Olikohan tämän vuotinen Riihimäen asematapahtuma lajinsa viimeinen. Höyryveturi vetoisen junan ajelun järjestyminen voi ainakin olla hankalaa vuonna 2009. Rautatievirasto on tehnyt tästä asiasta niin hankalan ja kalliin että on helpompi lopettaa koko touhu.
Asiasta lisätietoa http://www.rautatievirasto.fi/fi/virastouutisia/?a=show&id=76
Tiedoitteessa mainitun JKV-laitteiston asennus höyryveturiin lähes mahdoton operaatio. Pääradalla tuskin tullaan näkemään ns. museojunia, kyseinen museojuna liikenne tulee keskittymään hiljaisille rataosuuksille jos sinnekkään.
Viimeinen asematapahtuma ??
4
1043
Vastaukset
- kieltäisi..
jes, rautatievirasto vaatii jkv:n asentaminen ja aivan varmasti museovirasto kieltäisi moisen muutoksen koska eihän jkv:tä höyryveturiin saa asennettua ilman näkyviä muutoksia.
mutta miten se liikennettä vaarantaa jos museojuna kerran vuodessa ajaisi ilman jkv:tä?
koska tällöinhän rataosuus pitäisi vain manuaalisesti varata kyseiselle junalle.
vai onko liikenteenohjaajat jo unohtaneet miten se tehtiinkään?- museojunat
Museovirastolla tuskin on sanomista Junan kulunvalvonta laitteistojen (JKV) asentamisesta esim. höyryvetureihin tai muihin vastaaviin museokaluihin. Onhan niihin asennettu mm radiotkin jälkikäteenkin. Ongelmaksi taitaa muodostua tekniset ongelmat ja kustannukset. Kyseiset JKV laitteistot jotka olisi yhteensopivia VR:n ohjausjärjestelmän kanssa ei markkinoilta löydy. Ne on tilattu ja teetetty erikseen VR:n vetokalustoon. Kyseessä ei siis ole mikään standardilaitteisto, joka olisi hankittavissa kaupan hyllyltä. Tämä taas näkyy suoraan hinnassa.
Rautatieviraston tiedoitteen mukaan liikennöitsijän on itse hankittava ja asennettava kyseinen laitteisto vetokalustoonsa. Ei taida museoyhdistysten rahat riittää moisiin hankintoihin.
Voisi kuvitella että on melko kallista muutenkin tuo ratakapasiteettin varaaminen ratahallintokeskukselta museojunakäyttöön.
http://www.rhk.fi/radan_kaytto/rataverkolle_paasy/museoliikenne/
No tähän ollaan tultu kun kaikki täytyy yksityistää ja kaikesta on saatava maksimaalinen voitto. Kaikki voittoa tuottamaton toiminta on ilmeisesti saatava loppumaan, hinnalla millä hyvänsä. Luulisi että päätäjätkin ymmärtäisivät noiden ns museojunien markkina arvon, vaikka PR mielessä.
Muualla maailmassa mm Saksassa ja Englannissa pyritään vaalimaan ns museojunia ja niiden merkitystä osataan arvostaa. Täällä ne koetaan turvallisuusriskiksi ja kustannustehottomaksi toiminnaksi joka on syytä lopettaa tai saada ainakin vähenemään.
Juuri tuon JKV-laitteiston puuttumisesta johtuen veturissa on kaksi kuljettajaa ja suurin sallittu nopeus on rajattu. Vuosikymmeniä on tultu toimeen ilman kulunvalvontaa joka päiväisessä liikenteessä, nyt ei edes museojunat voi kulkea ilman.
- viimeinen
ohan asematapahtuma paljon muutakin,kuin höyryjuna!!!!
- Ilpo2000
Höyryveturin poisjäänti ei todellakaan lopeta Riihimäen asematapahtumaa, vaikka oliskin tietysti tärkeä osa sitä. Seuraava asematapahtuma on 12. syyskuuta ja se onkin iso sillä tarkoitus juhlia samalla Riihimäki-Pietari radan valmistumista silloin aikanaan, vaikka lahtellaisten veivät oikoradan myös myös Venäjälle menevät junat Riihimäen asemalta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as593166Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna232964- 512862
- 562668
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582548Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)482530On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle532301Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä782188- 452082
- 692078