Onko täällä rintasyöpään sairastunutta jolla ensimmäinen havaittava oire olisi ollut kipu rinnassa? Vai löytyykö ensin aina patti?
Itselläni nyt 2 kuukautta rinnassa ollut kipua, kävin kuukausi sitten lääkärissä joka sanoi ettei mitään varsinaista pattia ole havaittavissa (jotain massaa sanoi tuntevansa). Rinta on kipeä kun siihen sivulle koskee. Rinta myös tuntuu jotenkin "täydeltä". Lääkäri sanoi ettei nyt ole tarvetta mammografiaan, katsotaan jos tilanne ei helpotu niin ehkä sitten. Noh, kuinkahan kauan tässä nyt sitten odottelisi?
Rintasyövän oireena
41
49576
Vastaukset
- julkisella
pääse, kipu voi olla myöskin oire rintasyövästä, toki monesta muustakin asiasta. Vara ei venettä kaada
- ikääsi
mutta mene ihmeessä yksityiselle. Kyllähän se kirpaisee, mutta etkö ole sen arvoinen?
- aloittaja
pitää varmaan miettiä tuota yksityistä. Minkähän hintaista on teettää mammografia yksityisellä?
Tuo tk lääkäri vain sanoi että kun ei ole sukurasitetta (ei siis rintasyöpää) niin ei ole kiire tutkia. - edellinen
aloittaja kirjoitti:
pitää varmaan miettiä tuota yksityistä. Minkähän hintaista on teettää mammografia yksityisellä?
Tuo tk lääkäri vain sanoi että kun ei ole sukurasitetta (ei siis rintasyöpää) niin ei ole kiire tutkia.yksityiselle. Kyllähän mammografia yksityistä kautta maksaa "kymppejä". Osan saa muistaakseni kelan kautta pois. Itse kävin yksityisellä ja olin jo viikon kuluttua leikkauspöydällä.
Eihän sinulla välttämättä syöpää ole, mutta onhan muitakin vaivoja jotka voi hoidattaa pois. Ja saisitpahan ainakin varmuuden! - rintasyövän sairastanut
edellinen kirjoitti:
yksityiselle. Kyllähän mammografia yksityistä kautta maksaa "kymppejä". Osan saa muistaakseni kelan kautta pois. Itse kävin yksityisellä ja olin jo viikon kuluttua leikkauspöydällä.
Eihän sinulla välttämättä syöpää ole, mutta onhan muitakin vaivoja jotka voi hoidattaa pois. Ja saisitpahan ainakin varmuuden!Minulla kasvain oli jo iso mutta kun en tutkinut rintojani =( en sitä tietenkään löytänyt. Oli kivulias ja kuumottava se kasvaimen puoli rinnasta.
- .........................
edellinen kirjoitti:
yksityiselle. Kyllähän mammografia yksityistä kautta maksaa "kymppejä". Osan saa muistaakseni kelan kautta pois. Itse kävin yksityisellä ja olin jo viikon kuluttua leikkauspöydällä.
Eihän sinulla välttämättä syöpää ole, mutta onhan muitakin vaivoja jotka voi hoidattaa pois. Ja saisitpahan ainakin varmuuden!n. 150 euroa, hinta nousee jos otetaan biopsia.
- elämän hinta?
......................... kirjoitti:
n. 150 euroa, hinta nousee jos otetaan biopsia.
Älkää hyvät ihmiset mitatko hintaanne euroina. Repikää ne rahat mistä tahansa!
- syöpäyhdistyksen..
......................... kirjoitti:
n. 150 euroa, hinta nousee jos otetaan biopsia.
kautta (edullisempi) vai yksityiseltä..?
- ETTEI
rintasyövän sairastanut kirjoitti:
Minulla kasvain oli jo iso mutta kun en tutkinut rintojani =( en sitä tietenkään löytänyt. Oli kivulias ja kuumottava se kasvaimen puoli rinnasta.
Sanotaan, että rintasyöpäkasvaimessa ei ole kipua. Minulla oli kerran kovaa kipua rinnassa sivulla ja tunsin sen työpäivänä. Katsoin rintaani wc:ssä ja toinen puoli rinnasta oli punainen ja rinnassa oli noin luumun kokoinen "pallukka". Lähdin siltä paikalta terveyskeskukseen ja sieltä lähetettiin heti keskussairaalaan. Rintaan ei voinut edes koskea - oli niin kova kipu. Ultrattiin, mutta ei näkynyt mitään. Kävin myös mammografiassa, jossa otettiin myös ohutneulanäyte ja ultraus. CRP oli 86, että jokin tulehdus oli, mutta ei kasvain. Epäilivät, ett paise, mitään nestettä sieltä ei kuitenkaan tullut, eikä sitä ruvettu aukasemaan. Olin silloin 38 vuotias. Käyn säännöllisesti mammografiassa, koska äidiltäni on leikattu molemmat rinnat. Ehdottomasti yksityislääkärin vastaanotolle, vaikka mielestäni terveyskeskuksestakin saa hyvin helposti lähetteen syöpäklinikalle ja tutkimukset ovat silloin ilmaiset jos jonkunlaista näyttöä on.
- ILMAISEN
syöpäyhdistyksen.. kirjoitti:
kautta (edullisempi) vai yksityiseltä..?
Saat ilmaisen lähetteen terveyskeskuslääkäriltä jos epäilet, että sinulla on "kasvain" ja sulla on näyttöä siitä: patti, kyhmy, punoitus jne. Lähete menee syöpäklinikalle ja on ilmainen. Mutta jos haluaa vaan tarkistuttaa rintansi - sama hinta syöpäklinikalla kuin yksityisellä. Terveyskeskus on ostanut palvelun syöpäklinikalta ja kaupaunki sen maksaa. TIETO.
- oire syövästä
ETTEI kirjoitti:
Sanotaan, että rintasyöpäkasvaimessa ei ole kipua. Minulla oli kerran kovaa kipua rinnassa sivulla ja tunsin sen työpäivänä. Katsoin rintaani wc:ssä ja toinen puoli rinnasta oli punainen ja rinnassa oli noin luumun kokoinen "pallukka". Lähdin siltä paikalta terveyskeskukseen ja sieltä lähetettiin heti keskussairaalaan. Rintaan ei voinut edes koskea - oli niin kova kipu. Ultrattiin, mutta ei näkynyt mitään. Kävin myös mammografiassa, jossa otettiin myös ohutneulanäyte ja ultraus. CRP oli 86, että jokin tulehdus oli, mutta ei kasvain. Epäilivät, ett paise, mitään nestettä sieltä ei kuitenkaan tullut, eikä sitä ruvettu aukasemaan. Olin silloin 38 vuotias. Käyn säännöllisesti mammografiassa, koska äidiltäni on leikattu molemmat rinnat. Ehdottomasti yksityislääkärin vastaanotolle, vaikka mielestäni terveyskeskuksestakin saa hyvin helposti lähetteen syöpäklinikalle ja tutkimukset ovat silloin ilmaiset jos jonkunlaista näyttöä on.
kaikki oireet rinnassa kannattaa tutkituttaa.
nimimerkki. minulla oli kipua ja syöpä leikattiin kolme vuotta sitten - maksoi mitä maksoi
aloittaja kirjoitti:
Tuo tk lääkäri vain sanoi että kun ei ole sukurasitetta (ei siis rintasyöpää) niin ei ole kiire tutkia.Ei kannata odotella, jos mieltä vaivaa. Ja se on pieni raha terveydestä, ja siltikin vaikkei mitään vakavaa oliskaan.
Minun yksi tuttuni menehtyi vasta 24-vuotiaana rintasyöpään, kun uskoi lääkäriä joka sanoi ettei noin nuorella yleensä ole syöpää, eikä mennyt jatkotutkimuksiin. Syöpä pääsi leviämään liian pitkälle eikä mitään ollut tehtävissä enää.
Itselleni tehtiin mammografia ja ohutneula näyte otettiin ollessani vasta 23, ja kun tulokset näyttivät ettei ollut mitään vakavaa, niin totesin lääkärille että nyt kävin sitten turhaan tutkimuksissa. Lekuri katsoi suoraan silmiin ja sanoi ettei se koskaan ole turhaa jos se mieltä vaivaa, ja muutenkin on hyvä tutkituttaa että havaitaan ajoissa sitten. No onni oli ettei löytynyt mitään, vaikka olis voinut.
Siksi annan neuvon että kannattaa tutkituttaa, että ei enää mieltä paina. - Hande
Voin kertoa että olen kyllä saamassa aikaan helposti kipua mikäli pysyy loitolla.
toisaalta voidaanko me kertoa mitäme olemme saaneet päähämme? Tarjota coctail? - ilmeisesti
elämän hinta? kirjoitti:
Älkää hyvät ihmiset mitatko hintaanne euroina. Repikää ne rahat mistä tahansa!
jolla on rahaa mistä repiä! Otatko tilinumeroita vastaan?
