Meidän koiruli on syönyt pennusta asti tassuu...sillä oli sillo kuulema kasvukipuja mut nyt koira on jo 1v 2kk. Käytin kuukaus sitten rokotuksella ja samalla keskusteltiin tuosta tassu-ongelmasta...tassut oli kunnossa eli ei ollu haavoja yms...voi kuulema johtuu ruuasta, stressistä tai sille on jääny pentuajoilta sellanen tassunpuremis kierto. Ostin sit apteekista sellasta kun katkero sumutetta joka kävi mullekkin henkeen mut koira syö silti tassuu, joten onko teillä joitakin hyviä vinkkejä? Pidettiin aina öisin kauluria mut se oppi syömään kauluri päässä sitä tassuu joten siitäkään ei oo hyötyy, ja muutenki eihän sitä voi pitää koko loppuelämää päässä vaikka etäiskin syömisen.
tassun syönti
11
3109
Vastaukset
- Milla
Mun koirallani on myös taipumus "purra" toista takajalkaansa. Olen myös pohtinut voiko olla puutosta jostain ruoka-aineesta tms. Olen jo kokeillut vaikka mitä eri ruokaa ja silti tapa säilyy. Välillä sitä esiintyy useammin ja välillä on pitkiäkin aikoja että ei ollenkaan. Koirani on nyt 8-vuotias ja tämä tapa on ollut ihan pennusta lähtien. Minkä nimistä se sumute oli jota kokeilit?
- ellu
apteekista saatava maxim merkkinen katkerospray, se on just puremista ja nuolemista estävä, mut ei tepsi meidän koiralle, ku koira on lähellä niin se käy ainakin mulle henkeen ku se on niin voimakas. Mut kokeile, voihan se tehota sun koiralle.
- varattu nimimerkki
ellu kirjoitti:
apteekista saatava maxim merkkinen katkerospray, se on just puremista ja nuolemista estävä, mut ei tepsi meidän koiralle, ku koira on lähellä niin se käy ainakin mulle henkeen ku se on niin voimakas. Mut kokeile, voihan se tehota sun koiralle.
Melko vanhaan vastaan, mutta meillä kokeiltiin tuota katkerosprayta kissan steriloinnin jälkeen, ettei katti nuole tikkejänsä. Ei auttanut. Päinvastoin. Hirveä into nuolla aine pois.
- Chamomilla
Aika usein tassujen syöminen liittyy allergiaa aiheuttavaan ruokaan, tosin muitakin syitä löytyy. Millaista ruokaa tällä hetkellä koirallesi syötät ja annatko usein koirille tarkoitettuja herkkupaloja (rouheluita, koirankeksejä tms)? Sumutteet ym. voivat tietenkin hetkellisesti auttaa koiraa, mutta eivät usein lopullisesti poista ongelmaa eli hoida ongelman ydintä. Ja kun koiralla on vielä herkkä hajuaisti, niin voimakaasti tuoksuvien aineiden jatkuva käyttö ei välttämättä ole pidemmän päälle koiralle hyväksi). Tietenkin, jos "lussuttinen" on piintynyt tapa, asia on erikseen ja tuollaiset sumutteet voivat auttaakkin. Suosittelen sinulle myös homeopaattisen hoidon harkitsemista: sen tarkoituksena on nostaa hoidettavan puolustusmekanismeja, jolloin sairaudet eivät niin helposti iskekkään. Samoin homeopatialla voidaan hoitaa erilaisia käyttäytymiseen liittyviä ongelmia: eroahdistusta, stressiä, pelkoja jne.
- Adastra
Oma puppeni aloitti itsensä jyrsimisen noin vuoden ikäisenä. Etenkin tietty kohta reidestä kiinnosti niin, että koira puri ihonsa rikki hetkessä. Meidän tapauksessamme koirallemme tehtiin kaikki mahdolliset allergiatestit ja koiralla todettiin olevan 30 eri allergiaa. Ruokavalio muutettiin sellaiseksi, ettei mitään allergisoivaa ole annettu viimeiseen viiteen vuoteen ja koira ei ole sen koommin pureskellut itseään.
Mutta jos oma hauvasi ei jyrsi itseään näin fanaattisesti, on kyseessä ehkä pelkkä ikävä tapa. Itse kuitenkin otattaisin allergiatestit varmuuden vuoksi, sillä koiramme muuttui niin onnelliseksi oireiden kadottua, että siitä hyvästä olisin maksanut vaikka mitä. Ja sanoit, ettei koirasi lopettanut jyrsimistä sumutteenkaan laiton jälkeen, joten sillä voi olla niin kamala kutina tassuissaan, ettei se kykene hillitsemään itseään. Tietysti kannattaa vielä keskustella eläinlääkärin kanssa, sillä syitähän voi todellakin olla monia.
Toivottavasti hauvasi pääsee ikävästä puremisestaan!- Mari
Itse olen kyselly koirien allergiatestejä myös, mutta elukkatohtori vain kuittasi sen sillä, että ovat kuulemma niin kalliita ettei kannata... Paljonko ne sitten maksaa ja missä/miten ne tehtiin? Mikä on muutes koirasi rotu?
- Adastra
Mari kirjoitti:
Itse olen kyselly koirien allergiatestejä myös, mutta elukkatohtori vain kuittasi sen sillä, että ovat kuulemma niin kalliita ettei kannata... Paljonko ne sitten maksaa ja missä/miten ne tehtiin? Mikä on muutes koirasi rotu?
Koirani on cavalier king charlesin spanieli, muuten terve yksilö, mutta tosiaankin hyvin allerginen. Kun otimme testit viitisen vuotta sitten, maksoivat ne 500 mk kappale. Testit oli jaoteltu neljään luokkaan: yleiset ruoka-allergiat, yleiset ulkoallergiat, toissijaiset ruoka-allergiat ja toissijaiset ulkoallergiat. Kävimme Vaasassa, yksityisellä eläinklinikalla.
Me otimme koko setin testejä, eli 2000 mk maksoi koko lysti. Homman voi tietysti saada muualla halvemmallakin, mutta tämä oli silloin hinta yksityisellä. Ja ikinä emme ole katuneet sen rahan menetystä. Koirallamme todettiin valtavasti sekä ruoka- että ulkoallergioita ja sekä yleisiä, että harvinaisempia allergioita.
Koe oli hyvin yksinkertainen. Eläinlääkäri otti verinäytteen koiralta ja allergiat tutkittiin siis veren avulla. Verikoetestit ovat hiukan epävarmempia kuin ihmisten "kutitustestit", mutta ymmärrettävistä syistä koiralle on hankala tehdä mitään ihon ärsytyskokeita, koska se voi nuolla haavojaan yms.
Suosittelen lämpimästi allergiatestejä, jos tassunsyömisen syy ei muualta löydy. Ja kannatan myös kaikkien testien tekemistä, etenkin ruoka-allergioissa, sillä jokin yllättävä ruoka-aine voikin aiheuttaa koko ongelman. Ulkoallergioiden tutkiminen on tietysti omalla tavallaan turhempi juttu, sillä on aika hankalaa estää koiraa altistumasta siitepölyille tms. Oma koirani vain kärsii kesien siitepölyt, sillä sitä auttavat kortisonilääkkeet eivät ole hyväksi sydämelle ja luille. Onneksi ulkoallergiat eivät ainakaan omalla hauvallani aiheuta kuin runsasta läähätystä ja jonkin asteista voipuneisuutta, ei kamalaa kutitusrumbaa.
- Emppu-91(N)
Meidän koirallemme tulee välillä varpaiden väliin ikäviä takkuja joita se repii irti, mutta ei kumminkaan saa niitä.
Ne pitää itse leikata saksilla irti, koira ei siitä välttämättä tykkää, mutta tottuu siihen nopeasti.
Tassuissa takut painavat ikävästi, joten tassut kannattaa tarkistaa.
Mutta jos koirasi on lyhytkarvainen, niin silloin ei kyllä mitään takkuja pitäisi tulla.- ellu
tällä hetkellä nutro choice adult kana&riisiä, ostettiin 12 kg säkki joten ei ihan heti kehannu vaihtaa ruokaa. Koira on syönyt 5 eri ruokamerkkii mut silti jatkaa tassun syöntiä. Lääkäri sanoi että vaikka jotku ruoka merkit on tarkoitettu allergigoille niin silti niissä saattaa olla jokin aine mikä ärsyttää koiraa...
- Chamomilla
ellu kirjoitti:
tällä hetkellä nutro choice adult kana&riisiä, ostettiin 12 kg säkki joten ei ihan heti kehannu vaihtaa ruokaa. Koira on syönyt 5 eri ruokamerkkii mut silti jatkaa tassun syöntiä. Lääkäri sanoi että vaikka jotku ruoka merkit on tarkoitettu allergigoille niin silti niissä saattaa olla jokin aine mikä ärsyttää koiraa...
Itse sinun tilanteessa kokeilisin ruokavalion vaihtamista. Joko niin, että siirtyisin Barf-ruokintaan tai yksinkertaisin ruokavalion muutamaan vähän allergiaa aiheuttavaan ruoka-aineeseen, johon lisäisin tilkan öljyä, luujauhoa ja vitamiineja. Jos oireet alkaisivat vähetä, lisäisin ruoka-aineita yksi kerrallaan ja seuraisin, palaavatko oireet. Jättäisin samalla pois kaikki rouheluut ja koirankeksit. Ohessa hoitaisin koiraa homeopaattisesti, jotta saisin tälle paremman vastustuskyvyn.
Kuivamuonaan en henkilökohtaisesti luota enää pätkääkään, sillä olen törmännyt jo niin usein niiden aiheuttamiin iho-ongelmiin. Varmasti kuivamuonissakin löytyy eroja: joissakin voidaan ehkä käyttää laadukkaitakin ainesosia, mutta osa on kyllä ala-arvoista. Monta kertaa halvemmat merkit ovat niitä pahimpia (harmittavan usein allergiakoiran taustalta löytyvät Sertit ja Kerot...). Lisäksi on muistettava, että yksilöissä ja rotujen välillä on eroja: toinen koira ei oirehdi minkäännäköisestä ruoasta koko elinikänään, toinen taas reagoi hyvinkin herkästi - jos ei heti niin muutamn vuoden päästä, kun on aikansa herkistynyt jollekkin lisäaineelle tms.
Allergiatestien hinnoista minulla ei ikävä kyllä ole tietoa. Tiedän joitakin allergiatesteihin vietyjä koiria, mutta kenellekkään testeistä ei ollut käytännön hyötyä. Aika monet eläinlääkäritkin tuntuvat suhtautuvan noihin testeihin vähän skeptisesti. Sen pohjalta oli kiva kuulla, että nimimerkki Adastralla oli testeistä positiivista kerrottavaa eli joillekkin niistäkin on näköjään apua. - Adastra
Chamomilla kirjoitti:
Itse sinun tilanteessa kokeilisin ruokavalion vaihtamista. Joko niin, että siirtyisin Barf-ruokintaan tai yksinkertaisin ruokavalion muutamaan vähän allergiaa aiheuttavaan ruoka-aineeseen, johon lisäisin tilkan öljyä, luujauhoa ja vitamiineja. Jos oireet alkaisivat vähetä, lisäisin ruoka-aineita yksi kerrallaan ja seuraisin, palaavatko oireet. Jättäisin samalla pois kaikki rouheluut ja koirankeksit. Ohessa hoitaisin koiraa homeopaattisesti, jotta saisin tälle paremman vastustuskyvyn.
Kuivamuonaan en henkilökohtaisesti luota enää pätkääkään, sillä olen törmännyt jo niin usein niiden aiheuttamiin iho-ongelmiin. Varmasti kuivamuonissakin löytyy eroja: joissakin voidaan ehkä käyttää laadukkaitakin ainesosia, mutta osa on kyllä ala-arvoista. Monta kertaa halvemmat merkit ovat niitä pahimpia (harmittavan usein allergiakoiran taustalta löytyvät Sertit ja Kerot...). Lisäksi on muistettava, että yksilöissä ja rotujen välillä on eroja: toinen koira ei oirehdi minkäännäköisestä ruoasta koko elinikänään, toinen taas reagoi hyvinkin herkästi - jos ei heti niin muutamn vuoden päästä, kun on aikansa herkistynyt jollekkin lisäaineelle tms.
Allergiatestien hinnoista minulla ei ikävä kyllä ole tietoa. Tiedän joitakin allergiatesteihin vietyjä koiria, mutta kenellekkään testeistä ei ollut käytännön hyötyä. Aika monet eläinlääkäritkin tuntuvat suhtautuvan noihin testeihin vähän skeptisesti. Sen pohjalta oli kiva kuulla, että nimimerkki Adastralla oli testeistä positiivista kerrottavaa eli joillekkin niistäkin on näköjään apua.Kerroit, ettei tutuillesi ole ollut apua allergiatesteistä ja voinkin todeta, kuten jo äsken ellulle vastatessani, että verikokeella tehdyt testit eivät ole idioottivarmoja. Omalla kohdallani tosiaankin pikku spanielini parani heti allergioiden mukaisen ruokavalion alettua.
Koirani syö riisiä ja kanaa joka päivä eikä sillä ole minkäänlaisia puutostiloja. Se ei saa syödä yhtäkään kaupan valmisruokaa, sillä kaikissa on jotakin sille sopimatonta ainetta. Mikään allergisille koirille tarkoitettu spesiaali-superkallis-herkkumuonakaan ei käy.
Toivottavasti ellunkin hauva päätyy samanlaiseksi onnelliseksi koiraksi, millainen omani on ollut oikean ruokavalion selvittyä allergiatestien jälkeen :)
Ja vielä ellulle: eli jos et heti halua rynnätä verikokeita otattamaan, niin kokeile esim. oman koirani ruokavaliota: keitettyä riisiä ja paistettua broileria (jos koirasi on kovin iso, tämä ruokavalio toki aiheuttaa vaivaa, sillä kanan perkaaminen on tietysti välttämätöntä ja aikaavievää). Näille aineille koirat eivät yleensä ole allergisia. Yleisimmät allergianaiheuttajat ovat naudanliha ja vehnä. Koirallani ei kyllä yllättäen ole vehnäallergiaa, mutta se ei paljon auta, kun allergiaruuissa ei ikinä ole vehnää, mutta on jotakin, mitä koiraherrani ei voi syödä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu3563045Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3011473En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n841302- 1081301
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991285Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591245- 481135
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi791045Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa24941- 33847