Miksi esim. tämä ja monet muut viestit katoavat tältä palstalta? Miksi vain yksi sivullinen viestejä on nähtävissä, eikä useita sivuja, kuten muilla palstoilla? Laitan tämän kuitenkin uudestaan, koska se on ehkä paras ja asiantuntevin kirjoitus, mitä tällä palstalla on koskaan nähty.
Steineropettaja kertoo:
Olen joutunut jo kahdeksan vuoden ajan pohtimaan näitä kysymyksiä. Olen paneutunut sekä antroposofiaan että steinerpedagogiikkaan melko syvällisesti, saanut koulutukseni steinerkoulun opettajaksi Ruotsin yhteispohjoismaisessa seminaarissa. Tampereen Rudolf Steiner -koulussa olen työskennellyt luokanopettajana viiden vuoden ajan ja eronnut sieltä omasta pyynnöstäni.
Olen opettajantoimeni ohella osallistunut lukuisiin kansainvälisiin jatkokoulutusseminaareihin, joissa yleinen antroposofian tuntemukseni ja varsinkin pedagoginen tietous sai syventyvää ulottuvuutta. Niinikään olen itse toiminut opettajana steinerpedagogisilla ja antroposofisilla kursseilla pitäen esitelmiä ja johtaen työryhmiä. Lisäksi toimin aikoinani steinerpedagogisen Kasvaen -lehden päätoimituskunnassa.
Tarkoituksenani on osoittaa, että vastoin väitteitä antroposofia on tiiviisti läsnä koulun opetuksessa. Väitän siis, että antroposofia siirtyy lapsiin, ja tässä käsittelen neljää tasoa, joilla tämä tapahtuu.
1. Opetusaines
Vaikka antroposofiaa ei oppiaineena opetetakaan, tulee se kuitenkin ilmi siinä tiedossa, jota oppilaille välitetään. Steinerin näkemys ihmiskunnan kehityksestä ja tietoisuuden kehityksestä, maailman henkisyydestä jne. kertautuu miltei kaikissa oppiaineissa. Nykyaikaisen tieteen tulokset on järjestetty antroposofisen mallin mukaan.
Näin tapahtuu esim. historian opetuksessa, joka alkaa sarjalla Intia - Persia - Egypti - Kreikka - Rooma. Järjestys on tässäkin tärkeä, koska se seuraa Steinerin esittämää ihmisen tietoisuuden kehittymisen skeemaa. Hakiessani itse aikoinani lähdeaineistoa näiden kulttuurikausien opettamiseen, minulle annettiin Steinerin Johanneksen evankeliumi, Akashakronikka, Viides evankeliumi, Steinerin "korkeampaan tietoon" perustuvaan kirjallisuutta.
Muinaisesta Intiasta ei nykyinen historiankirjoitus anna paljonkaan aineistoa. Opettajan omaan harkintaan jää, kuinka paljon hän käyttää Steinerin korkeamman tiedon lähteitä. Persian keskeisenä sisältönä on senaikainen maailmankuva hyvän ja pahan taisteluineen. Tähän paneudutaan erityisen tarkasti, samoin kuin Zarathustra-myyttiin, joka Steinerin opissa on melko keskeisessä asemassa: Persian kulttuurin henkimaailman on miltei sellaisenaan Steinerin omassa maailmankatsomuksessa. Kreikan jumalat - kuten kaikki muukin myyttinen aines - opetetaan totena, ei myyttisenä tietona.
Sarjaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään, mutta jo näiden väläystenkin perusteella lukija varmasti ymmärtää, mistä on kysymys. Koska oppikirjoja ei käytetä, vanhempien on mahdotonta kontrolloida, mitä lapsille todellisuudessa on opetettu - ja miten. Työkirjojen suppeat tekstit eivät yleensä paljasta asiaan vihkiytymättömille vanhemmille mitään hälyyttävää.
Opetus on aina tietoisuuden rakentamista lapsen sisimpään. Opettaja avaa lapselle näkökulman elämään, sen tarkkailemiseen ja kokemiseen. Steinerkoulussa jaettava tieto rakentaa antroposofisen mallin lapsen alitajuntaan ja näin lapsi saa antroposofisen tavan tiedostaa maailmaa.
2. Pedagogiikka
Suurelta osin Steinerin menetelmät myötäilevät lapsen luonnollista kasvua ja kehitystä, mihin ei tämän kirjoituksen puitteissa ole sen enempää syytä paneutua. Muutaman seikan otan kuitenkin esiin antroposofian esiintulemisen kannalta.
Eräs vakava piirre tässä suhteessa on kautta linjan esiintyvä mielikuvituksen ja totuuden tietoinen sekoittaminen lapsen mielessä. Tämä tapahtuu vielä siinäkin vaiheessa, jolloin lapsi kypsyytensä puolesta olisi kykenevä ne erottamaan. Oppiaineiden runsasta legendaarista ja myyttistä aineistoa ei eroteta tiedollisesta aineistosta ollenkaan, vaan kaikki aines on "tavallaan totta" tai "satutotta" tms.
Sadut, tarinat, legendat, Kalevala, Vanha Testamentti välittävät kaikki lapselle täyttä tietoa "imaginatiiviselta" tasolta. Steinerin mukaan imaginaatiot ovat maailman kuvallista ilmentymää, joka on yhtä konkreettista kuin mikä tahansa todellisuus. Ihmisen on vain harjaannuttava aistimaan imaginaatioita ja jopa itse tuottamaan niitä.
(Imaginaatiot ovat tosin henkisen tiedostamisen alista tasoa, kehittyvän ihmisen tulisi pyrkiä saavuttamaan yhä syvällisempää henkistä kokemusta. Steinerin omat tiedot ovat korkeinta laatua, niin täydellistä, ettei sitä voi asettaa kyseenalaiseksi. Steiner on siis antroposofien mukaan erehtymätön, minkä olen vaikutusvaltaiselta taholta saanut selkeäsanaisesti kuulla.)
