Mulla on mökki, jossa on sähköpatterit. Niiden ohjaukseen ed. omistaja oli asentanut mekaanisen viikkokelloajastimen. En ole saanut kelloa käymään, ja se voi olla ehkä rikki? Mutta tuo rele jonka pitäisi ohjata lämmitystä on MUN mielestä kytketty niin että sen läpi menee aina virta, oli kellokytkimen katkaisin asennossa missä hyvänsä ( 0, jatkuva tai kello). Rele on tyypiltään NF-8275.Kellosta tulee johdot napoihin 1 ja 4. Syöttövirta menee napaan 4.Navasta 5 lähtee patterille.Lisäksi navat 4 ja 5 on johdotettu yhteen, joka mun mielestäni on väärin (paitsi jos kello on rikki). Lisämausteena systeemissä on erillinen termostaatti, joka on kytketty napa 1 (ja toinen johto vaiheeseen) Osaisiko joku hieman valaista k.o releen kytkentää...
Napoihin 3, 6-8 ei mene yhtään johtoa...
Releen kytkentä
7
4823
Vastaukset
- edullinen digiajastin,
DIN-kiskoon, tsekkaa se, olisko siitä korvaajaksi.
- -------------
Vois olla OK. Sulaketaulu on pienehkö ( 3 sulaketta) ja 1-vaihesähkö.Kiinnostaisi silti ensin olisko ed. omistajalla ollut ajatus että vain termostaatti(homm,attu viimeiseksi) ohjaisi lämmitystä. Kellolle tulee sähköä, syystä että napa 4 ja 5 on kytketty yhteen. Olisiko kellon moottori tms kaputt, ja sen vuoksi tehty (mielestäni) tuo suora kytkentä.
- sähköman
------------- kirjoitti:
Vois olla OK. Sulaketaulu on pienehkö ( 3 sulaketta) ja 1-vaihesähkö.Kiinnostaisi silti ensin olisko ed. omistajalla ollut ajatus että vain termostaatti(homm,attu viimeiseksi) ohjaisi lämmitystä. Kellolle tulee sähköä, syystä että napa 4 ja 5 on kytketty yhteen. Olisiko kellon moottori tms kaputt, ja sen vuoksi tehty (mielestäni) tuo suora kytkentä.
kyllä se niin on että kello on sökö, ja esmin releellä tehty ohitus, ajateltu ettei kelloa tarvita ja päästy näin halvalla...
Pattereissahan on omat termarit jokaisessa?
Systeemillä on ollut tarkoitus tehdä lämpötilanpudotus poissaolon ajaksi, niin sanottu kotona/poissa ohjaus.
Huonetermarilla on säädetty lämpötilan pudotus eli lakitermostaatti ja kellolla ohjelmoitu lämmitys normaalille eli ohittamaan huonetermari vaikkapa seuraavaksi perjantaiksi kun mennään raskaan työviikon jälkeen valmiiksi lämpimään mökkiin... ;) - --------------
sähköman kirjoitti:
kyllä se niin on että kello on sökö, ja esmin releellä tehty ohitus, ajateltu ettei kelloa tarvita ja päästy näin halvalla...
Pattereissahan on omat termarit jokaisessa?
Systeemillä on ollut tarkoitus tehdä lämpötilanpudotus poissaolon ajaksi, niin sanottu kotona/poissa ohjaus.
Huonetermarilla on säädetty lämpötilan pudotus eli lakitermostaatti ja kellolla ohjelmoitu lämmitys normaalille eli ohittamaan huonetermari vaikkapa seuraavaksi perjantaiksi kun mennään raskaan työviikon jälkeen valmiiksi lämpimään mökkiin... ;)OK, eli uutta kelloa asennuttamaan. Kiitos kaikille vastanneille.
- releistäjä
-------------- kirjoitti:
OK, eli uutta kelloa asennuttamaan. Kiitos kaikille vastanneille.
Esmin tuoteluettelosta löytyy tuo NF 8275.
230 V käämi, kaksi vaihtokosketinta.
- entä liitin 2?
http://esmi.pelco.com/suomi/middle/Tuotteet/asennustarvikkeet/dokut/D01157FI.pdf
Tuossa on releen kytkentä.
Kellosta tuleva johto liittimeen 1 on apureleen ohaus. 2:een tulee ilmeiseseti nolla? Vai tuleeko?
4:een tulee syöttösähkö, kuten olet ajatellut ja kärjen sukeutuessa se jatkaa patterille liittimestä 5.
Termostaatilta tulee sähkö samaan liittimeen kuin kellolta?
Tarkoitus on ilmeisesti että kello ohjaa lämmityksen päälle tiettyyn aikaan tai jos lämpötila laskee riittävän alas, niin termostaatti ohjaa patterin päälle.- sähköman
...NF-8275 välirelettä.
niin...
"Kellosta tuleva johto liittimeen 1 on apureleen ohjaus. 2:een tulee ilmeiseseti nolla? Vai tuleeko?"
- 2:een tulee nolla ja 1:een se kellolta tuleva ohjaus jännite, kuten päättelit... myös termostaatiltakin tuleva samaan.
"4:een tulee syöttösähkö, kuten olet ajatellut ja kärjen sukeutuessa se jatkaa patterille liittimestä 5."
- näin on minun ajatuskin...
"Termostaatilta tulee sähkö samaan liittimeen kuin kellolta?"
- jep.
"Tarkoitus on ilmeisesti että kello ohjaa lämmityksen päälle tiettyyn aikaan tai jos lämpötila laskee riittävän alas, niin termostaatti ohjaa patterin päälle."
- kelloon ohjelmoidaan se aika, jolloin halutaan normaali lämmitys, ohi "lakitermostaatin", lämpötila säätyy tällöin lämpöpatterien omien termostaattien säädön mukaan. Kello ja termari ovat rinnan ohjaamassa.
Silloin kun kello ei ohita "lakitermaria", tämä termari määrää asetetun lämpötilan mukaan huoneiston lämpötilaa, kun lämpötila tippuu alle asetetun rajan "lakitermari" vetää relettä, jolloin patterit saavat virtaa. Kun lämpö taas noussut yli säädetyn arvon se päästää releen, jolloin patterit jäähtyy. jne.
Kelloissa on useimmiten käsikäyttökytkin jolla voidaan ohittaa ohjelmoitu aika, myös lakitermarilakin voi kääntää säätö isommalle, jolloin patterit lämpiää omaan tahtiin.
Kytkentä kuitenkin sillain ettei kellon ja termarin ohjauskoskettimien kautta mene kuin releen ohjaus virta, patterien syöttö menee erillään suoraan releen koskettimien kautta.
Kyllä näitä ohjauksia voi tehdä toisinkin päin eritavoilla, mutta tämä on minun versio.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713105
- 922875
- 512115
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201575- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181270
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232