Raskausmyrkytys

z-.sdklhgzsdhj

Nyt oon vähän hämilläni ja myös peloissani. Miulle on jo kaks kertaa neuvolassa sanottu et raskausmyrkytystä ei tarvi pelätä kun veriryhmäni on A . Lukiosta muista ihmisen biologian tunneilla opiskelleeni myös raskausmyrkytyksestä ja luulin tietäväni mikä se on, mut nyt ku netistä yritin ettii tietoo niin joka sivulla kerrotaan vaan et "tarkkaa syytä ei tiedetä"

Mitä helvettiä? eikös se syy ole että äidin ja lapsen veriryhmät on erit (en muista mitkä piti juuri olla) mutta eivät "sovi" yhteen, joten "lapsi myrkyttää äidin veren." ?

Ni nyt alkaa hiipii pieni pelko persiiseen et jos sitä ei kerta tiedetä niin mistä se lääkäri voi olla varma että minuu ei uhkaa raskausmyrkytys? Pää on ollu jo toista viikkoo niin kipee et itku pääsee välillä ja normaali valo on liian kirkas, silmiin sattuu. Päänsärystä kerroin kyllä neuvolassa mut ei se pahemmin huolestunu..

Joten, täytyykö tässä nyt itekkään huolestuu?

Ihme touhua ettei muka raskausmyrkytyksen syitä tiedetä...jos tällänen tavallinen tallikkakin tietää

7

822

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mielestä..

ole veriryhmällä mitään tekemistä sen riskin kanssa. Itellänikin A ja ihan samanlainen riski sairastua raskausmyrkytykseen kun kaikilla muillakin.

• oudompi juttu

Miksköhän sit terveydenhoitaja SEKÄ lääkäri on miulle molemmat sanoneet et "hyvä ku sun veriryhmä on A niin ei tartte sit sitä raskausmyrkytystäkään tarkkailla."

Kumma juttu, ei voi muuta sanoa

• veriryhmä..
        oudompi juttu kirjoitti:

Miksköhän sit terveydenhoitaja SEKÄ lääkäri on miulle molemmat sanoneet et "hyvä ku sun veriryhmä on A niin ei tartte sit sitä raskausmyrkytystäkään tarkkailla."

Kumma juttu, ei voi muuta sanoa

liity kyllä raskausmyrkytykseen mitenkään. Raskausmyrkytyksessä virtsaan tulee proteiinia ja paino ja verenpaine nousevat.

Se, että olet rh positiivinen (eli tuo A ) on hyvä siksi, ettei kroppasi ei kehittäisi vasta-aineita mikäli lapsen ryhmä olisi ja äidin -. Silloin voisi ongelma olla edessä seuraavassa raskaudessa tai verensiirrossa tms. Kun äiti , niin tuota ongelmaa ei ole, vaikka lapsi olisi pos tai neg.

• Rh-tekijään

eli ei mitään tekemistä raskausmyrkytyksen kanssa. Raskausmyrkytyksen syytä ei tiedetä.. Minulla oli esikoista odottaessa vkolla 36 kova ylävatsakipu joka ensin yhdistettiin närästykseen. Kuitenkin polilla käydessäni minulta mitattiin jälleen kerran verenpaine jolloin alapaine oli 100 luokkaa. Virtsassa oli valkuaista ja siitä samantien osastolle lepäämään, kunnes muutaman tunnin kuluttua siirto TYKS:iin. Lapsi syntyi vkolla 36 1 keisarileikkauksella. Lopulta minulle kehittyi hellp-syndrooma, joka on raskausmyrkytyksen vakavampi seurannainen. Olen muuten veriryhmältäni O joten ei todellakaan tekemistä veriryhmien kanssa. Hyvää loppuraskautta sinulle.

• ja raskausmyrkytys 05

niin... eli kyllä se vaan mahdollista on oli veriryhmä mikä vaan.
      Minä ainakin osallistuin sairaalassa olessani tutkimukseen, jonka avulla yrittävät selvittää raskausmyrkytyksen syitä. Eli syy on epäselvä!!!
      Nyt kun odotan toista niin osallistun taas tutkimukseen.

• ---

nojoo, vähän outoa, ei raskausmyrkytyksellä ole mitään tekemistä veriryhmän kanssa. Sen perimmäisiä syitä ei tiedetä, mutta perinnöllistä se ainakin on. Mulla oli esikoista odottaessa aika rajukin myrkytys, äidilläni oli myös.

Pelkkä päänsärky ei kuitenkaan välttämättä enteile myrkytystä. Neuvolassa sulta on varmasti mitattu verenpaine ja katsottu valkuaiset virtsasta. Ne on ainoa, mistä sen myrkytyksen voi todeta varmasti. Mulla oli oireena turvotus ja ylävatsakipu, äidilläni pelkkä turvotus. Vasta jos verenpaineet nousee tai virtsassa on valkuaista, niin sinua tarkkaillaan tiheämmin.

• Anonyymi00007

Mulla nousi paino yhtäkkiä yli 10kg ja olin pitkään ollut ns tiedottomassa tilassa omasta hyvinvoinnistani. Loppuun asti puhuin että mikä teillä kaikilla hoitajilla on, eihän mulla ole hätää.
      Yrittivät voisinko synnyttää,en muista mikä se juttu on mikä sinne alakertaan laitetaan, mutta aloin kouristella ja vietiin leikkaussaliin missä en päässyt enää kunnolla pöydälle,jaksanut kääntyä, oli oikeasti kiire. Se vointi tipahti mulla yhtäkkiä. 35pv oli laskettuun aikaan.
      tyttö vietiin elvytykseen isä mukana enkä päässyt heti näkemään koska olin niin huonona ja menin siitä osastolle seurantaan.

Tyttö pian 5 vuotta ja tärkeintä elämässä meille <3

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Päivän Riikka: polttoöljyn hinta räjähti

Näyttää tuo putinismi ilmenevän persuissa myös Suomen yrittäjien kampittamisena. Polttoöljy on se katalyytti, joka pitää
      Maailman menoa
      36
      2141
    2. Mökkejä ostellaan nyt ihan hulluna!

Tyypilliset lainamäärät on yli 500 000€ mökkejä ostellessa eli erityisesti tuollaiset miljoonamökit on nyt suomalaisten
      Maailman menoa
      59
      1955
    3. Helsingin yllä valopalloja

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1508be00-28c9-4156-83dc-0be5e7aa3066 "Helsingin taivaalla lensi lauantaina puolen yön
      Sinkut
      121
      1900
    4. HÄLYYTYS!!

Ukraina se hyökkää jo Suomen maaperälle. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/645b83ce-e074-4f00-8b99-245d01b38a36
      NATO
      377
      1612
    5. Kovasti on hävittäjiä ilmassa. Nytkö se alkoi?

Onko nyt sota ?? `Vai harjoituksiako vain? Hävittäjät pörrää kovasti.
      Kouvola
      103
      1611
    6. Helsingin yllä lensi yöllä jotain outoa puolen yön aikaan valopalloja

Poliisi on saanut tapauksesta yhden havaintoilmoituksen. Valopalloja oli noin parikymmentä ILtalehdessä on video tapah
      Maailman menoa
      124
      1444
    7. Millainen on naisellinen nainen

Nyt kun taas mennään keikkuen kesään, niin millainen nainen on naisellinen? Pukeutuminen, olemus, puhetapa, jne. Vilma n
      Sinkut
      182
      1072
    8. Raamatullinen kaste

Seurakunnassamme kastettiin mm eräs muslimi, joka oli tullut uskoon. Hän oli ollut Suomessa viitisen vuotta. Hän oli lu
      Kaste
      53
      947
    9. Mitkä asiat kaivatun ajattelussa

Ihmetyttävät? Mikä on tullut yllätyksenä?
      Ikävä
      73
      875
    10. Mitkä olisivat kolme tärkeintä

vihjettä kaivatustasi?
      Ikävä
      27
      869
    Aihe