Tämän tapaiseen aistimiseen, jossa henkisyys ja todellisuus ovat yhtä ja samaa todellisuutta, lasketaan vankka perusta Steinerpedagogiikassa. Jotkut steinerkoulun entiset oppilaan - nykyiset aikuiset - ovat kertoneet, kuinka heistä tuli antroposofeja. Heillä kaikilla on samantapainen tarina takanaan. Jossakin elämänsä vaiheessa he ovat joko alkaneet tutkia itsenäisesti Steinerin kirjoja tai törmänneet antroposofiaan jonkun ihmisen kautta. Kun he ovat kuulleet tai lukeneen, mitä Steiner on hengentieteessään esittänyt, heille on tullut "sisäinen varmuus siitä, että tämä on totta".
Ihmeellistä vai kuinka? Ei ollenkaan, kun ymmärtää, miten tehokkaasti näille ihmisille on laskettu antroposofinen maailmanmalli alitajuntaan koko lapsuuden ajan. On luonnollista, että he hengentieteellisen kasvatuksen saatuaan kokevat sen aikuisena tietoisellakin tasolla oikeaksi.
3. Vuorovaikutus
Steinerkouluissa on monenlaisia opettajia. Toiset ovat vannoutuneita antroposofeja, toiset eivät ymmärrä edes, mistä on kysymys. Jälkimmäiset ovat tietenkin jäävejä sanomaan mitään steinerkoulun ideologisesta vaikutuksesta. Opettajilla on suuri henkilökohtainen vapaus opetuksessaan, toiset käyttävät hengentieteen tuloksia enemmän hyödykseen, toiset eivät kajoa niihin ollenkaan. Yhtäkaikki - itse opetussuunnitelma toimii antroposofisesti, vaikka opettaja ei sitä tiedostaisikaan.
Erityisesti niissä tilanteissa, joissa lapsella on "elävässä antroposofisessa uskossa " elävä opettaja, on hengentieteen vaikutus erittäin voimakas. Jos kommunistit tekisivät oman koulunsa ja vakuuttaisivat vanhemmille, ettei ideologia esiin opetuksessa, monikohan uskoisi? Yhtä absurdia on väittää, ettei antroposofia välittyisi lapsiin niiden kahdeksan vuoden aikana, joina luokkaa opettaa sama opettaja.
Oppilaiden ja opettajien välille syntyy yleensä lämmin ja kiinteä yhteys, jossa lapsi tulee suuressa määrin osalliseksi opettajan elämänkatsomuksesta ja maailmankuvasta. Koska opettaja on steinerkoulussa ehdoton auktoriteetti luokkaopetuksen asteella - ja yleensä myös esikuva ja ihanne - painavat opettajan mielipiteet, tavat, asenteet ja arvot jne. suunnattomasti lapsen elämässä.
Opettajakunnan keskusteluissa (…) periaatteellinen päätös tehtiin niin ikään lasten kysymykseen "missä minä olin ennen kuin synnyin". Avoimesti selitetään lapsen olleen taivaassa, josta hän itse valitse perheen, johon tahtoi syntyä.
4. Päivän rutiini
Steinerkouluissa viljellään runsaasti traditioita ja rutiinia, mikä on omiaan edistämään lasten turvallisuuden tunnetta. On aamuruno, aamuliikunta, ruokaruno, päätösruno, näkemiin-seremonia jne. Nämä jatkuvasti toistuvat pikku hetket ovat kuitenkin jälleen antroposofian viestejä lapsen sielunelämään.
Esimerkisksi aamuruno on Steinerin kirjoittama lasten meditaatio ja ruokaruno steinerilaisen hengen mukainen "rukous".
...
Yhtä merkillinen on vuosittain steinerkoulussa vietettävä Mikaelin juhla. Silloin juhlitaan - tavallaan palvotaan enkeli Mikaelia ja tuodaan kaikenlaisia syksyn antimia kouluun, "syysjuhlan" nimellä se kulkee koteihin, mutta todellisuudessa antroposofit pitävät sitä vuoden tärkeimpänä juhlana, joka merkittävyydessä voittaa jopa joulun.
Edellä esitetyn perusteella on siis aivan sinisilmäistä väittää, että steinerkoulut edustaisivat vain uutta pedagogiikkaa. Steinerkoulu on antroposofinen koulu, joka välittää vastaavaa maailmankatsomusta oppilailleen. Se olisi steinerpedagogien rehellisyyden nimissä vanhemmille myönnettävä.
Tässä artikkelissa en ole ollenkaan keskittynyt steinerkoulujen pedagogisiin hyöty- ja haittanäkökohtiin, sillä niiden tarkastelu vaatisi aivan oman kokonaisuutensa. Päätarkoituksena oli antaa lasten vanhemmille avoin tieto steinerpedagogiikan "kurssitaustasta", että heillä olisi mahdollisuus ymmärtää kouluvalintansa seuraukset.
Valitsemalla steinerkoulun vanhemmat valitsevat samalla lapsilleen opetettavan maailmankatsomuksen. Ja kun kyseessä ei ole pelkkä filosofia, vaan okkulttinen eli salaopillinen maailmankatsomus, sillä saattaa myöhäisemmässä vaiheessa olla tuhoisat seuraukset.
Steineropettaja kertoo
19
2359
Vastaukset
- ExSteinerilainen
Tämä on parhaimipia yhteenvetoja mitä olen lukenut aiheesta. Toivon mukaan ne jotka suhtautuvat aina vain negatiivisesti steinerkriittisiin kirjoittajiin, saivat jotkain mietittäväkseen.
- entisiä aikoja
On se niin väärin, jos koko koulun pedagogiikkaa ei suunnata testosteronien mukaan. Miksi yleensä sallitaan lasten olla lapsia, kun heistä kuitenkin on aikuisia tulossa? On se niin väärin, ettei koulu näe mahdollisuutta olla yhtä viisas kuin pikkuvanha testosteronin riivaama ipana, ja kiihota pikkulikkoja kirkumaan ja pyörtyilemään laumassa kitaraa heiluttavan idolin lavan eteen. On se niin väärin, ettei koulu ymmärrä olla kuten kaikki muut koulut opettamassa poikia ruumiinkulttuurin perään palloa potkien. Osaisivat sitten aikuisina juosta alushoususillaan ympyrää tai hyppiä hiekkalaatikkoon dopingin voimalla.
Nämä todennäköisesti saman kirjoittajan kymmenet vuodatukset päättyvät odotuksen mukaan valitukseen, että on niin väärin kun ”kaikki steinerkoulua vastaan esitetty kritiikki halutaan hiljentää ja ongelmista vaieta”. Väite ei ole tästä maailmasta. Palsta on siitä eräs todiste.
Nyt tämä sankari kaivoi esiin entisen opettajan poistetun kirjoituksen. Se sai aikoinaan vastauksia, jotka nekin on poistettu. Pitäisikö rumba aloittaa alusta? Jossain on jotain vikaa, vikaa, vikaa…
Jos ei ole saanut olla riittävästi lapsi, ei voi kasvaa riittävästi aikuiseksi. - herra Simo
entisiä aikoja kirjoitti:
On se niin väärin, jos koko koulun pedagogiikkaa ei suunnata testosteronien mukaan. Miksi yleensä sallitaan lasten olla lapsia, kun heistä kuitenkin on aikuisia tulossa? On se niin väärin, ettei koulu näe mahdollisuutta olla yhtä viisas kuin pikkuvanha testosteronin riivaama ipana, ja kiihota pikkulikkoja kirkumaan ja pyörtyilemään laumassa kitaraa heiluttavan idolin lavan eteen. On se niin väärin, ettei koulu ymmärrä olla kuten kaikki muut koulut opettamassa poikia ruumiinkulttuurin perään palloa potkien. Osaisivat sitten aikuisina juosta alushoususillaan ympyrää tai hyppiä hiekkalaatikkoon dopingin voimalla.
Nämä todennäköisesti saman kirjoittajan kymmenet vuodatukset päättyvät odotuksen mukaan valitukseen, että on niin väärin kun ”kaikki steinerkoulua vastaan esitetty kritiikki halutaan hiljentää ja ongelmista vaieta”. Väite ei ole tästä maailmasta. Palsta on siitä eräs todiste.
Nyt tämä sankari kaivoi esiin entisen opettajan poistetun kirjoituksen. Se sai aikoinaan vastauksia, jotka nekin on poistettu. Pitäisikö rumba aloittaa alusta? Jossain on jotain vikaa, vikaa, vikaa…
Jos ei ole saanut olla riittävästi lapsi, ei voi kasvaa riittävästi aikuiseksi.Jos ei muuta, niin ainakin tämän palstan steinerin puolustusjoukot voivat harkita lemmikaupan pitäjän ammattia. Täydennyskoulutusta tarjoaa Monty Python's "Dead Parrot Sketch", olkaa hyvä:
http://www.youtube.com/watch?v=4vuW6tQ0218 - ExStenerilainen
entisiä aikoja kirjoitti:
On se niin väärin, jos koko koulun pedagogiikkaa ei suunnata testosteronien mukaan. Miksi yleensä sallitaan lasten olla lapsia, kun heistä kuitenkin on aikuisia tulossa? On se niin väärin, ettei koulu näe mahdollisuutta olla yhtä viisas kuin pikkuvanha testosteronin riivaama ipana, ja kiihota pikkulikkoja kirkumaan ja pyörtyilemään laumassa kitaraa heiluttavan idolin lavan eteen. On se niin väärin, ettei koulu ymmärrä olla kuten kaikki muut koulut opettamassa poikia ruumiinkulttuurin perään palloa potkien. Osaisivat sitten aikuisina juosta alushoususillaan ympyrää tai hyppiä hiekkalaatikkoon dopingin voimalla.
Nämä todennäköisesti saman kirjoittajan kymmenet vuodatukset päättyvät odotuksen mukaan valitukseen, että on niin väärin kun ”kaikki steinerkoulua vastaan esitetty kritiikki halutaan hiljentää ja ongelmista vaieta”. Väite ei ole tästä maailmasta. Palsta on siitä eräs todiste.
Nyt tämä sankari kaivoi esiin entisen opettajan poistetun kirjoituksen. Se sai aikoinaan vastauksia, jotka nekin on poistettu. Pitäisikö rumba aloittaa alusta? Jossain on jotain vikaa, vikaa, vikaa…
Jos ei ole saanut olla riittävästi lapsi, ei voi kasvaa riittävästi aikuiseksi.Kiitos että sentään tituleeraat sankariksi (vinoillen mutta kuitenkin...). Kaikki muut ja muiden mielipiteet ovat näköjään tulkintojesi mukaan ihan peestä. Ei niillä voi olla mitään arvoa.
PS! EN kuitenkaan kaivanut tuota juttua esille, sillä en ollut edes juttua koskaan nähnyt. Silkkaa sattumaa, mutta huvittavaa kuitenkin. Eikä näköjään edes pääkallopaikalla olleen mielipiteitä kannata mielestäsi huomioida.
Varsin sitkeä puolesta puhuja sinäkin - mutta sehän kuuluu tunnetusti lahkolaisten ominaisuuksiin.
- Mukana molskinut
Tässä kirjoituksessa lähdeviite (kp) tarkoittaa keskustelupalstalta luettua ja (okk) tarkoittaa omin korvin kuultua ja (osn) omin silmin nähtyä.
Steinerkoulua puolustavat väittävät kaiken kritiikin tulevan yhdeltä tietsikalta nimimerkkiä vaihdellen ikäänkuin Suomessa olisi vain yksi koulua kritisoiva. Niin käy varmaan tällekin viestille.
