Kysymys jollekkin joka vastaisi

sydänten talo

Usein tulee esiin vanhusten yksinäisyys.
Kertokaa miksei vanhukset enää tahdo ystävystyä!

Paikassa jossa on vanhojen panttereiden kokoontumispaikka puhutaan asioista lähinnä vain sille työkkärin kirjoista palkkatuella palkatulle
henkilölle.
Kahvitellaan, lauletaan, mutta kun tilaisuus on ohi seuraavassa hetkessä vieruskaveri muuttuu viholliseksi eikä käy kaupungilla tervehtiminen.

Sitten painellaan rollaattorit suhaten yksin kotiin.
Eihän se ystävällisyys sitä ole että toinen tunkee heti toisen kotiin tai utelee henkilökohtaisuuksia. Pelätäänkö jotain?
Miksei voi jutella mukavia lauantaina torilla kun kerran tuntee mutta ei ole tuntevinaan, paitsi sitten kun taas on se ystävänpäivä olohuoneessa?

17

826

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yksin mutten yksinäinen

Kun jäin eläkkeelle, minulle tuli omituinen tyhjyyden ja puhumattomuuden ilmapiiri ympärille. Työssäni puhuin päivät pitkät asiakkaille ja työtovereille ja on sukulaiset ym asiat kunnossa. Harrastuksiakin on, missä voi keskustella. -
      Mutta spontaanisesta puhumattomuudesta kärsin ja sitten vaan rupesin puhumaan kaupassa kassajonossa, hymyilin kassalle ja puhuin jotain, etten häirinnyt hänen työtään. Bussissa saatoin sanoa jotain vieressä istuvalle ja kuskille sanon aina päivää. Lenkilläkin saatoin jutella vastaantulijalle ja nyt minulla alkaa taas olemaan hauskaakin juttuseuraa ympäristössäni. - Jos joku pitää sanomisiani omituisena - niin olkoon - kyllä minä hiljaakin osaan olla ja vaieta. Yleensä 'kanssakävelijä' ilahtuu ja vaihtaa jonkun sanan ihan mielellään ja näin on päivä lähtenyt molemmilla ehkä iloisesti käyntiin. (Sanon vielä, etten mitään hupsuja puhu, vaan aina jotain asiaankuuluvaa ja kommentoin. Syvällisempi juttelu on sit' taas jo muu juttu).

• kävipä näin

vastaani tuli afrikan tyttö, kaunis mutta tupakoi kävellessään, mallasin muka savuketta suussani hän käsitti että lähetin lentosuukon.

Sain häneltä niin kauniin hymyn että elän monta päivää sillä, en pese silmiäni hetkeenaikaan.

• tässä iässä

Koiranomistajana on tullut paljon hyvän päivän tuttuja. Rupatellaan hetken niitä näitä samalla kuin koirat tervehtivät toisiaan. Varsinaisia ystäviä ei sitä kautta ole tullut, olen itsekin melko varautunut.
      Juttelen kyllä kassajonossa, linja-autossa, kaupungilla jne. ihan ventovieraiden kanssa jotka alkavat keskustella. Se koetaan varmaan yleisesti aika vaarattomaksi. Mutta auta armias jos erehdyt puhumaan ikääntyneen kanssa jossain sellaisessa paikassa missä ilmeisesti loukkaat reviriä. Silloin kyllä saa kylmän katseen ja rollaattori kolistellen lähdetään pois.
      Omat ”harmaa pantteri” kokoontumiset liittyvät senioripysäkkiin joku vuosi sitten. Sielläkin laulettiin ja keskusteltiin, mutta sitten hävittiin hyvin äkkiä omille teille ja kaupungilla ei enää tunnettu.

• Täällä uskaltaa tervehtiä kaupan kassaa, joskus vaihtaa muutaman sanankin, kun kassan työt vaativat tarkkuutta vain rahan käsittelyssä. Muutenhan se on viivakoodin vetäisemistä lukijaan, eikä siinä kummempaa keskittymistä tarvitse.
        Vieraalle ihmiselle uskaltaa hihkaista, että osaapa olla hieno/kaunis/kuuma/kylmä j.n.e. ilma.
        Siitä syntyy yleensä lyhyempi tai pitempi ajatusten vaihto, ja seuraavan kerran tavattaessa jo tervehditään kuin vanhat tutut.

Eiväthän tällaiset tapaamiset tietenkään korvaa lähipiirin puutetta, mutta kyllä ne mukavasti piristävät.

• Venlastiina kirjoitti:

Täällä uskaltaa tervehtiä kaupan kassaa, joskus vaihtaa muutaman sanankin, kun kassan työt vaativat tarkkuutta vain rahan käsittelyssä. Muutenhan se on viivakoodin vetäisemistä lukijaan, eikä siinä kummempaa keskittymistä tarvitse.
        Vieraalle ihmiselle uskaltaa hihkaista, että osaapa olla hieno/kaunis/kuuma/kylmä j.n.e. ilma.
        Siitä syntyy yleensä lyhyempi tai pitempi ajatusten vaihto, ja seuraavan kerran tavattaessa jo tervehditään kuin vanhat tutut.

Eiväthän tällaiset tapaamiset tietenkään korvaa lähipiirin puutetta, mutta kyllä ne mukavasti piristävät.

sähkömiestä tarvittiin mökillä pumpun painekytkimen vaihtoon, kotiosoke annettiin laskua varten.

Älähän mittään, laskua ei kuulu ei näy moneen viikkoon ei kuukauteen jo johtajatarkin huolestu, hukkasiko poika osotteen.

Ruettiin soittamaan sähköliikkeeseen, poika tuummii olisikohan lasku jääny hänen pöydälle tai sitte hän on hukannu sen osotteen.

Kyllä Hämhessä on rauhallista.

• Tähän ikään tultuaan ihminen on jo niin monta kertaa erehtynyt olemaan liian tuttavallinen, että on hiukan varautuneempi kuin nuorena.

Ensinnäkin, toisella voi olla vaikka kuinka paljon ystäviä, omaisia ja tuttavia, ettei hän kaipaa enää yhtäkään lisää. Pitää arvioida, tarvitseeko toinen juttuseuraa.
      Monet eivät käytä silmälaseja ulkona liikkuessaan, ja saattaa olla, että tervehtiminen jää, kun ei tunnista vastaantulijaa.
      Minulla on se ongelma, että en tunnista hyvänpäiväntuttuja kuin siinä ympäristössä, joss yleensä tapaamme. En todellakaan huomaa ketään torilla tai kaupan kassajonossa. Kun ei ole hyvä kasvomuisti, niin on turha toivoa, että se vielä tässä iässä paremmaksi kääntyisi!

Sitten on kuulovaikeudet! Kuuleeko toinen? Ymmärtääkö hän väärin minun sanomiseni? Ymmärtääkö hän leikinlaskuni, vai onko tosikko ja pahastuu jostakin heitosta? Jos hänelle uskonnollisuus on alkanut merkitä paljon, miten pitää suhtautua?

Moni vanha ihminen pahastuu todella helposti. Kukapa ehdoin tahdoin haluaa vaikeuttaa omaansa tai toisen elämää.
      Uskoisin, että kun alkukankeudet sitten voitetaan, voi tuttavuus syventyä rikkaaksi ja hyväksi ystävyydeksi.

• Laritsa M

Jotkut eivät vastaa tervehdykseeni, suuempi osa vastaa. Heidän kanssaan vaihdan muutaman sanan vaikkapa säästä.

Jotkut alkavat mieluusti esitellä sairauksiaan. Siitä en tykkää. Jotkut alkavat esitellä lapsenlapsiaan ja kuinka hellosia ne ovat. Kaivavat jopa taskuistaan valokuvia pikku enkeleistään. EVVK.

Käyn pyhäaamuisin paikallisessa juottolassa ja ehtoollisen sijaan otan pari viskihuikkaa. Siellä vallitsee ystävyys ja yhteenkuuluvuus.Tunnelma viehättää. Viivyn siellä 30-45 minuuttia. Ja sitten kotiin valmistelemaan perheelle päivällistä.

• Vaivautunut

Monesti olen vaivautunut, jos joku tulee liian lähelle höpöttämään ja pidän tiukasti laukusta/repustani kiinni. Olen helposti epäluuloinen, kun lehdistössä on kirjoitettu kaikenmailman taskuvarkaista ja tönijoistä ruuhkapaikoilla. - Ja kyllä saakin olla varovainen, kun ikääkin jo alkaa olla. Mutta en anna sen pilata elämääni ja positiivistä suhtautumista kanssaihmisiini.

• Atolfia
        Vaivautunut kirjoitti:

Monesti olen vaivautunut, jos joku tulee liian lähelle höpöttämään ja pidän tiukasti laukusta/repustani kiinni. Olen helposti epäluuloinen, kun lehdistössä on kirjoitettu kaikenmailman taskuvarkaista ja tönijoistä ruuhkapaikoilla. - Ja kyllä saakin olla varovainen, kun ikääkin jo alkaa olla. Mutta en anna sen pilata elämääni ja positiivistä suhtautumista kanssaihmisiini.

höpöttelijä ja juttelen tuollakulkiessani koirien taluttajille ja mielellään he pysähtyvät juttelemaan, vaikka minulla ei koiraa olekaan. Pidän koirista ja paijaan niitä mielelläni.

Kaupoissa haastelen aivan tuntemattomienkin kanssa eikä kukaan ole pakoon juossut.

Onhan minulla tuota juttuseuraa kotonakin, joten sen puuttessa en ole, mutta vaihtelu virkistää ja mukava kuulla ulkopuolistenkin kuulumisia välillä.

• Jos kaipaa jonkun soittoa, niin ei kannata odotella, vaan tarttua puhelimeen ja soittaa. Siitä se lähtee.
      Jos haluaa juttuseuraa, niin englantilaiset ovat asian ratkaisseet. He aloittavat puhumisen säästä.
      Siitä se lähtee.

• Usein on vain niin, että soittajaksi jää vain toinen.
        Sitten saa kuulla valituksen siitä, että ei ole soiteltu:
        "Luulin jo, että on jotain kauheaa tapahtunut, kun et soita!"
        "Ai, sinustakin vielä kuulee!"
        "Olen ajatellut, että puhelimesi on suljettu, kun ei sinusta mitään ole kuulunut kahteen viikkoon."

Soittokerrat harvenevat! Moni on niin itara, ettei soita itse, vaan odottaa vain puhelua, ja sitten puhuu henkeä vetämättä puoli tuntia haukuttuaan soittajan ensin.

• Makriina kirjoitti:

Usein on vain niin, että soittajaksi jää vain toinen.
        Sitten saa kuulla valituksen siitä, että ei ole soiteltu:
        "Luulin jo, että on jotain kauheaa tapahtunut, kun et soita!"
        "Ai, sinustakin vielä kuulee!"
        "Olen ajatellut, että puhelimesi on suljettu, kun ei sinusta mitään ole kuulunut kahteen viikkoon."

Soittokerrat harvenevat! Moni on niin itara, ettei soita itse, vaan odottaa vain puhelua, ja sitten puhuu henkeä vetämättä puoli tuntia haukuttuaan soittajan ensin.

Puhelut eivät ole niin kalliita kuin monet luulee ja eihän sitä tarvitse tuntitolkulla puhua, jos kuulumiset kertoo.
        On myös olemassa noita viikonloppuhintoja.
        1€:lla saa puhua vaikka kuinka paljon.
        Asenteesta se vain on kiinni.

• maisisko

Minä olen yksineläjä, mutta en yksinäinen.
      Matkustelen yksin, jota kyllä siellä sitten muut ihmettelevät, miksi olen yksin.

Minulle on ihan tarpeeksi siinä, kun naapurit, sekä mies- että naispuoliset pistäytyvät juttelemassa.
      Lapset käyvät pihalla juttusilla, jopa yökylässä oli yksi pieni tyttö.

Veljeni käy muutaman kerran vuodessa ja viipyy 2-3 vrk.

Lopun aikaa olen oikein mielelläni yksin, omissa oloissani. Työaikaan sai olla ihan tarpeeksi ihmisten kanssa tekemisissä. Nyt vain "röllitellään"

• kai75

en yksinäinen, (omaishoitajana) vaan mitä ne ystävät ovat ?

Tuntuu kuin uteliaita riittää.

kysymys, Mihin sitä nyt ollaan menossa, vastaus ilmoitin kyllä maistraattiin mihin menen.
      kysymys, Taasen menossa / lähdössä, vastaus mökille menen pariksi viikoksi.

Mökki järven rannalla kylässä kolme savua, joista yhdessä vakituinen asutus, kaksi osittain ympäri vuoden käytössä. Ehkä 2 kk vuodessa.
      Itse olen mökillä noin pari viikkoa kuu kausittain kesällä että talvella.

Soittelen jos minulle soitellaan, vaan lähtevät soitot harvenevat jos soitot ovat yksin omaan lähteviä.

Kai jokainen elää tyylillään?
      Oletettavasti onnellisina?

• small talk

Jostain on juttelu aloitettava, en usko, että haittaa, jos naapuri tietää, missä olen.

Suoraan ei voi mennä asiaan, jos varsinaista 'suurta' asiaa ei edes ole. Kai sitä voisi relata vähän?

• maisisko
        small talk kirjoitti:

Jostain on juttelu aloitettava, en usko, että haittaa, jos naapuri tietää, missä olen.

Suoraan ei voi mennä asiaan, jos varsinaista 'suurta' asiaa ei edes ole. Kai sitä voisi relata vähän?

Meidän yhtiössä on tullut tavaksi, että jos jotain, tai sanoisinko jompaakumpaa, meistä vanhoista ei näy liikenteessä, niin kysellään toinen toisiltamme, onko kaikki hyvin.
        Ei tarvitse kertoa missä on ollut, riittää, kun vastaa että on hyvin.

Minusta tuo ei ole paha asia. Kiva, että edes joku on kiinnostunut, joko se kuoli.

• small talk
        maisisko kirjoitti:

Meidän yhtiössä on tullut tavaksi, että jos jotain, tai sanoisinko jompaakumpaa, meistä vanhoista ei näy liikenteessä, niin kysellään toinen toisiltamme, onko kaikki hyvin.
        Ei tarvitse kertoa missä on ollut, riittää, kun vastaa että on hyvin.

Minusta tuo ei ole paha asia. Kiva, että edes joku on kiinnostunut, joko se kuoli.

Mitä on röllittely? Tuolla ylempänä mainitsit tämmöisestä.

Kuolemisesta en sano mitään, tai sanonpa, että voihan se yksikseen elävää vähän huolestuttaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      74
      1390
    2. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      13
      937
    3. Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?

"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol
      Maailman menoa
      79
      872
    4. Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa

Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.
      Kajaani
      90
      798
    5. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      51
      694
    6. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      53
      654
    7. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      45
      605
    8. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      46
      594
    9. Jymyuutinen: Suomen talous kasvaa hurjaa vauhtia

https://www.iltalehti.fi/talous/a/11fba8a8-a7fb-44f4-a58b-f129f6d5bdf5 Akavan pääekonomistin mukaan Suomen kokonaistuot
      Maailman menoa
      134
      588
    10. Hurmasit sitten minut

kauneudellasi nainen ja kun sait minut rakastumaan itseesi muutuit ihan porsaaksi etkä välitä vartalostasi enää yhtään.
      Ikävä
      45
      547
    Aihe