä ei. Vanhemmilta autoiltahan lie hieman helpommin sallittava tällaiset lapsukset...?

        Moottorin vikavalon kanssa oli vuosi sitten ongelmia juurikin mainitsemallasi tavalla (eli auto sammuikin välillä), mutta kunnon kaasuttelu on aina auttanut. Vuosi sitten ajoin nimittäin autolla pääosin pelkkää ruuhka-kaupunkiajoa.. Muutin paikkakunnalta toiselle, josta johtuen ajan nykyään päivittäin parikymmentä kilometriä motarilla ja vähemmän kaupungilla ja ongelmaa ei ole sen jälkeen ollut.. Pitäisi lie varautua tuohon EGR-venttiilin vaihtoon, mutta toisaalta se ei olisi ihan mahdoton satsaus, kun muuten olen tosiaankin päässys toistaiseksi autoni kanssa kaksi vuotta halvalla ilman mitään ns. oikeita vikoja.

        Maanantaina tiedän, että miten päästöjen kanssa kävi ja jos tarvii alkaa tosissaan tuota korjaamaan. Aikaa päästömittaus-todistuksen toimittamiseen minulla on 2.10 asti ja auton katsastaminen on hoidettava marraskuun puoliväliin mennessä, jolloin se on otettu käyttöön. Eli vielä en ala epätoivoon vaipumaan.


      • kuulostaa aivan samanalaiselta tapaukselta kun oman astrani kohdalla...
        jos saat päästöarvot kohdalleen niin kannattaa ottaa arvot samantien ja toimittaa ne katsastusasemalle, sillä tulppien ja EGR-venttiilin vaihtokaan eivät todennäköisesti riitä pitämään päästöt kohdallaan kuin tilapäisesti.
        Jos aiot saada vian lopullisesti korjattua on edessä vähintäänkin venttiiliohjainkumien vaihto.
        Ja jos katsot aikasempaa vastaustani, niin sekään ei takaa vielä mitään, sillä vuoto voi olla peräisin myös männänrengaista.
        Toivottavasti sulla on hyvä korjaamo neuvomassa mitä kannattaa tehdä, ettet joudu laittamaan liikaa rahaa remontteihin.
        Ehkä parasta olisi katsastuksen jälkeen vaihtaa auto johonkin toiseen....
        Mulla on ollut aikaisemminkin moniakin opeleita, eikä niiden kanssa ollut tälläisia harmeja, normaaleja pikkujuttuja pakoputken ja jarrujen laittoja vaan.
        Olisi mielenkiintoista vielä kuulla kuinka sun käy tuon uusintakatsastuksen kanssa ja mitä ne korjaamossa sulle sanovat.
        Pidän peukkuja pystyssä!!!


      • Tyllerö-Pyllerö
        secondhand kirjoitti:

        kuulostaa aivan samanalaiselta tapaukselta kun oman astrani kohdalla...
        jos saat päästöarvot kohdalleen niin kannattaa ottaa arvot samantien ja toimittaa ne katsastusasemalle, sillä tulppien ja EGR-venttiilin vaihtokaan eivät todennäköisesti riitä pitämään päästöt kohdallaan kuin tilapäisesti.
        Jos aiot saada vian lopullisesti korjattua on edessä vähintäänkin venttiiliohjainkumien vaihto.
        Ja jos katsot aikasempaa vastaustani, niin sekään ei takaa vielä mitään, sillä vuoto voi olla peräisin myös männänrengaista.
        Toivottavasti sulla on hyvä korjaamo neuvomassa mitä kannattaa tehdä, ettet joudu laittamaan liikaa rahaa remontteihin.
        Ehkä parasta olisi katsastuksen jälkeen vaihtaa auto johonkin toiseen....
        Mulla on ollut aikaisemminkin moniakin opeleita, eikä niiden kanssa ollut tälläisia harmeja, normaaleja pikkujuttuja pakoputken ja jarrujen laittoja vaan.
        Olisi mielenkiintoista vielä kuulla kuinka sun käy tuon uusintakatsastuksen kanssa ja mitä ne korjaamossa sulle sanovat.
        Pidän peukkuja pystyssä!!!

        En malttanut odotella maanantaihin, kun huomasin että tulee lyhyt päivä töissä ja kyselin, että josko olisi katsastusasemalla ollut aikaa iltapäivälle tarkastaa nuo päästöt nyt uudemman kerran.. Ajellessani töistä pois luukutin tuon 10-15 kilometriä kovemmilla kierroksilla koko ajan itsäni psyykaten, että se on vaan autolle hyväksi yskiä mahdollisia karstoja pihalle..