Steineropettaja ihmetteli kriittisten kirjoitusten sensurointia. Antroilla taitaa olla sensuurissa melkoinen valta; kuka on nähnyt vaikkapa Hesarissa Steinerkritiikkiä? Joitain vuosia sitten kirjoitin kritiikkiä Googleen omalla nimelläni ollen valmiina henk.koht. vastaamaan sanoistani. Tiesin kymmenien antrotuttujeni tunnistavan henkilöni. Kirjoitus hävisi parissa kuukaudessa; vain erään vastaväittäjän kanssa käymäni sivupoluilla sekoileva saivarteluketju (edelleen omalla nimelläni) jätettiin. Turvallisinta siis pysyä tuntemattomana. Vaikka Suomen antroposofisen liiton sääntöjen kymmenennessä pykälässä kielletään vastaamasta ei antroposofisen koulutuksen saaneiden arvosteluun (kp), on ilmeisesti hyväksyttävää pommittaa keskustelupalstojen pitäjiä ilmoituksilla asiattomista viesteistä.
Kohdassa 2 steineropettaja arvostelee toden ja mielikuvituksen (ulkoisen ja sisäisen todellisuuden) sekoittamista. Takoja-lehdessä oli vuosia sitten antroäidin kirjoitus. Lapsi oli kertonut nähneensä yöllä unta tontuista. Äiti kirjoitti selittäneensä lapselleen, että jospa olennot olivatkin tosia. Hän valitteli, miten monet äidit vastaavassa tilanteessa hyväksyvät lapsen tulkinnan unen epätodellisuudesta (osn). Pienenä pohdin, että jos näen unessa suklaalevyn ja pidän siitä kiinni herätessäni, niin olisiko se kädessäni herätessäni. Näin unta ja takerruin suklaaseen. Silloin aloin hahmottaa sisäisen ja ulkoisen maailman eroa.
Ihmisen henkiseen evoluutioon (virallisen psykologian mukaan) kuuluu juuri tämä sisäisen kokemuksen ja ulkoisen maailman erottaminen. Kun luolaihminen maalasi kallioon onnistuneen metsästystapahtuman, oli saalis jo melkein saatu. Magialla rakennetaan sisäinen todellisuus, jonka luullaan toteutuvan. Ihmisen uusi kyky katsella itseään, nähdä tunteitaan, voi auttaa ihmistä toimimaan järkevämmin. Jos näkee vihansa tai kateutensa, ei ole niin taipuvainen käymään toisen kimppuun tai hyökkäämään toiseen maahan ryöstelemään. Voi myös nähdä turhamaisuutensa ja tyytyä vaatimattomampaan ja ekologisempaan elämään. Tämä kehitys on välttämätön, jotta ihmiskunta voi selvitä kasvavista ongelmistaan.
Vaikka antroposofia väittää edistävänsä ihmisen henkistä kehitystä ja tietoisuutta, se vaikuttaa juuri päin vastoin. Jos kadehdin toista ja löydän samoin ajattelevia kavereita, voimme yhdessä alkaa hiostaa uhriamme luottaen sisäiseen totuuteemme. Uskottelemalla sisäiset kokemuksensa todeksi ja näin ulkoistamalla sisäisen maailmansa taannuttaa omaa tietoisuuttaan.
Ihminen on uusi keksintö evoluutiossa, ja siksi se ei ole löytänyt paikkaansa. Olemme laumaeläimiä, mutta toisaalta etsimme omaa etuamme. Yhteisön ja oman edun ristiriita on aina läsnä, ja tähän etsitään harmoniaa eli palasten yhteensopimista esim. uskonnoista. Jotkin uskonnot painottavat laumaeläinpuolta. Yhteiset tavoitteet ovatkin välttämättömiä esim. ilmastonmuutoksen torjunnassa. Toiset, esim. satanismi, näkevät, että yhteisen hyvän eteen toimivat ovat jotenkin kilteiksi aivopestyjä henkisesti lapsia. Kehitykseen kuuluu nousta hyvän ja pahan yläpuolelle, jotta saa elämästään kaiken irti.
Kokemuksieni mukaan jälkimmäiseen ajattelutapaan kuuluu myös antroposofia. Juonittelu ja jopa läheisimpien ihmisten huijaaminen oli 10-vuotisena antroyhteisöaikanani hyvin tavallista. Eräs antroposofi selitti antroyhteisössä olevia riitoja sillä, että henkisten asioiden kohtaaminen tuo esiin sellaisia ongelmia ja haasteita, joihin tavalliset ihmiset eivät törmää (okk). Toinen toisteli, että suurella ihmisellä on aina myös suuri varjo (okk).
Liittyen alun antroposofiaa suojelevaan kritiikkiin voi myös ihmetellä, että käsiteltäessä natsien rotutuhoja ei koskaan tuoda esiin taustoja. Jo teosofia ja antroposofia näkivät, että kehittyneemmät rodut luonnostaan syrjäyttävät vanhemmat rodut. Teosofian mukaan kehittynein rotu on pohjoissaksalainen arjalainen rotu (kp). Tällä palstalla joku kirjoitti Steinerin ihmetelleen, että juutalaisia vielä on olemassa. Se rotu kun on jo tehtävänsä tehnyt. Ja mustat eivät voi kehittyä henkisesti muutoin, kuin syntymällä valkoisiksi tai valkoisen opettajan opastuksella (kp). Teosofia ja myöhemmin antroposofia ovat uskontohistoriallinen vastine Darvinin vähän aiemmin keksimään havaintoon olemassaolon taistelusta. Antroposofiassa käytännössä kilpaillaan henkisessä kehityksessä, ja jatkuva päänpinnistys tuntuu monella olevan oman kehityksen esittely ja toisten vähättely. Kehitystä mitataan sillä, miten on oppinut yliluonollisia kykyjä ja kyennyt sisäistämään Steinerin oppeja. Meditaatio tarkoittaa Steinerin ajatuksien pyörittelyä päässä niin, että ne sinne uppoavat. Outojen ajatustensa perään Steiner aina kirjoittaa, että "tämä on selvää henkilölle, jolla on sen näkemiseen tarvittavat henkiset aistit." Näin syntyy keisarin uudet vaatteet-asetelma. Jos jokin pähkähullu oppi ei mahdu päähän, pitää ainakin teeskennellä tajuavansa sen. Kilpailu synnyttää yhteisöön kateutta. Henkinen kehittyminen ja toisten tallominen on osa suuressa sielujen kamppailussa korkeammalle.
