ph... nosto

Nimetön

haluaisin tietää millä ph arvoa voi nostaa. liikkeessä neuvottiin RUOKASOODALLA... onko jollakin kokemusta? tiedän että on myynnissä ainetta mutta ajattelin kysyä tuosta liikkeen neuvomasta soodan käytöstä ensin. jos sitä voi käyttää niin paljonko laitetaan 350l jotta saa 6-6.5 noin 7-7.5?

8

3804

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fish KING

      Mitä kaloja sulla on tuossa akvassas?

      Lämpötila, NO2 ja NO3 oleellisempia seikkoja, myös kovuus tärkeä jos kovempaa vettä vaativia kaloja, mutta ei taida tällä kertaa olla ;)

      Alle seiskan pH pitää levätkin loitolla, miksi siis nostaa akvasi pHta, kerro lisää...

      http://www.aquahoito.info/suomi/akvaario/happam.php#alentaminen

      Nostikos ruokasooda muka pHta, ei muista... ruokasooda nostaa veden kovuutta askartelukipsin ohella mutta nouseekos pH samalla, -rihma- muistaksää???

      • Nimetön

        kultakaloja ja miljoonakaloja. eilen liikkeessä ollessa tuli puheeks kaupunki veden ero kaivoveteen. kysyin kun olen asunut omakotitalossa ja kalat tykkäsivät oloista mutta nyt kaupungissa on kato käynyt. neuvo oli ruokasooda ja puhui vain ph arvosta. tuo veden kovuus on kylläkin varteen otettava... mites siihen vaikutetaan?


      • -Rihma-
        Nimetön kirjoitti:

        kultakaloja ja miljoonakaloja. eilen liikkeessä ollessa tuli puheeks kaupunki veden ero kaivoveteen. kysyin kun olen asunut omakotitalossa ja kalat tykkäsivät oloista mutta nyt kaupungissa on kato käynyt. neuvo oli ruokasooda ja puhui vain ph arvosta. tuo veden kovuus on kylläkin varteen otettava... mites siihen vaikutetaan?

        Lukaises tuolta;
        http://koti.kapsi.fi/~skare/akvaario/vesi.html


      • fish KING
        Nimetön kirjoitti:

        kultakaloja ja miljoonakaloja. eilen liikkeessä ollessa tuli puheeks kaupunki veden ero kaivoveteen. kysyin kun olen asunut omakotitalossa ja kalat tykkäsivät oloista mutta nyt kaupungissa on kato käynyt. neuvo oli ruokasooda ja puhui vain ph arvosta. tuo veden kovuus on kylläkin varteen otettava... mites siihen vaikutetaan?

        Kirjoitit, "kato käynyt", mitä kaloja on kuollut?

        Koska olet muuttanut, miten suoritit akvaarion muuton, hiekat, suodatin.. muisteles tarkkaan ja kerro lisää.

        Kultakala miljoonakala kombinaatio on yksi pahimmista, suuret kalat vs. pienet helposti lisääntyvät ei oikein natsaa kohilleen, ellet ja toivottavasti et harrasta elävällä ruokkimista kultakalojesi kohdalla.
        No, kaivovesikin on saattanut olla kovempaa joka taas on miljoonakaloille tärkeä seikka vedenlaadussa.
        Kultakalat kestävät kyllä vaikka mitä mutta jos suodatus on alitehoinen, on ongelmia tiedossa.


        Montako ulkosuodatinta sulla on?
        Veden lämpötila?
        Hoitorutiineista;
        - mitä/miten hoidat akvaasi, teet viikossa akvan hyväksi
        - kuukauden välein
        - harvemmin
        Kalojen määrä vielä?


      • Ms.x
        -Rihma- kirjoitti:

        Lukaises tuolta;
        http://koti.kapsi.fi/~skare/akvaario/vesi.html

        Hmm..
        Hyvä tietää, nimittäin meillä omenakotiloaltaissa on pH tippunut pahasti lähelle kutosta ja sille on tehtävä jotain... !
        Kraanasta tulee n.8 pH, eikä se vedenvaihdon jälkeenkään kauaa pysy lähellä neutraaliakaan.
        Elikkä jos lähtis nostamaan varovasti tuota pH.ta. Jos joku on tota ainetta ostanut, niin mitä maksaa ?

        Olen ihmetellyt tuota meidän kolmen altaan pHn romahdusta ja tullut siihen lopputulokseen, että kasvavat omenakotilolapset hapattaa ulosteellaan tmv.sitä vettä. Galaxyaltaassa ei ole yhtäkään omppua ja siellä pH on pysytellyt n.7,2:ssa jo pitkään. Siellä sen sijaan saisi vähän pH laskeakin. Tosin poikasia tulee silti ja kalatkin näkyisi olevan ok.


      • rommi
        Ms.x kirjoitti:

        Hmm..
        Hyvä tietää, nimittäin meillä omenakotiloaltaissa on pH tippunut pahasti lähelle kutosta ja sille on tehtävä jotain... !
        Kraanasta tulee n.8 pH, eikä se vedenvaihdon jälkeenkään kauaa pysy lähellä neutraaliakaan.
        Elikkä jos lähtis nostamaan varovasti tuota pH.ta. Jos joku on tota ainetta ostanut, niin mitä maksaa ?

        Olen ihmetellyt tuota meidän kolmen altaan pHn romahdusta ja tullut siihen lopputulokseen, että kasvavat omenakotilolapset hapattaa ulosteellaan tmv.sitä vettä. Galaxyaltaassa ei ole yhtäkään omppua ja siellä pH on pysytellyt n.7,2:ssa jo pitkään. Siellä sen sijaan saisi vähän pH laskeakin. Tosin poikasia tulee silti ja kalatkin näkyisi olevan ok.

        Hei!
        Mittaapas altaastasi KH, jos se on kovin matala, tyyliin 0-2, se aiheuttaa nopean laskun pH arvoon. Meillä näin käy, KH normaalisti 1. Ruokasooda nostaa tuota KH arvoa sekä Ph:ta. 1 tl/100 litraa nostaa yhden asteen. Mittaamiseen riittää pH-testi. Vedenvaihtojen yhteydessä lisään soodaa ja tarvittaessa muulloinkin.


      • Ms.x
        rommi kirjoitti:

        Hei!
        Mittaapas altaastasi KH, jos se on kovin matala, tyyliin 0-2, se aiheuttaa nopean laskun pH arvoon. Meillä näin käy, KH normaalisti 1. Ruokasooda nostaa tuota KH arvoa sekä Ph:ta. 1 tl/100 litraa nostaa yhden asteen. Mittaamiseen riittää pH-testi. Vedenvaihtojen yhteydessä lisään soodaa ja tarvittaessa muulloinkin.

        Luulen että nollassa. Mulla on kyllä testit ja viimeksi kun olen mitannut, niin nollaa... Ja muutenkin alhainen tääl Turussa, n.2 muistaakseni kraanastakin.


      • Nimetön
        fish KING kirjoitti:

        Kirjoitit, "kato käynyt", mitä kaloja on kuollut?

        Koska olet muuttanut, miten suoritit akvaarion muuton, hiekat, suodatin.. muisteles tarkkaan ja kerro lisää.

        Kultakala miljoonakala kombinaatio on yksi pahimmista, suuret kalat vs. pienet helposti lisääntyvät ei oikein natsaa kohilleen, ellet ja toivottavasti et harrasta elävällä ruokkimista kultakalojesi kohdalla.
        No, kaivovesikin on saattanut olla kovempaa joka taas on miljoonakaloille tärkeä seikka vedenlaadussa.
        Kultakalat kestävät kyllä vaikka mitä mutta jos suodatus on alitehoinen, on ongelmia tiedossa.


        Montako ulkosuodatinta sulla on?
        Veden lämpötila?
        Hoitorutiineista;
        - mitä/miten hoidat akvaasi, teet viikossa akvan hyväksi
        - kuukauden välein
        - harvemmin
        Kalojen määrä vielä?

        muutosta on jo pidempi aika. kalat eli hyvin kaivovedessä mutta kaupunki vedessä ei elä kauaa. ei ole kultakalat poikasia syöneet ainakaan näkyvästi. suodattimia on kaksi toinen isoon tarkoitettu ja toisessa päässä n.200l tarkoitettu eheim kun olen huomannut että imee paremmin pienen lian niin jätin. akvaan on sijoitettu myös hapetin jossa on 20cm sokerin pala. vaihdan vettä viikon-puolentoista välein n.100l vähän vaihtelee sekä siivoan pumput.tarvittaessa isompi siivous. akvasta on kuollut miljoonakaloja useampi. tiuhempaan kuin mitä omakotitalossa asuessa. mitään näkyvää tautia akvaariossa ei ole.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8176
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2519
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2233
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1899
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1153
    Aihe