POLVILUMPION JÄNTEEN KIRISTYSLEIKKAUS

12345

Hei,

Onko kukaan ollut ko. leikkauksessa? Sain tänään ajan 26.9. Aiemmin polvi on tähystysleikkauksessa operoitu kolme kertaa 8 viime vuoden aikana. Lääkärin mielestä siis nyt pitäisi jotain jännettä kiristää ettei polvilumpio menisi enää sijoiltaan.
Mikä ko. leikkauksen virallinen nimi onkaan?

Kiitos todella paljon infosta!

18

5719

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sairaslomalainen

Leikkauksen nimi on Elmslie trillat, minulle se tehtiin juhannuksena.
      Tuolta alemmasta viestiketjusta, jonka nimi on
      "Polvilumpion operointi ja sen jälkeinen..", voit lukea kokemuksia!

• 12345

tuon niminen, nimi oli jotain gold rouxhault... tms. en siis muista ollenkaan :) ...
        mutta täytyy siis soittaa sairaalaan ja kysäistä vielä tätä tarkemmin.

• hömppä
        12345 kirjoitti:

tuon niminen, nimi oli jotain gold rouxhault... tms. en siis muista ollenkaan :) ...

oon menossa 22.9. leikkauksen nimestä en ole kuullutkaan

• sairaslomalainen
        hömppä kirjoitti:

oon menossa 22.9. leikkauksen nimestä en ole kuullutkaan

Minulla ainakin polvilumpion muljahtelun vuoksi irroitettiin jänne ja sitä kiristettiin, kiinnitettiin takaisin kahdella ruuvilla.

• 12345
        12345 kirjoitti:

leikkauksen nimi siis Roux-Goldthwait minne olen menossa. mitenköhän eroaa tuosta toisesta?

• nina-80
        12345 kirjoitti:

leikkauksen nimi siis Roux-Goldthwait minne olen menossa. mitenköhän eroaa tuosta toisesta?

Siis mä kysyin omalta et miks toisilla on eri nimitys samassa toimenpiteessä. Sanoi että nimi on sen mukainen, mitä myös tehdään.

Elmtrillat tai mikä se nyt on...siinä on tehty muutakin kuin pelkkä kiristys eli heillä on myös operoitu kierukkaa lisäksi. Tehdäänkö sinulle myös muuta, kuin tuo kyseinen jänteen kiristys?

Minulle tehtiin tähystys ja jänteen kiristys, eli siirrettii jänteen paikkaa 15mm toiseen kohtaa.

Minullahan on se "polvilumpion operointi ja sen jälkeen" kohta tuolla, niinkuin joku jo edellä mainitsi.

• 12345
        nina-80 kirjoitti:

Siis mä kysyin omalta et miks toisilla on eri nimitys samassa toimenpiteessä. Sanoi että nimi on sen mukainen, mitä myös tehdään.

Elmtrillat tai mikä se nyt on...siinä on tehty muutakin kuin pelkkä kiristys eli heillä on myös operoitu kierukkaa lisäksi. Tehdäänkö sinulle myös muuta, kuin tuo kyseinen jänteen kiristys?

Minulle tehtiin tähystys ja jänteen kiristys, eli siirrettii jänteen paikkaa 15mm toiseen kohtaa.

Minullahan on se "polvilumpion operointi ja sen jälkeen" kohta tuolla, niinkuin joku jo edellä mainitsi.

Hei kiitos paljon tästä selvennyksestä, mulla ei siis ole tarkoitus kierukkaa operoida, sen kanssa ei ole ikinä ollut ongelmia. Polvilumpio
        on vaan liian alhaalla ja länkäsääret ni siks mennyt sijoiltaan..
        Leikkausta on nyt siirretty marraskuun alkuun, enkä tiedä meenkö silloinkaan :(
        Ahdistaa koko sairasloma jo nyt. Viimeks olin 3kk saikulla viime syyskuusta alkaen eikä samanlainen breikki houkuta nyt yhtään!!

• nina-80

Toivottavasti sinulla onnistuu tuo operaatio. Minulla ei onnistunut, sillä lumpio lähti eilen pois paikoiltaan, vaikka operaatio oli melkei 2kk sitten. Olin hieman kyykistys asennossa eli en paljo mitää ja jotenkin polveen kohdistui pieni vääntö ja lähti hieman sijoiltaan. Nyt en pysty taivuttaa polvea, vaan kävelen hitaasti jalka ihan suorana.

Täytyy huomenna soittaa päiväkirurgiaan, josko se täytyisi tutkia, ettei mitään mennyt.

• sairaslomalainen ´(vielä 1,...

Ei voi olla totta, että muljahti uudelleen!!!
        Siis tosi kurjaa, myötätunnot sinnepäin.
        Toivotaan nyt kuitenkin, että ei mitään ihan kamalaa siinä ois tapahtunut...
        Mun leikkaus tais olla n. kuukautta ennen kuin sinulla. Olen tällähetkellä hyvin toiveikkaalla mielellä ja palaamassa töihin keskiviikkona.
        Polvi tuntuu päivä päivältä paremmalta, on siinä edelleen pieni tunnoton alue, jossa on sitä nestettä, mutta se kuulema ajan kanssa katoaa. Pystyn sen kanssa jo aika paljon kaikkea, lähes normaalisti kävelenkin. Tuntuuhan se edelleen "oudolta" itsestä, mutta ei enään estä juuri mitään.
        Saapa nähdä mitä tykkää kunhan aloitan kyykistyksiä tarvitsevan työni keskiviikkona,, tarkoittaa siis n. 50 kyykkyä päivässä....
        Kerrohan Nina kuulumisia ja muutkin...

• nina-80
        sairaslomalainen ´(vielä 1,... kirjoitti:

Ei voi olla totta, että muljahti uudelleen!!!
        Siis tosi kurjaa, myötätunnot sinnepäin.
        Toivotaan nyt kuitenkin, että ei mitään ihan kamalaa siinä ois tapahtunut...
        Mun leikkaus tais olla n. kuukautta ennen kuin sinulla. Olen tällähetkellä hyvin toiveikkaalla mielellä ja palaamassa töihin keskiviikkona.
        Polvi tuntuu päivä päivältä paremmalta, on siinä edelleen pieni tunnoton alue, jossa on sitä nestettä, mutta se kuulema ajan kanssa katoaa. Pystyn sen kanssa jo aika paljon kaikkea, lähes normaalisti kävelenkin. Tuntuuhan se edelleen "oudolta" itsestä, mutta ei enään estä juuri mitään.
        Saapa nähdä mitä tykkää kunhan aloitan kyykistyksiä tarvitsevan työni keskiviikkona,, tarkoittaa siis n. 50 kyykkyä päivässä....
        Kerrohan Nina kuulumisia ja muutkin...

Polvi oli aika hyvin alkanut kuntoutumaan. En ihan päässyt kyykkyyn vielä, mutta kävely oli jo melkei ihan normaalia ja aika lujaa mä sillä pääsin menee jo pe kaupungilla. La ja su välisenä yönä se sitten meni..jotenkin mun polvi vaan oli vähän kierre-asennossa ja sitte vaa rusahdus ja posahdus.
        Eilen sattu hitosti kun meni istumaan ja kävelyä ihan tikkusuorassa jalan kanssa.

Tänään ei satu ihan niin paljoa ku meen istumaan, mutta heti alkaa kipeytyy kun kävelee. Aamulla se oli aika hyvä, kun oli koko yön levossa.

En sitte soittanu kirurgian osastolle..mulla on muutenkin soittoaika nyt keskiviikkona omalle kirurgille. Sanon sille sitten että miten oli käyny ja hän varmaa sitte sanoo, jos mun täytyy mennä sitä sinne näyttämään.

Kiva kuulla että olet niin nopeasti parantunut. Mulla tulee 5.10 vasta 2kk operaatiosta. Mulla tää toipuminen on hidasta, eikä reisilihaskaan ole yhtään voimistunut...joten ei ihme jos lumpiokaan ei pysy paikoillaan. Onneks ei lähtenyt niin paljoa kuin keväällä, että taitaa toi jänteen siirto hieman auttaa.

• nina-80
        nina-80 kirjoitti:

Polvi oli aika hyvin alkanut kuntoutumaan. En ihan päässyt kyykkyyn vielä, mutta kävely oli jo melkei ihan normaalia ja aika lujaa mä sillä pääsin menee jo pe kaupungilla. La ja su välisenä yönä se sitten meni..jotenkin mun polvi vaan oli vähän kierre-asennossa ja sitte vaa rusahdus ja posahdus.
        Eilen sattu hitosti kun meni istumaan ja kävelyä ihan tikkusuorassa jalan kanssa.

Tänään ei satu ihan niin paljoa ku meen istumaan, mutta heti alkaa kipeytyy kun kävelee. Aamulla se oli aika hyvä, kun oli koko yön levossa.

En sitte soittanu kirurgian osastolle..mulla on muutenkin soittoaika nyt keskiviikkona omalle kirurgille. Sanon sille sitten että miten oli käyny ja hän varmaa sitte sanoo, jos mun täytyy mennä sitä sinne näyttämään.

Kiva kuulla että olet niin nopeasti parantunut. Mulla tulee 5.10 vasta 2kk operaatiosta. Mulla tää toipuminen on hidasta, eikä reisilihaskaan ole yhtään voimistunut...joten ei ihme jos lumpiokaan ei pysy paikoillaan. Onneks ei lähtenyt niin paljoa kuin keväällä, että taitaa toi jänteen siirto hieman auttaa.

jalka kipsattiin eilen.

Soitin eilen päiväkirurgiaan. Passittivat röntgenkuvaukseen, jonka jälkeen ortopedi katsoi kuvia. Ekan ruuvin kohalta jänne irronnut luutumiskohdasta ja siirtynyt 3-4mm. Ei ollut sairaalassa lastaa, joten jalka jouduttiin kipsaamaan. Viikon joudun pitämään kipsiä jalassa ja sitten uusinta kuvaus, jossa katsotaan, onko jänne luutunut uuteen kohtaan.

Hankala pitää kipsiä jalassa nyt. Pakko käydä uudestaan operoimassa kipsiä kun se painaa nilkkaan. Samalla kuitenkin yritän jos saisin tähän kuitenkin liimasiteen. Mun tuurilla ei käy tai onnistu.

Jos jänne ei luudu, niin sitten on kyseessä uusi operointi ja sitä mä en kyllä halua enää.

Tästä lähin täytyy vaan varoa koko ajan mitä tekee jalan kanssa, jotta ei kävisi taas näin..oikee harmittaa.

Kirurgi sanoi että ei koskaan ole kuullut että 2kk jälkeen voisi jänne irrota, vaan että 2-3vk aikana kyllä niin voi käydä.

• entinen sairaslomalainen
        nina-80 kirjoitti:

jalka kipsattiin eilen.

Soitin eilen päiväkirurgiaan. Passittivat röntgenkuvaukseen, jonka jälkeen ortopedi katsoi kuvia. Ekan ruuvin kohalta jänne irronnut luutumiskohdasta ja siirtynyt 3-4mm. Ei ollut sairaalassa lastaa, joten jalka jouduttiin kipsaamaan. Viikon joudun pitämään kipsiä jalassa ja sitten uusinta kuvaus, jossa katsotaan, onko jänne luutunut uuteen kohtaan.

Hankala pitää kipsiä jalassa nyt. Pakko käydä uudestaan operoimassa kipsiä kun se painaa nilkkaan. Samalla kuitenkin yritän jos saisin tähän kuitenkin liimasiteen. Mun tuurilla ei käy tai onnistu.

Jos jänne ei luudu, niin sitten on kyseessä uusi operointi ja sitä mä en kyllä halua enää.

Tästä lähin täytyy vaan varoa koko ajan mitä tekee jalan kanssa, jotta ei kävisi taas näin..oikee harmittaa.

Kirurgi sanoi että ei koskaan ole kuullut että 2kk jälkeen voisi jänne irrota, vaan että 2-3vk aikana kyllä niin voi käydä.

Moi

Oikeesti, mun on pitänyt ihan sulatella tuota sun jalan uudelleen rikkoutumista näin useampi päivä. Todella epäreilua!!
        Saman leikkauksen kokeneena toivon todellakin, että jänne luutuu uudelleen eikä uutta operaatiota tarvita. Epävarma olo tulee varmaan jäämään ties miten pitkäksi aikaa.
        Vaikka mun paraneminen on mennyt hyvin, se on minullakin vielä mukana. "Jospa jalka ei kestäkään?", " Entä jos se taas särkyy?", "Uskallanko?"

Itse olen nyt ollut viikon työelämässä mukana, työni vaatii kyykistelyä jopa yli neljäkymmentä kertaa päivässä ja jaloilla oloa kokoajan. Kaikkien lihasten kipeytymistä ja "jyrän alle jäänyttä oloa" lukuunottamatta kaikki on mennyt suht hyvin. Tunnen toki olevani jäykkä ja kömpelö, mutta hommat tulevat tehdyksi ja se on pääasia. On kyllä ihanaa olla "terveen kirjoissa" melkein puolen vuoden sairaslomajakson jälkeen. Tulevat liukkaat kelit pelottavat todella. Olo muuttuu heti epävarmaksi, jos on liukasta. Sauvojen kanssa lenkkeilen, pitänee hankkia liukuesteet kenkiin,, jotkut teräspiikit varmaan =)
        Fysioterapiaa mulla on vielä jäljellä yksi kerta, omatoiminen liikunta jatkuu useamman kerran viikossa.
        Pitäisi saada sairasloman aikana kertyneet kilot pois..........., ja polvi kuntoon!
        Saapa nähdä miten pitkän ajan päästä voin oikeasti sanoa sen olevan kunnossa.

Jaksamista sen polven kanssa sinne,, alkaa olla kannustussanat aika vähissä, mutta kaikki on vaan otettava mitä annetaan,, valitettavasti.
        Tsemppiä!

• monta kertaa

Hei!
      Minulla molempia polvia operoitu viimeisen 4 vuoden aikana useasti.
      Toiseen polveen tehty lumpion kiristys perinteisesti, ja sitä useasti sen jälkeen korjattu tähystysoperaatioilla. Polvi edell. jäykkä, mutta kuitenkin ok.
      Toiseen polveen tehty reilu 2 v sitten Elmslie Trillat eli sääriluun katkaistu ja jännettä siirretty,2 ruuvia. Uusinta kiristys vuosi sitten, kun lumpio lähti silloin tällöin pois paikoiltaan. Nyt odotan taas uutta operaatiota....lumpio välillä ikävästi käy sivulla ja palaa takas paikoilleen eli kieli keskellä suuta mennään ja pelätään liukkaita kelejä, mutta en halua enää leikkaukseen, kun 6 kertaa polvia jo operoitu........yritän vaan pärjätä!

• nina-80

Siis käsitinkö oikein, että vaikka sulla on kiristetty niin silti lumpio lähtee paikoiltaan.

Onko sulla kans niin että kun se lumpio lähtee, niin se jänne posahtaa irti?

Mulla siis kävi niin, mut onneks vaan ylemmän ruuvin kohdalta, ettei kokonaan mennyt.

Mulla on todettu siis rakeenteellinen vika, eikä mun polvea saa koskaan kuntoon...eli saattaa lähteä pois paikoiltaan siltikin vaikka on kiristysleikkaus tehty.

• 12345
        nina-80 kirjoitti:

Siis käsitinkö oikein, että vaikka sulla on kiristetty niin silti lumpio lähtee paikoiltaan.

Mulla siis kävi niin, mut onneks vaan ylemmän ruuvin kohdalta, ettei kokonaan mennyt.

Mulla on todettu siis rakeenteellinen vika, eikä mun polvea saa koskaan kuntoon...eli saattaa lähteä pois paikoiltaan siltikin vaikka on kiristysleikkaus tehty.

Mullakin on todettu siis rakenteellinen vika polvessa. lumpionpaikka 3cm liian alhaalla ja sivussa ja länkäsääret. nyt kun luen näitä tarinoita tulee mieleen että menenkö edes koko leikkaukseen jos ei se kuitenkaan tälläisessä ns.synnynnäisessä tapauksessa auta.

Tätä polvea on sörkitty jo 3 kertaa ja olen ollut saikulla sen takia yhteensä melkein vuoden,uusi leikkaus jolla ei ole edes mitään takuita että auttaa ei houkuta.

Olen miettinyt että varaan ajan Diacorista Tapio Kalliolta (yks parhaita ortopedeja käsittääkseni?) ja kysyn hänen mielipidettään...
        Harmittaa muutenkin kun en ole saanut mahdollisuutta jutella tämän leikkaavan lääkärin kanssa ja kysyä mielipidettä että jätänkö leikkauksen väliin vai en.
        Aika epätoivosta :(

Tsemppiä hurjasti kaikille tällä hetkellä toipuville!!

• nina-80
        12345 kirjoitti:

Mullakin on todettu siis rakenteellinen vika polvessa. lumpionpaikka 3cm liian alhaalla ja sivussa ja länkäsääret. nyt kun luen näitä tarinoita tulee mieleen että menenkö edes koko leikkaukseen jos ei se kuitenkaan tälläisessä ns.synnynnäisessä tapauksessa auta.

Tätä polvea on sörkitty jo 3 kertaa ja olen ollut saikulla sen takia yhteensä melkein vuoden,uusi leikkaus jolla ei ole edes mitään takuita että auttaa ei houkuta.

Olen miettinyt että varaan ajan Diacorista Tapio Kalliolta (yks parhaita ortopedeja käsittääkseni?) ja kysyn hänen mielipidettään...
        Harmittaa muutenkin kun en ole saanut mahdollisuutta jutella tämän leikkaavan lääkärin kanssa ja kysyä mielipidettä että jätänkö leikkauksen väliin vai en.
        Aika epätoivosta :(

Tsemppiä hurjasti kaikille tällä hetkellä toipuville!!

Tänää kävin uudestaa röntgenis ja ortopedil oli aika iltapäiväl....ikäviä uutisia sain ja nyt täysin masentunut.

Ruuvi on menny jotenkin rikki ja noussu 8mm pois, joten tiistaina uus leikkaus ja jännettä pitää nyt sitte siirtää kuulemma uuteen kohtaan...6vk kipsin kanssa, eikä jalal saa astua yhtää.

viikon ku en oo saanu astua, niin olen pakosta joutunut astumaan jotenkin, sillä mul on 1v. lapsi, jolle täytyy laittaa ruokaa. Lääkäri suuttui mulle ja sanoi että se lapsen hoito on pakolla saada järjestettyy, jos meinaan että jalan saa vielä kuntoon.

Harmittaa niin hitosti, et miks menin koko leikkauksee alunperinkää..ei vaa ois kannattanu mennä.

Sun kannattaa kysyy toisenkin ortopedin mielipidettä asiasta...mennä vasta sitte, kun on aivan pakko.

Toisilla onnistuu ja toisilla ei. Mä kuulun just siihen epäonnisten-ryhmään. Toivon että josko tällä kertaa jalka tulisi kuntoon. Osittain tää oli mun omaa vikaa, miks näin kävi sillo...enhän mä voinu tietää et näin kävis..kävi sit kuitenkin.

Mä vähän innostuin tanssii täs kotona ja sitte se vaan posahti. Ei olis saanu tanssia..ku operaatiosta oli vasta kulunu vajaa 2kk...tais tulla jalkaan liikaa painoa joten sen takia se varmaan tais mennä.

Nyt meinaan ottaa iisisti puol vuotta. Harkita tarkkaan mitä liikkeitä saa tehä ja mitä ei.

Maanantaina osastolle, tiistaina leikataa ja perjantaina pääsen kotii...et tällästä.

• monta kertaa
        nina-80 kirjoitti:

juu. jokin rakenteellinen homma on. Vas polvi siis jäykkä ja epävarma, sen elmerin jälkeen.
        Uuden, hieman kevyemmän ammatinkin olen opiskellut tässä sivussa polvien vuoksi.....

Mä todellakin haluaisin vaihtaa lääkäreiden ym kanssa polvea hetkeksi, että tietäisivät, miten jäykkä ja epävarman mun polvi on. Auton kytkimen painaminen pelottaa joka kerta, jos se lumpio taas menee pois paikoiltaan, ja tanssia en uskalla, ja sitten talvikin on tulossa ja liukkaat......

• Köhlertti

Kaikkea kaivaa teille kärsineille mutta, minun polvi on operoitu 13 kertaa ja 2 viimeistä Coxassa Tampereella. Sinne laitettiin muovia ja titaania.
      Muuten hyvä mutta: Polvilumpion edessä oleva jänne, joka ohjaa jalan oikeamista ja koukkuun menoa on liian pitkä! Pieni moka Coksassa:) Joten se jänne pitäisi pidentää!!!!!!!!!!!!!!!!!!.
      Mistä löydän sen kirurgin joka sen osaa tehdä??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      93
      1438
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1400
    3. 76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    6. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      83
      979
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      905
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      78
      888
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe