Katselin tuossa yhtä purjevenettä jossa on tuommonen Vire -sisämoottori, -70 luvun alkupuolelta. onko jollain tietoa tai kokemusta tuommoisesta, onko luotettava, hankala huoltaa ja saako varaosia mistään?
Vire -moottori
21
10187
Vastaukset
- virefani
Vire on Valmetin kehittämä kaksitahtimoottori, joka on vartavasten veneilykäyttöön suunniteltu.
Virettä on tehty kahtena versiona 7 ja 12 hevosvoimaisena.
Pienempää valmistetaan tietääkseni vielä Tanskassa ja kyseisestä paikasta saa myös tilattua varaosia molempiin moottoriversioihin.
Firmalla on nettisivut (www.mmc.dk).
Itselläni on ollut 12 hv:n kone jo 20 vuotta enkä koskaan ole taipaleelle koneen takia jäänyt.
Kone on kevyt, helppohuoltoinen ja toimintavarma.
Koneen käytössä on joitain pikku niksejä, joiden tunteminen takaa koneen hyvän toimintavarmuuden.- Googler
Joku englanniksi kirjoittava Virefani on kerännyt Vire-tietoa tännä ja heti paljon:
http://gofree.indigo.ie/~vire7/tips.htm
- mulkvisti
Kokemukseni perusteella Vireen nimessä on virhe: siitä puuttuu yksi h-kirjain.
Voi olla hauska harrastus ja elvistelyn aihe pitää ko. konetta toimintakuntoisena, mutta jos et halua panostaa purjeveneilyn juuri tähän osa-alueeseen, niin suosittelen harkitsemaan tarkoitukseen valmistettuja uudenaikaisempia dieselmoottoreita.
Jos apukone lakkaa toimimasta vaikka vain kerran purjehduskaudella, niin varmasti se tekee sen hankalimmassa mahdollisessa paikassa. Sen meidän Vire ainakin osasi tehdä.- virefani
voi lakata toimimasta, itselleni näin ei ole käynyt 20 vuoden käytön aikana.
Olisi mielenkiintoista kuulla millaisia ongelmia Virheellä on ollut, ei kai käyttäjän virheitä.
- Rintinn
Tosi varma kone, useimmin ongelmat lienevät olleet polttoainepuolella,Tillotson-kaasarin kalvot kannattaa uusia.Kalvoja saa edullisesti karting-liikkeistä,mikroautoissa on samoja kaasareita.
- PurjehtimaanTuomittu
Kaverilla oli muutaman kesän ikivanha moottorivene ja siinä ikivanha pikku-Vire. Sain ajella melkein kuin omallani, joten tutuksi tuli.
Tässä vanhassa rotanloukussa oli melkein aina jotain pientä ongelmaa, mutta matkalle ei jättänyt koskaan. Opin luottamaan sikäli kuin moottoriin ikinä voi luottaa.
Tietysti Vire on myös niin yksinkertainen kuin kone voi olla. Siksi huollot ja korjaukset ovat helppoja. Paljon voi tehdä matkallakin, jos on työkaluja ja varaosia ja jos on opetellut tuntemaan laitteen perusasiat.
Itse en oikein siedä kaksitahtisen ääntä paitsi moottorisahassa, mutta sehän on pelkkä makuasia. - yksiselitteisesti
Niin yksinkertaisessa 2-tahtimoottorissa ei voi olla vaikeaa vikaa, koska se on mahdotonta.
- seppomartti
" EI VOI OLLA VAIKEA VIKAA".?. Tässä kuuluisassa Virhemoottorissa oli sellainen vika, että pysähtyi tyhjäkäynnillä oli sen jälkeen vaikeasti käynnistettävissä. Seurauksens oli vaaratilanteita esim. laituriin ajossa.
2-tahtimoottoreita käytettiin ultrakevyissä lentokoneissa keveyden vuoksi mutta niiden moottorihäiriöt olivat luokattoman yleisiä. Kaverini kone meni ketoon lähestymisvaiheessa moottorin pysähdyttyä tyhjäkäynnillä.
2- tahtimoottorissa voi olla "vaikeaa vikaa" - Selviö
Vastaavissa yksisylintereisissä 2-tahtimoottorisissa mopoissani ei milloinkaan ollut vaikeaa vikaa kuten ei missään muissakaan yksisyllinterisissä 2-tahtimoottoreissani, koska yksinkertaisessa nyt vaan ei ole mitään monimutkaista DD
- Niko_w
Itselläni vire on jyskyttänyt juuri purjeveneen apumoottorina 5 viimeistä veneilykautta. Ei mitään ongelmia ollut. Reissussa mm. Etelä-ruotsi, Kotka, Hki.
- korvat_ajatus
Kuinka kuulet Vireen pärinän jyskytyksenä?
- seppomartti
korvat_ajatus kirjoitti:
Kuinka kuulet Vireen pärinän jyskytyksenä?
Ihmettelin samaa, Virheen ikävä pärinä tuntui omistajan päänsäryn kautta "jyskytyksenä". Oli huonoin venemoottori ikinä vaikka lasketaan mukaan 2-t perämoottorit. Jos jotain positiivista etsii niin siihen aikaan 60- luvun lopussa hyvä teho/painosuhde ja pieni koko.
- rimpintintin
Varmaan turakaiset Tunturi-moponkin saisi käymään huonosti, mutta vaikeaa vikaa siihen on mahdotonta saada paitsi lekalla
- NEXBTL
Bensiini ei oikein kuulu oikeaan purjeveneeseen.
- Anonyymi
"Bensiini ei oikein kuulu oikeaan purjeveneeseen."
Kaikki ne ulkolaita / sisäperämottorilla varustetut veneet eivät ole "oikeita" purjeveneitä?
Kyllä ne ovat kuulunneet vuosikymmeniä veneilyyn, ja ovatkin paljon luotettavampia olleet aikanaan, kuin esimerkiksi Dieselit . Edelleenkin, kun jaksetaan pitää huolta näistä ihmisten tekemistä laitteista, niin ne ovat luotettavia ja käyttökelpoisia.. bensiinimoottoreita. Myös 4 tahtiset. Diesliä et korjaa ihan helposti itse, mutta nämä bensiinikäyttöiset ja niistäkin 2 tahtiset fiksaat vaikka silmät ummessa. Onkon hauska seurata. kuinka tulevien sähkövatkainten kanssa tulee käymään Palaako ne loppujenlopuksi vai päättyykö käyttöiän lopulla bensiinimootteriksi..
- Virefani
Minulla oli Vire 12 hv 20 vuotta purjeveneessä vain kerran matka keskeytyi hetkeksi tulpan nokeentumisen takia.
Suurin haitta käytössä oli koneen lohkossa olevien pakkastulppien syöpyminen, niitä pitää olla pussillinen mukana. Syöpymistä hidastaa kun laittaa sinkinpaloja lohkon sisälle.
Termostaatti kannattaa poistaa jäähdytyspuolelta. - matias48
50vuotta aikaa, mutta silti jotain muistuu mieleen. Kylmänä lähti käyntiin hyvin ja kävi hyvin , mutta kuuma käynnistys olikin vaikeaa.Sytytys laitteet muistaakseni Vipac antoivat heikon kipinän
ainakin kuumana. Vaihdoin männän varmuuden vuoksi moottori ei ainakaan parantunut käynnistyvyydeltään. Tossa melkein naapurissa Linnavuoressa niitä tehtiin tunsin kavereita jotka oli niitä tehnyt, kertoivat että jos sylinteristä tuli vähän yli toleransin niin laitettiin ns. b-mäntä oli 3-4 sadasosaa ylikoko mulla kävi ilmeisesti niin ,että laitoin isoon reikää sen normaali männän näin arvelin jälkeenpäin. vesipumppu leikkasi kiinni siitä selvisi rattaiden ja pumpunkannen hiomisella.
Ajettiin sillä petroolillakin hyvin kävi tehot vähän pieneni ja savutti. ennen sammutusta käytettiin bensalla. Niin ja nuo virefanin mainetsemat pakkasroput.
ps.tämä oli pienempi vire - Anonyymi
Jaha sitä kaivettiin v. 2003 keskustelu, joo-o...
No mutta. Vaikea keksiä yhtä epäluotettavaa moottoria kuin vire. 2 kesää tappelin sellaisen kanssa merellä ja hinaus, mela ja kirosanat tulivat tutuksi. En astuisi jalallanikaan veneeseen jonka päämoottori on Vire, tiedä aivan liikaa.- Anonyymi
Jo 20 vuotta ollut kyseinen mylly veneessäni.Kertaakaan ei ole ollut hinauksessa.Se on huollon puutetta jos ei kone toimi.
- Anonyymi
Shipman 28
- Anonyymi
Tuohon aikaan yöstä ei osumatarkkuus aina ole parhaimmillaan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas2131413- 961266
Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan31057Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle15971Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?9918Minä täällä vaan
Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛86890Jos haluat jatkaa tutustumista
Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.59828- 32820
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest37758Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!
Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii44744