piirtämisohjelma

Jalmari

Suunnittelemme taloa ja arkkitehdin kanssa on jo monta kertaa tavauttu mutta aina on käynyt niin että kun lähdemme sieltä pois toivoa täynnä niin piirustukset ovat aivan muuta kuin luulimme saavamme. Onko siis olemassa mitään freeware piirustusohjelmaa millä saisi tehtyä jonkinlaisen pohjan jonka voisi näyttää arkkitehdille.

16

10348

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei freeware tosin

Itse olen suunnitellut tulevaa taloamme ArCon ohjelmalla, vanha versio, mutta toimii hyvin. Käytön oppii helposti, mutta jonkin verran työtä, lopputuloksena 3D näkymät eli talon sisällä voi 'kävellä', mikä auttaa monesti hahmottamaan miltä talo oikeastaan tulee näyttämään. Uusin versio maksaa n. 250 euroa. Kannattaa kysellä jos jostain löytyy käytettynä/vanha versio. Esim. Amazon.de:ssä saksankieliset versiot ArCon V4.15: 47 euroa ja ArCon Classic 3.1: 10 euroa. ArConin omat kotisivut löytyy osoitteesta: http://www.arcon-software.com/

• osaa

Voi vittu kun sitä vois takoa ihmislle päähän että se kone ei osaa taloa tehdä.
        Sinun on se osattava.
        Jos et kynälläkään osaa, miten sitten koneella?
        Puskaan menee koko hanke.

• vinkki

Eli kynä käteen. Sen käytön varmasti osannetkin. Noissa ohjelmissa on aina se oma opiskelunsa, sekä vaarana, että itse asia, eli suunnittelu, jää vähän sen tietsikalla leikkimisen varjoon. Ei ne välineet ratkaise, vaan se ajatus. Ja se ajatus lähtee ainoastaan omasta päästäsi, siihen ei ole tietokonesovellutuksia avuksi kehitetty.

• Tietäjätekijä

Suunnittelusta kannattaa maksaa.
        Mikä lie väärinymmärrys alkuperäisellä kirjoittajalla ja arkkitehdillä?
        Neuvoisin:
        Kysy muiltakin! Tai etsi lähiympäristöstä silmääsi miellyttävä talo, osoitteen perusteella saat selville sen suunnittelijan rakennusvalvonnasta. Ja eikun juttusille!
        Kynällä tavallinen pulliainen osaa nippanappa kirjoittaa. Saattaa olla kyllä helpottava tekijä "ajatuksen" siirrossa, jos tosiaan saa jotain järkevää piirretyksi paperille!
        Useimmat eivät saa!
        Kukahan on loppujen lopuksi tämänkaltaisessa projektissa suunnittelija tai jopa pääsuunnittelija?
        Kouluja käymätön kertarakennuttaja, vai keskimääräisesti kymmenen vuotta opiskellut arkkitehti?
        "Perheen äiti suunnitteli talon, mutta RKM SEjaSe piirsi sen puhtaaksi! Tämä naistenlehtien mantra on nyt mennyttä aikaa. Katso RakMk A2.

• jokunen

ellei arkkitehtisi saa mielestäsi suunniteltua sellaista taloa jonka haluat. Suunnitteleeko hän käsin vaiko onko hänellä jokin suunnittelu ohjelma käytössä.

• Rakennusmestaaja

Jos et ole koskaan piirtänyt konepiirustusta käsin tai tietokonella kuvat eivät synny hetkessä.
      Tästä löytyy paras demo ohjelma jolla voi piirtää ja tulostaa, mutta ei taltioida:

http://www.kymdata.fi/

Suositan suuntaa antavaa luonnostelua viivaimella ja vapaalla kädellä, se riittää suunittelijalle jos kun siitä selviää mitä haluat.

• Jalmari

Aina kun oli käsin piirretty niin arkkitehti sanoi ettei nuo mittasuhteet pidä paikkaansa tai ettei näytä hyvältä. Joten piti vaihtaa piirtäjä sellaiseksi joka piirtää eikä vikise. Onpahan siten meidän syy jos ei ole mieleinen.

• eipä mulla muuta
        Jalmari kirjoitti:

Aina kun oli käsin piirretty niin arkkitehti sanoi ettei nuo mittasuhteet pidä paikkaansa tai ettei näytä hyvältä. Joten piti vaihtaa piirtäjä sellaiseksi joka piirtää eikä vikise. Onpahan siten meidän syy jos ei ole mieleinen.

Jos sinulle joskus sattuu huono parturi, vaihdat senkin varmaan puutarhuriin. Eipähän liikaa tuo ammatillista perspektiiviä tukanleikkuuseen, vaan on helposti talutettavissa kuin pässi narussa.

