nenäpunkki vai mikä?

nelly22

Toinen koira saanut 3 viikkoa noita reverse sneezing- kohtauksia. Toisella koiralla ei mitään. Laitoin perjantaina 29.8 molemmille strongholdia. Oireilleella koiralla kohtaukset jatkuvat, ja nyt aloitti eilen 2.9. myös toinen koira oireilee. Eli todennäköisesti sitten se nenäpunkki(ko)? Miksi oireet toisella alkavat vasta nyt,ja toisella eivät mene ohi? Oliko kallis lääke hukkaostos?

Ja muuten, mitenkäs hyvin se asunto pitäis nyt puunata jos se nenäpunkki siellä oleskelee? Riittääkö imurointi ja tuuletus, vai tarvitaanko radikaalimpia tekoja? Eipä saatu mitään ohjeita eläinlääkäristä.

21

3233

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olla aluillaan

      kennelyskä, oireet samanlaiset ku nenäpunkis

      eikä nenäpunkin takia tartte puunata asunto, punkki ei elä nenun ulkopuolella

    • vaihtoehtoki

      on eli jos tein koiraa ei oo madotettu, sillä on matoja jotka lykkää itteensä keuhkoihin, näin tekee suolinkainen

      • nelly22 (ei jaksa kirjautua)

        on madotettu parisen viikkoa sitten. jos kennelyskää, oireilee sitten varmaan myös ihan yskänä? kumpikaan ei yski.


    • käymään ja lääkkeet punkkiin =) isolle koiralle voi saaha rokotteen (vaikutus 3viikkoa) ja pikkukoiralle niskaan laitettavana tippakuurina (kestää 3viikkoo)
      voi olla että toinen koira on saanut nenäpunkit vasta myöhemmin, tai on vaa isompi kirsu nii ei haittaa nii palio ku jos pikkukoira.. vaikea tietää, mutta lääkärissä kannattaa käyä =)

      • sen niminen

        lääke kuin Milbemax ja on pillerinä ja siis nenäpunkkiin.


      • mun rescuedogi

        ..sai tipat niskaan ja piikin ihon alle. Se on keskikokoinen, mut ei pieni niin ku sä kerroit. Elukkalääkäri sanoi, että jos viel 2 vk jälkee pärskii niin sit takas sinne. Ei onneks tarvii hoitaa kotona


    • niksu

      tuontikoiralla oli tullessaan nenäpunkkeja. Oli tosin saanut jotain ainetta niihin lähtöpäivän aamuna. Muutaman päivän se pärski, niiskutti ja röhnötti vähän väliä.

      • nelly22

        niin siis sitä strongholdia sain eläinlääkäristä. soitin eilen eläinlääkärille (pitiki valita taas turun ku*ipäisin ja kallein eläinlääkäri tässäki asiassa. "voi voi, kyl sen pitäis mennä ohi jo, sillä on sit varmaan kurkussa joku sairaus, tulkaa käymään". Onhan lottovoitto ku molemmat koirat sairastuu yhtäaikaa "mystiseen" tautiin. Eli eipä ollu apua siitäkään soitosta.

        Molemmat koirat niiskutti tosi paljon viime yönä. Kyl se on mentävä sinne lekuriin jos ei nyt tällä viikolla lähde pois sen lääkkeen avulla.


      • nelly22
        nelly22 kirjoitti:

        niin siis sitä strongholdia sain eläinlääkäristä. soitin eilen eläinlääkärille (pitiki valita taas turun ku*ipäisin ja kallein eläinlääkäri tässäki asiassa. "voi voi, kyl sen pitäis mennä ohi jo, sillä on sit varmaan kurkussa joku sairaus, tulkaa käymään". Onhan lottovoitto ku molemmat koirat sairastuu yhtäaikaa "mystiseen" tautiin. Eli eipä ollu apua siitäkään soitosta.

        Molemmat koirat niiskutti tosi paljon viime yönä. Kyl se on mentävä sinne lekuriin jos ei nyt tällä viikolla lähde pois sen lääkkeen avulla.

        Se eläinlääkäri josta lääkkeet hain, totesi meillä olevan jotain pikaista lisähoitoa vaativaa, eli käymään vaan tuomaan lisää rahaa heille.

        Soitin toiseen eläinlääkäriin äsken. Lääkkeen annon jälkeen koirien niiskutus lisääntyy jos on nenäpunkki. Tämä tarkoittaa että punkit alkavat kuolemaan, ja siitä johtuu lisääntynyt niiskutus. Eli kiitokset Kaarinaan, kun jaksavat ajatella koirien hyvinvointia ja antaa niitä neuvoja, vaikka mitään "hoitosuhdetta" ei heille tässä asiassa ollut :) Toisilla mielessä pelkkä raha.


      • nelly22 kirjoitti:

        Se eläinlääkäri josta lääkkeet hain, totesi meillä olevan jotain pikaista lisähoitoa vaativaa, eli käymään vaan tuomaan lisää rahaa heille.

        Soitin toiseen eläinlääkäriin äsken. Lääkkeen annon jälkeen koirien niiskutus lisääntyy jos on nenäpunkki. Tämä tarkoittaa että punkit alkavat kuolemaan, ja siitä johtuu lisääntynyt niiskutus. Eli kiitokset Kaarinaan, kun jaksavat ajatella koirien hyvinvointia ja antaa niitä neuvoja, vaikka mitään "hoitosuhdetta" ei heille tässä asiassa ollut :) Toisilla mielessä pelkkä raha.

        niitä rahastajiakin tullu vastaa, no ei ainakaa samalle tarvi vääntyä uuestaan ku täälläki kuite useempi lekuri minne elikkonsa raahata =) onneksi perusterveitä nii välttyy pahimmilta kustannuksilta :)


      • --------------
        nelly22 kirjoitti:

        Se eläinlääkäri josta lääkkeet hain, totesi meillä olevan jotain pikaista lisähoitoa vaativaa, eli käymään vaan tuomaan lisää rahaa heille.

        Soitin toiseen eläinlääkäriin äsken. Lääkkeen annon jälkeen koirien niiskutus lisääntyy jos on nenäpunkki. Tämä tarkoittaa että punkit alkavat kuolemaan, ja siitä johtuu lisääntynyt niiskutus. Eli kiitokset Kaarinaan, kun jaksavat ajatella koirien hyvinvointia ja antaa niitä neuvoja, vaikka mitään "hoitosuhdetta" ei heille tässä asiassa ollut :) Toisilla mielessä pelkkä raha.

        ja nenäpunkit tarttuvat koirien neniin nenätysten ollessa


    • ja sai piikin ja tipat

      käytettiin koiraani eläinlääkäril kun sanoin, et sil on nenäpunkki ja sen oireethan OVAT tirskuilu, aivastelu, sisään hengitys ja nenästä vuotaa kirkasta nestettä, muuta ei voi nenäpunkin oirees olla ja lääkkeet koira sai suoraan ihoon ja nahkansa alle piikin, sit se ukko sanoi, et jos viel aivastelee tai on oireita yli 2vk päästä niin sit uudestaan sinne

    • ja harvoin voi tulla nenäns...

      ..mutta ei tartu ihmiseen. ei mitään kodin siivousta sinun ko. asiaan tarvii. Mun koira oli Viipurista

      • nelly22

        viime viikolla loppui koirien niiskutukset, eli nenäpunkki oli ja lääkkeet (strongholdia niskaan) auttoivat :)


      • summerwoman_86
        nelly22 kirjoitti:

        viime viikolla loppui koirien niiskutukset, eli nenäpunkki oli ja lääkkeet (strongholdia niskaan) auttoivat :)

        eiks se voi kuitenkin uusiutua jos koira on nenätysten toisen koiran kanssa? Kerro onko kätevämpi nimilaattaa koiran pannas vai mikrosiru? Nii toi oli asiata toiseen... ku ei juteltu aikasemmin mistään mikrosirusta. Mun mielest mikrosiru on sillein kätsy, että se ei näy, mut se maksaa noin 60€ ja nimilaatta on paljo halvempi! Mun koiral oli nimilaattaa pannas, se kilis siinä ja ääni kantautui autotien toiselle puolelle toiselle kävelytielle. Mieluisammat on kyl vähä ääniset


      • no joo...
        summerwoman_86 kirjoitti:

        eiks se voi kuitenkin uusiutua jos koira on nenätysten toisen koiran kanssa? Kerro onko kätevämpi nimilaattaa koiran pannas vai mikrosiru? Nii toi oli asiata toiseen... ku ei juteltu aikasemmin mistään mikrosirusta. Mun mielest mikrosiru on sillein kätsy, että se ei näy, mut se maksaa noin 60€ ja nimilaatta on paljo halvempi! Mun koiral oli nimilaattaa pannas, se kilis siinä ja ääni kantautui autotien toiselle puolelle toiselle kävelytielle. Mieluisammat on kyl vähä ääniset

        voi uusiutua ja siksi pitääkin hoitaa yhtäaikaa kaikki toistensa kanssa paljon tekemisissä olevat eläimet (samassa taloudessa asuvat).
        joo vähän aiheen vierestä, tee uusi keskustelu jos haluat siitä enemmän mielipiteitä. nimilaatta ja numero kannattaa olla jokatapauksessa pannassa,oli siru tai ei, koska harva ihminen kantaa mukanaan sirunluentalaitetta :) nimilaatasta näkee heti kenelle pitää soittaa jos löytää karanneen koiran. sirutettu on myös meidän koiran (on pakollista joko siru/tatuointi) jos näyttelyissä käy.


      • krica
        no joo... kirjoitti:

        voi uusiutua ja siksi pitääkin hoitaa yhtäaikaa kaikki toistensa kanssa paljon tekemisissä olevat eläimet (samassa taloudessa asuvat).
        joo vähän aiheen vierestä, tee uusi keskustelu jos haluat siitä enemmän mielipiteitä. nimilaatta ja numero kannattaa olla jokatapauksessa pannassa,oli siru tai ei, koska harva ihminen kantaa mukanaan sirunluentalaitetta :) nimilaatasta näkee heti kenelle pitää soittaa jos löytää karanneen koiran. sirutettu on myös meidän koiran (on pakollista joko siru/tatuointi) jos näyttelyissä käy.

        Nenäpunkki hoito täytyy tehdä 3:sti 2-3 viikon välein jotta myös kuoriutuvat punkit tuhoutuisivat. Hoito tehdään kaikille eläimille taloudessa ( kissat, kanit jne.) Meillä tehtiin 3*3 stongholdilla, ei auttanut kun kissan unohdin, uusittiin 3*3 advocatella, ja nyt koirat kunnossa. Nenäpunkki voi aiheuttaa myös ruokahaluttomuutta...

        Nartulla kolmannen kuurin ollessa päällä, nenästä tuli valkoista "rihmaa" kun poisti kuolleita punkkeja sekä aivastelu runsaasti.


      • summerwoman_86
        no joo... kirjoitti:

        voi uusiutua ja siksi pitääkin hoitaa yhtäaikaa kaikki toistensa kanssa paljon tekemisissä olevat eläimet (samassa taloudessa asuvat).
        joo vähän aiheen vierestä, tee uusi keskustelu jos haluat siitä enemmän mielipiteitä. nimilaatta ja numero kannattaa olla jokatapauksessa pannassa,oli siru tai ei, koska harva ihminen kantaa mukanaan sirunluentalaitetta :) nimilaatasta näkee heti kenelle pitää soittaa jos löytää karanneen koiran. sirutettu on myös meidän koiran (on pakollista joko siru/tatuointi) jos näyttelyissä käy.

        jos koiral on nimilaattaa ni siihen ei tuu mun numeroo nimittäin aina pitää ottaa käytöstä pois jos vaihdan numeroo ja muun numeroo ei oo mahdollista laittaa


      • summerwoman_86
        no joo... kirjoitti:

        voi uusiutua ja siksi pitääkin hoitaa yhtäaikaa kaikki toistensa kanssa paljon tekemisissä olevat eläimet (samassa taloudessa asuvat).
        joo vähän aiheen vierestä, tee uusi keskustelu jos haluat siitä enemmän mielipiteitä. nimilaatta ja numero kannattaa olla jokatapauksessa pannassa,oli siru tai ei, koska harva ihminen kantaa mukanaan sirunluentalaitetta :) nimilaatasta näkee heti kenelle pitää soittaa jos löytää karanneen koiran. sirutettu on myös meidän koiran (on pakollista joko siru/tatuointi) jos näyttelyissä käy.

        melko äänettömiä nimilaattoja? Mun koiral oli niin kovin kilisevä laatta, et se ääni kantautui autotien toiselle puolelle


      • summerwoman_86
        no joo... kirjoitti:

        voi uusiutua ja siksi pitääkin hoitaa yhtäaikaa kaikki toistensa kanssa paljon tekemisissä olevat eläimet (samassa taloudessa asuvat).
        joo vähän aiheen vierestä, tee uusi keskustelu jos haluat siitä enemmän mielipiteitä. nimilaatta ja numero kannattaa olla jokatapauksessa pannassa,oli siru tai ei, koska harva ihminen kantaa mukanaan sirunluentalaitetta :) nimilaatasta näkee heti kenelle pitää soittaa jos löytää karanneen koiran. sirutettu on myös meidän koiran (on pakollista joko siru/tatuointi) jos näyttelyissä käy.

        tatuointia en pistä koiralle kun se häviää kuitenkin siitä ajan kulues, ni ei oo hyviä. Paljo ne maksaa ja mite ne tehdään?


      • nelly22.....
        krica kirjoitti:

        Nenäpunkki hoito täytyy tehdä 3:sti 2-3 viikon välein jotta myös kuoriutuvat punkit tuhoutuisivat. Hoito tehdään kaikille eläimille taloudessa ( kissat, kanit jne.) Meillä tehtiin 3*3 stongholdilla, ei auttanut kun kissan unohdin, uusittiin 3*3 advocatella, ja nyt koirat kunnossa. Nenäpunkki voi aiheuttaa myös ruokahaluttomuutta...

        Nartulla kolmannen kuurin ollessa päällä, nenästä tuli valkoista "rihmaa" kun poisti kuolleita punkkeja sekä aivastelu runsaasti.

        meille eläinlääkäri sanoi että ei tarvi uusia jos oireet loppuu, aine vaikuttaa 3 viikkoa. siinä ajassa pitäisi tuhoutua elävät ja munat?? onko varmaa tietoa tästä, esim nenäpunkin elämänkaaresta?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      141
      1493
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      122
      1266
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1053
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      984
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      881
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      732
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      676
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      59
      672
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      644
    Aihe