Olen sisarusryhmässä töissä. Lapset 10kk-4v.
Vastuu hoitaja/sosionomi on keksinyt omasta mielestää hienon jutun: Lapsista aina joku on apulainen, eli tulee kattamaan kanssani. Se tarkoittaa, että kaikki laitetaan pöytään. Ruokailuvälineet ja ruuat. Itse en pidä hommasta. n.3 vuotias kaivaa välillä nenää, välillä näprää kantapäätään ja ottaa astioista kiinni silleen kouriintuntuvasti. Koko homma menisi käsienpesuun, jos se olisi oikeaoppista ja hygieenistä.
Ruokaastiat ovat kuumia, ja vaarana on, että esim. perunat tippuu lattialle... mitäs sitten? Ruoka kun tulee kaupungin keskuskeittiöstä.
sosionomi myös vaatii, että kaikki syö lasten kanssa. Meillä ei siis ole lakisääteistä ruokataukoa. On inhottavaa syödä pienissä pöydissä selkä kumarassa ja samalla auttaa muita syömään ja jakaa niille ruokaa ja paloittelee ym.
En ole koskaan ennen törmännyt tälläiseen käytäntöön pienten puolella. Isompien kanssa homma varmaan toimiikin, mutta tässä koen sen, että syötettävät vauvat kärsii, kun jatkuvasti pitää keskeyttää heidän auttaminen, kun syö välillä itse, tai jakaa ruokaa muille, omassa pöydässä oleville.
Ja kun nämä vauvat itkuissaan ja nälissään menee nyrkkeineen sitten muiden lautasille, kun itse kaatelee maitoa toisille tai nousee pois pöydästä, että voi paloitella jonkun vastapäätä istuvan perunat... ja kun on niin ahdastakin pöydässä.
Mitä tämä kasvatustapa opettaa?
Hygieeninen kysymys
17
1500
Vastaukset
- LTO-98
Hei!
Monissa päiväkodeissa kuvaamasi apulaissysteemi on jollakin tavoin käytössä. Mielestäni on hyvä, että neljä vuotiaat voivat osallistua kattamiseen. Pienten puolella voisi se voisi tarkoittaa sitä, että istumapaikat jaetaan iän mukan "isojen ja pienten" pöytiin, jolloin kattauksen voisi tehdä vain isommille lapsille. Aivan pienet lapset eivät pysty varmasti pitämään käsiään erossa astioista ruokaa odotellessa, mutta jo kolme-neljä vuotias on hyvän ikäinen harjoitellakseen tuota taitoa. Mielestäni myös kolme-neljä vuotiaat voivat itse kantaa ruokalautasen omalle paikalle aikuisen auttaessa lasta. Lapselle tulee tunne, että häneen luotetaan, hän on iso ja hän osaa!
Useimmissa päiväkodeissa on käytössä ns. valvonta-ateriaetu, joka tarkoittaa sitä, ettei erillistä ruokataukoa ole (aterian verotusarvo työntekijöille on silloin alhaisempi kuin tauolla olisi).
Olen itse työskennellyt kymmenen työvuoden aikana sekä pienten, että isojen ryhmässä. Tiedän, että etenkin alkusyksystä ruokailut ovat usein melkoista hässäkkää, jolloin oma ruokailu jää vähemmälle ja ryhmän ruokatilanne on lähinnä kaaottinen. Mutta tilanne paranee usein jo muutamassa kuukaudessa.
Ruokailu pienten puolella toimi aikoinaan parhaiten siten (ruoka jaettiin kärryistä, ei siis pöytä kohtaisia kulhoja), että yksi aikuinen otti ensimmäisenä itselleen ruuan, toinen kaatoi juomat lasiin sekä auttoi pilkkomaan ruuat valmiiksi ennen kuin ne annettiin pienille (siten säästyi pilkkomistalkoilta pöydän ääressä ja ruokakin ehti hieman jäähtyä, kolmannen jakaessa ruokia lautaselle. Ensimmäisenä syömään alkanut aikuinen vapautui omasta ruokailusta ensimmäisenä auttamaan lapsiakin syömään ja kahdella aikuisella oli rauhallisempaa syödä. Mutta harvoin voitiin puhua rauhallisesta ruokatahdista sittenkään!