        Kaikki kohdillaan nyt päästöjenkin osalta. *Ja maailma hurraa* Arvot olivat itseasiassa paremmat, kuin vuosi sitten katsastuksessa. Eli vuoden saan körötellä menemään taas..

        Lienee kuitenkin viisasta seurata tilannetta ja kuulostella, että jos jotain ongelmaa ilmenee jatkossa vikavalojen tai muiden hommien kanssa..


      • Tyllerö-Pyllerö
        Tyllerö-Pyllerö kirjoitti:

        En malttanut odotella maanantaihin, kun huomasin että tulee lyhyt päivä töissä ja kyselin, että josko olisi katsastusasemalla ollut aikaa iltapäivälle tarkastaa nuo päästöt nyt uudemman kerran.. Ajellessani töistä pois luukutin tuon 10-15 kilometriä kovemmilla kierroksilla koko ajan itsäni psyykaten, että se on vaan autolle hyväksi yskiä mahdollisia karstoja pihalle..

        Kaikki kohdillaan nyt päästöjenkin osalta. *Ja maailma hurraa* Arvot olivat itseasiassa paremmat, kuin vuosi sitten katsastuksessa. Eli vuoden saan körötellä menemään taas..

        Lienee kuitenkin viisasta seurata tilannetta ja kuulostella, että jos jotain ongelmaa ilmenee jatkossa vikavalojen tai muiden hommien kanssa..

        Skippasin siis huoltamokäynnit tällä kertaa kokonaan..

        Muutenkin olen huomannut paremmaksi ulkoistaa huoltamo ja varaosa-asioinnit miespuolisille kavereille turhan kusettamisen minimoimiseksi.

        Esimerkiksi kaverini (Astrallinen tyttönen hänkin) sai kerran lommon ja maalivikaa taka lokasuojan ja oven tuntumaan. Kierreltyään kysymässä korjauksen kustannusarviota hinta vaihteli 320 eurosta tonniin.. Auto ei siis metallinhohtoinen. Eräässäkin liikkeessä sanottiin, että ei sille alle 700 euron saa mitään tehtyä, kun Astran ovessa on sellainen malli ja tukiraudat, että pienikin lommo on hoidettava vaihtamalla koko takaovi ja muutenkin kaikki auton takaa irtilähtevä uuteen.. Kaveri ei malttanut olla mainitsematta, että saisi ukko hävetä kusetustaan, koska naapuriliikkeessä luvattiin koko työ hieman yli kolmella sadalla.. :)

        Toisaalta itse kävin veljeni kanssa ostamassa jotain osaa hänen autoonsa ja koska veljelläni oli juuri silloin matti kukkarossa toimin maksumiehenä. Ukko ilmoitti osan hinnaksi 55 euroa, mutta kun veljeni sanoi, että minä maksan tippui hinnasta heti kymppi.

        Eli etunsa ja haittansa kai.. :)


      • Tyllerö-Pyllerö kirjoitti:

        Skippasin siis huoltamokäynnit tällä kertaa kokonaan..

        Muutenkin olen huomannut paremmaksi ulkoistaa huoltamo ja varaosa-asioinnit miespuolisille kavereille turhan kusettamisen minimoimiseksi.

        Esimerkiksi kaverini (Astrallinen tyttönen hänkin) sai kerran lommon ja maalivikaa taka lokasuojan ja oven tuntumaan. Kierreltyään kysymässä korjauksen kustannusarviota hinta vaihteli 320 eurosta tonniin.. Auto ei siis metallinhohtoinen. Eräässäkin liikkeessä sanottiin, että ei sille alle 700 euron saa mitään tehtyä, kun Astran ovessa on sellainen malli ja tukiraudat, että pienikin lommo on hoidettava vaihtamalla koko takaovi ja muutenkin kaikki auton takaa irtilähtevä uuteen.. Kaveri ei malttanut olla mainitsematta, että saisi ukko hävetä kusetustaan, koska naapuriliikkeessä luvattiin koko työ hieman yli kolmella sadalla.. :)

        Toisaalta itse kävin veljeni kanssa ostamassa jotain osaa hänen autoonsa ja koska veljelläni oli juuri silloin matti kukkarossa toimin maksumiehenä. Ukko ilmoitti osan hinnaksi 55 euroa, mutta kun veljeni sanoi, että minä maksan tippui hinnasta heti kymppi.

