Miten saada rahaa kirjoittamalla

Neuvoton läppärin omistaja

Olen kirjoittanut pitkään pöytälaatikkoon ja tuttavat ja muutamat ystävät ovat kehuneet töitäni ja olen voittanut muutaman pienen kirjoituskilpailun.

Haluaisin saada uran tekstintekijänä, mutta en yhtään tiedä mihin suuntaan lähtisin.

Miten tarjota lehdille tekstiä?

Miten lähestyä mainostoimistoja?

Miten olla haamukirjoittaja....lähestynkö kustantajia suoraan vai kustannustoimittajia?

Miten lähestyä tuotantoyhtiöitä tai TV - kanavia jos haluaisi olla käsikirjoittaja?

.......Olen kuullut, että hyville kirjoittajille kuulemma olisi kysyntää eri paikoissa, mutta ne oikein tiedä mihin suuntaan lähteä..........Osaako kukaan auttaa.

5

3801

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitä tahdot

      Vaihe 1: päätä, minkä sortin kirjoittaja tahdot olla. Tai ainakin mistä aiot aloittaa.

      Nuo esittämäsi kysymykset liittyvät kaikki erilaisiin tekstilajeihin ja täysin erilaisiin ammatteihin :).

      Millaisia tekstejä siellä pöytälaatikossasi on? Oletko kirjoittanut lehtijuttuja, proosaa vai mitä?

    • Neuvoton läppärin omistaja

      Eli haluaisin kirjoittaa tai siis omasta mielestäni olen kirjoittanut romaaneja fiktiivistä rikos ja scifikirjallisuutta tai siis tarinoita väkivallasta ja Marssiin menosta ja sitten olen ajatellut, että niistähän saisi elokuvia ja olen työstänyt äsken mainitut tekstini elokuvakäsikirjoituksiksi.

      Kaikki ne ovat palanneet niin kustantajilta kuin Elokuvasäätiöltä ja tuotantoyhtiöiltä.

      Sitten yksi kaveri sanoi, että koita päästä televisioon kirjoittamaan dialogia, niinpä hioin noista teksteistäni enemmän dialogia painoitteisia ja lähetin niitä tuotantoyhtiöille........eikä napannut.

      Olen yrittäny tehdä pieniä novelleja, sellaisia parin liuskan pätkiä ja lähettänyt niitä lehdille ja kulttuurilehdille eikä ole tärpännyt.

      Että haluiaisin kirjoittaa monipuolisesti, mutta ilmeisesti en osaa löytää sellaista tilaisuutta tia paikkaa josta pääsisi alkuun.

      Olen kyllä kirjoittanut foorumeillekin: Pöytälaatikkoon sekä Aukea:aan, mutta ei sieltäkään ole oikein eteenpäin päästy.

      • Jokin kurssi voisi auttaa

        Kuulostaa siltä, että viisainta lienee vain hioa niitä käsikirjoituksia eteenpäin ja lähettää sitten uudelleen.
        Voisit saada asiantuntevinta apua jostain esim. viikon kesäkurssilta tai muusta kirjoittajakoulutuksesta.
        Jatka vaan yrittämistä, mutta jatka myöskin työsi hiomista ja eri tyylilajeihin teoriankin tasolla perehtymistä. Jos tuntuu, että teksti on valmis, niin anna hautua vähintään pari viikkoa ja katso sitten uudelleen... ei ollut valmis :).


      • kustannustoimittaja

        Kustantamojen pöydillä makaa vuodessa vajaat 4000 kässäriä. Niitä luetaan yli kaksikymmentä päivässä ja hylätään. Joka sadas pääsee jatkoon. Tutkitaan ja hyväksytään noin 80-90 romaanikäsikirjoitusta koko maassa kaikilla kustantajilla! Funtsi sitä!

        Mene hetkeksi pääministerin morsammeksi, bbtaloon, huoraat ja teet paljastusta että se ja se politiikko nai, niin sitten saat pään auki. Ole Sofi Oksanen, Kata Kärkkäinen tai Lenita Airisto!


      • palautetta?

        Ovatko ne antaneet kustantamoista ja tuotantoyhtiöistä mitään perusteita hylkypäätöksilleen? Entä Pöytälaatikosta (mikä lienee) tai Aukea.netistä? Oletko saanut mistään rakentavaa, asiantuntevaa palautetta? Jos olet, mitä sinulle on sanottu? Kuinka sinun kannattaisi palautteen mukaan kehittää kirjoitustyyliäsi, jotta mahdollisuutesi saada tekstejäsi julki paranisivat?

        Jos olet saanut palautetta, oletko ottanut opiksesi vai pikemminkin itsepäisesti ajatellut, että mikä tuo on sanomaan, miten minun pitäisi kirjoittaa?

        Entä kuinka paljon olet oma-aloitteisesti opiskellut kirjoittamista ja sitä, kuinka kirjoittajan työtä harjoitetaan? Oletko lukenut kirjoitusoppaita, käynyt kirjoituskursseilla, oletko selvitellyt, millaisia tekstejä mihinkin kannattaa tarjota?

        Mihin lehtiin olet tarjonnut esimerkiksi novellejasi? Olethan selvittänyt, mikä sen lehden linja on novellien suhteen? Julkaistaanko niissä lehdissä koskaan kenenkään novelleja ja jos julkaistaan, ovatko ne jo asemansa vakiinnuttaneiden, maineikkaiden kirjoittajien tekemiä vai ihan kenen tahansa kirjoitusintoisen?

        Entä oletko lukenut romaaneja, käsikirjoituksia ym. sillä silmällä, että miten tämä on tehty ja mikä tekee tästä hyvän tai huonon, mitä voin oppia tästä?

        Jos et ole pahemmin hakenut oman pääsi ulkopuolelta virikkeitä kehittyä kirjoittajana, on korkea aika aloittaa. Hirveän monet kirjoittajat luottavat niin sokeasti lahjoihinsa ja näkemykseensä, että eivät ota neuvoja kuuleviin korviinsa eivätkä katso aiheelliseksi perehtyä kieliopin ja kirjoittamisen perusteisiin.

        Heidän tekstinsä harvemmin etenevät sieltä pöytälaatikosta mihinkään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      83
      4507
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      121
      3886
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2451
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      193
      1454
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1276
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1233
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1168
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1157
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1133
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1035
    Aihe