Pöytäkohtaisten kuumien ruoka-astioiden luo kyllä osaltaan rauhallisuutta, kun ei tarvitse kävellä edes takaisin hakemassa maitoa, ruokaa, leipää tjn muuta....mutta en näe niiden tarpeellisuutta aivan pienten lasten pöydässä, jossa muutenkin jo ahdasta.
Mutta kokemukseni pohjalta voin sanoa, että meillä aikuisilla on suuri mahdollisuus vaikuttaa siihen, kuinka rauhallisia ruokailutilanteet ovat. Jos aikuiset puhuapälättää kovaan ääneen, toimii itse kuin ikiliikkuja herättää se lapsissakin levottomuutta. Eli rauhalliset otteet ja pitkä pinna vievät parhaiten eteenpäin! Muistetaan kuitenkin, että kaikkein pienimpien on vaikea odottaa nälkäisenä kauan.
Monissa päiväkodeissa on edelleen käytössä matalat, ergonomisesti meille aikuisille erittäin huonot ruokailukalusteet. Ehdotankin, että otat asian esille johtajasi kanssa. Työterveyshuolto on kanssasi samaa mieltä, niissä istuminen ei ole selälle hyväksi ja suotavaa olisi, jos ryhmissä olisi korkeat pöydät ja tuolit (esim. trip-trap), joita voi säätää lapsen kasvaessa aina syöttötuoli-iästä esikoululaiseen ja aikuiseen asti.- on pienillä
käytössä korkeat päydät ja flex tuolit (vähän kuin trip trap, mutta ei ihan). Henkilökunta ja lapset tykkää. Meillä 2-4 vuotiailla saatiin nyt yksi korkea pöytä ja neljä korkeaa flex tuolia. Vuoden vaihteessa toivottavasti saamme koko ryhmälle uudet kalusteet. Eikä auta vaikka kuinka valittaa johtajalle tai työterveyteen, jos ei ole rahaa ostaa kalusteita, koska ne on kalliita.
Apulaisista pienillä sen verran, että meidän pienillä on apulainen, joka pääsee mukaan hakemaan ruokakärryä keittiöstä ja lukemaan aikuisen kanssa ruokalorua (kukko puuron keitti...)
- syö pienillä
kaksi aikuista ja yksi hoitsu ja hoitoapulainen avittavat, mutta kyllä ne ruokailevat aikuisetki joutuvat auttamaan. Ja meidän ryhmässä (2-4 vuotiaita) syödään kahdessa eri tilassa, koska lapsia on 24. Heti syksyllä päätimme, että kaikki neljä aikuista syömme lasten kanssa samassa tilassa, joko päiväkodin ruokaa tai eväitä. Näin molemmissa tiloissa on kaksi aikuista, jotka syövät itse ja auttavat lapsia tarvittaessa, voitelevat leipiä, kaatavat maitoa ja antavat lisää ruokaa. Mutta tämä siis yhteisellä päätöksellä ja hyvin toimii.
- hygieenisyyteen ja
siihen että pöpöt leviät juuri siten kaikkein parhaiten.
Mun mielestä siitä pitäs olla paimenkirje tullut ihan ruokahuollosta, etsippä.
Tai kysy bossilta!
Taudit leviää tuolleen tosi tehokkaasti!
Tosiaan, kärryn voi hakea ja olla ihan vaan seurana, mutta EI SAA koskea kaverin ruokailuastioihin!- velhotar
Meillä kanssa alkoi Lh, joka nyt lukee sosionomiksi itseään ideoimaan, että kaksi pientä 2 tai 3v. mukaan kattaamiseen.
No joo... mä en sitten itse ainakaan syö niistä lautasista ja ruokailuvälineistä.
Nyt menee koulutukset ristiin. Hygienia-alalla opetetaan miten tulisi toimia ja sosiaali ja opetus alalla opetetaan, miten annetaan lapselle siisteys ja tapa kasvatusta?
Miksei sitten kouluissa kotitaloustunteja ole heti ekaluokasta lähtien? Kivaahan se olisi ja niin pöpöistä. - stakesil on ja kaupungilla ...
velhotar kirjoitti:
Meillä kanssa alkoi Lh, joka nyt lukee sosionomiksi itseään ideoimaan, että kaksi pientä 2 tai 3v. mukaan kattaamiseen.
No joo... mä en sitten itse ainakaan syö niistä lautasista ja ruokailuvälineistä.
Nyt menee koulutukset ristiin. Hygienia-alalla opetetaan miten tulisi toimia ja sosiaali ja opetus alalla opetetaan, miten annetaan lapselle siisteys ja tapa kasvatusta?
Miksei sitten kouluissa kotitaloustunteja ole heti ekaluokasta lähtien? Kivaahan se olisi ja niin pöpöistä.http://www.stm.fi/Resource.phx/publishing/store/2005/12/pr1136793986847/passthru.pdf
"Taudit voivat tarttua ruoan tarjoilun yhteydessä. Tästä syystä on suositeltavaa,
että ruoan tarjoilee yksi aikuinen. Lasten ei infektioriskin vuoksi pitäisi
osallistua ruoan tarjoiluun ja jakoon. Isommat, omatoimisuutta opettelevat
lapset voivat ottaa ruoan itse aikuisen valvoessa hygienian säilymistä. Lapset
voivat osallistua astioiden keräämiseen ja pöytien pyyhkimiseen. Apulaisina
toimineet lapset pesevät ja kuivaavat kätensä hyvin...."
- gkaÄL
Oispa mukava syödä lusikalla tai leipää jota on käsitellyt kihomatotartuntaa kantava lapsi....
- voi kantaa
tietämättä myös aikuiset, että jos tartuntoja haluaa välttää, niin otat itse ne suoraan tiskikoneesta. Kyllä meilläkin jo yli 3-vuotiaat osallistuvat pöytien kattamiseen eli laittavat sevetit, haarukat/veitset tai lusikat ja lasit. Leipiin tai ruokiin lapset eivät koske. Ja kyllä ne pöpöt leviävät päiväkodissa, vaikka ei olisikaan apulaisia. Sitten jos on joku vatsatauti, angiina tai kunnon flunssaepidemia, niin sitten ei ole apulaisia.
- keskosen äiti
voi kantaa kirjoitti:
tietämättä myös aikuiset, että jos tartuntoja haluaa välttää, niin otat itse ne suoraan tiskikoneesta. Kyllä meilläkin jo yli 3-vuotiaat osallistuvat pöytien kattamiseen eli laittavat sevetit, haarukat/veitset tai lusikat ja lasit. Leipiin tai ruokiin lapset eivät koske. Ja kyllä ne pöpöt leviävät päiväkodissa, vaikka ei olisikaan apulaisia. Sitten jos on joku vatsatauti, angiina tai kunnon flunssaepidemia, niin sitten ei ole apulaisia.
Sääntöjä on, mutta niitä ei noudateta.
Mitä varten sairaalassa sitten käytetään hanskoja ja leikkauksissa hengityssuojaa. -Kyllähän ne potilaat niitä pöpöjä saa kuiteskin.
Päivähoito on varmaan suomessa se työ, jossa eniten rikotaan sääntöjä.
täältäkin olen lukenut, että teillä on tapana, että ulkona yksi aikuinen on 20 lapsen kanssa ulkona.
-Ja sääntöhän on, että 5 tai 7 lasta per aikuinen.
Ja minä maksan kolmesta lapsesta kalleimman luokan mukaan hoitomaksuja. Kyllä te olette, miten sen nyt sanoisi... ammattitaidottomia tai väliinpitämättömiä ihmisiä. - pitää
keskosen äiti kirjoitti:
Mitä varten sairaalassa sitten käytetään hanskoja ja leikkauksissa hengityssuojaa. -Kyllähän ne potilaat niitä pöpöjä saa kuiteskin.
täältäkin olen lukenut, että teillä on tapana, että ulkona yksi aikuinen on 20 lapsen kanssa ulkona.
