Paljon olen lukenut epoksin käytöstä mutta on silti epäselvää että mitä se epoksi on?
Miten sillä pinnoitetaan puuta tms.
Poikasena rakensin vaneriveneen jossa liimana käytin Tammer F3 liimaa ja se on kestänyt kohta 40 vuotta. Onko se epoksia vai onko jotain vieläkin vahvempaa.
Rakentelussa on ollut vuosikymmenten tauko ja käsitteet ovat epäselvät. Nyt eläkkeellä olisi aikaa rakennella jotain veneilyyn liittyvää mutta kun ei tiedä nykyaineista mitään.
Mitä on epoksi?
3
6003
Vastaukset
- kuttaperkkaapa hyvinkin
- rakentajajorma
ei se ihmeellistä luulisi olevan, on kaksikomponenttia ja telataan kuin maali puuhun.epoksia käytetään kylläki ennemmän muoviveneissä on lujempaa kuin ns, norrmaali hartsi..
- sun muuta
Noin äkkiseltään wikipediasta selviää jotain epoksien kemiasta, jos sitä kieltä ymmärtää. Hartseja on useammanlaisia, päätyyppien erona nimenomaan kemia. Tammer F3 oli resorsinoliliima, siis juuri liimana käytetty. Ja aivan pätevä puuliima olikin, kestää varmaan vielä 40 v jälkeenkin.
Se mistä edellisessä puhuttiin "normaalina hartsina", on sitten polyesteripohjaista. Tavallisin käyttötapa lasikuidun sideaineena lujitemuovissa, mutta myös pinnoitteena. Huonoja ominaisuuksia veneenrakennusmateriaalina on se, ettei se kestä merivettä, eikä auringonvaloa. Eikä ole täysin vesitiivistäkään, vaan päästää kosteutta rakenteeseen ilman lisäsuojaa.
Epoksipohjalta voidaan tehdä kuiturakenteiden sideainetta, liimoja ja pinoitteita. Hartsien lujuusominaisuudet ovat hieman parempia kuin polyesterillä, mutta oleellisempaa on täysi vesitiiveys. Siksi epoksimaaleja käytetään myös sen "tavallisen hartsin" suojana vesirajan alapuolella. Puun liimauksessa epoksit ovat syrjäyttäneet vanhemmat resorsinolit.
Edellä olevasta käy jo selville, että epoksien maailma on laaja, eikä koko kuva mahdu näihin raameihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324561Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene152548Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252405Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su532278- 321767
Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla321591Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731486- 661284
- 821241
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?421161