        Eli etunsa ja haittansa kai.. :)

        moi taas,
        hienoa että sait astrasi läpi päästöistä.
        Voi hyvinkin olla että sun autosi moottori ei vuoda niin paljon öljyä palotilaan, että aiheuttaa niin paljon ongelmia kuin oma astrani.
        Jos pidät astraasi vielä ensi katsastukseen, niin kannattaa ehkä mittauttaa ne päästöt valmiiksi jossain huoltoasemalla, niin voi sitten etukäteen jo laittaa taas kaikki kondikseen päästöjen suhteen.
        Autojen korjauksessaa ja varaosissakin kyseleminen ja tinkimenen kannattaa aina ja valitettavasti jotkut korjaamot tuppaa kusettamaan naisia (ja myös miehiäkin) antamalla monesta viasta liian vaikean ja kalliin kuvan.
        Onneksi niitä on fiksujakin korjaamoita olemassa jotka tekee vain sen mikä on asiakkaalle järkevää.
        Toivottavasti löydät sellaisen korjaamon omalta paikkakunnaltasi.


      • Ajettu on
        secondhand kirjoitti:

        moi taas,
        hienoa että sait astrasi läpi päästöistä.
        Voi hyvinkin olla että sun autosi moottori ei vuoda niin paljon öljyä palotilaan, että aiheuttaa niin paljon ongelmia kuin oma astrani.
        Jos pidät astraasi vielä ensi katsastukseen, niin kannattaa ehkä mittauttaa ne päästöt valmiiksi jossain huoltoasemalla, niin voi sitten etukäteen jo laittaa taas kaikki kondikseen päästöjen suhteen.
        Autojen korjauksessaa ja varaosissakin kyseleminen ja tinkimenen kannattaa aina ja valitettavasti jotkut korjaamot tuppaa kusettamaan naisia (ja myös miehiäkin) antamalla monesta viasta liian vaikean ja kalliin kuvan.
        Onneksi niitä on fiksujakin korjaamoita olemassa jotka tekee vain sen mikä on asiakkaalle järkevää.
        Toivottavasti löydät sellaisen korjaamon omalta paikkakunnaltasi.

        Mun Opelilla on ajettu jo 280t ja nyt ei eka kertaa mennyt päästömittaukset läpi :( Malli on Astra 2000v. ja 8 venttiilinen. Tulpat vaihdettiin, mutta voisi kokeilla tuota ilmansuodattimen vaihtoa. Korjaamolla ehdotettiin lambda- tunnistimen vaihtoa, mutta se hänen mukaansa maksaa satoja euroja!! Opelilta kysyin niin ne sanoi, että jotain 200 euroa. Osaisikohan tuon ilmansuodattimen itse vaihtaa!? Täytyy tutkia asiaa. Olen naisihminen ja huomannut, että aika paljon tulee yliveloitusta tai ainakin yritystä siihen suuntaan eli annetaan just kuva, että vika on isompi kuin onkaan.


      • Tyllerö-Pöllerö
        Ajettu on kirjoitti:

        Mun Opelilla on ajettu jo 280t ja nyt ei eka kertaa mennyt päästömittaukset läpi :( Malli on Astra 2000v. ja 8 venttiilinen. Tulpat vaihdettiin, mutta voisi kokeilla tuota ilmansuodattimen vaihtoa. Korjaamolla ehdotettiin lambda- tunnistimen vaihtoa, mutta se hänen mukaansa maksaa satoja euroja!! Opelilta kysyin niin ne sanoi, että jotain 200 euroa. Osaisikohan tuon ilmansuodattimen itse vaihtaa!? Täytyy tutkia asiaa. Olen naisihminen ja huomannut, että aika paljon tulee yliveloitusta tai ainakin yritystä siihen suuntaan eli annetaan just kuva, että vika on isompi kuin onkaan.

        Ilmansuodattimen osaan vaihtaa tästä lähin itse, ei ollut kummoinen operaatio, mutta eka kerta tartti katsoa vierestä mallia. Hanki osa (mulla se makso joku 11 euroa) ja sellainen tyyppi, joka voi näyttää, miten homma hoituu. Taikka google voisi olla hyvä myös, jos vaikka löytyisi ohjeet. Ei ollut kummoinen homma tuo ilmansuodattimen vaihto, meni veljellä puoli minuuttia hommaan.

        Itselläni takana matkaa nyt 351tkm ja nyt oli eka kerta, ettei mennyt läpi ensimmäisellä yrittämällä, joten kyllä sunkin pirssillä pitis vielä kauan pyyhkiä menemään.