- samanikäinen
aloittaja kirjoitti:
Tuo tk lääkäri vain sanoi että kun ei ole sukurasitetta (ei siis rintasyöpää) niin ei ole kiire tutkia....kun oikean rinnan kainalonpuoleinen sivu muuttui kovaksi ja oikea käsivarsi jotenkin voimattomaksi ja vihlovaksi. Nuorin lapseni oli siinä pari vuotias. Pääsin muistaakseni gynekologin kautta rintatutkimuksiin, jolloin otettiin mm. ohutneulanäyte. Muistan, kun tutkimuksen tekijä sanoi, että "onpas kovaa kudosta, kun ei tahdo neula mennä". Mutta mitään hälyttävää ei löytynyt ja sain kehoituksen pyytää gynekologiani ottamaan vielä hormonikoe, joka sitten osoittikin siellä epätasapainon. Sain hormonilääkekuurin ja tilanne korjaantui, eikä mitään vastaavaa ole ilmennyt. Olen nyt 67-vuotias ja käyn mammografia-tutkimuksissa parin vuoden välein.
- hfshfdhf
aloittaja kirjoitti:
Tuo tk lääkäri vain sanoi että kun ei ole sukurasitetta (ei siis rintasyöpää) niin ei ole kiire tutkia.on kiire tutkia, en ymmärrä yhtään tuota ajattelua että kun ei ole sukurasitetta, rintasyöpä voi tulla ilman sitäkin, en silti tietenkään halua pelotella mutta neuvoisin menemään yksityislääkärille, jotta saat mielenrauhan. Terv. sairaanhoitajaopiskelija
- LPolku
"Inflammatorinen rintasyöpä on myös melko harvinainen ja tarkoittaa rintasyöpää, jonka yhteydessä esiintyy rintarauhasen tulehdusoireisto. Se voi esiintyä duktaalisen tai lobulaarisen syövän yhtydessä. Rinta on punainen, kuumottava ja turvonnut."
Löytyy cancer.fi-sivulta. Tulehduskipua voi tuntua ennen kuin mitään pattia on edes havaittavissa. - oli kipua
ilman pattia vaan rinrta tuntui täydeltä Minulla oli mikrokalkkia joka ennen luokiteltiin syövän esiasteeksi. Olin silloin 33v. Mikrokalkki hoidettiin kuin syöpä ja oli 6cm laajalla alueella ja nuoren iän takia sain kaikki hoidot.
Mene yksityiselle sisar hyvä sillä mitä nopeammin hoidettu sen parempi ennuste- vasta..
kolmas lääkäri pisti mammoon kun olin niin nuori ja kun ei ole sukurasitetta..:)
- Nainen-77
Hei!
Itseltäni löysin ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen patin rinnastani. Oli ehkä sellainen peukalonpään kokoinen. (Ja patti on edelleen paikallaan.) Olin silloin 24 vuotias. Kävin yksityisellä lääkärillä. Otettiin mammografia ja ohutneulanäyte. Maksoi silloin lähemmäs tuhat markkaa itseltä. Mutta tuli selvyys asiaan, että kyseessä rasvapatti. (Olen isorintainen) Helpotti oloa ja hinta ei tunnu kauhealta kun kivi tipahti sydämeltä.
Aina ei välttämättä mitään syytä huoleen, mutta kannattaa tutkia.- EI TIEDÄ
Näköjään ei ole tietoa tuosta terveyskeskuksen lähetteellä menosta mammografiaan, koska heillä on maksupalvelusopimus syöpäklinikan kanssa. Eli jos Sinulla on näyttöä, että on jotakin rinnassa, rinnoissa - käänny ensin tk-lääkärin puoleen. Ajan saa tosi nopeasti.
- outi
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200809088085682_uu.shtml
Mene heti yksityiselle!!Tuossa hyvä esimerkki terveyskeskuslääkärin toiminnasta. - Susityttö -78
Moikka!
Minulta tutkittiin ihan suosiolla muutama vuosi sitten perinpohjaisesti vaikka olin vasta 26, eikä sukurasitettakaan ollut.
Siis, imetin esikoistani noin vuoden. Vuosi imetyksen päättymisen jälkeen aloin tuntea kipua oikean rinnan oikealla laidalla ja rinnasta tuli aina aika-ajoin hiukan veristä eritettä. Heti, kun menin tk lääkärille niin sain lähetteen uä:hän ja ohutneula biobsiaan, jos tarvetta. Tehtiin uä ja vielä eritteestä tutkittiin näkyykö syöpäsoluja. Lisäksi otettiin vielä varmuuden vuoksi mammografia ja maitotiehyet varjoaine kuvattiin. Syöpää ei onneksi löytynyt, mutta tiehyeissä todettiin ahtauma yhdessä kohtaa. Oletettavasti sinne oli jäänyt maitoa, joka sitten vuoden päästä tihkasi verisenä eritteenä ulos. Ja kipukin saattoi johtua maidon pakkautumisesta. Näin asiaa minulle selitettiin ja todennäköistä onkin, ku erittäminen ja kipu lakkasivat parissa kuukaudessa. Ihme vaan ettei kunnon rintatulehdusta tuo jäänyt maito saanut aikaiseksi.
Minulle kuitenkin sanottiin, että aina pitää tutkia. Jos kyse on syövästä, niin nuorella ihmisellä leviää nopeammin, kuin iäkkäällä. Toki on kiinni syövän tyypistäkin, mutta yleensä ovat agressivisempia nuorilla.- 33v
todettiin keväällä rintasyöpä. Alkukeväästä oli rinnassa kohta, jossa tuntui kipua ja sellaista juilimista. Tätä jatkui noin parisen kuukautta ja sitten tuli siihen kohtaan patti. Eli kyllä kipukin voi olla oire, vaikka monet muuta väittää.
Nyt on rinta leikattu ja sytostaatit puolessa välissä. Olin muuten käynyt viime syksynä mammografiassa jossa ei silloin vielä näkynyt mitään.
Äidilläni on myös ollut n 30 vuotiaanan rintasyöpä, josta selvinnyt.
- lohtua
Kyll pitää ehdottomasti mennä mammografiaan
ja ultraan. Lähetteen saa kai ihan yleis-
lääkäriltä tk:sta, pitää vaan vaatia jyrkästi.
Lohduksi : itselläni on kovaakin kipua
oikeassa rinnassa ja kainalossa 15 vuoden
ajan ollut, johtuu rintarangasta. - hup
jos olet nainen saatat olla raskaana jos olet mies se voi olla jotain muuta
- Tissiviili
Rintojen vaivoina voi olla montakin asiaa; tulehdus, kysta, rasvapatti jne... kaikki ei heti ole syöpää. Jos asia vaivaa, se kannattaa toki tutkia. Käsittääkseni mammografiaan pääsee omalla kustannuksella ilman lähetettä; korjatkaa jos olen väärässä.
- tutkijana
Aina kannattaa tutkituttaa.
Lisätietoa löytyy nettiosoitteesta www.ultratutka.com
- min ä.
mulla on sama juttu. tissii pakottaa koko ajan. tulee semmonen ahdistunut olo. en tiedä mitä tehdä tosin oon vasta 16 mutta se ei ole kivaa kipua tai tunnetta.
- kipu..
johtuu vielä rintojen kasvamisesta.
- SINI 46
Olin stressautunut ja hyvin väsynyt. Tunsin rinnassani kovan piston. Tunnustelin kohtaa ja löysin kovan patin. Onneksi. Pääsin heti leikkaukseen ja jatkohoitoihin. Syöpä pysynyt pois. Tuo tapahtui vuonna -91.
- mummi vm. -44
Hei!
Minulla on ollut kipua toisessa rinnassa jo ainakin viisi vuotta. Olen kerran vuodessa valittanut siitä yksityiselle lääkärilleni, myös kaksi kertaa ollut mammografiassa sen vuoksi. Mitään syöpään viittaavaa ei kuitenkaan ole havaittu. Ei kyllä muutakaan selitystä kivulle ole löytynyt. Joten-- ei syytä huoleen-- ei se kipu aina ole syövän merkki. Rauhaskudos varmaan jotenkin kipuilee.- siis yleensä
Yleensähän nuo kivut johtuu kudoksen hormonivaihteluista, lihaksista, sidekudoksista yms. Itselläni ultrattiin jatkuvan toispuolisen tissikuvun takia 2 v sitten ja ei löytynyt mitään. Nyt sitten taas mammot yms ja lisäksi ohutneulanäyte. Joku lievä tulehdus tällä kertaa syynä. Jos on mastopatiaa, ni nehän voi olla hirveän arat liki koko ajan....
- sinulla vain
siis yleensä kirjoitti:
Yleensähän nuo kivut johtuu kudoksen hormonivaihteluista, lihaksista, sidekudoksista yms. Itselläni ultrattiin jatkuvan toispuolisen tissikuvun takia 2 v sitten ja ei löytynyt mitään. Nyt sitten taas mammot yms ja lisäksi ohutneulanäyte. Joku lievä tulehdus tällä kertaa syynä. Jos on mastopatiaa, ni nehän voi olla hirveän arat liki koko ajan....
oli tuuri. Minulla ei. Kipu oli syöpää ja nopea raju. Onneksi menin lääkäriin vaikka kaikki sanoi että ei 33v ole syöpää.
- ollut kipeä yli 10 vuotta
varsinkin kuukautisten edellä. Lukemattomia kertoja olen sen tutkinut käsin ja ollut ihan varma, että kyhmy löytyy sieltä kivun kohdalta (kainalon puolelta). Gynekin on tutkinut mutta ei siellä mitään ole. En usko että se on lihassärkyäkään, koska se tuntuu niin erilaiselta; ikään kuin säteilee käsivarteen saakka (mutta ei se ole sydänkohtauskaan) ja rinta tuntuu paljon raskaammalta kuin toinen. Palpaatiolla ei kuitenkaan löydy mitään eikä ole muutoksia värissä, koossa, nännissä, kainalo on puhdas... Olen ajatellut, että jos on kasvain niin onpahan ainakin todella hidaskasvuinen!
Mutta en suosittele sinua jättämään tutkituttamatta. - tiina63
Minulla oli 10v. sitten kipua vasemmassa rinnan sivussa. Tuttu lääkäri katsoi ultraäänellä.
Mammografia ei olisi ylettynyt niin sivuun kainaloon. Ei minkäänlaista pattia mutta agressiivinen syöpä. Osaleikattiin ja hoidettiin.
Mene kiireesti mihin tahansa lääkäriin ja vaadi ultraääni ja mammografia.!!! - Nimetön
Mene ihmeessä tutkittavaksi, yhdeksän pattia kymmenestä on hyvän laatuisia ja moni kipu ihan johtuu muusta kuin syövästä. Turha kuitenkin miettiä asiaa, jonka saa helposti selvitettyä. Sairastettuani itse agressiivisen rintasyövän kolme vuotta sitten, ja elettyäni monen rintasyöpää sairastavan ja sairastaneen lähellä, olen oppinut sen, että jokainen sairaus on erilainen ja ilmenee monin eri tavoin. Minulle oli tehty mammografia ja ultraäänitutkimus 1,5 vuotta aiemmin. Pistävä kipu oikeassa rinnassa sai kuitenkin hakeutumaan mammografiaan ja ultraan. Nopeasti edennyt syöpä löytyi ja saatiin hoidettua, kiitos ultraäänitutkimuksen.
Oireet voivat olla monet, ei ole yhtä yhtenäistä nimittäjää. Jokaisen kannattaa kuunnella itseään ja omia tuntemuksiaan.- Vasen rinta
Samankaltaista ongelmaa. Vasen puoli sairaan kipea ja pistavaa kipua kainaloon ja kateen asti. Paniikki on rintasyovasta. Sellanen todella iso pattikin tuntuu kipukohdassa. Ultra tiistaina.
- itsestään
Vasen rinta kirjoitti:
Samankaltaista ongelmaa. Vasen puoli sairaan kipea ja pistavaa kipua kainaloon ja kateen asti. Paniikki on rintasyovasta. Sellanen todella iso pattikin tuntuu kipukohdassa. Ultra tiistaina.
vaiko vain koskettaessa?
- vasen rinta
itsestään kirjoitti:
vaiko vain koskettaessa?
Kipua on sekä koskettaessa että ilman. Ultrassa ei näkynyt mitään erikoista. Vieläkin painaa mieltä.
- ILOINEN NAINEN
Olin 34 vuotias ( syksyllä 1984, kylmät ilmat alkoivat), minulla oikeaa rintaa särki aivan hirveästi monta päivää ja rinnan alue muuttui punaiseksi. Muutaman päivän jälkeen menin lääkäriin, joka lähetti mammografiaan ym. tutkimuksiin. Eipäs ollut mitään syöpää, vaikka kuinka tutkivat vuosia. Vain mastopatiaa, kyhmyjä, jotka ovat,liikkuvat ja pysyvät hyvänlaatuisina. En ole ottanut koko säryistä ja kovista rinnoistani mitään stressiä! Enkä aio ottaa. Vaikka on ollut pitkän istumisen jälkeen vihlovia muutamia kipu vetoja viime viikollakin viimeksi. Kerran ne ovat kiinteät, särkevät ja isot, käskettiin ottaa särkylääkettä. Kuukautisia ennen ovat villinä ja kovina, vuoto helpottaa. --- Olen realisti, mutta en vouhottaja. Tutkin eli pesen ja saippuoin rintani huolellisesti pesussa ja saunassa, pehmeät pullukat ovat, sormet eivät mitään ole löytäneet. Amen !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006484
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303873törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283260Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3761774- 331408
- 271350
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471023Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11976Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11910- 42879