Viitsisikö joku valaista asiaa?
Autoni alkoi vähitellen pitää melua. No, syyksi nähtävästi paljastui renkaat, sillä tekniikka on ihan kunnossa.
Katsastusmies sanoi, että "renkaat ovat kovettuneet" josta syntyy ylimääräinen jylinä jonka kuulen. Kuitenkin renkaiden urasyvyys oli vielä noin 4 mm. Hän mainitsi myös, että renkaat ovat "vääräntyyppiset autolleni".
Mitä tarkoittaa tuo "kovettuminen"? Renkaat ovat Goodyearin. Onko ilmiö yleinenkin?
Kiitti kaikesta informaatiosta/kommenteista!!
Kovettuneet renkaat??
30
8131
Vastaukset
- ¤¤¤¤¤
Ilman sisältämä happi sekä otsoni kovettavat kumia ulkoakäsin, ja vaikka renkaan kumi onkin vulkanoitua, se ei ole muuttumatonta ja siinä tapahtuu ajan myötä myös sisäisiä reaktoita jotka johtavat kovettumiseen, haurastumiseen ja muihin ominaisuuksiin joita renkaaseen ei ole suunniteltu.
Näihin ei-toivottuihin ominaisuuksiin kuuluu mm. heikentynyt pito- ja jarrutusmatkat.
Lähitulevaisuudessa katsastuksessa tullaan puuttumaan entistä tiukemmin renkaiden DOT- koodin ilmoittamaan ikään ja siitä onkin tulossa hylkäysperuste koko autolle.- the future..
"Lähitulevaisuudessa katsastuksessa tullaan puuttumaan entistä tiukemmin renkaiden DOT- koodin ilmoittamaan ikään ja siitä onkin tulossa hylkäysperuste koko autolle."
Heh heh.
Samalla kielletään liian vanhat ajoneuvot. Dot-väärentäjille avautuvat markkinat.
Vakavasti ottaen, niin katsastuksessa/ratsiassa voitaisiin autoilijalle määrätä maksiminopeus renkaiden kunnon mukaan.
Esimerkiksi tarra rekisterikilpiin. Kieltämättä yksilöä kohtaan aika merkkaava tapa, mutta muutkin tielläliikkujat osaisivat varoa. Ja tietenkin AKE:lla olisi merkintä tietokannassaan, joka poistettaisiin hyväksyttyjen renkaiden näytön yhteydessä katsastusasemilla. Jälkitarkastuksen pitäisi olla maksuton.
Ettei menisi liian monimutkaiseksi, niin pelkästään yksi rajanopeus ja kulutuspintamäärä olisi järkevää ottaa käyttöön.
Oman kokemukseni mukaan yleisrajoitus tulisi säätää 70 km/h:iin. Tätä joutuisivat noudattamaan myös rekat - renkaista riippumatta.
Henkilö- ja pakettiautojen kulutuspinnan rajana voisi olla talvirenkaistakin tuttu 3 mm. Sitä huonommat merkattaisiin alemman nopeuden piiriin ja näillä kulkuneuvoilla ei saisi ajaa kuin max. 70 km/h.
Paremmilla renkailla saisi päästellä rajoitusten mukaan. Vaikka siltikään 120 km/h vauhdissa 3.1 mm ei vesirapakossa riitä, mutta..
..ei pidä tehdä yhteiskunnasta liian holhoavaa. the future.. kirjoitti:
"Lähitulevaisuudessa katsastuksessa tullaan puuttumaan entistä tiukemmin renkaiden DOT- koodin ilmoittamaan ikään ja siitä onkin tulossa hylkäysperuste koko autolle."
Heh heh.
Samalla kielletään liian vanhat ajoneuvot. Dot-väärentäjille avautuvat markkinat.
Vakavasti ottaen, niin katsastuksessa/ratsiassa voitaisiin autoilijalle määrätä maksiminopeus renkaiden kunnon mukaan.
