Miksi käytätte sanaa "palkkaaminen" koirankouluttamisen yhteydessä?
Se tarkoittaa minusta työhön ottoa, palkkaamista johonkin virkaan.
Palkkio/palkitseminen koiran tehdessä jonkin asian hyvin on ihan eri asia.
Siis p a l k i t s e koiraasi, älä palkkaa sitä.
Eihän se ole urakka eikä kuukausipalkalla luonasi.
Palkkaaminen/palkkio
9
381
Vastaukset
- ...
Itselleni ainakin kuukauden työstä on palkkiona palkka...
Työnantajani palkitsee minua palkalla...
Palkitse/palkita on verbi.
Palkka on substantiivi.
Palkkaaminen on siis tekemistä. Palkkio tai palkka (synonyymit) on se mitä tekemisestä saadaan.- ei mitään lisättävää
Kiitos, siinähän se vastaus onkin...
Ja oletko sinä nyt sitten mennyt tässä asiassa jotenkin sekaisin? Onko koiran palkitseminen vaikeaa kun kouluttaja käyttää mielestäsi väärää sanaa. - jke
ei mitään lisättävää kirjoitti:
Kiitos, siinähän se vastaus onkin...
Ja oletko sinä nyt sitten mennyt tässä asiassa jotenkin sekaisin? Onko koiran palkitseminen vaikeaa kun kouluttaja käyttää mielestäsi väärää sanaa.Korrektille kielenkäytölle on vedettävä johonkin se raja, ihan käytännön syistä. Oleellistahan ei ole se, mitä kouluttaja sanoo, vaan se mitä hän tarkoittaa. Jos tarkoitus tulee selväksi, on kai yhden tekevää onko lause täysin korrekti.
Jokainen varmasti ymmärtää seuraavan lausee:
"Käske koirasi istumaan ja palkitse"
Nyt voidaan sitten ruveta viilaamaan tuota kyseistä lausetta. Koiraahan ei todellisuudessa käsketä. Sille annetaan sanallinen ärsyke, jonka se on ehdollistanut tiettyyn toimintoon. Tässä tapauksessa istumiseen.
Palkitseminenkin tarkoittaa tietoisesti annettua, tarkasti ajoitettua positiivista vahvistetta. Koko lause voidaan vääntää seuraavaan korrektiin muotoon:
"Anna koirallesi sellainen suullinen ärsyke, johon se on ehdollistanut istumis-toiminnon ja toteutuneen toiminnon seurauksena tuo koiran ulottuville tarkasti ajoitettu positiivinen vahviste."
Voisin melkein väittää, että keskiverto koiranomistajalta menisi sormi suuhun kuullessaan tämän jälkimmäisen, korrektimman version tuosta lauseesta. jke kirjoitti:
Korrektille kielenkäytölle on vedettävä johonkin se raja, ihan käytännön syistä. Oleellistahan ei ole se, mitä kouluttaja sanoo, vaan se mitä hän tarkoittaa. Jos tarkoitus tulee selväksi, on kai yhden tekevää onko lause täysin korrekti.
Nyt voidaan sitten ruveta viilaamaan tuota kyseistä lausetta. Koiraahan ei todellisuudessa käsketä. Sille annetaan sanallinen ärsyke, jonka se on ehdollistanut tiettyyn toimintoon. Tässä tapauksessa istumiseen.
Palkitseminenkin tarkoittaa tietoisesti annettua, tarkasti ajoitettua positiivista vahvistetta. Koko lause voidaan vääntää seuraavaan korrektiin muotoon:
"Anna koirallesi sellainen suullinen ärsyke, johon se on ehdollistanut istumis-toiminnon ja toteutuneen toiminnon seurauksena tuo koiran ulottuville tarkasti ajoitettu positiivinen vahviste."
Voisin melkein väittää, että keskiverto koiranomistajalta menisi sormi suuhun kuullessaan tämän jälkimmäisen, korrektimman version tuosta lauseesta.KAHEN KILON SIIKA!!
Tuo oli just huippu, vähänkö repesin xD- Kyllä tämä on huomattu
jke kirjoitti:
Korrektille kielenkäytölle on vedettävä johonkin se raja, ihan käytännön syistä. Oleellistahan ei ole se, mitä kouluttaja sanoo, vaan se mitä hän tarkoittaa. Jos tarkoitus tulee selväksi, on kai yhden tekevää onko lause täysin korrekti.
Voisin melkein väittää, että keskiverto koiranomistajalta menisi sormi suuhun kuullessaan tämän jälkimmäisen, korrektimman version tuosta lauseesta.Juuri sellaiset vähän tyhmät höpö-mamit käyttävät sanaa PALKKAA kun he tarkoittavat koiran palkitsemista. Hyvä että aloittaja otti asian puheeksi.
Luulisi kyllä sanan käyttäjän jo itsekin tajuavan että he puhuvat typeriä. Mutta eivätpä tajua.
Juu, minä en tule koskaan tosiaan PALKKAAMAAN KOIRAA eli en siis ota sitä töihin palkkaa vastaan.
Sen sijaan PALKITSEN koiran, jos se toimii oikein. - jke
Kyllä tämä on huomattu kirjoitti:
Juuri sellaiset vähän tyhmät höpö-mamit käyttävät sanaa PALKKAA kun he tarkoittavat koiran palkitsemista. Hyvä että aloittaja otti asian puheeksi.
Luulisi kyllä sanan käyttäjän jo itsekin tajuavan että he puhuvat typeriä. Mutta eivätpä tajua.
Juu, minä en tule koskaan tosiaan PALKKAAMAAN KOIRAA eli en siis ota sitä töihin palkkaa vastaan.
Sen sijaan PALKITSEN koiran, jos se toimii oikein.Suosittelen jatkamaan provosointiharjoituksia. Ei oikein tehoa tämä. Pahoittelen.
- kuoliaaksi nauranut
jke kirjoitti:
Suosittelen jatkamaan provosointiharjoituksia. Ei oikein tehoa tämä. Pahoittelen.
palkinto tulee palkita-verbistä. Eli ensimmäinen palkinto jne...öööhh, kivoja nää trollit!
Kyllä tämä on huomattu kirjoitti:
Juuri sellaiset vähän tyhmät höpö-mamit käyttävät sanaa PALKKAA kun he tarkoittavat koiran palkitsemista. Hyvä että aloittaja otti asian puheeksi.
Sen sijaan PALKITSEN koiran, jos se toimii oikein.No tämäkin "höpö mami" palkkaa koiraa,ja pahuksen hyvin on toiminut sana.
Ja mikä raadollisinta,niin tulee vielä muitakin ohjattua palkkaamaan koiransa,ups.
Mutta miten se vanha sananlasku meni,joteskin että "ei se nimi miestä pahenna,ellei mies nimeä" ;)- Apinaorkesteri___
molossi kirjoitti:
No tämäkin "höpö mami" palkkaa koiraa,ja pahuksen hyvin on toiminut sana.
Ja mikä raadollisinta,niin tulee vielä muitakin ohjattua palkkaamaan koiransa,ups.
Mutta miten se vanha sananlasku meni,joteskin että "ei se nimi miestä pahenna,ellei mies nimeä" ;)Kyllä fiksut ihmiset ymmärtävät että tarkoitat koiran palkitsemista, eli puhu vain palkkaamisesta, ihmiset ovat niin fiksuja, etteivät huomauta sinulle mitään, ne antavat sinun vain kaikessa rauhassa "palkata" koiria, ja ajattelevat sinusta sillä tavalla vähän säälivästi vain mielessään....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 905197
- 534066
- 252189
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s271927Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161795- 151444
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹281250Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗201046T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest43981- 21980