selkä/hermokipu

3 pullistumaa

Tympii ja tympii, 4kk ollut sairaslomalla, viikon kokeilin olla töissä, mutta selkä ei kestä. Hassua kyllä selkä ei kipeä, vaan vasemmanpuoleinen jalka, nilkkaan asti hermokipua. Liikkeelle lähtö vaikeaa, koipi perässä laahaa jonkin aikaa. Taas lekuriin tulehduskipulääkkeitä hakemaan ja sairaslomaa. Aikansa kutakin, mutta kun seinät kaatuu päälle.

10

3328

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olla

samassa veneessä. Mulle on tehty kolme selkäleikkausta pullistuman takia, kaikki pullistumat eri väleissä. Tästä viimeisimmästä leikkaukseta jäi pirullinen hermosärky oikeaan jalkaan. Tunne on todellakin aivan hassu, kun itse selkään ei koske vaan kipu on jalassa. Kipu alkaa painon tunteena pakarassa ja siitä yhtenä juottina nilkkaan ja varpaisiin asti. Jalan puutuminen alkaa polven alapuolelta. Mulla puutumista rupee tuntumaan kun nousen seisomaan suoraksi. Luojan kiitos, kipua ei tunnu levossa ollessa. Nykyisin sentään saa yöt nukuttua.
      Kävin leikanneen kirurgin vastaanotolla, hänen mukaansa tilanteelle ei voi enää tehdä mitään. Itse puutuminen ei kuulema ole aihe leikkaukselle. Eikä hän herkästi lähde uudelleen leikkaamaan jo kertaalleen leikattua väliä. Hänen mukaansa kyse voi myös olla arpikudoksesta, johon elimistö ajan myötä tottuu. Mulla on käytössä Noritren hermokipuun. Jatkuva kipu on todellakin hermoja raastavaa, siinä ei paljon jaksa nähdä tulevaisuuteen. Eniten ketuttaa, kun lääkärit hokee, että sinun pitää sopeutua. Sopeutua ja sopeutua! Että minä vihaan tuota sanaa. Vaan eikai sitä muutakaan voi. Toivottavasti aika tekee tehtävänsä ja kivun yli pääsis jossain vaiheessa.
      Hyvää syksyä ja voimia sinulle!

• taas näin...

eli viimeiset 2kk olen nyt alaselkäkipuni takia sairaslomalla ollut. Juuri tuollaista iskiastyyppistä, äärettömän kova kipu oikealla alaselässä ja säteilee saman puolen reiteen ja muuallekin jalkaan. Istuminen on se eniten pahentava tekijä. 5 minuuttia kauempaa en pysty istumaan. Röntgen kuvassa näkyi alaselässä myös skolioosia, magneettikuvaan on aika parin viikon päästä.

Mietinpä tässä vain, että kuulostaako tämä minun vaivani myös välilevy ongelmalta?! vaikka kipua on myös kovasti itse alaselässä... mitkään särkylääkkeet eivät enää auta ja kipu vaan pahenee viikko viikolta. Pelkäänkin, että mistä enää saisin tähän avun. Kiropraktikkoakin on tuloksetta kokeiltu...

• leikkausta
        taas näin... kirjoitti:

eli viimeiset 2kk olen nyt alaselkäkipuni takia sairaslomalla ollut. Juuri tuollaista iskiastyyppistä, äärettömän kova kipu oikealla alaselässä ja säteilee saman puolen reiteen ja muuallekin jalkaan. Istuminen on se eniten pahentava tekijä. 5 minuuttia kauempaa en pysty istumaan. Röntgen kuvassa näkyi alaselässä myös skolioosia, magneettikuvaan on aika parin viikon päästä.

Mietinpä tässä vain, että kuulostaako tämä minun vaivani myös välilevy ongelmalta?! vaikka kipua on myös kovasti itse alaselässä... mitkään särkylääkkeet eivät enää auta ja kipu vaan pahenee viikko viikolta. Pelkäänkin, että mistä enää saisin tähän avun. Kiropraktikkoakin on tuloksetta kokeiltu...

minulla oli kovaa kipua alaselässä, kaikenlainen ponnistaminen sattui selkään, painontunne pakarassa, puristuksentunne reidessä ja säteilykipua koko jalan matkan. Puutumista nilkan ulkosyrjässä ja kahdessa ensimmäisessä varpaassa. Kipu oli lähestulkoon kokoaikaista. Pitkälleen ei pystynyt olemaan, nukkuminen noin kahden tunnin jaksoissa. Seisoma-asento koko ajan lievässä etukenossa, kävelemään pystyi pikku matkoja, sitten tuli kova kipu jalkaan. Istumaan kykeni puolisen tuntia kerrallaan ja sitten taas liikkeelle. Sitten kun pääsin magneettikuviin, niin niissä näkyi kookas pullistuma, joka vaati leikkaushoidon. Nämä oli niitä oireita, joita minulla oli ja jotka ovat jääneet pois tai ainakin muuttuneet leikkauksen jälkeen. Onpa hyvä, että sinulla on pian aika magneettikuviin, se kyllä selvittää mistä vaivasta on kyse.

• selkäsairaita...

Meitähän riittää ja se on tosi pitää sopeutua pitää oppia elämään tämän kanssa kun sen kerran on saanut...

Itselläni kaatuminen, 3 vuoden "helvetti" takana. Kuntoutettiin ja jumpattiin ennenkuin ees oli magneetilla kuvattu= paheni vaan!

Kipupolilta viimein sellaiset epilepsialääkkeet max annoksella päälle että hermosärky alkoi antautua...aikaa oli kulunut vuosi. Eli hirvittävistä kärsimyksistä on ollut kyse.

Magneetissa oli sitten selvät muutokset,välilevyt vuoti kahdesta välistä hermoille ja yhdessä välissä oli ollut kookas pullistua...aikaa oli mennyt niin kauan että oli tullut jo todennäköisesti pysyviä hermovaurioita ja niitä tässä nyt "hyssytellään" ja koitetaan sopeutua, just joo.

Eli 2 vuotta melkein kärsin kivuista, sit oli puolivuotta ok tilanne, ei kestänyt mitään isompaa ei muutaku saikulla vaan etiäpäin. No, nyt taas paha pahenemisvaihe. Tässä kivunhoitoa ja taas "hyssyttelyä" etiäpäin. Tälläkertaa oli lääkäri niin fiksu että laittoi omt-fysioterapeutille (ekakerta tän sairauden) kanssa.
      Kokeillaan venytystä että saataisiin tilaa puristuksissa oleville hermoille. Vas jalka on enää puolikas kun liian kauan aikoinaan vaan "sopeutua" piti...

Olen tällähetkellä työkyvytön omaan työhöni, kevyempiä hommia haluaisin rueta katselemaan, kotona olokin alkaa jo maistua puulle.Onhan se toki hyvä olla silleen et tietää ettei ole pakko pystyä kun olet kipeä.
      Eläkelaitos lähtee mukaan työkokeiluun, heti kun saan taas sen "paremman" vaiheen päälle ;)

Tälläsiä selkäkroonikoita tuntuu olevan palstat pullollaan, en ole yksin mutta silti on vaikeaa sopeutua...

• tuo

pullistumien leikkaus. Miten kaikki käytännössä tapahtuu? Kuinka kauan joutuu olemaan sairaalassa? kuinka iso tuo leikkaus on? onko itse leikkaushaava iso? ja kuinka pian leikkauksen jälkeen oireet voivat mahdollisesti helpottaa?

• Konservatiivinen hoitolinja
        tuo kirjoitti:

pullistumien leikkaus. Miten kaikki käytännössä tapahtuu? Kuinka kauan joutuu olemaan sairaalassa? kuinka iso tuo leikkaus on? onko itse leikkaushaava iso? ja kuinka pian leikkauksen jälkeen oireet voivat mahdollisesti helpottaa?

ja tässä olaan selkäkroonikko lopunikää...

Liian kauan kun odotettiin niin eiköhän tullut hermovaurioita viimein. En ole katkera , en...

Mutta, niin ne oppaat sanovat että 5 vuoden kuluttua on sama tilanne onko leikattu vai konservatiivinen hoitolinja =) mene ja tiedä!

• leikkauksesta...
        tuo kirjoitti:

Sairaalassa oloaika minulla oli yhteensä neljä vuorokautta. Sairaalaanmenopäivänä otettiin verikokeet ja sitten fysioterapeutti antoi ohjeita leikkauksen jälkeiselle ajalle...sängystä ylösnousu, portaissa kulkeminen, jne. Leikkausaamuna röntgenissä laitettiin merkkausaine leikattavaan väliin ja osastolla tehtiin suolihuuhtelu. Leikkauksen ajaksi jalkoihin laitettiin tukisukat verenkierron takia. Itse leikkaus oli ajallisesti kestänyt reilun kolme tuntia. Minulla haava on seitsemisen senttiä pitkä, siinä oli seitsemän tikkiä. Nukutuksesta herättyäni olin täysin kivuton. Ainut kipu mitä tunsin, oli leikkaushaavassa. Kaikki aiemmat oireet olivat hävinneet. Leikkauspäivä meni ihan pitkälleen ollessa, voinnista riippuen hoitajat auttavat ylös vuoteesta, niin pian kuin mahdollista. Ensimmäiset kävelyt tein taso-fordin avulla, sillä olo oli aika hutera. Jo seuraavana aamu sain nousta istumaan vuoteenreunalle aamupalalle ja pääsin ilman avustajaa suihkuunkin. Toipuminen oli nopeaa, ainut mitä piti varoa oli pitkäaikasta istumista, kurottelua, selän taivutteluja ja yleensäkin ponnisteluja. Aikahan sen sitten näyttää, että oliko leikkaus hyvä ratkaisu vai ei.

• Myös useampi pullistuma

Ihan vaikuttaa samanlaiselta,alkoi selkäkipuna
      siirtyi pakarasta nilkkaan asti,välillä selkä puutunut,kivuton ja kaikki särky kauheana puristavana kipuna oikeassa jalassa pohkeeseen ja nilkkaan asti.Mangeetissa todettiin kolme pullistimaa joista kaksi molemmin puolin välilevyä ja yksi eri välilevyssä.Mitkään särkylääkkeet tai kipupiikit ei tehonneet,
      ainoastaan kylmä kääre helpottaa kipua.
      Seisominen,istuminen ja käveleminen välillä melkein mahdotonta,maata vain kivuttomassa asennossa kylmäkääre selän alla.
      Leikkaukseen pääsee milloin pääsee,jonossa ollaan.
      Molemminpuolinen pullistuma oireilee välillä
      myös vasempaankin jalkaan,sillon se surkeeta on
      liikut vähissä.En tiennyt ihmisellä noin kovaa kipua olevankaan ennen kun itse koin miltä tuntuu
      kun issiais hermot ovat puristuksissa,sitä tuskaa ei voi sanoin kuvailla eikä verrata mihinkään,se pitää itse kokea.Tsemppiä ja jaksamisia sillä kipu vie totaalisesti voimat.

• kokeilen toistekin

Olen ollut sekävaivainen lähes 20 vuotta mutta tullut toimeen, kunnes nyt meni kirjaimellisesti jalat alta. Hirveä kipu, en ole vastaavaa ikinä kokenut, mikään lääke ei auttanut. Menin yksityislääkärille joka ehdotti epiduraalipuudutusta. Siinä laitetaan kortisonia selkäydinkanavaan tulehdusta laskemaan. Aika kallis toimenpide (250e), en kadu, sain avun ja kävelin jo ilman sauvoja kolmen päivän kuluttua toimenpiteestä. Toimenpide täysin kivuton. Sair.lomalla olin kaksi viikkoa, josta olisin ehkä jo toisen viikon voinut olla töissäkin (työssäni paljon istumista). Minulla myös kipuoireet ainoastaan lonkassa, reidessä, pohkeessa ja nilkassa. Jalka vielä lerppu, mutta uskon kuntoutuvani. Selkääni ja kuntoani olen hoitanut aina tunnollisesti liikkumalla, siksi tämä olikin minulle melkoinen yllätys, kirjaimellisesti kaatoi petiin.

• saara

tsekkaa ihmeessä www.selkasivut sieltä ne ongelmat selviää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haluaisin rakastaa sinua

Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      57
      4604
    2. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      154
      4218
    3. Tiedätkö mihin

Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      67
      3852
    4. onko kaivattusi

vaarallinen? :D
      Ikävä
      125
      3810
    5. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      47
      3644
    6. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      78
      3464
    7. Pieni galluppi

Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      98
      3031
    8. Olisiko sinulla

Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      54
      2875
    9. Mitä tuntemuksia

Rakkaasi ääni herättää?
      Ikävä
      25
      2706
    10. Korjaamo suositus

Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p
      Hyrynsalmi
      14
      2414
    Aihe