• ööö
        eipä mulla muuta kirjoitti:

Jos sinulle joskus sattuu huono parturi, vaihdat senkin varmaan puutarhuriin. Eipähän liikaa tuo ammatillista perspektiiviä tukanleikkuuseen, vaan on helposti talutettavissa kuin pässi narussa.

tuli tästä jutusta mieleen eräs nimeltä mainitsematon arkkitehti, joka kuulemma jotain harjoitustyötä opiskeluaikanaan tehdessään piirteli kalusteet 1:75 kun eivät mahtuneet 1:50 pohjaan. samaiseen arkkitehtiin tutustuessani, tämä vieläkin harrasti moista touhua työelämässään, jollei muuten tullut mieleistään. voi niitä asiakas rukkia.

• minä

Minä piirsin oman taloni itse vaikka olen vaan tällainen tavallinen tallaaja ja hain niillä piirustuksilla myös rakennusluvan ja sain sen. En tosin asu kaupungissa vaan maaseudulla, mutta se ei periaatteessa vaikuta asiaan. Ja voihan ne sun piirustukset aina jokin insinööri piirtää uudelleen.

• Sepe

Maallikon tekemillä omakotitalokuvilla on nykyään turha yrittää hakea rakennuslupaa. Jossain syrjäseudulla maakunnassa voi rakennustarkastaja vielä toimivaltansa rajoja kokeilla, mutta "sivistyksen piirissa" olevat tarkastajat tietävät syyllistyvänsä virheelliseen toimintaan. Rakennuksen suunnittelijat määrittää rakennusmääräyskokoelman A2 ja teksti on selvä.
        ( http://www.vyh.fi/raken/rakmk/A2_01_27.pdf )

• PÄÄ - suunnnittelija
        Sepe kirjoitti:

Maallikon tekemillä omakotitalokuvilla on nykyään turha yrittää hakea rakennuslupaa. Jossain syrjäseudulla maakunnassa voi rakennustarkastaja vielä toimivaltansa rajoja kokeilla, mutta "sivistyksen piirissa" olevat tarkastajat tietävät syyllistyvänsä virheelliseen toimintaan. Rakennuksen suunnittelijat määrittää rakennusmääräyskokoelman A2 ja teksti on selvä.
        ( http://www.vyh.fi/raken/rakmk/A2_01_27.pdf )

Voi herranjumala tuota paatosta ja typeryytä?
        Minä en ole piirtämisessä maallikko, koska olen piirtänyt 60-luvulta saakka näihin päiviin. Nyt on niin, että en ole RKM, enkä RAK-ins vaan automaatiosuunittelija. Jos piirrän päivittän suunnittelutyössäni rakennekuvia tai sähkö-ja teleteknisiä kuvia miksi en saisi piirtää omakotitaloa perheelleni - jonka jo muuten piirsin ja myös rakensin.

- ainevahvuudet ja lujuus arvuuttelun saan RAK-ins tutultani

- kattotuolitja niiden lujuuden laskee kattotuoli toimittaja

- julkisivut ja leikkaukset, sekä detaljit piirrän minä, aivan henkilökohtaisesti, mutta piirustukset tarkistaa RAK-ins joka laittaa nimensä alle kuviin...se on hänen leipänsä.

- minä väitän tekeväni piirtämisessä ja suunittelussa paljon vähemmän virheitä kun "oikeat" suunnittelija, koska on aikaa suunnitella, ei paina päälle yhtäaikaiset muut projektit.

Jos teistä muutama kirjoittaja on "oikeasti" rakenusalalla, älkää hyvät ihmiset pitäkö muita täysin tyhminä. Nimittäin asina on näin, että nämä "ammatilaiset" tekevät eniten virheitä ja kaikenlisäksi suuria virheitä.

Kirjoittaja ja monet muut alansa ammattilaiset osaavat myös tehdä työtään ja ratkoa paljon vaikeampia ongelmia työkseen, mitä perheen asuttava omakotitalo edustaa. Kaikenlisäksi olen lukutaitoinen ja tottunut hakemaan lähdetitietoutta alan julkaisuista.

Ei asiat ole käytänössä niin mustavalkoisia kun ne tälläkin foorumilla esitetään, eli jos et ole rakennusalalla et ymmärrä mitään rakentamisesta etkä rakennuksista.

• Ihmettelevä
        PÄÄ - suunnnittelija kirjoitti:

Minä en ole piirtämisessä maallikko, koska olen piirtänyt 60-luvulta saakka näihin päiviin. Nyt on niin, että en ole RKM, enkä RAK-ins vaan automaatiosuunittelija. Jos piirrän päivittän suunnittelutyössäni rakennekuvia tai sähkö-ja teleteknisiä kuvia miksi en saisi piirtää omakotitaloa perheelleni - jonka jo muuten piirsin ja myös rakensin.

- julkisivut ja leikkaukset, sekä detaljit piirrän minä, aivan henkilökohtaisesti, mutta piirustukset tarkistaa RAK-ins joka laittaa nimensä alle kuviin...se on hänen leipänsä.

- minä väitän tekeväni piirtämisessä ja suunittelussa paljon vähemmän virheitä kun "oikeat" suunnittelija, koska on aikaa suunnitella, ei paina päälle yhtäaikaiset muut projektit.

Jos teistä muutama kirjoittaja on "oikeasti" rakenusalalla, älkää hyvät ihmiset pitäkö muita täysin tyhminä. Nimittäin asina on näin, että nämä "ammatilaiset" tekevät eniten virheitä ja kaikenlisäksi suuria virheitä.

Kirjoittaja ja monet muut alansa ammattilaiset osaavat myös tehdä työtään ja ratkoa paljon vaikeampia ongelmia työkseen, mitä perheen asuttava omakotitalo edustaa. Kaikenlisäksi olen lukutaitoinen ja tottunut hakemaan lähdetitietoutta alan julkaisuista.

Ei asiat ole käytänössä niin mustavalkoisia kun ne tälläkin foorumilla esitetään, eli jos et ole rakennusalalla et ymmärrä mitään rakentamisesta etkä rakennuksista.

[klips] "ammatilaiset" tekevät eniten virheitä ja kaikenlisäksi suuria virheitä. [klips]

Onhan se tietysti niin ettei tule virheitä jos ei mitään tee, mutta kyllä tässä maallikoiden ja ammattilaisten vertailun logiikassa jokin minun mielestäni ontuu.

Oletko ihan tosissasi että maallikoiden tekemät kuvat ovat parempia ja vähemmän virhealttiita?

• Kyllä olen
        Ihmettelevä kirjoitti:

[klips] "ammatilaiset" tekevät eniten virheitä ja kaikenlisäksi suuria virheitä. [klips]

Onhan se tietysti niin ettei tule virheitä jos ei mitään tee, mutta kyllä tässä maallikoiden ja ammattilaisten vertailun logiikassa jokin minun mielestäni ontuu.

Oletko ihan tosissasi että maallikoiden tekemät kuvat ovat parempia ja vähemmän virhealttiita?

Tosin sillä erolla, että piirtää ammatikseen satoja kuvia vuodessa kuten kirjoittaja, minä olen ammattilainen. Minä piirrän varmasti Autocadilla yhtävirheettömät kuvat kun mikä tahansa insinööritoimisto, miksi en piirtäisi?
        Onko normaalin omakotitalon piirtäminen mielestäsi erityisen vaikeaa, jos niin miksi?

• Minä myös
        PÄÄ - suunnnittelija kirjoitti:

Millimetripaperi riitti minulle, ei tosin yksi arkki riittänyt eikä työtunteja laskettu. Vuosi sitä pohdittiin, välillä laitettiin hautumaan ja taas otettiin esille ja kokeiltiin uusia ajatuksia kunnes kaikki loksahti paikoilleen. Piirsin niin että yksi sentti paperilla vastasi puolta metriä talossa. Pikkutarkkaa puuhaa, mutta itse piirtäessä oppii ja mikä parasta siihen voi paneutua juuri niin kauan kuin tarvitsee ja etsiä ratkaisuja juuri omalle perheelle. Siinä samalla tuli itsellekin hahmoteltua mitä oikeasti tarvitsee ja mihin. Kaiken lisäksi se oli mieluisaa puuhaa vaikka olihan se huvittavaa kun kuljin mittanauha taskussa joka paikassa mittaillen esim. vessanpönttöjen kokoja tai sen etäisyyttä seinästä jne. Vaikkei talo ole vielä valmis tiedän jo mikä jo olemassa oleva huonekalu, esine, tavara tai vaate on missäkin kulmassa tai kaapissa, paljonko se vaatii tilaa ja mikä sille on paras paikka. Jos arkkitehtia käyttää pitäisi nämä asiat miettiä itse etukäteen joka tapauksessa joten turha jäädä peukaloita pyörittelemään vaikka työn ammattilaiselle antaisikin. Arkkitehti ei sellaisia voisi mitenkään ottaa suunnitelmiin ellet anna hänelle tarkkaa listaa omaisuudestasi ja paljonkohan se sitten maksaisi. Ehdottomasti piirrokset pitää kyllä käydä vielä yksityiskohtaisesti arkkitehdin kanssa läpi ja keskustella vielä hänen kanssaan. Täytyy vielä loppuun todeta että tämä oli meille hyvä vaihtoehto, eikä välttämättä hyvä taas jollekin toiselle joka ei ehdi tai halua ryhtyä suunnittelupuuhiin.

• vast.mest.vastaa

et tarvitse piirustusohjelmia. tarvitset lehtiön
      ja kynän. yksi ruutu on 1m ja puoli ruutua on 1/2m
      saattaa olla ,että arkkitehdin näkemys esim. poh-
      jaratkaisusta on eri kun teidän esitys....siis hy-
      västä pohjaratkaisusta.
      talosuunnittelu on ammattityötä ja tuhertelut ei-
      vät mene läpi ainakaan niissä kunnissa ,mitkä ovat
      onnistuneet samaan hyvät rak.lupakäsittelijät.
      ole kärsivällinen ...hyvä lopputulos vaatii aikan-
      sa ja joskus pieni tauko suunnitteluprosessissa
      saattaa tehdä hyvää lopputulokseen .

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6965
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1042
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe