Antti-Uunille korvaaja?

Kellarissamme on hyvin palvellut Antti-Uuni, joka nyt on alkanut niin paljon savuttaa että se on varmaan loppu. Lämpimän ilman jakelu on hoidettu 12-hormisella piipulla, josta 4 huoneeseen tulee ja menee ilma.(4 kanavaa uuneille ja poistoilmalle). Se miten ilma itse Antti-uunissa kiertää on minulle epäselvä. Koko uuni on kuitenkin sellainen vähintään 1,5 metriä kanttiinsa mötikkä.
Kun en tiedä miten ilma johdetaan hormeihin en osaa miettiä, olisiko mahdollista laittaa erillinen uusi tulisija kyseiseen tilaan.
Myöskään savukanavan liittymiskohta hormiin ei ole vielä selvillä. Uuni on rakennettu 50-luvun alussa ja se lienee ollut käyttämättä vuosina 1973-1997, siksi kai se on toiminut näin kauan. Nuohoojamestarimme oli sitä mieltä että uutta samanlaista ei rahalla kannata rakentaa, tosin silloin sähkö ei maksanut vielä maltaita.
Antti-uunin hyviä puolia: varaava, mukava lämpö ja "ilmanvaihto" pitkät n 60-senttiset klapit.

Vuosien mittaan on tulipesän seinämiä korjattu valumassalla ja nuohooja on joka kerta saalistanut ohuita tiiliä savukanavista. Ilmatilaan aukeavista "nuohousluukuista" on saanut kerätä ruostuneita pellinpalasia, lieneekö ollut tiiviyden turvaaja vai ilman ohjaaja.

Nimimerkki savupirtin astmainen emäntä

2

2058

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nokipoika

Antti olla tiensä päässä,ei varmaan kannata enää käyttää.Voiskohan sitä purkaa päältä auki ja sitä kautta tutkia/korjata,jos mahdollista.Uuden ilmalämmitysuunin rakentaminen tilalle voi olla kallis operaatio,jos sellaista nykyisin kukaan osaa tehdäkään.O.Vuorelaisen kirjassa taloustulisijat on esitetty tuollaisen järjestelmän rakenne.Siinä lämmitysuunina on käytetty kahta pöyreää peltiuunia,joiden ympärille on muurattu tiilistä kammio,jossa ilma lämpenee ja nousee savupiipussa olevia kanavia ylös huoneisiin ja virtaa paluu kanavia myöten takaisin lämpökammioon.Uunin ulkokuoren tiiviys on tärkeää siksi,että lämpökammiossa on alipaine ja epätiiviistä uunista voi vuotaa savua ilmakanaviin.Tuossa Antti-uunissa lämpökammio on kai tehty niin,että uunin ympärillä on kuori sekä itse uunin rungossa on kanavia joissa ilma lämpiää.

• Ilmeni että uloin kerros on rapattua siporexia, 12-senttistä. sen ympärillä on vajaa 10 cm rakoa, ja sitten alkaa itse UUNI, kahden kuutiometrin möhkäle.
      Uloimpana on ollut peltikuori. Peltikuorta vasten on muurattu parisenttisestä tiilestä kuori, se on irti varsinaisesta muurauksesta, ja väli on kapea, mutta kuitenkin savu- (=noki-)kanava (muutama kivi irronnut alareunasta, josta peltikuori on ruostunut pois). Luukun ympärillä ei ole ohuita tiiliä vaan paksuja,(näistä useat irronneet ja tästä savu on päässyt ilmanlämmitystilaan. Uunin "katolle" ei mahdu katsomaan, peltikuori nousee lähes ylös asti, tunnustelemalla ja kännykkäkameralla sihtaamalla näyttää siltä että joku muurattu siporex?laatikko on katolla tukkimassa ilmatilaa osittain, en tiedä vaikuttaako se ilman kiertoon ja lämpenemiseen uunin ympärillä. Ilmatilan kattoon on vasemmassa reunassa tehty viiste joka ohjaa ilmaa lämmönjakokanvaan. Kanavat, sekä tulo että meno ovatkin ilman väliseiniä eli noin puolimetrisiä kantti kertaa kantti. Viileämpi ilmakanava tulee uunin alareunan korkeudelle ja sen vierestä ilmeisesti lähtee ehjännäköinen alaliitoshormi savupiippuun jonne on matkaa tuo puolisen metriä. Tästä tulee vielä joskus entistä ehompi ilmanvaihto- ja lämmityslaite,ja ilman sähköä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      93
      1851
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1292
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1027
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      113
      961
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      853
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      772
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      771
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      731
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe