miten te jaksatte

tehdä työtä

vanhainkodeissa? Vanhukset on ihania, mutta se paskan ja kusen haju, likasten ihmisten haju.... Samat rutiinit joka päivä, perushoitoa ja perushoitoa....Eipä se tunnu kovin vaativaa olevan... Mutta hyvä että jotkut jaksaa...

21

1685

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex hoitsu

Paska haisee,omaiset haukkuvat. Aikaa ei ole edes kahvitauolle.
      Vaihdoin päivätöihin. ne jotka eivät uskalla tai pysty vaihtamaan vuorotyötä laitostuvat..
      Palkkakin on ihan per.......
      Täyspäiset lähtevät pois jos pystyvät.

• jokaisella oikeus onneen

Kuinka pitkään kesti ennen kuin vedit johtopäätökset.Ainoastaan henkilökohtaisilla päätöksillä saadaan muutoksia aikaan.

• jaa

Kukaan ei edes arvosta sitä työnteoksi.
      Kyllä se muutakin on kuin pyllynpesua..
      Kuvastuu sinunkin kommentista, ettei ole vaativaa joopa joo.

• minää.

... minun kohdallani, auttaminen, hoitaminen, hoivaaminen on itsestään selvyys... tunnen että olen valinnut oikein, kutsumustyötä siis. Vanhoilla ihmisillä on oikeus arvokkaaseen vanhuuteen. Autan heitä ja pidän siitä. Kiitoksen tunnen sydämmessäni. Antoisa työ, haastava myös, sillä vanhuskin on yksilö. Pesujen lisäksi, touhuamme kyllä muutakin. Kuntouttava ote pitää aina olla, pyrimme aktivoimaan jne... JOS tätä työtä tekee pakosta, on väärässä paikassa!

• paskanmarjat 1
        minää. kirjoitti:

... minun kohdallani, auttaminen, hoitaminen, hoivaaminen on itsestään selvyys... tunnen että olen valinnut oikein, kutsumustyötä siis. Vanhoilla ihmisillä on oikeus arvokkaaseen vanhuuteen. Autan heitä ja pidän siitä. Kiitoksen tunnen sydämmessäni. Antoisa työ, haastava myös, sillä vanhuskin on yksilö. Pesujen lisäksi, touhuamme kyllä muutakin. Kuntouttava ote pitää aina olla, pyrimme aktivoimaan jne... JOS tätä työtä tekee pakosta, on väärässä paikassa!

Vanhustyössä on usein tyhmiä ,aivottomia hoitsuja.
        kutsumuskella ei elätä.
        Fiksu ja älykäs hakeutuu jossakin vaiheessa fyysiesti kevyempään työhön.

• Lusiina1
        minää. kirjoitti:

siellä haisee lika ja eritteet, täytyy sanoa et onkohan vikaa myös hoidon tasossa?

• siellä
        Lusiina1 kirjoitti:

siellä haisee lika ja eritteet, täytyy sanoa et onkohan vikaa myös hoidon tasossa?

niin pask.n haju on varmaankin normaalia. Se vaan on elämää ei sen enempää.

• ankahe

No kiinalaiset,venäläiset ja filippiniläiset jaksaa....kannatasko kysyä ruotsalaisilta ovatko he tyytyväisiä

• vanhainkodissa töissä

Ensimmäinen asia, joka tulee mieleen kommentistasi on se, ettet ole ollut töissä/käynyt oikeassa vk:ssa.

Paska/kusi ei siellä haise. Vanhukset eivät makaa painehaavaumilla tai ole ylilääkittyinä(elleivät ole tk:sta/sairaalasta juuri tulleita). Heillä on hyvä ja inhimillinen hoito. He eivät ole aliravittuja tai -hoidettuja eivätkä heitteillejätettyjä.

Hae oikeasti kokemuksia vanhainkodeista ja siellä suoritettavasta hoitotyöstä. Jokainen päivä on erilainen, eikä siellä ole sairaalasta tuttua "laitospäiväjärjestystä" eli: "Meillä aamupala on klo 07-08 ja jos et syö nyt niin et saa myöhemminkään kun astiat on pakko lähettää tiskattavaksi.. Meillä täällä keskussairaalaassa kuN ei ole riittävästi lautasia, että VANHUS VOISI SYÖDÄ RAUHASSA"

Se nimittäin on oikeaa hoitotyötä. ei sairaalan "SAIRAUDENHOITOA".

• tulleita

vanhuksia, jotka nestetytetään taas elävien kirjoihin sairaalassa, tai osataan elvyttää, ettei mamman tarvitse maata naama puurolautasessa ambulanssiin tuloon asti. Aika suoppea on sinunkin kuvasi ihmisen kokonaishoidosta.

Olisi hauska kuulla millä lailla päivät laitoksessa eroavat sinun mielestä toisistaan. Milloin on vatsat toimitettu, vai?

Yksityisellä puolella kaikki on bisnestä ja ainut mikä ratkaisee on raha, kakki lasketaan, että se siitä yksityisen HYVÄSTÄ hoidosta.

• hoitaja minäkin

kokemukseni mukaan yleensä vanhainkodeissa vanhusten elämänlaatu on julkisuudessa parjattua parempaa

vaikka yleistyksiä ei voi tehdä, mutta myös sekin kokemus on mulla olemassa että terveyskeskustenvuodeosastot ja vastaavat paikat ovat vanhuksille ne huonoimmat hoitopaikat - - hoitajat eivät uskalla eivätkä halua kohdata potilaita ihmisinä,niimpä he suojaavat itseään työnsä kuluttavalta vaikutukselta vetoamalla kiireeseen ja ammatillisuuteen ym. - tuntuvat usein kovilta ja koppavilta,potilaat riutuvat tylsissä virikkeettömissä huoneissaan ja masentuvat eivätkä jaksa tai edes halua syödä - eikä heitä syötetä tai juoteta, jolleivat he itse kykene -

• Lusiina1
        tulleita kirjoitti:

vanhuksia, jotka nestetytetään taas elävien kirjoihin sairaalassa, tai osataan elvyttää, ettei mamman tarvitse maata naama puurolautasessa ambulanssiin tuloon asti. Aika suoppea on sinunkin kuvasi ihmisen kokonaishoidosta.

Olisi hauska kuulla millä lailla päivät laitoksessa eroavat sinun mielestä toisistaan. Milloin on vatsat toimitettu, vai?

Yksityisellä puolella kaikki on bisnestä ja ainut mikä ratkaisee on raha, kakki lasketaan, että se siitä yksityisen HYVÄSTÄ hoidosta.

... vanhainkoti on vanhusten koti, siellä ei nesteytetä vanhusta suoneen kuten sairaalassa. Jos ruoka- ja juomahalut on huonot, vaikea niitä on vängällä tyrkyttää. Tällaisissa tapauksissa vanhus usein lähetetään päivystykseen tutkittavaksi, et mikä yt:n laskua aiheuttaa.Turha brassailla elvytystaidoilla, koti on kkoti ja sairaala on sairaala.

• mielessä...

Kyllä mulla on tässä kesän aikana tullut alan vaihto mieleen. Ei sen takia ettenkö viitsisi sitä jatkuvaa vaipan vaihtoa yms (kyllä, sitä se lähinnä yövuoroa tekevällä on) vaan vanhukset ainakin meidän osastolla on niin älyttömän ilkeitä ja agressiivisia (ja ihan tavallinen vanhainkotiosasto kyseessä). Yleensä olen mustelmilla kun pääsen vapaille, tämän lisäks vielä joka yö kuuntelet kun haukutaan huoraks, saatanan lehmäks yms...
      Tuntuu kyllä että vois mennä vähäks aikaa vaikka hyllyttään tavaraa marketin hyllyihin ettei tarvis ihmisiä hoitaa.

• yks hoitsu

Itse viihdyn vanhainkodissa hyvin, lähes kaikki vanhuksista on mukavia ja kaikkien kanssa pystyy juttelemaan jne. Eri asia on sitten ne omaiset.. Saa juosta koko päivän hiessä ja omaiset valittavat kun emme me hoitajat tee mitään. Monet omaiset ovat todella rasittavia!

Omalla osastollani vanhukset ovat suhthyväkuntoisia, siis esim vuodepotilaita ei ole. Siinä kun taluttaa vanhuksen vessaan, auttaa pukeutumisessa ja kasvojen/käsien pesussa, mahdollisesti parran ajo, tukan kampaus, aamun silmätipat jne.. Aikaa menee n. 15min, ja siitä n. 30-60sekuntia alapesujen tekemiseen.. ei tää työ nyt ihan pelkkää paskan pesemistä ole?

• hei..
        yks hoitsu kirjoitti:

Itse viihdyn vanhainkodissa hyvin, lähes kaikki vanhuksista on mukavia ja kaikkien kanssa pystyy juttelemaan jne. Eri asia on sitten ne omaiset.. Saa juosta koko päivän hiessä ja omaiset valittavat kun emme me hoitajat tee mitään. Monet omaiset ovat todella rasittavia!

Omalla osastollani vanhukset ovat suhthyväkuntoisia, siis esim vuodepotilaita ei ole. Siinä kun taluttaa vanhuksen vessaan, auttaa pukeutumisessa ja kasvojen/käsien pesussa, mahdollisesti parran ajo, tukan kampaus, aamun silmätipat jne.. Aikaa menee n. 15min, ja siitä n. 30-60sekuntia alapesujen tekemiseen.. ei tää työ nyt ihan pelkkää paskan pesemistä ole?

Eikös se ole aivan ymmärrettävää, että omaiset ovat huolissaan, jos heistä on siihen aihetta!!

• hoitaja minäkin

joskus paremmin joskus vähemmän

hajuun tottuu ja kaikkeen muuhunkin - vanhuksetkaan eivät ole aina ihania eikä omaiset - mutta sitten on niitä hyviä ihania ikimuistoisia hetkiä,joiden jälkeen taas muistaa miksi on tähän hommaan ruvennut

omassa työssäni eletään ihmisen elämää arjessa ja juhlassa - viimeiseksi saatetaan hautaan saakka - monet ko.hetkistä on olleet suorastaan liikuttavia - en missään tapauksessa vaihtaisi työtäni akuuttiin hoitotyöhön

• Urhea

Tämä oli hyvin ilmaistu :) itse koen työni vanhainkodissa samanlaiseksi.

• jaksaisikaan

olet oikeassa siinä, että vanhukset ovat mukavia, mutta laitosvanhukset ovat oma ryhmänsä... heidät suihkutetaan kerran viikossa, heillä on vaipat, johon he tekevät kaikki "tarpeensa", ja tuoksu on sen mukainen.

Miettikääpä, jos kävisitte SUIHKUSSA VAIN KERRAN VIIKOSSA. Tekisitte eritteenne vaippaan joka vaihdetaan vain 2-3 krt päivässä.
      Jokainen meistä haisisi...

Tämä on laitosvanhustemme nykypäivää. Ne harvat, jotka käyvät itse WC:ssä säästyvät tältä, mutta jos toimintakyky menee on vaipparumba edessä.

Hoitajilla ole aikaa käyttää mummoja jatkuvasti vessassa ja pestä alapesuja. Aamuin illoin tehtävä pesu ei riitä, jos eritteitä valuu jatkuvasti.

Hyvä että jotkut jaksaa... olen jaksanut... vielä... TOISTAISEKSI.

• sitä mitä

tapahtuisi jos vanhusta ei hoidettaisi ollenkaan. Elämä on elämää, ei satua.

• minäkään enää!

En jaksa minäkään enää. Työtahti vain kiristyy, enää ei aikaa vanhukselle. Kaikessa säästetään. Omaiset tulee päälle kuin hyeenat... Potitikot nostaa vanhusten hoidon jälleen teemakseen kun vaalit lähestyvät. Sanahelinää, samaan aikaan samat päättäjät vetävät aina vaan tiukemmalle ja tiukemmalle hoitavia yksiköitä. Ihnhimillisyys häviää ja tulee tulosvastuu. Tilaa ja tuota on nykyajan muoti-ilmiö ja samalla kirosana.

En halua enkä jaksa enään. Alanvaihto ei ole enää suunnitelmissa vaan täyttä totta.

• Kommentoija.

Menisitte käymään vaikka itärajan takana tai etelässä Virossa millaista on vanhustenhuolto siellä. Laitoksissa on varmasti eroa mutta keskimäärin taso ei yllä lähellekään suomalaista vanhainkodin tai tk-sairaalan vuodeosastoa. Suomessa sentään ei kestokatetreja laiteta kaikille ja kierrätetä niitä... En kiistä että parantamisen varaa on Suomessakin laitoshoidon osalta mutta monesti ongelmana on työvoiman puute joko säästösyistä tai sitä ei ole saatavilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      93
      1438
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1400
    3. 76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    6. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      83
      979
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      905
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      78
      888
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe