Mitä tehdä Ihmepensaalle?

Kukkien kasvattaja

Minulla on parin vuoden vanha Ihmepensas, josta tippuu lehdet kasvin alaosasta. Kuuluuko Ihmepensaan tehdä noin, koska latvassa on aivan terveitä lehtiä. Kukkinutkin se on jo kaksi kertaa, vaikka sanotaan, että se on todella harvinaista.

11

5872

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tekee

Sitä se tekee,vaikka antaisit substralia ja/tai rakkautta,niin siitä huolimatta tiputtlee lehtensä.Pitäneekö kuivaa ja pimeää ellei elukoita.

• Floristi

Hoida sitä samanlailla kun viimetalvenakin, kun kerta olet saanut sen menemään talven yli...

Talvella sillä on lepokausi, ei lannoketta, vähempi kastelua ja viileähkö ja valoisa paikka. Lepokautena kasvi yleensä menettää lehtiään enempi tai vähempi.

Alalehtien kellastuminen on joskus oire liikakastelusta. Tarkista että multa hieman kuivahtaa kastelujen välissä.

Luonnossa tämä kasvi on pensas, eli puumainen runko, ei tod.näk. kovin lehtevä maanpinnasta.

• Maritta

Ihmepensas todella pudottaa kaikki lehtensä kerran vuodessa. Minun kukalleni se sattuu monasti joulun aikaan. Siirrän sen hieman syrjemmälle, koska kukka ei ole mikään kaunistus silloin aivan rankana. Levättyään (ehkä 1-2 kk) se alkaa tehdä taas lehtiä ja usein myös innostuu lehteen päästyään kukkimaan. Kukkii kyllä joka vuosi, kun siltä katkoo reippaasti köynnöstävät oksat mataliksi. Pidän kukkaa länsi-ikkunalla yleensä. Minulla tämä kukka on ollut n. 20 vuotta.

• balbi4141

Hei!
      En ole mikään tietoniekka kasveista,mutta kerron nyt kuitenkin tämän jutun.
      Minulla on ollut ihmepensas monta vuotta,eikä se ollut kertaa pudottanut kaikkia lehtiä,kunnes viime keväänä kaikki putosi ja jäi pelkkä ranka.
      Sahasin rungon poikki puolesta välistä ja pistin ulos tarkoituksena heittää pois mokoma rumilus.Se oli täysin unholassa koko kesän sireeni puskassa.
      Sehän innoistuikin kasvattamaan lehtiä ja nyt siinä on kymmeniä uusia lehtiä ja kokoajan tulee lisää.Toivottavasti kasvu jatkuu...Mistähän johtuu ettei lehdet ole niin kirjavia kuin kuvissa näkee?

• lehdet

Ei siitä lehdet putoa talveksi ,taitaa olla jokin toinen kukka.
        Valon puute aiheuttaa 'värittömiä' lehtiä.

• Maritta
        lehdet kirjoitti:

Ei siitä lehdet putoa talveksi ,taitaa olla jokin toinen kukka.
        Valon puute aiheuttaa 'värittömiä' lehtiä.

Tuli sotketuksi nimet, olen pahoillani. Puhuin kohtalonpensaasta, ihmepensaasta en tiedä mitään. Näin sitä vanhetessaan sekoilee. Antakaapa muut oikeita ohjeita.

• Kukkien kasvattaja

Jos ihmepensaasi lehdet eivät ole punaisia, se ei saa riittävästi valoa. Kannattaa laittaa Ihmepensas länsi-ikkunalle, niin kyllä alkaa lehdet punoittamaan. Keskipäivän aurinkoa Ihmepensas ei kestä, sillä luonnollisessa ympäristössäänkin se kasvaa muiden pensaiden varjossa saaden vain iltapäiväaurinkoa.

• Elina
        Maritta kirjoitti:

Tuli sotketuksi nimet, olen pahoillani. Puhuin kohtalonpensaasta, ihmepensaasta en tiedä mitään. Näin sitä vanhetessaan sekoilee. Antakaapa muut oikeita ohjeita.

Siinä on pienet puna-valkoiset kukat ja aika isot ohuet tummanvihreät lehdet? Tästäkö kukasta puhutaan?

• Elina
        Elina kirjoitti:

Siinä on pienet puna-valkoiset kukat ja aika isot ohuet tummanvihreät lehdet? Tästäkö kukasta puhutaan?

En tiedä kukkimisen harvinaisuudesta. Äidilläni on ko. kukka ja se ainakin kukkii joka vuosi. On kukkinut niin kauan kun minä muistan, ikää minulla on kuitenkin jo 26 vuotta...
        Lepokautena, talvella tuo kasvi tipputtaa lehtensä pois, eikä silloin tarvitse kovin paljon valoa. Jos mahdollista, vie se paikkaan jossa on 10-15 astetta lämmintä. Lepokautena myöskin veden tarvi vähenee, eli kastelu minimiin. Helmi-maaliskuussa voit leikata edellisvuotiset versot puoleen pituuteen ja heikot versot kokonaan pois. Tämä parantaa kukintaa.
        Kasvia voi lisätä pistokkaista alkukesällä.

• pilvi
        Kukkien kasvattaja kirjoitti:

Jos ihmepensaasi lehdet eivät ole punaisia, se ei saa riittävästi valoa. Kannattaa laittaa Ihmepensas länsi-ikkunalle, niin kyllä alkaa lehdet punoittamaan. Keskipäivän aurinkoa Ihmepensas ei kestä, sillä luonnollisessa ympäristössäänkin se kasvaa muiden pensaiden varjossa saaden vain iltapäiväaurinkoa.

Minulla on 3v ihmepensas, vihreälehtinen. Ikkunalla se on ja hyvin aina viihtynyt, kukkinut monesti.
        Se tosiaan pudottaa alempia lehtiään ja kasvattaa ylös lisää. Meillä koulussa on liki kattoon asti ylettyvä ihmepensas (jossa on haaroja) ja siinäkin on vain ylimmässä osassa lehtiä.

• Anonyymi

Minulla on myös ihmepensas joka juuri tähän aikaan vuodesta ( tammi-helmikuu) alkaa normaalia enemmän pudottamaan lehtiään. Kastelen sitä vähemmän kuin kevät-kesä-syksy aikana. Ihmepensas pitää valosta, mutta ei auringonpaahteesta. Värit ovat kirkkaat kun se saa paljon valoa.
      Ihmepensas kasvaa hitaasti, kuten olen huomannut. Olen kasvattanut omaani noin 40 vuotta ja se on vasta 100 cm korkea ja 110 leveä.
      Kärsivällisyyttä kaivataan jos siitä ison haluaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2656
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2282
    3. 148
      2254
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2160
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1772
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1627
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1566
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      290
      1454
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1408
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1399
    Aihe