Esimerkiksi tarra rekisterikilpiin. Kieltämättä yksilöä kohtaan aika merkkaava tapa, mutta muutkin tielläliikkujat osaisivat varoa. Ja tietenkin AKE:lla olisi merkintä tietokannassaan, joka poistettaisiin hyväksyttyjen renkaiden näytön yhteydessä katsastusasemilla. Jälkitarkastuksen pitäisi olla maksuton.
Ettei menisi liian monimutkaiseksi, niin pelkästään yksi rajanopeus ja kulutuspintamäärä olisi järkevää ottaa käyttöön.
Oman kokemukseni mukaan yleisrajoitus tulisi säätää 70 km/h:iin. Tätä joutuisivat noudattamaan myös rekat - renkaista riippumatta.
Henkilö- ja pakettiautojen kulutuspinnan rajana voisi olla talvirenkaistakin tuttu 3 mm. Sitä huonommat merkattaisiin alemman nopeuden piiriin ja näillä kulkuneuvoilla ei saisi ajaa kuin max. 70 km/h.
Paremmilla renkailla saisi päästellä rajoitusten mukaan. Vaikka siltikään 120 km/h vauhdissa 3.1 mm ei vesirapakossa riitä, mutta..
..ei pidä tehdä yhteiskunnasta liian holhoavaa.näitä sikiääkin?
Toki kumi ajan mittaan kovettuu, mutta ei sillä ole suurtakaan merkitystä. Aivan hyvin voit ajaa renkaasi siihen lain sallimaan 1,6 milliin asti.
Kovettumisen vaikutusta rengasääniin en ole havainnut. Tuskin se ilman laboratoriomittauksia selviääkään.- selitystä vailla
sitroen kirjoitti:
näitä sikiääkin?
Toki kumi ajan mittaan kovettuu, mutta ei sillä ole suurtakaan merkitystä. Aivan hyvin voit ajaa renkaasi siihen lain sallimaan 1,6 milliin asti.
Kovettumisen vaikutusta rengasääniin en ole havainnut. Tuskin se ilman laboratoriomittauksia selviääkään.ja minä taas kysyn: mikä tarve sinulla on tulla tänne ja vittuilla ihmisille, tässä tapauksessa minulle??
Esitin mielestäni täysin asiallisen ja perustellun kysymyksen.
Kumin kovettumisella oli tässä tapauksessa se ainoa ja kaikki merkitys. Se minulle tarjottiin diagnoosiksi koventuneesta rengasmelusta, kun kaikki muu on renkaissa ja koneessa kunnossa. Renkaat jurnuttavat niin helkatisti, ettei sitä jaksa kukaan kuunnella, en minä ainakaan. Minulla ei ole pienintäkään aikomusta höylätä näillä renkailla siihen lain sallimaan rajaan asti kuunnellen niiden mouruamista. Se vaan harmittaa tosiaan, että pintaa renkaissa olisi vielä jäljellä.
Mutta sinä et ole havainnut kovettumisen syy-yhteyttä kovenevaan rengasmeluun, kiitos siitä! Kommentteja juuri tästä tulin tänne hakemaankin. - Rengas ammattilainen
selitystä vailla kirjoitti:
ja minä taas kysyn: mikä tarve sinulla on tulla tänne ja vittuilla ihmisille, tässä tapauksessa minulle??
Esitin mielestäni täysin asiallisen ja perustellun kysymyksen.
Kumin kovettumisella oli tässä tapauksessa se ainoa ja kaikki merkitys. Se minulle tarjottiin diagnoosiksi koventuneesta rengasmelusta, kun kaikki muu on renkaissa ja koneessa kunnossa. Renkaat jurnuttavat niin helkatisti, ettei sitä jaksa kukaan kuunnella, en minä ainakaan. Minulla ei ole pienintäkään aikomusta höylätä näillä renkailla siihen lain sallimaan rajaan asti kuunnellen niiden mouruamista. Se vaan harmittaa tosiaan, että pintaa renkaissa olisi vielä jäljellä.
Mutta sinä et ole havainnut kovettumisen syy-yhteyttä kovenevaan rengasmeluun, kiitos siitä! Kommentteja juuri tästä tulin tänne hakemaankin.Renkaiden iän myötä ääntä tulee yleensä lisää. Syynä yleensä se, että loppua kohden kulutuspinta kuluu epätasaiseti (yleensä vika ohjauskulmissa tai iskreissa)ns. kuluu hampaille. Paras tapa tsekata tämä on käyttää kaikkia renkaita irti ja katsoa onko renkaat kuluneet tasaisesti.
- selitystä vailla
Rengas ammattilainen kirjoitti:
Renkaiden iän myötä ääntä tulee yleensä lisää. Syynä yleensä se, että loppua kohden kulutuspinta kuluu epätasaiseti (yleensä vika ohjauskulmissa tai iskreissa)ns. kuluu hampaille. Paras tapa tsekata tämä on käyttää kaikkia renkaita irti ja katsoa onko renkaat kuluneet tasaisesti.
Niin, tämä ääni ei mielestäni ole enää sitä normaalia iän myötä tulevaa "lisää". Se vieläpä alkoi varsin yhtäkkiä, tosin pitkällä lomareissulla Suomen teillä.
Renkaat ovat aavistuksen kuluneet ulkoreunasta enemmän, mitä nyt pystyy näkemään parkissa. Iskarit on vaihdettu n. 40 000 km sitten ja ohjauskulmat... muistaakseni katsottu suurin piirtein yhtä kauan sitten. Kuinka usein ne ohjauskulmat sitten tulisi tsekata? - vaihtoehto.
selitystä vailla kirjoitti:
Niin, tämä ääni ei mielestäni ole enää sitä normaalia iän myötä tulevaa "lisää". Se vieläpä alkoi varsin yhtäkkiä, tosin pitkällä lomareissulla Suomen teillä.
Renkaat ovat aavistuksen kuluneet ulkoreunasta enemmän, mitä nyt pystyy näkemään parkissa. Iskarit on vaihdettu n. 40 000 km sitten ja ohjauskulmat... muistaakseni katsottu suurin piirtein yhtä kauan sitten. Kuinka usein ne ohjauskulmat sitten tulisi tsekata?Laakeriviat aiheuttavat myös erityyppisiä jurinoita ja vonkumisia äänimaailmaan. Veikkaan itse tätä vaihtoehtoa ja olen noin 100% varma, että alkuperäisellä kysyjälläkin on joku pyöränlaakereista tulossa vaihtokuntoon.
- selitystä vailla
vaihtoehto. kirjoitti:
Laakeriviat aiheuttavat myös erityyppisiä jurinoita ja vonkumisia äänimaailmaan. Veikkaan itse tätä vaihtoehtoa ja olen noin 100% varma, että alkuperäisellä kysyjälläkin on joku pyöränlaakereista tulossa vaihtokuntoon.
Vasen takalaakeri on todellakin vaihtokunnossa. Mutta yhden laakerin takia koko auto huutaa?
Mutta hei, autossa tosiaan alkoi se murmutus melko yhtäkkiä. Mites tuo laakerivika, voiko se alkaa yhtäkkiä vai kuluuko se laakeri vain tasaisesti loppuun? Jos se kuluu tasaisesti loppuun, en sitten ymmärrä, miksi vain yhdessä laakerissä on vikaa. Maanantaikappale? - Evandaattori
selitystä vailla kirjoitti:
Vasen takalaakeri on todellakin vaihtokunnossa. Mutta yhden laakerin takia koko auto huutaa?
Mutta hei, autossa tosiaan alkoi se murmutus melko yhtäkkiä. Mites tuo laakerivika, voiko se alkaa yhtäkkiä vai kuluuko se laakeri vain tasaisesti loppuun? Jos se kuluu tasaisesti loppuun, en sitten ymmärrä, miksi vain yhdessä laakerissä on vikaa. Maanantaikappale?Kyllä laakerivika yhdessä pyörässä aiheuttaa melkoista jurraamista koko autossa. Itsekin ihmettelin viime talvena, kun rengasmelu tuntui Evandassa kevättä kohti vain pahenevan. Syyksi lopulta paljastui vasemman etupyörän laakerivika.