Antroposofian periaate, että esoteerinen tieto on vain kehittyneille annettavissa, tuntuu olevan monille itseään antroina pitäville vierasta. He eivät usko takana piilevään okkultismiin, koska eivät kuulu niihin, joille esoteerista tietoa uskotaan. Moni ei varmaan ole kuullut, että Atlantiksella ei ihmisillä ollut selkärankaa ja ihmiset keskustelivat laulaen (okk).
Miksi Steiner oli Steiner? Rudolfin isä oli rautatieinsinööri. Tuolloin luonnontieteet pyrkivät yleisemminkin mekanisoitumaan. Jopa Freud veti fysiikan energian häviämättömyyden psykologiaan ja näki ihmisen toimivan libidoenergian voimalla. Tuo energia on pohjimmiltaan seksuaalienergiaa, mutta voi ohjautua myös kehittyneempiä reittejä, kuten kirjan kirjoittamisena. Fysiikassa uskottiin tieteen pian selittävän kaiken. Freud ulotti tavoitteen psykologiaan. Rudolfin Ahrima-kritiikin voi nähdä välimatkan otoksi isään. Vaan kun lapsi kapinoi vanhempiaan vastaan, on lopputulos tavallisesti näennäinen irtiotto. Steinerin tyyli selittää maailma fyysis-henkisenä järjestelmänä oli kylmän tekninen, vaikka hän kapinoikin ajattelun mekanisoitumista vastaan. Näin syntyi henkimaailman insinööritiede, antroposofia. - Etsivä löytää
http://homepage.mac.com/nonlevitating/one.html
Hieman raskaampaa tekstiä mutta onneksi englanniksi. - Etsivä löytää
http://homepage.mac.com/nonlevitating/one.html
Hieman raskaampaa tekstiä mutta onneksi englanniksi. - Seinäjokinen äiti
Tällainen on e-pnkin steinerkoulu täällä Seinäjoella. Tämän takia otin lapseni pois koulusta.
Kiitos rehellisestä kirjoituksesta!Varmasti steierkouluissa on eroja, enkä tiedä millainen antrohörhöilymekka Seinäjoen steinerkoulu on. Lisäksi tuo kaikki karmeus pitää varmasti paikkansa antroposofian suhteen. Se, että joku antroposofi syöttää omia uskomuksiaan omille lapsilleen on hänen oma valintansa. Ihan samalla tavalla syöttää (ah niin kunnioitettavaan) valtionkirkkoomme kuuluva vanhempi lapselleen satuja jumalasta, jeesuksesta, taivaasta ja helvetistä. Ihan yhtä sairasta pienen mielen saastuttamista sekin on.
Vosiko joku vaikka ihan piruuttaan lisätä tuohon tamperelaisen steinerkoulun opettajan kertomukseen vaikka vuosiluvun... Ihan omasta kokemuksesta tiedän, ettei Tampereen Rudolf Steiner -koulussa syötetä lapsille antropohirvisammakkosofiaa vaan luomuruokaa.
On todella väärin tuputtaa herkälle mielelle omia uskomuksiaan totuutena. Mutta uskomattoman vainoharhaista on kuvitella, että steinerkoulujen taustalla toimii joku salaseura. Antroposofit ovat tietnlaisen elämankatsomuksen omaavia hengentieteilijöitä. Liikkeen vaikuttajat aikamoisia mystikoita. He ovat Suomessa ja maailmalla hyvin pieni vähemmistö. Ja niin ovat myös steinrekouluissa. Jos ovat Seinäjoella enemmistössä, jota epäilen, ja tyrkyttävät väkisin uskomuksiaan, niin se on todella sääli - ja väärin.
Hankkikaa todisteita ja kannelkaa lääninhallitukseen. Tuollainen toiminta ei todellakaan ole hyväksi steinerkoulujen maineelle. toisaalta, jos todisteet ovat luokkaa "Opettaja kertoi, että metsässä on tonttuja ja meissä kaikissa vaikuttaa energia" niin unohtakaa koko juttu.- Steinerkoulussa opiskellut
Steinerfaija kirjoitti:
Varmasti steierkouluissa on eroja, enkä tiedä millainen antrohörhöilymekka Seinäjoen steinerkoulu on. Lisäksi tuo kaikki karmeus pitää varmasti paikkansa antroposofian suhteen. Se, että joku antroposofi syöttää omia uskomuksiaan omille lapsilleen on hänen oma valintansa. Ihan samalla tavalla syöttää (ah niin kunnioitettavaan) valtionkirkkoomme kuuluva vanhempi lapselleen satuja jumalasta, jeesuksesta, taivaasta ja helvetistä. Ihan yhtä sairasta pienen mielen saastuttamista sekin on.
Vosiko joku vaikka ihan piruuttaan lisätä tuohon tamperelaisen steinerkoulun opettajan kertomukseen vaikka vuosiluvun... Ihan omasta kokemuksesta tiedän, ettei Tampereen Rudolf Steiner -koulussa syötetä lapsille antropohirvisammakkosofiaa vaan luomuruokaa.
On todella väärin tuputtaa herkälle mielelle omia uskomuksiaan totuutena. Mutta uskomattoman vainoharhaista on kuvitella, että steinerkoulujen taustalla toimii joku salaseura. Antroposofit ovat tietnlaisen elämankatsomuksen omaavia hengentieteilijöitä. Liikkeen vaikuttajat aikamoisia mystikoita. He ovat Suomessa ja maailmalla hyvin pieni vähemmistö. Ja niin ovat myös steinrekouluissa. Jos ovat Seinäjoella enemmistössä, jota epäilen, ja tyrkyttävät väkisin uskomuksiaan, niin se on todella sääli - ja väärin.