Ja minä maksan kolmesta lapsesta kalleimman luokan mukaan hoitomaksuja. Kyllä te olette, miten sen nyt sanoisi... ammattitaidottomia tai väliinpitämättömiä ihmisiä.hoitaa lapset kotona, jos ei päiväkotihoitoon ole tyytyväinen. Eiköhän ne päiväkodin työntekijät opi tuntemaan lapset ja oman lapsiryhmänsä, niin hyvin, että titetävät mitä tarvitaan ja mitä voidaan tehdä. Ja jos siellä päiväkodissa meinataan jotain tehdä ja saada arki pypörimään ilman jokapäiväistä häslinkiä, niin ei kaikki ryhmän aikuiset voi olla ulkona yhtä aikaa. Pitää siivota aamutoimien jäljet, kattaa pöydät ym. Jos näitä ei ole tehty, kun tullaan sisälle, seuraa kaaos, kun niitä tehdään lasten ollessa nälkäisinä sisällä.
Eikä meille ainakaan ole tullut mitään sääntöä ruokapalvelulta etteikö apulaisia saisi olla pöytiä kattamassa. - Lastentarhanope
keskosen äiti kirjoitti:
Ja minä maksan kolmesta lapsesta kalleimman luokan mukaan hoitomaksuja. Kyllä te olette, miten sen nyt sanoisi... ammattitaidottomia tai väliinpitämättömiä ihmisiä.Totta! Päiväkodissa liikkuu kaikenlaiset pöpöt. Lapset kuljettavat niitä mukanaan ja pöpöt vaihtavat sulavasti omistajaa, etenkin pienten puolella, jossa lelut ja tavarat menevät helposti kädestä-suuhun lapselta toiselle. Mutta se on normaalia lapsen kehitykseen kuuluvaa, että maailmaa hahmotetaan pienenä suun kautta! Sitä ei edes paraskaan päiväkoti sääntöineen voi muuksi muuttaa. Siksi vanhemmat, jotka hakevat lapselleen päiväkodista hoitopaikkaa ottavat tietoisen riskin myös pöpöistä ym.
Isojen puolella suurin "ongelma" lienee hygieniassa se, että lapset tuodaan puolikuntoisina hoitoon. "Pikkusen meillä räkä vuotaa, yskäkin oli yöllä melkoinen, mutta ei lapsellani ei ole kuumetta. Soittakaa mulle töihin, jos vointi huononee"-litanja ei ole ollenkaan meille työntekijöille vierasta kuultavaa. Että katsetta peiliin myös sinne kotiväenkin suuntaan hygienia-asiassa.
Isompien lasten kohdalla myös wc-harjoittelut on yleensä täydessä vauhdissa...mutta mutta! se käsienpesu tuppaa jäädä liian monelta lapselta mahdollisuuden tullessa, kun ei kotonakaan tarvi pestä.
Ehkäpä joskus tulevaisuudessa puemme työvaatteiksemme pöpöjä kestävät tamineet, mutta siihen asti joudumme sekä me aikuiset, että lapset sietämään niitä päiväkodissa. - kirjoitit
Lastentarhanope kirjoitti:
Totta! Päiväkodissa liikkuu kaikenlaiset pöpöt. Lapset kuljettavat niitä mukanaan ja pöpöt vaihtavat sulavasti omistajaa, etenkin pienten puolella, jossa lelut ja tavarat menevät helposti kädestä-suuhun lapselta toiselle. Mutta se on normaalia lapsen kehitykseen kuuluvaa, että maailmaa hahmotetaan pienenä suun kautta! Sitä ei edes paraskaan päiväkoti sääntöineen voi muuksi muuttaa. Siksi vanhemmat, jotka hakevat lapselleen päiväkodista hoitopaikkaa ottavat tietoisen riskin myös pöpöistä ym.
Isojen puolella suurin "ongelma" lienee hygieniassa se, että lapset tuodaan puolikuntoisina hoitoon. "Pikkusen meillä räkä vuotaa, yskäkin oli yöllä melkoinen, mutta ei lapsellani ei ole kuumetta. Soittakaa mulle töihin, jos vointi huononee"-litanja ei ole ollenkaan meille työntekijöille vierasta kuultavaa. Että katsetta peiliin myös sinne kotiväenkin suuntaan hygienia-asiassa.
Isompien lasten kohdalla myös wc-harjoittelut on yleensä täydessä vauhdissa...mutta mutta! se käsienpesu tuppaa jäädä liian monelta lapselta mahdollisuuden tullessa, kun ei kotonakaan tarvi pestä.
