Söinkö myrkkysieniä?

-Helinä-80

Nyt taisi käydä paha moka. Kävin nimittäin eilen sienessä ja löysin mielestäni "valmuskoita" ainakin sienikirjan mukaan näyttivät hyvin samanlaisilta ja tietysti poimin ne sienikoriini. Tein niistä myös sienireissun päätteeksi iltapalan enkä huomannut maussa mitään erikoista, oli itse asiassa ihan hyvää!

No nyt on alkanut olla jonkinlaisia aistiharhoja, pyörrytystä, hikoilua, päänsärkyä, lihaskipua jne.

Tutkin vähän asiaa muualtakin kuin sienikirjastani. Alkaa vakavasti vaikuttaan siltä, että poimimani ja syömäni sienet ovat olleet laakamyrkkyseitikkejä, jotka ovat lähes yhtä myrkyllisiä kuin suippomyrkkyseitikit ja muistuttavat näitä valmuskoja päälisin puolin! Kuitenkin kun oireiden ei pitäisi ystäväni mukaan alkaa kuulemma vasta kun viikon taikka kahden päästä, niin on ihmeellistä että oirehtisivat jo nyt.

Kannattaako vielä hötkyillä vai odotanko ennen kuin menen kysyyn lääkäriltä asiaa. Vissiin kuitenkaan tuo seitikki ei ole tappavan myrkyllinen vaan oireet menevät ohi muutamassa päivässä kunhan ei ota alkoholia ja välttää stressiä töissä? Voinpahan kehuskella, että tulipa syötyä myrkkysieniä :D kun en niitä kauhean hyvin vielä tunne.

5

1316

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jos huono säkä kävi

      Terveydenhoitopalvelujen neuvonta tms. numero puhelinluettelosta - tai netistä. Myrkytystietokeskus (luulisin että vain virka-aikana). Neuvonevat noista eteen päin asiassa.

      • esmes suippumadonlakkeja...

        Nehän voivat olla myös jotain muita myrkyllisiä sieniä, kuin miksi veikkasit niitä.


    • Helinää päässäsi

      Mitä järkeä kerätä jotain ihme "valmuskoita" kun et osaa tunnistaa ja metsät pullollaan helpommin tunnistettavia lajeja. Ja mihin valmuskaan muka seitikkisi sekoitit?

      Jos haluaa kokeilla uusia lajeja kannattaa käyttää useita kirjoja ja netin kuvia. Erityisen huolellisesti täytyy tutkailla sitä tekstiosiota, sen pohjalta lopullinen määritys. Ei siis minkään epämääräisen kuvan, "että joo on kai se ton näköne".

      Tottakai selvität sen oletko saanut myrkytyksen, etkä jää odottelemaan kuolemaasi. Jos et osannut tunnistaa niitä "valmuskoitasi", niin miksi osaisit tunnistaa "seitikkejä"?

      Todennäköisesti et kuitenkaan kuole ja tuskin halvaannutkaan loppuelämäksesi. Itse nimittäin olen huomannut samanlaisia "aistiharhoja, pyörrytystä, hikoilua, päänsärkyä, lihaskipua jne." ja vieläpä joka ainut kerta kun olen kokeillut uutta lajia ;D

      Kuitenkin suosittelen myrkytystietokeskukseen soittoa ja vielä pikimmiten, http://www.hus.fi/default.asp?path=1;28;824;2049;2265;2260 , ja juuri siksi, että vaikutat niin epämääräiseltä sienestäjältä, että voit aivan hyvin olla syönyt vaikka kyykäärmeen mustatorvisienenä.

      Hyvää sienisyksyä, olkoot se satoisa ja suokoot Sienijumala sinulle vielä sen käyttämiseen elonpäiviä.

    • Järki ja järjestys

      Lekuriin varmuudeksi, ja näyte sienestä, osaavat tarvittaessa (jos ehtii nyt) sitten vastalääkkeen etsiä.

      POIMI JA SYÖ VAIN NE SIENET, MISTÄ OLET 100% VARMA!!! Jos tulee pieninkin epäilyksenhäivä, jätä ennemmin sienet kuin menetät vaikka järkesi tai sisuskalusi tai pahempaakin!

      • vielä hengissä

        kun ei ole kuulunut mitään?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4623
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1784
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1448
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1308
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe