Mitä tehdä Ihmepensaalle?

Kukkien kasvattaja

Minulla on parin vuoden vanha Ihmepensas, josta tippuu lehdet kasvin alaosasta. Kuuluuko Ihmepensaan tehdä noin, koska latvassa on aivan terveitä lehtiä. Kukkinutkin se on jo kaksi kertaa, vaikka sanotaan, että se on todella harvinaista.

11

5613

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tekee

      Sitä se tekee,vaikka antaisit substralia ja/tai rakkautta,niin siitä huolimatta tiputtlee lehtensä.Pitäneekö kuivaa ja pimeää ellei elukoita.

    • Floristi

      Hoida sitä samanlailla kun viimetalvenakin, kun kerta olet saanut sen menemään talven yli...

      Talvella sillä on lepokausi, ei lannoketta, vähempi kastelua ja viileähkö ja valoisa paikka. Lepokautena kasvi yleensä menettää lehtiään enempi tai vähempi.

      Alalehtien kellastuminen on joskus oire liikakastelusta. Tarkista että multa hieman kuivahtaa kastelujen välissä.

      Luonnossa tämä kasvi on pensas, eli puumainen runko, ei tod.näk. kovin lehtevä maanpinnasta.

      • Maritta

        Ihmepensas todella pudottaa kaikki lehtensä kerran vuodessa. Minun kukalleni se sattuu monasti joulun aikaan. Siirrän sen hieman syrjemmälle, koska kukka ei ole mikään kaunistus silloin aivan rankana. Levättyään (ehkä 1-2 kk) se alkaa tehdä taas lehtiä ja usein myös innostuu lehteen päästyään kukkimaan. Kukkii kyllä joka vuosi, kun siltä katkoo reippaasti köynnöstävät oksat mataliksi. Pidän kukkaa länsi-ikkunalla yleensä. Minulla tämä kukka on ollut n. 20 vuotta.


    • balbi4141

      Hei!
      En ole mikään tietoniekka kasveista,mutta kerron nyt kuitenkin tämän jutun.
      Minulla on ollut ihmepensas monta vuotta,eikä se ollut kertaa pudottanut kaikkia lehtiä,kunnes viime keväänä kaikki putosi ja jäi pelkkä ranka.
      Sahasin rungon poikki puolesta välistä ja pistin ulos tarkoituksena heittää pois mokoma rumilus.Se oli täysin unholassa koko kesän sireeni puskassa.
      Sehän innoistuikin kasvattamaan lehtiä ja nyt siinä on kymmeniä uusia lehtiä ja kokoajan tulee lisää.Toivottavasti kasvu jatkuu...Mistähän johtuu ettei lehdet ole niin kirjavia kuin kuvissa näkee?

      • lehdet

        Ei siitä lehdet putoa talveksi ,taitaa olla jokin toinen kukka.
        Valon puute aiheuttaa 'värittömiä' lehtiä.


      • Maritta
        lehdet kirjoitti:

        Ei siitä lehdet putoa talveksi ,taitaa olla jokin toinen kukka.
        Valon puute aiheuttaa 'värittömiä' lehtiä.

        Tuli sotketuksi nimet, olen pahoillani. Puhuin kohtalonpensaasta, ihmepensaasta en tiedä mitään. Näin sitä vanhetessaan sekoilee. Antakaapa muut oikeita ohjeita.


      • Kukkien kasvattaja

        Jos ihmepensaasi lehdet eivät ole punaisia, se ei saa riittävästi valoa. Kannattaa laittaa Ihmepensas länsi-ikkunalle, niin kyllä alkaa lehdet punoittamaan. Keskipäivän aurinkoa Ihmepensas ei kestä, sillä luonnollisessa ympäristössäänkin se kasvaa muiden pensaiden varjossa saaden vain iltapäiväaurinkoa.


      • Elina
        Maritta kirjoitti:

        Tuli sotketuksi nimet, olen pahoillani. Puhuin kohtalonpensaasta, ihmepensaasta en tiedä mitään. Näin sitä vanhetessaan sekoilee. Antakaapa muut oikeita ohjeita.

        Siinä on pienet puna-valkoiset kukat ja aika isot ohuet tummanvihreät lehdet? Tästäkö kukasta puhutaan?


      • Elina
        Elina kirjoitti:

        Siinä on pienet puna-valkoiset kukat ja aika isot ohuet tummanvihreät lehdet? Tästäkö kukasta puhutaan?

        En tiedä kukkimisen harvinaisuudesta. Äidilläni on ko. kukka ja se ainakin kukkii joka vuosi. On kukkinut niin kauan kun minä muistan, ikää minulla on kuitenkin jo 26 vuotta...
        Lepokautena, talvella tuo kasvi tipputtaa lehtensä pois, eikä silloin tarvitse kovin paljon valoa. Jos mahdollista, vie se paikkaan jossa on 10-15 astetta lämmintä. Lepokautena myöskin veden tarvi vähenee, eli kastelu minimiin. Helmi-maaliskuussa voit leikata edellisvuotiset versot puoleen pituuteen ja heikot versot kokonaan pois. Tämä parantaa kukintaa.
        Kasvia voi lisätä pistokkaista alkukesällä.


      • pilvi
        Kukkien kasvattaja kirjoitti:

        Jos ihmepensaasi lehdet eivät ole punaisia, se ei saa riittävästi valoa. Kannattaa laittaa Ihmepensas länsi-ikkunalle, niin kyllä alkaa lehdet punoittamaan. Keskipäivän aurinkoa Ihmepensas ei kestä, sillä luonnollisessa ympäristössäänkin se kasvaa muiden pensaiden varjossa saaden vain iltapäiväaurinkoa.

        Minulla on 3v ihmepensas, vihreälehtinen. Ikkunalla se on ja hyvin aina viihtynyt, kukkinut monesti.
        Se tosiaan pudottaa alempia lehtiään ja kasvattaa ylös lisää. Meillä koulussa on liki kattoon asti ylettyvä ihmepensas (jossa on haaroja) ja siinäkin on vain ylimmässä osassa lehtiä.


    • Anonyymi

      Minulla on myös ihmepensas joka juuri tähän aikaan vuodesta ( tammi-helmikuu) alkaa normaalia enemmän pudottamaan lehtiään. Kastelen sitä vähemmän kuin kevät-kesä-syksy aikana. Ihmepensas pitää valosta, mutta ei auringonpaahteesta. Värit ovat kirkkaat kun se saa paljon valoa.
      Ihmepensas kasvaa hitaasti, kuten olen huomannut. Olen kasvattanut omaani noin 40 vuotta ja se on vasta 100 cm korkea ja 110 leveä.
      Kärsivällisyyttä kaivataan jos siitä ison haluaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2048
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1952
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      148
      1558
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1217
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1184
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1137
    Aihe