Hankkikaa todisteita ja kannelkaa lääninhallitukseen. Tuollainen toiminta ei todellakaan ole hyväksi steinerkoulujen maineelle. toisaalta, jos todisteet ovat luokkaa "Opettaja kertoi, että metsässä on tonttuja ja meissä kaikissa vaikuttaa energia" niin unohtakaa koko juttu.Steinerfaijaa lukuunottamatta kukaan steinerkoulua vastustava ei ole puhunut taustalla vaikuttavasta salaseurasta. Missä steinerfaija mahtaa olla tällaisesta kuullut?
Minä entisenä oppilaana olen viestiketjun alun entisen opettajan kanssa samaa mieltä siitä, että antroposofia on rakennettu sisään steinerkoulun opetukseen. Jopa silloin, kun opettaja ei itse ole antroposofi. Koin antroposofian vaikuttavan useassa oppiaineessa, juhlassa ja rituaaleissa.
Suomen antroposofinen liitto mainitsee steinerkoulut antroposofiseksi toiminnoksi nettisivullaan. He ovat sentään asiassa rehellisiä, ja siitä heille kiitos.
http://www.antropos.fi/?p=kaytannon
Lisäksi antroposofian ilmenemisestä Helsingin steinerkoulun opetussuunnitelmassa on valmistunut väitöskirja Helsingin yliopistossa.
https://oa.doria.fi/bitstream/handle/10024/3663/mitenant.pdf?sequence=1
On valheellista ja väärin väittää, että steinerkoulun ja antroposofian välillä ei ole yhteyttä. Juuri antroposofiset opit erottavat steinerkoulun peruskoulusta. Mikäli asia kerrottaisiin avoimesti vanhemmille jo siinä vaiheessa, kun kouluvalintaa tehdään säästyttäisiin pettymyksiltä. Olin steinerkouluun hyvin pettynyt, kuten monet luokkakaverinikin. Steinerkoulu ei ollut turvallinen kasvuympäristö, vaan okkultismiin perustuva omituinen koulu.
Uskontojen uhrien tuki ry:n sivuilla mainitaan antroposofisen uskonnon vaikuttavan steinerkoulujen kautta.
http://www.uskontojenuhrientuki.fi/uskonyhteisot/synkretistiset-yhteisot
Steinerfaija jaksaa kiistää tosiasiat jopa silloin, kun todisteita on ladottu pinoon vähintään lääkärin määräämä annos. Samanlaista tiedotuspolitiikkaa edusti tämä herra:
http://www.youtube.com/watch?v=CXl1GkWWGmA - ExSteinerilainen
Steinerkoulussa opiskellut kirjoitti:
Steinerfaijaa lukuunottamatta kukaan steinerkoulua vastustava ei ole puhunut taustalla vaikuttavasta salaseurasta. Missä steinerfaija mahtaa olla tällaisesta kuullut?
Minä entisenä oppilaana olen viestiketjun alun entisen opettajan kanssa samaa mieltä siitä, että antroposofia on rakennettu sisään steinerkoulun opetukseen. Jopa silloin, kun opettaja ei itse ole antroposofi. Koin antroposofian vaikuttavan useassa oppiaineessa, juhlassa ja rituaaleissa.
Suomen antroposofinen liitto mainitsee steinerkoulut antroposofiseksi toiminnoksi nettisivullaan. He ovat sentään asiassa rehellisiä, ja siitä heille kiitos.
http://www.antropos.fi/?p=kaytannon
Lisäksi antroposofian ilmenemisestä Helsingin steinerkoulun opetussuunnitelmassa on valmistunut väitöskirja Helsingin yliopistossa.
https://oa.doria.fi/bitstream/handle/10024/3663/mitenant.pdf?sequence=1
On valheellista ja väärin väittää, että steinerkoulun ja antroposofian välillä ei ole yhteyttä. Juuri antroposofiset opit erottavat steinerkoulun peruskoulusta. Mikäli asia kerrottaisiin avoimesti vanhemmille jo siinä vaiheessa, kun kouluvalintaa tehdään säästyttäisiin pettymyksiltä. Olin steinerkouluun hyvin pettynyt, kuten monet luokkakaverinikin. Steinerkoulu ei ollut turvallinen kasvuympäristö, vaan okkultismiin perustuva omituinen koulu.
Uskontojen uhrien tuki ry:n sivuilla mainitaan antroposofisen uskonnon vaikuttavan steinerkoulujen kautta.
http://www.uskontojenuhrientuki.fi/uskonyhteisot/synkretistiset-yhteisot
Steinerfaija jaksaa kiistää tosiasiat jopa silloin, kun todisteita on ladottu pinoon vähintään lääkärin määräämä annos. Samanlaista tiedotuspolitiikkaa edusti tämä herra:
http://www.youtube.com/watch?v=CXl1GkWWGmAKiitos vain hyvästä jutusta.
Sehän tässä ihmetyttää.
Miksi kyseinen steinerfaija lähetee systemaattisesti kaikiia epäilijöitä vastaan tuolla innolla? Mikään määrä vastaväitteitä ei nähtävästi riitä.
Ei edes niiden, jotka ovat koulun itse käyneet joko osittain tai kokonaan, ei opettajien omat kertomukset, ei mikään. Kenen vastaväite voisi silloin olla tarpeeksi legitiiminen ko. herralle?
Itse en ainakaan katso että hänellä "aktiivivanhempana" on siihen mitään suurempaa etuoikeutta (taikka edes tietoa). ExSteinerilainen kirjoitti:
Kiitos vain hyvästä jutusta.
Sehän tässä ihmetyttää.
Miksi kyseinen steinerfaija lähetee systemaattisesti kaikiia epäilijöitä vastaan tuolla innolla? Mikään määrä vastaväitteitä ei nähtävästi riitä.
Ei edes niiden, jotka ovat koulun itse käyneet joko osittain tai kokonaan, ei opettajien omat kertomukset, ei mikään. Kenen vastaväite voisi silloin olla tarpeeksi legitiiminen ko. herralle?
Itse en ainakaan katso että hänellä "aktiivivanhempana" on siihen mitään suurempaa etuoikeutta (taikka edes tietoa).Steinerkoulu on koulu, jonka vanhemmat ovat halunneet lapsilleen. Jo alusta lähtien, kun Waldorfin tupakkatehtaan työntekijät pyysivät Steineria kehittämään kokonaisvaltaisemman kasvatusmenetelmän lapsilleen, on steinerkoulu lähtenyt nimenomaan vanhempien aloitteesta ja sitä on pidetty yllä vanhempien toimesta.
Steinerfaija lähtee systemaattisesti kaikkia epäilijöitä vastaan tällä innolla, koska itse tietää, että steinerkoulu on erinomainen koulu steinerfaijan omille lapsille ja kaikille muillekin. Minä muuten tunnen kaikki lasteni luokkakaverit nimeltä ja suurimman osan näiden vanhemmistakin. Se ei ole salatiedettä vaan normaalia steinerpedagogiikkaa, jossa koti ja koulu vastaavat yhdessä lasten kasvatuksesta...
Mitään vastaväitteitä, joitten takana olisi riittävä määrä todisteita joko steinerkoulujen antropohirvisammakkosofipakkosyötöstä tai steinerkoulun tuhoavasta vaikutuksesta lapselle ei ole esitetty. Päinvastoin. Mielestäni otsikolla Steineropettaja Bullshit -kirjoittanut oikeasti asiaan perehtynyt hahmo esitti riittäviä vastaväitteitä.
Ei tosiaan ole pakko tykätä steinerkoulusta tai esimerkiksi lihansyönnistä, mutta mitään syytä ei ole käydä valheellisilla, henkilökohtaiseen kaunaan perustuvilla soopakirjoituksilla tällä hetkellä parhaala tavalla lapsen huomioon ottavan pedagogiikan kimppuun!
- Pasi
Miten joku voi altistaa lastaan samalle opettajalle 8 vuotta. Eihän kukaan opettaja ole kaikkitietävä ja yhtä kiinnostunut kaikista asioista. Jotkut ovat enemmän kiinnostuneita matematiikasta ja toiset kielistä jne. Se pätee niin lapsiin kuin opettajiinkin.
Väitän että Steinerkoulussa pärjää vain keskimääräistä älykkäämmät, koska he selviytyisivät muutenkin mutta keskitasoa heikommat oppilaat eivät saa mitään Steinerkoulusta irti. Lisäksi koko Steinerkoulu perustuu vanhempien aktiivisuuteen ja osallistumiseen mitä ei normaalikoulussa samassa mittakaavassa tarvita.
Mielestäni kaikki erikoiskoulut pitäisi peruskoulun osalta lopettaa ja jättää erikoistumisen myöhempään vaiheeseen. Kaikilla olisi sama arvomaailma ja normipohja mille yhteiskuntaa voisi rakentaa.Eihän se yksi opettaja yksin sitä luokkaa opeta vaan eri aineille on eri opettajat. Luokanopettaja vetää varmaankin steinerkoulussa isomman osan kuin suuren kunnallisen koulun vastaava. Mutta esim. pienessä koulussa yksi ja sama opettaja vetää kunnallisellakin puolella hirvittävän suuren osan aineita, jos ei kaikkia.
En usko, että steinerkoulussa vaaditaan keskitasoa suurempaa älykkyyttä, mitä se sitten lieneekin, älykkyys kun on aika laaja ja vaikeaselkoinen käsite ;o) Juuri keskitason mukaan meneminen aiheuttaa peruskoulussa mielestäni sekä alisuoriutujien, että huippulahjakkaiden osalta ongelmia.
Steinerkoulu tosiaan on vanhempien valinta ja se valinnanvapaus pitää mielestäni säilyttää. Juuri se, että kaikilla ei ole tismalleen samaksi ohjelmoitu arvomaailma ja normit on mielestäni paras tae sille, että yhteiskunta jatkossakin pystyy kehittymään luovasti eteenpäin.- Alkemisoitunut
Steinerfaija kirjoitti:
Eihän se yksi opettaja yksin sitä luokkaa opeta vaan eri aineille on eri opettajat. Luokanopettaja vetää varmaankin steinerkoulussa isomman osan kuin suuren kunnallisen koulun vastaava. Mutta esim. pienessä koulussa yksi ja sama opettaja vetää kunnallisellakin puolella hirvittävän suuren osan aineita, jos ei kaikkia.
En usko, että steinerkoulussa vaaditaan keskitasoa suurempaa älykkyyttä, mitä se sitten lieneekin, älykkyys kun on aika laaja ja vaikeaselkoinen käsite ;o) Juuri keskitason mukaan meneminen aiheuttaa peruskoulussa mielestäni sekä alisuoriutujien, että huippulahjakkaiden osalta ongelmia.
Steinerkoulu tosiaan on vanhempien valinta ja se valinnanvapaus pitää mielestäni säilyttää. Juuri se, että kaikilla ei ole tismalleen samaksi ohjelmoitu arvomaailma ja normit on mielestäni paras tae sille, että yhteiskunta jatkossakin pystyy kehittymään luovasti eteenpäin.Nuo sinun juttusi alkaa kuulostamaan jo epätoivoiselta jankutukselta. Ne ovat kääntyneet itseään vastaan, koska niin määrätietoisella ja maanisella yli-intoilulla selvennät kantaasi. Mutta sellainen vouhotus kuuluukin antroposofiaan ja Steinerin oppeihin, joten en sitä yhtään ihmettele.
Steinerilainen mikä steinerilainen - vaikka kuinka yrität väittää aiemmissa viesteissä ettet sitä ole. Jokainen valitkoon lapsellensa parhaimmaksi katsomansa koulun - oli se peruskoulu tai jumaloimasi sterinerkoulu. Alkemisoitunut kirjoitti:
Nuo sinun juttusi alkaa kuulostamaan jo epätoivoiselta jankutukselta. Ne ovat kääntyneet itseään vastaan, koska niin määrätietoisella ja maanisella yli-intoilulla selvennät kantaasi. Mutta sellainen vouhotus kuuluukin antroposofiaan ja Steinerin oppeihin, joten en sitä yhtään ihmettele.
Steinerilainen mikä steinerilainen - vaikka kuinka yrität väittää aiemmissa viesteissä ettet sitä ole. Jokainen valitkoon lapsellensa parhaimmaksi katsomansa koulun - oli se peruskoulu tai jumaloimasi sterinerkoulu.Olenko väittänyt, että peruskoulussa on jotain vialla? Päinvastoin! Steinerkoulu vaatii vanhemmalta niin paljon enemmän osallistumista, ettei se missään tapauksessa sovi kaikille. Suomalainen peruskouluhan on hurjan hyvä. En ole myöskään väittänyt "jumaloivani" steinerkoulua ja Steinerin kaikkia ajatuksia en missään nimessä allekirjoita.
Arvostan kovasti mielipidettäsi, että kukin saa valita itselleen sopivan koulun ja olen sataprosenttisesti samaa mieltä.
Kuitenkin näyttää siltä, että monen mielestä steinerkoulut eivät saisi olla olemassa ja siksi katsovat asiakseen ladella puolitotuuksia, väärinkäsityksiä ja henkilökohtaisia kaunojaan yleispätevinä todisteina steinerkouluja vastaan. Sitä vastustan. Kuten myös ihmisen leimaamista tuolla tavoin. Äänestin Tarja Halosta. Olenko siis myös punatukkainen, puhevikainen demarinainen? Joskus pitää vain valita kahdesta vaihtoehdosta parempi...- Alkemisoitunut
Steinerfaija kirjoitti:
Olenko väittänyt, että peruskoulussa on jotain vialla? Päinvastoin! Steinerkoulu vaatii vanhemmalta niin paljon enemmän osallistumista, ettei se missään tapauksessa sovi kaikille. Suomalainen peruskouluhan on hurjan hyvä. En ole myöskään väittänyt "jumaloivani" steinerkoulua ja Steinerin kaikkia ajatuksia en missään nimessä allekirjoita.
Arvostan kovasti mielipidettäsi, että kukin saa valita itselleen sopivan koulun ja olen sataprosenttisesti samaa mieltä.
Kuitenkin näyttää siltä, että monen mielestä steinerkoulut eivät saisi olla olemassa ja siksi katsovat asiakseen ladella puolitotuuksia, väärinkäsityksiä ja henkilökohtaisia kaunojaan yleispätevinä todisteina steinerkouluja vastaan. Sitä vastustan. Kuten myös ihmisen leimaamista tuolla tavoin. Äänestin Tarja Halosta. Olenko siis myös punatukkainen, puhevikainen demarinainen? Joskus pitää vain valita kahdesta vaihtoehdosta parempi...Yhden miehen sota vaan jatkuu. Mene hyvä ihminen jo välillä nukkumaan. Lepo tekisi varmasti hyvää myös sinulle.
Alkemisoitunut kirjoitti:
Yhden miehen sota vaan jatkuu. Mene hyvä ihminen jo välillä nukkumaan. Lepo tekisi varmasti hyvää myös sinulle.
Ja kuka valvoo valvojaa ;o)
Öitä...
- Unen jälkeen
en halua herättää ketään sotimaan minkään puolesta enkä ketään vastaan. Tuntui vain niin oudolta lukea, miten 'entisistä Steiner-koulun oppilaista' tuli antroposofeja.
Steineropettaja kertoo:
"Jossakin elämänsä vaiheessa he ovat joko alkaneet tutkia itsenäisesti Steinerin kirjoja tai törmänneet antroposofiaan jonkun ihmisen kautta. Kun he ovat kuulleet tai lukeneen, mitä Steiner on hengentieteessään esittänyt, heille on tullut "sisäinen varmuus siitä, että tämä on totta". Ihmeellistä vai kuinka? Ei ollenkaan, kun ymmärtää, miten tehokkaasti näille ihmisille on laskettu antroposofinen maailmanmalli alitajuntaan koko lapsuuden ajan. On luonnollista, että he hengentieteellisen kasvatuksen saatuaan kokevat sen aikuisena tietoisellakin tasolla oikeaksi."
Miten Steineropettaja tulkitsisi sen, että minullakin on samansuuntaisia tuntemuksia, vaikka olen käynyt aivan tavallista kansakoulua 1950-luvulla ja oppikoulua lukioineen 1960-luvulla?
Kolmisenkymmentä vuotta sitten tuli sisäinen pakko etsiä jotakin, minkä avulla ymmärtäisin sekä itseäni, että maailmaa. Ts. minulle ei riittänyt se, mitä tiesin maailmasta. Enkä uskonut edes kaikkeen siihen, mitä tiesin, vaan tiedosta puuttui jotakin, ja tunsin itseni tyytymättömäksi.
Aloitettuani Antroposofisen hengentieteen tutkimisen, minulle tuli välittömästi varmuus:
"Tämä on totta. Muistan tämän. Näin juuri maailma syntyi. Tämä on minun historiaani. Nyt ensimmäisen kerran joku ihminen kertoo sen minulle!"
Vastaavaa kokemusta miulla ei ole ollut alkuräjähdyksen tai darvinistisen evoluution parissa. Siitä en muista mitään.
Tällä kaikella halusin sanoa: Eivät ne ole vain Steiner-lapsia, jotka kokevat tai ovat kokeneet totuutta Steinerin teksteissä.
PS. Toivotan rauhaa kaikille ihmisille maan päällä näin Joulun aikaan - myös nettiin vihkiytyneille.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262798Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292322- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542199Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211812Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891672Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981607- 3031509
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131429- 1331428