        Älä hyvä ihminen ala teettämään mitään remonttia, ennen kun joku autoista tietävä tuttava on autoasi vilkaissut. Voi nimittäin tosiaan tulla iso lasku ihan turhaan.

        Ja miten sulla on kaasuttelun laita? Itse sydäntä kouristellen (säälitti ihan Astra-parka) ajoin tulppien ja suodattimen vaihdon jälkeen sen reilut 10 kilsaa sellaisilla kierroksilla, että sai karstat kyytiä. Normaalisti kun köröttelen melko maltillisesti. Tästä lähin otan kuitenkin tavaksi ainakin kerran viikossa huudattaa kunnon savut pellolle, ettei tuota karstaa tosiaan ala kertymään.


      • Ajettu on kirjoitti:

        Mun Opelilla on ajettu jo 280t ja nyt ei eka kertaa mennyt päästömittaukset läpi :( Malli on Astra 2000v. ja 8 venttiilinen. Tulpat vaihdettiin, mutta voisi kokeilla tuota ilmansuodattimen vaihtoa. Korjaamolla ehdotettiin lambda- tunnistimen vaihtoa, mutta se hänen mukaansa maksaa satoja euroja!! Opelilta kysyin niin ne sanoi, että jotain 200 euroa. Osaisikohan tuon ilmansuodattimen itse vaihtaa!? Täytyy tutkia asiaa. Olen naisihminen ja huomannut, että aika paljon tulee yliveloitusta tai ainakin yritystä siihen suuntaan eli annetaan just kuva, että vika on isompi kuin onkaan.

        Moi,
        Kyllä sä pystyt vaihtamaan ilmansuodattimen itse, se on sellainen musta "muovilaatikko" siinä jossain moottorin sivulla. Siitä lähtee pari muoviputkea toinen moottoriin ja toinen ottaa ilmaa moottorille. Suodatin tietysti siinä välissä.
        Tuo muovikoppa on yleensä kiinni sellaisilla metallisilla "klipseillä" 4-6 kpl siinä muovikopan reunassa.
        Sen jälkeen vain kansi irti ja uusi suodatin tilalle. Muista vain ennen suodattimen irrotusta katsoa tarkkaan kuinka päin se suodatin siinä on.
        Jos kotelon sisällä on paljon pölyä roskia, niin ne kannattaa samalla vaikka imuroida pois.
        Noista päästöistä, vika voi olla lamba -anturassa hinta varaosaliikkeessä on varmaan halvempi kuin merkkiliikkessä, ehkä noin 100,- euron paikkeilla.
        Vaihto on suht koht yksinkertainen työ, mutta ei kannata itse vaihtaa, työ vie korkeintaa puoli tuntia.
        Sitten jos katalysaattori on hajonnut, niin silloin se osa maksaa noin 300-500 euroa vaihtotyö n. 1/2 -1 tunti.
        Katalysaattori puhdistaa pakokaasuja, on yleensä auton alla siinä vaidekepin paikkeilla.
        Se sisältää jalometallikennoston, jonka läpi pakokaasut kulkeavat ja puhdistuvat.
        Se hajoaa tavallisesti silloin, kun juuri lamba -antura on rikki, moottrori käy ajoittain 3-sylinterillä, moottori kuluttaa paljon öljyä, tai sitten jos se kolhiintuu esim. kiveen.

        Yksi syy miksi arvot heittävät, voi olla se, että pakoputkisto vuotaa.
        Silloin pakokaasuihin sekoittuu ylimääräistä happea jolloin arvot heittävät, vaikka itse moottorissa ei olisi vikaa.
        Vuodon ei tarvitse olla edes hirveän iso.
        Jos auto ei kuluta paljon öljyä (tarvitsee lisätä vain hyvin harvoin) niin en kuitenkaan usko että itse katalysaattori olisi rikki.
        Toivottavasti löydät sellaisen korjaamon, joka toimii fiksusti ja asiakkaan eduksi.
        Niitäkin yleensä kyllä löytyy, varsinkin isommilta paikkakunnilta.
        Merkkiliikkeen sijaan tuon ikäisessä autossa usein kannattaa käyttää hyvää yksityistä korjaamoa, sekä usein myös tarvikeosia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      61
      3111
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3067
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2417
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      91
      2037
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1893
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1759
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1606
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      83
      1370
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1280
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      79
      1110
    Aihe