Ehkäpä joskus tulevaisuudessa puemme työvaatteiksemme pöpöjä kestävät tamineet, mutta siihen asti joudumme sekä me aikuiset, että lapset sietämään niitä päiväkodissa.Näinhän se on. Ja jos koskaan ei mitään pöpöjä saisi, ei myöskään kehity minkäänlaista vastustuskykyä.
Se että joku valittaa siitä, että apulaiset koskee toisten astioihin, niin on pieni asia verrattuna siihen, että lapset tulevat puolikuntoisina hoitoon. Niin kuin edellinen kirjoittikin, niin tosi usein kuulee tätä "yöllä yskittiin aika paljon ja nenä vuotaa, mutta ei ole kuumetta". Siinä sitä altistuu toiset lapset ja aikuiset aikalailla pöpöille. Ja sitten se valitus, kun soitetaan kesken päivän, että lapsi ei ole hoitokunnossa. Monesti tulee sellainen tunne, että eikö vanhemmat ymmärrä, miten kauheaa sairaan lapsen on olla isossa lapsiryhmässä, kun meteli ja hälinä ympärillä on välillä tosi kovaa. - Hoidokin äiti
kirjoitit kirjoitti:
Näinhän se on. Ja jos koskaan ei mitään pöpöjä saisi, ei myöskään kehity minkäänlaista vastustuskykyä.
Se että joku valittaa siitä, että apulaiset koskee toisten astioihin, niin on pieni asia verrattuna siihen, että lapset tulevat puolikuntoisina hoitoon. Niin kuin edellinen kirjoittikin, niin tosi usein kuulee tätä "yöllä yskittiin aika paljon ja nenä vuotaa, mutta ei ole kuumetta". Siinä sitä altistuu toiset lapset ja aikuiset aikalailla pöpöille. Ja sitten se valitus, kun soitetaan kesken päivän, että lapsi ei ole hoitokunnossa. Monesti tulee sellainen tunne, että eikö vanhemmat ymmärrä, miten kauheaa sairaan lapsen on olla isossa lapsiryhmässä, kun meteli ja hälinä ympärillä on välillä tosi kovaa.Kylläpä nyt tulee melkoista lässytystä päiväkotiväeltä. Ettehän te itsekään jää kotiin nuhaanne hoitamaan. Samalla tavoin nokka valuvana ja yön köhineenä olette töissä. Mistä työpaikasta saa olla kotona hoitamassa pelkkää nuhaa potevaa lasta parikin viikkoa? Eihän sellaista touhua katso yksikään työnantaja.
Minä luulin aina, että päiväkotien työntekijät ymmärtävät vanhempia ja haluavat tehdä yhteistä kasvatustyötä vanhempien kanssa, mutta olenpa nyt, vasta lapseni hoitoon laittaneena, huomannut etenkin tällaisia palstoja lukeneena, että kaikenlaisten kaksinaamojen kanssa sitä joutuukin tekemisiin ja tuosta hyvästä pitää vielä maksaa. - keskosen äiti
Hoidokin äiti kirjoitti:
Kylläpä nyt tulee melkoista lässytystä päiväkotiväeltä. Ettehän te itsekään jää kotiin nuhaanne hoitamaan. Samalla tavoin nokka valuvana ja yön köhineenä olette töissä. Mistä työpaikasta saa olla kotona hoitamassa pelkkää nuhaa potevaa lasta parikin viikkoa? Eihän sellaista touhua katso yksikään työnantaja.
Minä luulin aina, että päiväkotien työntekijät ymmärtävät vanhempia ja haluavat tehdä yhteistä kasvatustyötä vanhempien kanssa, mutta olenpa nyt, vasta lapseni hoitoon laittaneena, huomannut etenkin tällaisia palstoja lukeneena, että kaikenlaisten kaksinaamojen kanssa sitä joutuukin tekemisiin ja tuosta hyvästä pitää vielä maksaa.Mutta usein olen nähnyt TODELLA KIPEITÄ lapsia päivähoidossa. Silmät rähmäisinä, korvaa hinkaten ja lohduttomasti itkien ja hurjasti yskien. Veto on poissa ja nenä vuotaa paksua räkää. Sitten niille nousee kuume ja ne on vain YHDEN päivän poissa ja taas hoidossa.
Kipeitä vielä kuukaudenkin päästä.
Onhan nykyään mahdollisuus kaiken maailman kodinhoitajiinkin, miksi sitten ei käytä niitä, jos itse ei voi olla töistä pois?