- mistä olet siinnyt
sitroen kirjoitti:
näitä sikiääkin?
Toki kumi ajan mittaan kovettuu, mutta ei sillä ole suurtakaan merkitystä. Aivan hyvin voit ajaa renkaasi siihen lain sallimaan 1,6 milliin asti.
Kovettumisen vaikutusta rengasääniin en ole havainnut. Tuskin se ilman laboratoriomittauksia selviääkään.Mene käytöskouluun! Voi sinun mielestäsi olla tyhmä kysymys, muttei sitä ole. Tyhmiä kysymyksiä ei olekkaan, on vain tyhmiä vastaajia.
Sitä paitsi renkaan kovettumisella voi olla hyvinkin suuri merkitys, varsinkin talvirenkaan kyseessä ollen. Pahimmillaan rengas voi olla kulutuspinnaltaan lähes uuden veroinen, mutta pito tietynlaisissa olosuhteissa on heikentynyt vaarallisen paljon.
- barum
Kyllä uusi rengas on huomattavasti hiljaisempi kuin monta vuotta vanha,ja tämän kovettumisen aiheuttaa happi,ainakin kaasuputkistoissa juuri happiventtiilien tiivisteet menevät uusiksi paljon ennen paineilmaventtilejä.En tiedä vaikuttaako typpitäyttö kovettumiseen mutta ainakin raskaassa liikenteessä rengasrikot vähenevät noin viidenneksen paineilmatäyttöisiin verrattuna.
- Anonyymi
Nokian Q on ainaskin 10 v ja tosi hiljainen kesärenkaana.
- äöploinbgv
Ainakin nokian nrt 2 kummit vuodelta 07 oli helvetin meluisat,uudet oli kuin sukkasilla ajelis.kesällä siis vaihdettiin
- renkulaattori
Vääränlainen varastointi kovettaa renkaan kumin. Jos varastoi renkaat liian kuivaan ja lämpimään, kumin molekyylit kuivuvat ja kovettuvat.
Myös ympäristön vaikutuksilla on merkiytstä UV sätely, maantiesuola, autopesuaineet jne.
Renkaita pitäisi hoitaa yhtä hyvin kuin autoa, niin niiden rakenne pysyy hyvänä.
Katselkaas joskus mitä ne siellä rengasliikkeessä tekevät "rengashotelliin" meneville renkaille. - T.Kätevä
Kumia pitäisi säilyttää sen luonnollisissa olosuhteissa, eli mahdollisimman sademetsämainen ilmasto.
Minä olen rakennellut autotallin toiseen päähän renkaiden säilytysnurkkauksen.
Olen eristänyt sopivan kopin ja laittanut vanhan Narvi-kiukaani sinne.
Aika-ajoin pidän kiuasta päällä ja heittelen löylyä ohimennen.
Ei niin kovin vaikeaa jos haluaa optimoida olosuhteet ja pitää kumeistaan hyvää huolta. - kitkulat
Itselläni on pari talvea ajetut, 2010 valmistetut Hakkapeliitan kitkat. Keväällä laitoin ne hyvillä mielin pestynä häkkivarastoon pusseissa. Tänään otin ne sieltä ja vaihdatin alle rengasliikkeessä. Tehtiin varmuuden vuoksi tasapainotuskin.
Kiinnitin heti huomiota kohonneisiin rengasääniin. Sellainen jännä tyhjä humina kuului renkaista. Laskin hieman paineita, ääni loppui. Suuntasin moottoritielle. Siihen asti kun ajoin 100 km/h meni hyvin. Sen jälkeen alkoi auto hakeutua kohti tien reunaa. Mainittakoon että ohjauskulmat on hiljattain säädetty eikä kesärenkailla ollut tätä ongelmaa. Auto on pari vuotta vanha, 19tkm ajettu Octavia.
Ajelin noin 60 km ja nyt on meno parantunut jonkin verran.
Vaativatko siis puoli vuotta varastossa maanneet, pari vuotta vanhat kitkat, jonkinlaisen muutaman päivän ajon että lämpenevät ja ovat jälleen normaalissa "muotissaan"? Vai onko heitettävä vesilintua noilla renkailla? Kokemuksia?- tuumailee hän
Taisi uusi tasapainotus mennä pieleen.
- kyllä pitääääää
höpö höpö ajoon vain pääaska että pintaa on jos on huonommat ajaa hilempaa ja varovasti mutkiin sateella eli ajo taito ratkasee .
- ikä ja tieto karttuu
Voin ihan kokemuksesta kertoa, että kun se kumi kovettuu niin märällä pito katoaa ja jarrutusmatkat pitenee aivan hurjiksi. Ja kumi tosiaan kovenee riippuen varastoinnista ja kausisäilytyksestä jopa 5v. kumi saattaa olla kovettunutta ja kymmenen vuotta vanha taatusti pilalla.
Ja voin sanoa tuolle "ajo taito" pojalle, että kaikkea ei pysty ennakoimaan ja typerää on ajella letkaa hiljempaa tukkeena. Ja voisit opetella yhdysanojakin.
- Joo..
4600 paistoleimoilla olevat kesäkumit alla ja hyvin menee, onhan ne vähän kovettuneet mut kovilla renkailla vierintävastus on pienempi ja ajaminen ympäristöystävällisempää
- loistavaa menoa
ja todellista tietoa ja kokemusta takana???
- Anonyymi
Joo mää haluun pehmeä runkoiset kumit mun toitsuun eikä mitään helvetin korppuja!
- Anonyymi
Ajoin talvirenkailla 17 talvea. En huomannut mitään erikoista. Tietysti aina pitää ajaa renkaiden ja kelin mukaan että ei tule vahinkoja.
- Anonyymi
Niinpä pöksyyn voi tulla kakka tai pisu?😝😝😝
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä pöksyyn voi tulla kakka tai pisu?😝😝😝
Minun kesärenkailla lukee leimasta 6310. Tarkoittaako se että renkaan valmisteviikko on 63 ja vuosi 2010 . Vaari kertoi että enne laitettiin polttoöljyä pensselillä pintaan, niin renkaat pysyvät hiljaisina.
- Anonyymi
Köyhän henki on halpa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Köyhän henki on halpa.
Miten köyhän henki on halpa? Jos köyhä ja rikas saa samanlaisen sydänkohtauksen, saako köyhä silloin halvemman ja nopeamman kuoleman? Rikas taas rikkaan ja kalliimman kivuliaan kuoleman?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minun kesärenkailla lukee leimasta 6310. Tarkoittaako se että renkaan valmisteviikko on 63 ja vuosi 2010 . Vaari kertoi että enne laitettiin polttoöljyä pensselillä pintaan, niin renkaat pysyvät hiljaisina.
Ei vuonna 2010 ole ollut 63 viikkoa, eikä missään muussakaan vuodessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten köyhän henki on halpa? Jos köyhä ja rikas saa samanlaisen sydänkohtauksen, saako köyhä silloin halvemman ja nopeamman kuoleman? Rikas taas rikkaan ja kalliimman kivuliaan kuoleman?
Kovia ovat köyhät selittämään. Pihlajanmarjoja happamiksi. Se on paljon helpompaa kuin tehdä jotain köyhyyden poistamisen eteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kovia ovat köyhät selittämään. Pihlajanmarjoja happamiksi. Se on paljon helpompaa kuin tehdä jotain köyhyyden poistamisen eteen.
Rikkaat ovat kovia unelmoimaan, Michelinellä ajaessaan kuvittelevat kuolemattomiksi. Se paljon tyhmempää, kuin tajuavatkaan.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244666- 883724
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483105- 542667
- 2062621
- 512599
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322400- 1522328
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081539