Poika on nyt 6 viikkoa vanha ja kasvaa ihan hurjaa vauhtia. Nyt ollut kolme neuvolakäyntiä ja kaksiviikkoisesta lähtien painoa on tullut 400 g per viikko, ja nyt painaa jo melkein 5 kiloa!
Syntymäpaino oli 3200 g. Syntyi melkein kolme viikko etuajassa ja sairaalassa oltiin melkein viikko kun paino ei meinannut nousta, joten aluksi tuo painonnousu ei tuntunut paljolta, mutta kun se vaan nousee ja nousee edelleen tota tahtia... Pituuttakin tuli kuukauden ikään mennessä 6 senttiä lisää.
Poika syö korviketta, vuorokaudessa menee n. 700-800 ml ja imetän yleensä kaksi kertaa päivässä. Ei kuitenkaan tule kylläiseksi siitä, korviketta menee imetyksenkin jälkeen normaali määrä 100-120 ml joten en tiedä saako se siitä rinnasta mitään...:/
Eli syötänkö vauvaani liikaa?! En haluaisi vähentää maidon määrää, koska en jaksa kuunnella sitä kitinää, mutta neuvolassakin jo kauhistellaan tota kasvuvauhtia.:( Voiko liian nopea tahti aiheuttaa jtn ongelmia?
Ahistaa tuo neuvola, kun siellä toppuutellaan että älä syötä liikaa mutta kaikki muut sanoo että anna niin paljon kun haluaa syödä, tyyliin "Oli se meidänkin Matti kova syömään". Ota siitä sitten selvää...
Vauva kasvaa liian
8
8150
Vastaukset
- siinä se
Koita antaa pelkkää rintamaitoa. Aluksi sitä tulee varmaan aika vähän kun olet imettänyt niin vähän, mutta kyllä lisäntyy. Tarvii kyllä aluksi imettää koko ajan...
- ap.
Kokeiltiin eka kuukausi, että rintamaito olisi "pääravintoa" (ja paskan marjat..) imetin, imetin ja imetin joka kerta ennen pulloa. Illat meni imettäessä, samoin yöllä kaksi tuntia valvoin putkeen imettäen kunnes turvauduin pulloon. Ei vaan jaksanut enää. Ei auttanut, maito ei vaan riitä.
Lisäksi olen yksinhuoltaja, joten pakko ehtiä tehdä muutakin kuin imettää. Kun ei ole miestä joka toisi ruuan nenän eteen, pesisi pyykin, ulkoiluttaisi koiran, kävisi kaupassa, siivoaisi yms. Ja ihan oman mielenterveyden takia annan korviketta, että joku muukin voi hoitaa lasta, että saan joskus hetken levätä.
Muita ideoita? - Äeppä07/08
ap. kirjoitti:
Kokeiltiin eka kuukausi, että rintamaito olisi "pääravintoa" (ja paskan marjat..) imetin, imetin ja imetin joka kerta ennen pulloa. Illat meni imettäessä, samoin yöllä kaksi tuntia valvoin putkeen imettäen kunnes turvauduin pulloon. Ei vaan jaksanut enää. Ei auttanut, maito ei vaan riitä.
Lisäksi olen yksinhuoltaja, joten pakko ehtiä tehdä muutakin kuin imettää. Kun ei ole miestä joka toisi ruuan nenän eteen, pesisi pyykin, ulkoiluttaisi koiran, kävisi kaupassa, siivoaisi yms. Ja ihan oman mielenterveyden takia annan korviketta, että joku muukin voi hoitaa lasta, että saan joskus hetken levätä.
Muita ideoita?Meillä myös tytöllä kasvuvauhti tuon 400g/viikko ja nyt ikää 8viikkoa... Rintamaidolla meillä kyllä mennään täysin. Mutta mä oon käsittäny että vauvaa ei voi ruokkia liikaa, ei se syö jos ei ole tilaa.
Meillä on vaan neuvolassa todettu että hyvin kasvaa, ja tasoittuuhan tuo paino sitten kun alkaa liikkumaan.
Meillä ensimmäinen kuukausi oltiin jatkuvasti tissillä, tosin huomasin sitten ettei syönyt vaan oli vain niin mahoton imemisen tarve että vain hengaili siinä, mutta tuttia ei huoli vieläkään.
Ja tosiaan jos yksin olet niin varmasti rankkaa ja ymmärrän että pulloon oot turvautunu, itekkin välillä tekee mieli pullo lykätä kun ei totaalisestikkaan ehdi mitään vaikka tuo ukko tuossa onkin, mukava se olisi itsekkin tehdä jotain niin säästyttäis riidoiltakin. Nyt tyttö nukkuu ekaa kertaa moneen päivään kunnon unia ilman että tissin pitää olla saatavilla vieressä niin siivoilen ja sälään nettiä.
- erityisen paljolta
Ei tuo maitomäärä (8dl tissit) mun mielestä kuulosta kovin paljolta. Mun mielstä sä toimint just niinkuin pitääkin: vauvalle ruokaa niin paljon että on tyytyväinen, ei kitise kokoaikaa ja pitää kunnon välit ennen seuraavaa ruokaa.
Opettele kuuntelemaan niitä neuvolatätejä just niinkuin muitakin neuvojia: ohjeita riittää ja niistä pitää suodattaa ne omaan elämään sopivat. Mutta joskus sieltäkin voi tulla juuri se toimiva vinkki.
Mulla on tyttöjen kasvukäyrä ja 6vko 5kg ei ole edes 10 -käyrällä, ja pojathan on painavampia... eli en kyllä tajua mitä ne siellä sulle horiseee.... Se oman kasvukäyränkäyrän löytyminen/tasaantuminen kai vie vähän kauemmin kuin 6vko?! - Tiiu*
Toki vauva itse tietää millon on nälkä ja kuinka paljon jaksaa syödä.
Mutta jos todella näyttää siltä että vauva kasvaa "liikaa" niin voisikohan se johtua siitä että niitä itkuja on tulkittu hieman väärin? Vauvan itkuhan ei aina tarkoita automaattisesti nälkää. Varsinkin korviketta saavat vauvat usein kärsivät vatsavaivoista (ilmaa vatsassa). Niitä itkuja kun on välillä aika vaikea erottaa... -kokemusta on. - J.a.n.e
liikaa. Niinku joku tuossa jo kirjottiki, kannattaa vähän suodattaa joitakin juttuja.. vaikkakin on kyse neuvolasta. Mulla tyttö on kans kasvanu aika hurjaa vauhtia koko 5 kuukauden ajan ja meidän neuvolassa on vaan kehuttu kovasti kasvua. Lapsen tahtisesti oon kokoajan imettäny. Eikä nuo sun korvikkeen määrät kovin paljolta kuulostanu.
Mun mielestä kannattaa tehdä ihan samalla lailla, ku oot tähänki asti tehny. - hauskaa syksyä!
sanottiin neuvolassa et lapsen ruokamäärän saa kun painon jakaa viidellä. g.at ovat ml. Minun poika nyt 7kk. kasvoi tuommoiset 350-400g viikossa eikä kukaan sanonut että kasvaa liikaa. Kun hän oli 3kk. jouduin alottamaan maissivellin syötön kun maitoa olis pitänyt olla tunnin välein antamassa. Ja hyvin alkoi syödä kun aloitin pienellä määrällä tutustumisen. Ei ole saanut ollenkaan korviketta. Mutta tulet saamaan tosi monta erilaista neuvoa vielä lapsen hoitoon. Ruoki vain kuin tähänasti ei kasva liian nopeaan ja käytä tervettä maalais järkeä.
- ap.
Niin, jos poika nyt painaa 5 kiloa ja sen jakaa viidellä niin sehän tarkottaisi että pitäisi antaa litra maitoa päivässä :o Siihen en ihan uskalla ryhtyä.
Olen kuullut myös sellaisen ohjeen, että painoa jaettuna kuudella niin se on päiväannos. Mutta toisaalta eihän maitomäärää voi koko ajan vain nostaa, kun eikös se niin mennyt että paljon yli litraa ei saisi maitoa mennä missään vaiheessa?
Enkä muutenkaan viitsi kauheasti määrää nostaa kun tuntuu tuo paino nousevan kovasti tuolla nykyiselläkin määrällä.
Ja tuolla joku kyseli josko itkee muuta kuin nälkäänsä. Mielestäni kyllä tunnistan nälkäitkun ja esim. mahakipuitkun eron. Nälkäänsä kun itkee niin lussuttaa nyrkkejään ja hamuilee sekä heiluu ihan hirveästi, mutta kipua kun itkee niin potkii ja kipristelee ja näyttää muutenkin tuskaiselta.
"Turhaa" tuskin olen syöttänyt , koska pidän vähintään kolmen tunnin tauon ruokailuissa, vaikka nälkäänsä itkisikin. Iltaisin kahden tunnin välein, koska tuntuu iltaisin olevan tosi nälkäinen enkä jaksa kuunnella koko iltaa kitinää.
Kiitos vastauksista, saa vielä kommentoida jos jotain tulee mieleen. =)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941749
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2401553- 891356
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651025Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46931- 47918
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38908Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9894- 46852
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35829