paineet

nilkasta

Sattuipa niin, että aamulla jalkojani särki ja ne tuntuivat raskailta ja pinkeiltä. Siinä sitten hieman naureskellen ajattelin, että onkohan jaloissa verenpainetta. Mittasin sitten paineet nilkoista ja ensimmäisellä mittauksella yläpaine oli 170 ja alapaine 100. Toisella mittauksella yläpaine 156, alapaine 98. Molemmissa jaloissa sama juttu.
Normaali tavalla mitattuna verenpaine on yleensä 100-110/60-70, niin nytkin.

Samat paineet ovat jaloissa myös nyt iltapäivällä. Joko tässä pitäisi jostain huolestua?

3

4133

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ABI-arvosta

Tässä määritelmää:

Nilkka-, käsivarsi-indeksi (Ankle-Brachial Index ABI) nilkan systoolinen verenpaine*/käsivarren systoolinen verenpaine. Normaali: 1.0, alle 0.9 on osoitus sydän- ja verisuonitaudista. Testi saattaa epäluotettavasti olla normaali ihmisillä, joilla on kalkkeutuneet valtimot, diabeetikoilla, esi-diabeetikoilla, tai niillä joilla on K-vitamiinin puutosta (yleistynyt). Jos nämä tekijät on suljettu pois ja tulos on epänormaali - tällöin indeksi on osoitus jonkinasteisesta sydän-/verisuonitaudista.
      * Nilkan verenpaineen mittauksessa mansetti laitetaan juuri nilkan yläpuolelle ja stetoskooppi asetetaan mansetin sisä-, ja alapuolelle aivan nilkkaluun taakse.

Toisaalta sullahan tuosta suhteesta tulee aika iso, siis 1,5 jos oikein laskin. En tieäd mitä noin paljon yli yhden oleva luku kertoo. Varsinaiset valtimoverenkierron ongelmathan tulevat, kun luku on selkeästi alle 1 eli silloin on jaloissa huonontunut verenkierto.

Toinen lainaus:

Mitattaessa verenpaine sekä ylä- että alaraajoista voidaan laskea ABI-indeksi eli alaraajan verenpaineen suhde yläraajan verenpaineeseen. Tämä on normaalisti 1.0-1.2. Verenkierron huonontuessa alaraajassa suhde pienenee, ja sen ollessa tasolla 0.3 on jo kyseessä kriittinen hapenpuute alaraajassa. ABI-mittaus yhdistettynä lääkärin tekemään kliiniseen tutkimukseen antaa selvää viitettä siitä, miten mahdolliset jatkotutkimukset on suunnattava.

Noiden mukaan sulla ei ainakaan ole jaloissa verenkiero-ongelmia. Korkeasta arvosta ei sinänsä löytynyt mitään tietoa.

• kiitos vastauksesta

Joo en itsekään löytänyt tuohon korkeampaan paineeseen nilkassa liittyvää tietoa. Jospa pitäisi olla iloinen että ovat kuitenkin noin päin.

• Justiina 135

Minulla huono kipeä oikea jalka.Lääkäri mittasi sai arvon ABI=0,93.Lääkäri sanoi ei viitettä alaraajojen valtimotaudista.Näin vanhuksia hoidetaan

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      95
      1877
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1330
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe