Työttömätkö laiskoja

yks-Ämmä

kun eivät mene töihin, mitä mieltä olette asiasta?

33

1952

Vastaukset 33

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HTZA

olisin siinäkin paras ja laiskin.
      Enkä, taatusti, pyrkisi enää mihinkään Duuniin.
      Löhöilisin vain Verkkokeinussa ja kirjoittelisin tänne ja päytälaatikkoon.
      Voi että! Kyllä teitä Duunareita ottaisi päähän kun kertoisin päivän rutiineistani yksityiskohtaisia raportteja.
      Nostelisin vain Sossun korvauksia.
      Minä toivon töitä vain nuorille ja paljon, eläkkeeni on aika hyvä.

• Yxitypy

hartsa mitä ne mahdolliset päivärutiinit vois olla, että tietää kuin kateelliseksi sitä tulis? :=))

• uskoa vai ei

Kuulehan Sinä pikkuinen marakatti, äidin pieni
        sokeripala.Tuskin saisit sossusta mitään ja ei se
        ole laiska, joka älynystyröitä verkkokeinussa "hiertää" ja juttuja palstalle kirjoittelee.
        Se on laiskempi, joka vain niitä lukee, eikä kirjoita.

• HTZA
        Yxitypy kirjoitti:

hartsa mitä ne mahdolliset päivärutiinit vois olla, että tietää kuin kateelliseksi sitä tulis? :=))

aika paha ja olen sen joskus kertonutkin, jopa minä, en aina muista milloin.
        Riippumatossa Mahallaan ja toinen olis.. niin ku.. Vasikka.
        Siinä sitten kirjoittelisin eikä aurinko paistaisi silmiin.
        Kuoppaan istuttaisin sitten jonkun siemenen josta kasvaisi karkealehtinen pensas joka mukavasti rapsuttaisi selkää silloin kun on mökillä yksin.
        Jokuseen lehteen kirjoittelin muinoin.. ai niin, tekijänoikeuksien omistaja ei salli siteerauksia..
        Kesti kauan ennen kuin uskoivat että kirjoitukseni "Elävästä elämästä"- palstalle olivat tosia.
        Toimitussihteeri poikkesi kerran mökilläni ja sitten alkoivat julkaista.
        Kalalehti ei julkaise vieläkään, vaikka saivat soittaa minun "Hauenleukakantelettani".
        Nauroivat kolmen kilon Perhoilleni vaan eivät huomanneet että käyttivät "Perslettinä" Kemijoen saaliitteni pyrstöjä.
        Ei edes lehden toimitussihteeri, vaikka valui vähän yli reunojen.

• korvauksissa ei paljon nostelemista ole. Jäisi pian ne raportit tänne kirjoittamatta kun ei olisi millä maksaa operaattorin laskua, vähintäinkin kun vanha tietokone sanoisi sopimuksensa irti.

• työttömänä

välillä, niin kyllä eläkkeesi tippuisi aika
        roimasti.

• karenssi menossa

Jäin pois työstä kesällä. Tuli ns. mitta täyteen.
      Täytin myös kesällä 57 vuotta. 40 vuotta olin työelämässä mukana. Aion ilmoittautua työnhakijaksi, kun karenssiaika tulee täyteen.
      Saa nähdä löytyykö työtä, toivottavasti ei.
      Metallialalla, missä olen työskennellyt, ovat vanhemmat ikäluokat päässeet eläkeputkeen 55 vuotiaina.
      En ole enää täysin terve, enkä työkykyinen, mutta eläkkeelle en pääse. Olen ollut mielestäni ahkera työntekijä, tehnyt kahtakin työtä samaan aikaan.
      Loppuajan voisin olla vaikka laiska työtön.

• osa on

laiskoja kun taas osalle ei löydy millään työtä.

Vähän osviittaa siitä onko ihminen laiska tai ahkera löytää siitä mitä kyseinen henkilö vapaa-aikanaan tekee. Ahkeralla riittää puuhaa kaikenlaista vaikkei siitä palkkaa maksettaisikaan. Laiska istuu kaljalla tai makaa soffalla luvattoman telkkarin edessä ja jaksaa vain valittaa.

• Pirre*

on liian suuri ryhmä pitää laiskoina, mutta varmasti heitäkin sopii tähän joukkoon.

Jos vertaamme tuotakin yleistystä yleiseen, ainakin muutamia vuosia sitten yleiseen yleitykseen, että k a i k k i suomalaiset ovat juoppoja. Luulen että se saa/saisi monen suomalaisen niskavillat pörhälleen, ainakin minua se harmittaisi.

Työttömyys on laaja-alainen aihe, ja se on monista eri asioista johtuvaa...ei voi yleistää..

• tankavaara

työllistäjänä sanoisin, että suurempi ongelma kuin
      ns. "laiskuus" on isolla osalla nuorista ihmisistä
      uteliaisuus/avoimuus yhdistettynä oman elämän hallinnan puutteeseen. Kaksi päivää "jaksaa" tehdä työtä ja siinäkin ajassa on onnistunut noilla edellämainituilla (sinänsä hyvillä) ominaisuuksilla sössimään omat- ja muiden työt.

Eli mieluummin "laiska/hidas oppimaan"- ihminen kuin edellämainitut (edelleenkin sinänsä hyvät ominaisuudet).

Minusta laiskuus on hyvä ominaisuus ihmiselle, eli kauniimmin sanottuna: Vähemmän vaivan periaate. Siihen vain tällöin tarvitsisi liittyä
      äly, uteliaisuus, "kisälliasenne" ja mielikuvitus.

• yks-Ämmä

yhdistelmä en oikein ymmärtänyt:)

• tankavaara
        yks-Ämmä kirjoitti:

yhdistelmä en oikein ymmärtänyt:)

ihmistä, joka "yhteisön" mielestä on "tyhmä", koska kysyy samaa asiaa moneen kertaan ja siltikään ei tunnu "oivaltavan".

Hän helposti tällöin jää paikalleen kykenemättä tekemään mitään, josta seuraa tuo tyhmän leima.

• yks-Ämmä
        tankavaara kirjoitti:

ihmistä, joka "yhteisön" mielestä on "tyhmä", koska kysyy samaa asiaa moneen kertaan ja siltikään ei tunnu "oivaltavan".

Hän helposti tällöin jää paikalleen kykenemättä tekemään mitään, josta seuraa tuo tyhmän leima.

esim. jäänyt nyt jotain oivaltamatta?
        Olen oivaltanut tiettyjä asioita aika pitkälle ja prosessoinnut niitä mielessäni mutta jään mielenkiinnolla odottamaan mitä seuraavaksi tapahtuu ?
        Tiedän senkin että minun olisi mentävä jonnekin vaan en tiedä minne, oliko tarpeeksi arvoituksellista?

• tankavaara
        yks-Ämmä kirjoitti:

esim. jäänyt nyt jotain oivaltamatta?
        Olen oivaltanut tiettyjä asioita aika pitkälle ja prosessoinnut niitä mielessäni mutta jään mielenkiinnolla odottamaan mitä seuraavaksi tapahtuu ?
        Tiedän senkin että minun olisi mentävä jonnekin vaan en tiedä minne, oliko tarpeeksi arvoituksellista?

minulle jotain novellia niin varmasti olisi.

En ymmärrä nyt sinua.

Arvoituksellisuudesta kuitenkin: Jos tiedän jotain varmaksi... niin tiedänkö sen varmaksi vain siksi, koska uskon siihen?

• yks-Ämmä
        tankavaara kirjoitti:

minulle jotain novellia niin varmasti olisi.

En ymmärrä nyt sinua.

Arvoituksellisuudesta kuitenkin: Jos tiedän jotain varmaksi... niin tiedänkö sen varmaksi vain siksi, koska uskon siihen?

uskon ja tiedän myös varmaksi joten täytyy toimia sen mukaan sitten.

• sanoo_suttura*

Että suurin osa työttömistä haluaa ansaita tulonsa tekemällä työtä. Oli se sitten vaikka yhdellä jalalla hyppimistä tai perunalastujen tekemistä. Kunhan vaan saa kotoa lähteä aamulla duuniin ja tulla illalla kotiin.
      Siitähän työnteossa on kyse.

Sitten on tietysti ne oikeat työt jotka ovat välttämättömiä...niiden tekijöistä ei ole pulaa.

• yks-Ämmä

eli teen just nyt juuri sitä mistä tykkään parhaiten = kirjoitan joten pitääkö mun yrittää hankkia jatkossa elantoni sillä?
      Ehkä osaat neuvoa miten minun tulisi menetellä silloin?

• tankavaara

ymmärtääkseni kumpikaan ei saa asiasta latin latia:)

PS. Olen kirjoittanut koko ikäni ja aloitin viime vuonna opiskelemaan yliopistossa luovaa kirjoittamista. Kirjoitus missään muodossa tosin ei ole laiskan ihmisen puuhaa... paitsi sanomalla olevansa: "Kirjailija", jonka kuka tahansa voi sanoa
        puhdasta "laiskuuttaan"... tosin mitä tahansa voi sanoa "laiskuuttaan".

• yks-Ämmä
        tankavaara kirjoitti:

ymmärtääkseni kumpikaan ei saa asiasta latin latia:)

PS. Olen kirjoittanut koko ikäni ja aloitin viime vuonna opiskelemaan yliopistossa luovaa kirjoittamista. Kirjoitus missään muodossa tosin ei ole laiskan ihmisen puuhaa... paitsi sanomalla olevansa: "Kirjailija", jonka kuka tahansa voi sanoa
        puhdasta "laiskuuttaan"... tosin mitä tahansa voi sanoa "laiskuuttaan".

tarvitsisin sellaisen "kipinän" jotta voisin alkaa tosissani tekemään sitä mistä parhaiten nautin ja tietysti opastusta oikeaan suuntaan.
        Enkä tarkoita tätä palstaa, täältä saan vuorovaikutusta ja rohkeutta mennä jotenkin eteenpäin siinä asiassa.

• tankavaara
        yks-Ämmä kirjoitti:

tarvitsisin sellaisen "kipinän" jotta voisin alkaa tosissani tekemään sitä mistä parhaiten nautin ja tietysti opastusta oikeaan suuntaan.
        Enkä tarkoita tätä palstaa, täältä saan vuorovaikutusta ja rohkeutta mennä jotenkin eteenpäin siinä asiassa.

ja itseäni ottaa ns. päähän se, että aitoa tekstiä
        Suomessa tulee niin vähän.

Se, että ihminen "kestää" henkisesti tuon aidon kirjoittajan uran.... vaatii paljon, koska se on työ vailla ystäviä ja "puukottajia" löytyy joka puolelta.

PS. Minä kirjoitan vain "omaksi huvikseni"... haaveena tietenkin "kuolemattomuus", jota ajatusta vailla tuskin kannattaa alkaa "koko touhuun":)

• yks-Ämmä kirjoitti:

ylittää, koska suomalaisten pöytälaatikot pullistelevat kirjoituksia ja kustannustoimittajille tulee jatkuvasti käsikirjoitusvuoria. Jos tunnet aitoa kutsumusta, voisit aloittaa esim. osallistumalla kirjoituskilpailuihin. Sieltä joku voisi "löytää" sinut ja tarjota kustannussopimusta.

Kaikenlaisia ja monentasoisia kirjoittamiskursseja on nykyään tarjolla. Niiden vaarana voi olla aitouden kadottaminen. Kesäloma Oriveden opistossa, kansalais- tai työväenopiston kirjoittajakurssit, avoimen yliopiston suomenkielen kurssitarjonta ja yhden ison kustantajan kirjoittajakoulu (ilmoittautumisaika on meneillään) voisivat tarjota sinulle hyvän ponnahduslaudan. "Kirjailijaksi" voi ryhtyä myös omakustanteisia kirjoja tekemällä.

Toimittajaksi ryhtymistä voi harjoitella vaikka yleisönosastokirjoituksia rustailemalla ja artikkeleita tai uutisjuttuja lehdille tarjoamalla. Niistä ei vaan nykyään paljon makseta, kun niitäkin tulvii ovista ja ikkunoista.

Ehkä yksinkertaisin konsti kirjoittamisen harjoitteluun voisi olla erilaisten hyvälaatuisten tekstien lukeminen, kaikenlaisen kirjallisuuden sekä suomenkielen oppi- ja opaskirjojen lainaaminen kirjastosta. Säännöt on hyvä tietää, ennenkuin voi turvallisesti ryhtyä niitä rikkomaan. Kirjoita tekstejä, tarkista ja hio niitä, jätä vähäksi aikaa lepäämään ja lue uudelleen, korjaa ja muokkaa uudelleen - tai deletoi. Pyydä tuttuja lukemaan ja arvostelemaan kirjoituksiasi. Mieti millainen kirjoittamisen laji kiinnostaa sinua eniten ja missä olet taitavin. Ala harjoitella sitä tai kokeile erilaisia vaihtoehtoja ja valitse omasi, kun huomaat olevasi jollain alueella hyvä. Jos tekstisi on omaperäistä ja todella kiinnostavaa, kustannustoimittaja auttaa sen muokkaamisessa ja pilkunpaikkojen löytämisessä.;))

Teepä myös meille tänne lisää mielenkiintoisia aloituksia ja alustuksia erilaisista aiheista. Pilkunviilajiksi ja arvostelijoiksi taitaa moni ilmoittautua ihan pyytämättäkin.;))

• Mandi55
        optimisti-orvokki kirjoitti:

ylittää, koska suomalaisten pöytälaatikot pullistelevat kirjoituksia ja kustannustoimittajille tulee jatkuvasti käsikirjoitusvuoria. Jos tunnet aitoa kutsumusta, voisit aloittaa esim. osallistumalla kirjoituskilpailuihin. Sieltä joku voisi "löytää" sinut ja tarjota kustannussopimusta.

Kaikenlaisia ja monentasoisia kirjoittamiskursseja on nykyään tarjolla. Niiden vaarana voi olla aitouden kadottaminen. Kesäloma Oriveden opistossa, kansalais- tai työväenopiston kirjoittajakurssit, avoimen yliopiston suomenkielen kurssitarjonta ja yhden ison kustantajan kirjoittajakoulu (ilmoittautumisaika on meneillään) voisivat tarjota sinulle hyvän ponnahduslaudan. "Kirjailijaksi" voi ryhtyä myös omakustanteisia kirjoja tekemällä.

Toimittajaksi ryhtymistä voi harjoitella vaikka yleisönosastokirjoituksia rustailemalla ja artikkeleita tai uutisjuttuja lehdille tarjoamalla. Niistä ei vaan nykyään paljon makseta, kun niitäkin tulvii ovista ja ikkunoista.

Ehkä yksinkertaisin konsti kirjoittamisen harjoitteluun voisi olla erilaisten hyvälaatuisten tekstien lukeminen, kaikenlaisen kirjallisuuden sekä suomenkielen oppi- ja opaskirjojen lainaaminen kirjastosta. Säännöt on hyvä tietää, ennenkuin voi turvallisesti ryhtyä niitä rikkomaan. Kirjoita tekstejä, tarkista ja hio niitä, jätä vähäksi aikaa lepäämään ja lue uudelleen, korjaa ja muokkaa uudelleen - tai deletoi. Pyydä tuttuja lukemaan ja arvostelemaan kirjoituksiasi. Mieti millainen kirjoittamisen laji kiinnostaa sinua eniten ja missä olet taitavin. Ala harjoitella sitä tai kokeile erilaisia vaihtoehtoja ja valitse omasi, kun huomaat olevasi jollain alueella hyvä. Jos tekstisi on omaperäistä ja todella kiinnostavaa, kustannustoimittaja auttaa sen muokkaamisessa ja pilkunpaikkojen löytämisessä.;))

Teepä myös meille tänne lisää mielenkiintoisia aloituksia ja alustuksia erilaisista aiheista. Pilkunviilajiksi ja arvostelijoiksi taitaa moni ilmoittautua ihan pyytämättäkin.;))

"Toimittajaksi ryhtymistä voi harjoitella vaikka yleisönosastokirjoituksia rustailemalla ja artikkeleita tai uutisjuttuja lehdille tarjoamalla."

Uskotko tosissaan, että tänä päivänä "ryhdytään" toimittajaksi?

• O - O
        Mandi55 kirjoitti:

"Toimittajaksi ryhtymistä voi harjoitella vaikka yleisönosastokirjoituksia rustailemalla ja artikkeleita tai uutisjuttuja lehdille tarjoamalla."

Uskotko tosissaan, että tänä päivänä "ryhdytään" toimittajaksi?

Olen tavannutkin yhden sellaisen "toimittajan", eläkkeellä olevan miehen, joka haastattelutilanteessa kertoi ryhtyneensä free lance -toimittajaksi ja kirjoittavansa muutamiin paikallislehtiin. Teksti näkyi olleen kohtuullisen kelvollista. - Muutamat aktiiviset, osallistuvat tutut näkyvät nykyään kirjoittelevan välillä kolumnejaan (maksulliseen) paikallislehteen. (Samaisen lehden toimittajat kyselivät pilkkusääntöjä 80-luvulla, kun olimme kuuntelemassa prof. Sadeniemen yleisöluentoa oikeakielisyydestä.)

Sinä olet oikeassa, pitää olla tosi hyvä kirjoittaja tai "puhua" tärkeistä asioista saadakseen ensimmäistäkään kirjoitustaan julkaistuksi. Toisaalta nykyään näyttää melkein "kaikki" olevan mahdollista: joskus televisiotoimittajia valittaessa ammattitaidon puuttuminen näyttäisi olevan paras suositus, kunhan aitous- ja ulkonäkövaatimukset täyttyvät.

PS: Tekstissäni saattaa olla paljon muutakin korjattavaa tai kommentoitavaa, koska heitin sen tapani mukaan spontaanisti ja huolettomasti. Haluan mielelläni kannustaa ihmisiä kirjoittamaan, vaikka tiedän, ettei kaikista koskaan tule ammattikirjoittajia ja kirjailijoistakin vain harvat pystyvät itsensä kirjoittamalla elättämään. - Ohjeiden kysyjää en kuitenkaan kehottaisi suinpäin ammattia vaihtamaan.;))

Kuulaista syyspäiviä ja mielenkiintoisia retkiä Sinulle ja kumppanillesi.

• Mandi55
        O - O kirjoitti:

Olen tavannutkin yhden sellaisen "toimittajan", eläkkeellä olevan miehen, joka haastattelutilanteessa kertoi ryhtyneensä free lance -toimittajaksi ja kirjoittavansa muutamiin paikallislehtiin. Teksti näkyi olleen kohtuullisen kelvollista. - Muutamat aktiiviset, osallistuvat tutut näkyvät nykyään kirjoittelevan välillä kolumnejaan (maksulliseen) paikallislehteen. (Samaisen lehden toimittajat kyselivät pilkkusääntöjä 80-luvulla, kun olimme kuuntelemassa prof. Sadeniemen yleisöluentoa oikeakielisyydestä.)

Sinä olet oikeassa, pitää olla tosi hyvä kirjoittaja tai "puhua" tärkeistä asioista saadakseen ensimmäistäkään kirjoitustaan julkaistuksi. Toisaalta nykyään näyttää melkein "kaikki" olevan mahdollista: joskus televisiotoimittajia valittaessa ammattitaidon puuttuminen näyttäisi olevan paras suositus, kunhan aitous- ja ulkonäkövaatimukset täyttyvät.

PS: Tekstissäni saattaa olla paljon muutakin korjattavaa tai kommentoitavaa, koska heitin sen tapani mukaan spontaanisti ja huolettomasti. Haluan mielelläni kannustaa ihmisiä kirjoittamaan, vaikka tiedän, ettei kaikista koskaan tule ammattikirjoittajia ja kirjailijoistakin vain harvat pystyvät itsensä kirjoittamalla elättämään. - Ohjeiden kysyjää en kuitenkaan kehottaisi suinpäin ammattia vaihtamaan.;))

Kuulaista syyspäiviä ja mielenkiintoisia retkiä Sinulle ja kumppanillesi.

Jos lähdemme keskustelemaan ammatista TOIMITTAJA silloin täytyy muistaa, että paikallislehtien kommentoijat ja yleisöosastojen kirjoittajat eivät ole ammattinimikeen toimittaja alla.

Kerran nuoren eräs naapurin tyttö sanoi minulle kun olin valmistunut ammattiini, "minäkin olen aikonut ryhtyä ........ksi" ; )

• Mandi55 kirjoitti:

Jos lähdemme keskustelemaan ammatista TOIMITTAJA silloin täytyy muistaa, että paikallislehtien kommentoijat ja yleisöosastojen kirjoittajat eivät ole ammattinimikeen toimittaja alla.

Kerran nuoren eräs naapurin tyttö sanoi minulle kun olin valmistunut ammattiini, "minäkin olen aikonut ryhtyä ........ksi" ; )

Joihinkin ammatteihin, joihin ennen perehdyttiin mestarin rinnalla työskennellen, täytyy nykyään opiskella 2-3 vuotta ennenkuin pääsee oikeasti edes aloittamaan töitä. Niihin ammatteihin, joita ennen opiskeltiin 2-8 vuotta, kuka tahansa kuvittelee voivansa ryhtyä noin vain, ja jotkut tosiaan onnistuvat. (Eilen radiossa puhuttiin hyvinvointi- ja luontaisterveydenhoidon "ammattinimikkeistä", joiden alla kuka tahansa voi alkaa toimia.)

Vaikka eihän mikään koskaan ole ihan musta-valkoista. Varmuuden vuoksi: arvostan toimittajan ammattia ja osaavia toimittajia.

• Pirre*
        optimisti-orvokki kirjoitti:

Joihinkin ammatteihin, joihin ennen perehdyttiin mestarin rinnalla työskennellen, täytyy nykyään opiskella 2-3 vuotta ennenkuin pääsee oikeasti edes aloittamaan töitä. Niihin ammatteihin, joita ennen opiskeltiin 2-8 vuotta, kuka tahansa kuvittelee voivansa ryhtyä noin vain, ja jotkut tosiaan onnistuvat. (Eilen radiossa puhuttiin hyvinvointi- ja luontaisterveydenhoidon "ammattinimikkeistä", joiden alla kuka tahansa voi alkaa toimia.)

Vaikka eihän mikään koskaan ole ihan musta-valkoista. Varmuuden vuoksi: arvostan toimittajan ammattia ja osaavia toimittajia.

toimittajia, mitä freelansereita ne nyt onkaan, on näissä paikallislehdissä ainakin, - ja näköjään päivittäin ilmestyvissä sanomalehdissäkin. Muutaman tiedän sellaisen toimittaja -nimikkeellä kirjoittavan jolla ei ole varsinaista alan koulutustakaan.

Sitten on näitä toimittavia, jotka kirjoittavat juttujaan esim. sunnuntain numeroihin.

• laiskoja ja vähemmän laiskoja, ihan niin kuin ne onnellisetkin, jotka voivat mennä töihin.
      Ei töihin niin vain mennä, nykypäivänä, jos ei ole paikkaa minne mennä. Ainakaan, jos myös palkkaa haluaa.

50-kymppinen nainen jäi työttömäksi 13 vuotta sitten koska fysiikka ei enään kestänyt entistä työtä ja oli este monenlaisten muidenkin töiden tekemiseen.

Kurssitettiin, kurssitettiin mitä joutavanpäiväisimmillä kursseilla. Saatiin hetkeksi pois tilastoista. Käytettiin hyväksi ilmaisena työvoimana. Nöyryytettiin. Uudelleenkoulutettiin. Innolla haki työpaikkaa uudessa ammatissa vuosia. Pettymys, turhautuminen. Jokaiseen paikkaan kymmeniä ellei satoja hakijoita, joiden joukosta ei taatusti valittu viiskymppistä pitkään työttömänä ollutta alan työkokemusta vailla olevaa.

Ainoat työtilaisuudet olleet näitä muutaman kuukauden "hyväksikäyttötyösuhteita", joissa kyllä osoittanut pätevyytensä mutta milläs näytät sen oikealle työnantajalle. Pelkät työhalut ei työtä tuo.

• yks-Ämmä

tämän ikäisenä on todella nöyryyttäävää mennä työnantajan puheille kyselemään töitä kun tietää jo suurinpiirtein etukäteen lopputuloksen = mappi Ö.
        Uskallan väittää näin koska minulle on aikoinaan sanottu suoraan päin kasvoja että olin liian vanha
        johonkin tiettyyn hommaan.

• hoitaja

Kouluttauduin ja valmistuin 30-vuotiaana terveydenhoitajaksi. Sitä ennen tein alipalkattua ja toisten mielestä aliarvostettua siivoojan työtä. Jäin miltei heti työttömäksi valmistuttuani unelma-ammattiini opintovelat niskassani (yksin elävä). Menin työvoimatoimistoon, siellä sanottiin että löydät kyllä itsekin työtä.... Mutta mistä kysyisin?? Olin soittanut kaikki mahdolliset ja mahdottamat työpaikat läpi ja se "jäi käteen" että jos tietyn nimiselle ylihoitajalle enää koskaan soitan niin sanon muutaman valitun sanan.. niin törkeätä oli kohtelu muutaman ko pomon kohdalla. Onneksi nykyään tahti on muuttunut ja hoitajaakin arvostetaan. (Toivon mukaan??)
      Työttömänä oli kieltämättä kiva olla siinä mielessä että sai nukkua joka aamu niin pitkään kuin huvitti. Oppi arvostamaan yhteiskunnan "ilmaisia" anteja, mm kirjastopalveluja. Ja jäi aikaa sosiaalisille suhteille.
      Mutta negatiivisena puolena ja sinkkuna jäi mieleen yhteiskunnasta putoamisen vaara sekä myöskin se että ei enää pärjää ammatissaan.
      Nöyränä sitä otti vastaan kaikkea mahdollista keikkatyötä sillä seurauksella että aina piti tasapainotella miten maksaa isoin menoerä eli vuokra. Nimittäin jos teit vaikka kahden päivän keikan ja odotit palkkakuittia mikä piti toimittaa liittoon niin korvausten maksaminen saattoi myöhästyä tosi pitkään.
      Ymmärrän tosi hyvin työttömiä enkä pidä heitä laiskoina. Kannattaa miettiä tosi tarkkaan mihin työhön suostuu, tuottaako se nautintoa (niinkuin työn pitäisi periaatteessa tuottaa) ja onko se taloudellisesti kannattavaa.
      Nyt kun pitäisi valita jäänkö työttömäksi (vapaaehtoisesti) vai käynkö työssä niin jälkimmäimen vaihtoehto on ehdottomasti parempi. Olen saanut monta hyvää ystävää töiden kautta sekä sisältöä elämääni.
      Kaikkea hyvää silti kaikille työttömille (tahallisesti tai tahottamasti osansa valinneille).
      Huomenna nousen klo 6, kääntäkää kylkeä ja nähkää kauniita unia :)

• kiitti että hoisit meidät

palstalaisetkin makeitten unten maille, ihan kaikki !

• kuin mun tarinani, paitsi, että menin vielä hankkimaan erikoissairaanhoitaja tittelin lisää. Se kun ei aiemmin sisältynyt tohon koulutukseen. Itse kävin ruotsinkieliset opinnot, ja pelkkiä sijaisuuksia tuli, ehkä tietysti siksikin kun opiskelin.

Sitten kyllästyin ja vaihdoin ensin yhdistykselle ja siitä sitten seurakunnalle ohjaajaksi. Nyt olen yksityisellä ja vakituinen työ.

Olen siis nähnyt työttömyyttä pätkätöiden muodossa ja olen sitä mieltä myös, että huonosti palkattuja tai ilmaistöitä ei ketään kiinnosta tehdä ja sellainen ei johdu laiskuudesta vaan työnantajien saituudesta.

• ooo999o

Olen onnistuneesti ollut tämän vuosituhannen työttömänä. Rahaa en ole saanut vuosiin mistään, ei liitoista, kelasta, soskusta...

Eilen rouva huusi suoraa huutoa, kun olin päissäni kuin apina hänen tullessaan töistä....

Olen oppinut laiskottelemaan joutuessani olemaan työtön. Se ainoa tapa saada aika kulumaan.

Tuo "töihin meneminen", on jo ruvennut naurattamaan ilmaisuna. Muutamia satoja työhakemuksia kun on vääntänyt ja soitellut itsensä kipeeksi eri duunipaikoille, sille jaksaa vaan nauraa.

Lues kuules tän portaalin "Potkut ja työttömyys"- palstaa, siellä komediallistakin läppää aiheesta. Ahkera porvari ei tosin ole kirjoitellut aikoihin, mutta TYP jaksaa aina olla puheenaiheena...

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=121&conference=4500000000000021&subcat=827

=DW=

• jaksa nähdä vaivaa

ajatella pitemmälle vaan menevät helpoimman kautta.

Ketjusta on poistettu 25 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on suurin syy

Ettet halunnut minua?
      Ikävä
      107
      730
    2. Mikä on ollut

Ihanin kohtaamisemme?
      Ikävä
      39
      685
    3. Poliisin potkija

Kukahan oman elämänsä sankari oli potkaissut poliisia? Iltalehdessä oli juttua.
      Haapavesi
      19
      660
    4. Sinä mies olisit

ollut se kenet haluan. Edelleen pidän sinua kaikkein ihanimpana ja tärkeimpänä. Kukaan muu ei ole niinkuin sinä. Mutta s
      Ikävä
      32
      629
    5. Miksi jätit minut

Epätietoisuuteen? Tiedän että pelkäsit mitä siitä seuraa jos asiat tulevat mutta silti. Miksen merkinnyt tarpeeksi?
      Ikävä
      38
      557
    6. Kun et ota yhteyttä, tarkoittaako se

Että olet menny elämässä eteenpäin ja et myös toivo minulta naiselta viestiä enää?
      Ikävä
      63
      526
    7. kehtaisitko esitellä kaivattusi

läheisillesi? 🤔
      Ikävä
      34
      525
    8. Tykkäisitköhän todellisuudessa jutella

Minun kanssa kahdestaan, vai onko tämä palstailu enemmän sinun juttu minun suhteen?
      Ikävä
      50
      519
    9. Kaipaatko vielä exää?

Jos olet ihan rehellinen
      Ikävä
      68
      499
    10. Mitä haluaisit

Sanoa itsellesi juuri nyt?
      Ikävä
      63