Itse kyllä olen poissa töistä, jos lapseni on kipeä. Kyllä lapsi tarvii äidin tai isän ja oman kodin, kun sairastaa.
Tavallinen nuha on ok, jos se ei käy kunnon päälle. Mutta joo, on joskus ne työntekijätkin aikas sairaina töissä. - Onko tämä sitä suomalaista sisua, vai onko kaikilla pelko pyllyn alla, että saa kenkää tai leimataan laiskaksi, jos on poissa töistä? - nuhasta
Hoidokin äiti kirjoitti:
Kylläpä nyt tulee melkoista lässytystä päiväkotiväeltä. Ettehän te itsekään jää kotiin nuhaanne hoitamaan. Samalla tavoin nokka valuvana ja yön köhineenä olette töissä. Mistä työpaikasta saa olla kotona hoitamassa pelkkää nuhaa potevaa lasta parikin viikkoa? Eihän sellaista touhua katso yksikään työnantaja.
Minä luulin aina, että päiväkotien työntekijät ymmärtävät vanhempia ja haluavat tehdä yhteistä kasvatustyötä vanhempien kanssa, mutta olenpa nyt, vasta lapseni hoitoon laittaneena, huomannut etenkin tällaisia palstoja lukeneena, että kaikenlaisten kaksinaamojen kanssa sitä joutuukin tekemisiin ja tuosta hyvästä pitää vielä maksaa.valittanutkaan, vaan niin kuin jo tuossa sanottiinkin, niin välillä on tosi kipeitä lapsia hoidossa. Meillä oli viime vuonna tosi sitkeä angiina epidemia, joka kesti lähes kaksi kuukautta. Kaikille vanhemmille puhuttiin, että jos lapsi valittaa kurkkua, niin lääkärille näytteenottoon. Yksi äiti kehtasi tuoda lapsensa aamulla hoitoon ja sanoa, että on kyllä valittanut kurkkua, mutta ei anna mitatata kuumetta. Että mitatkaa täällä. Pojan puhe oli jo selvästi puuromaista, eli kurkku oli varmaan tosi kipeä. Sillon kyllä sanottiin äidille, että sori vaan, mutta nyt ei ole hoitokunnossa, vaan lääkäriin meno edessä. Poika rupesi valittamaan ettei halua ja tähän vielä äiti rupesi lapsen kanssa neuvottelemaan, mutta saatiin sanottua että nyt on mentävä. Seuraavana aamuna ilmoittivat, että oli tosi paha angiina pojalla.
Ja muutenkin jo se, että aamulla sanotaan, että on tosi röhänen ja nuhanen, mutta ei ole kuumetta. Seuraavan parin tunnin aikana se kuume monesti nousee ja sitten kun soitetaan vanhemmalle, niin kuuleehan sen joistain vanhemmista, että niitä ottaa päähän kun pitää lähteä töistä. Tai pahimpia ovat ne jotka ilmoittavat etteivät pääse kuin vasta normaaliaikaan hakemaan. Mitä vanhemmat silloin kuvittelevat meidän tekevän sairaan lapsen kanssa, kun muut ovat lähdössä iltapäivällä ulos. Et voi jättää sairasta lasta yksin sisälle, mutta inhottavaa hänen on olla ulkona metelissä ja katsoa muiden leikkiä, kun itse ei jaksa.
Onneksi on myös niitä vanhempia, jotka tulevat tosi pian hakemaan sairaan lapsensa pois ja pitävät tarpeeksi pitkään toipumassa kotona. Ja siihen miksi työntekijät tulevat monesti puolikuntoisena töihin, johtuu ehkä siitä, että sijasia on vaikea saada ja ei haluta jättää omaa ryhmää "pulaan" vajaamiehisenä. Näin ei tietenkään saisi eikä pitäisi olla, mutta mitä sanoisivat vanhemmat, jos aamulla ilmoitettaisiin lapsen hoitoryhmän olevan suljettu vajaamiehityksen takia, että sori vaan mutta nyt on kotipäivä. - Hoidokin äiti
nuhasta kirjoitti:
valittanutkaan, vaan niin kuin jo tuossa sanottiinkin, niin välillä on tosi kipeitä lapsia hoidossa. Meillä oli viime vuonna tosi sitkeä angiina epidemia, joka kesti lähes kaksi kuukautta. Kaikille vanhemmille puhuttiin, että jos lapsi valittaa kurkkua, niin lääkärille näytteenottoon. Yksi äiti kehtasi tuoda lapsensa aamulla hoitoon ja sanoa, että on kyllä valittanut kurkkua, mutta ei anna mitatata kuumetta. Että mitatkaa täällä. Pojan puhe oli jo selvästi puuromaista, eli kurkku oli varmaan tosi kipeä. Sillon kyllä sanottiin äidille, että sori vaan, mutta nyt ei ole hoitokunnossa, vaan lääkäriin meno edessä. Poika rupesi valittamaan ettei halua ja tähän vielä äiti rupesi lapsen kanssa neuvottelemaan, mutta saatiin sanottua että nyt on mentävä. Seuraavana aamuna ilmoittivat, että oli tosi paha angiina pojalla.
Ja muutenkin jo se, että aamulla sanotaan, että on tosi röhänen ja nuhanen, mutta ei ole kuumetta. Seuraavan parin tunnin aikana se kuume monesti nousee ja sitten kun soitetaan vanhemmalle, niin kuuleehan sen joistain vanhemmista, että niitä ottaa päähän kun pitää lähteä töistä. Tai pahimpia ovat ne jotka ilmoittavat etteivät pääse kuin vasta normaaliaikaan hakemaan. Mitä vanhemmat silloin kuvittelevat meidän tekevän sairaan lapsen kanssa, kun muut ovat lähdössä iltapäivällä ulos. Et voi jättää sairasta lasta yksin sisälle, mutta inhottavaa hänen on olla ulkona metelissä ja katsoa muiden leikkiä, kun itse ei jaksa.
Onneksi on myös niitä vanhempia, jotka tulevat tosi pian hakemaan sairaan lapsensa pois ja pitävät tarpeeksi pitkään toipumassa kotona. Ja siihen miksi työntekijät tulevat monesti puolikuntoisena töihin, johtuu ehkä siitä, että sijasia on vaikea saada ja ei haluta jättää omaa ryhmää "pulaan" vajaamiehisenä. Näin ei tietenkään saisi eikä pitäisi olla, mutta mitä sanoisivat vanhemmat, jos aamulla ilmoitettaisiin lapsen hoitoryhmän olevan suljettu vajaamiehityksen takia, että sori vaan mutta nyt on kotipäivä.Juuripa tuossa oli pari peräkkäistä viestiä, joissa puolikuntoiseksi luokiteltiin lapsi, joka on räkäinen ja yskii ja jolla ei ole kuumetta. Sellaista joillakin lapsilla vain on jopa kaksikin viikkoa. Kuumetta ei vain kaikille räkijöille tule. Eikä se räkiminen ja yöyskiminen välttämättä lapsen toimintakykyyn vaikuta eli lapsi touhuaa kuin muulloinkin. Ei sellaisen lapsen kotihoitamiseen saa kuin palkatonta vapaata eikä joka työpaikasta edes sitä. Ja voi jumpe, missä ihmeen puussa kasvaa ne kodinhoitajat, joita voi huutaa tarvittaessa apuun??? Ei ole meidän nurkilla näkynyt. Voiko joku tuollaista edes kuvitellakaan olevan käytännössä?
Minun pointtini on siis, että sen ns.puolikuntoisen ja tosi sairaan ero on vissi. Emme me vanhemmat ilkeyttämme tuo lapsia räkäisinä tarhaan. Juuri siksi peräänkuulutinkin sitä, että hoitajat ja vanhemmat ymmärtäisivät toisiaan. Sairaan lapsen paikka on kotona, ei missään tapauksessa hoidossa. Meissä vanhemmissa on olemassa harvemmalla rattaalla käyviä tyyppejä, jotka kaipaavat päiväkotiväen opastusta enemmän kuin toiset. Ei pidä asennoitua siten, että me kaikki vanhemmat olisimme hoitajien vihollisia, jotka haluamme tieten tahtoen vain hankaloittaa arvokasta työtänne.
Inhimillisiä olentoja tässä ollaan. Yhtä lailla hoitajat tulevat joskus kipeinä töihin, vievät omat lapsensa puolikuntoisena tai jopa tosi sairaana hoitoon, laittavat puolikuntoisen tai tosi sairaan lapsensa kouluun... Eikö kuulosta tutulta? - tässä kaikki
Hoidokin äiti kirjoitti:
Juuripa tuossa oli pari peräkkäistä viestiä, joissa puolikuntoiseksi luokiteltiin lapsi, joka on räkäinen ja yskii ja jolla ei ole kuumetta. Sellaista joillakin lapsilla vain on jopa kaksikin viikkoa. Kuumetta ei vain kaikille räkijöille tule. Eikä se räkiminen ja yöyskiminen välttämättä lapsen toimintakykyyn vaikuta eli lapsi touhuaa kuin muulloinkin. Ei sellaisen lapsen kotihoitamiseen saa kuin palkatonta vapaata eikä joka työpaikasta edes sitä. Ja voi jumpe, missä ihmeen puussa kasvaa ne kodinhoitajat, joita voi huutaa tarvittaessa apuun??? Ei ole meidän nurkilla näkynyt. Voiko joku tuollaista edes kuvitellakaan olevan käytännössä?
Minun pointtini on siis, että sen ns.puolikuntoisen ja tosi sairaan ero on vissi. Emme me vanhemmat ilkeyttämme tuo lapsia räkäisinä tarhaan. Juuri siksi peräänkuulutinkin sitä, että hoitajat ja vanhemmat ymmärtäisivät toisiaan. Sairaan lapsen paikka on kotona, ei missään tapauksessa hoidossa. Meissä vanhemmissa on olemassa harvemmalla rattaalla käyviä tyyppejä, jotka kaipaavat päiväkotiväen opastusta enemmän kuin toiset. Ei pidä asennoitua siten, että me kaikki vanhemmat olisimme hoitajien vihollisia, jotka haluamme tieten tahtoen vain hankaloittaa arvokasta työtänne.
Inhimillisiä olentoja tässä ollaan. Yhtä lailla hoitajat tulevat joskus kipeinä töihin, vievät omat lapsensa puolikuntoisena tai jopa tosi sairaana hoitoon, laittavat puolikuntoisen tai tosi sairaan lapsensa kouluun... Eikö kuulosta tutulta?ollaan niin vanhemmat kuin hoitajatkin. Ja tuskin hoitajatkaan haluavat hankaloittaa vanhempien elämää. On myös eroja räkäisissä ja yskivissä lapsissa. Joku lapsi voi olla tosi energinen ja toimintakykyinen räkätautisena, mutta joku toinen voi olla aivan vuodepotilas samoilla oireilla. Jos lapsi ei siis voi vanhemman mielestä osallistua normaalin päiväohjelman mukaiseen tekemiseen, niin silloin ei ole yleensä hoitokunnossa. Toki on vaivoja esim. jaloissa, jolloin ei voi osallistua jumppiin tai retkiin, mutta joskus vanhemmat esittävät vaateita/toiveita, että lapsi ei ulkoilisi tai osallistuisi jumppaan tai retkeen. Ulkoiluajaksi on tosi vaikea järjestää yksilöhoitoa sisälle ja jos muu ryhmä on lähdössä retkeilemään tai jumppaan, niin on väärin toisia lapsia kohtaan perua toiminta yhden puolikuntoisen lapsen takia.
Ja harvoin ainakaan meillä sanotaan vanhemmalle, että nyt ei saa tuoda hoitoon, mutta joskus on vaan pakko. Meidän kun pitää ajatella niitä kahtakymmentä muutakin lasta ja vielä sitä yhtä vähän sairasta lastakin. Ja se ettei hoida tautia kunnolla loppuun aiheuttaa usein sen, että lapsi sairastuu vähän ajan kuluttua uudestaan ja usein myös pahemmin.
Yritetään siis ymmärtää toisiamme ja muistaa että se kenen etua ajetaan on lapsi ei päiväkodin henkilöstö eikä vanhempi ja hänen työnsä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi persuilla ei ole firmoja?
Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?837101Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015
Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit267063Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan
Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k1096168Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä
Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?455414Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?
Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik845238Demarikultin uhri kertoo
Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa635205Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?
Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus405108Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi
Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset274595Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä
"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv163467Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto
vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html3003390