Nobel palkitut kirjailijat

Halvattu

Olen miettinyt, että jos lukis jonkun tollaisen vähän taiteellisemman kirjan, mutta on alkanut epäilyttämään, että saako niistä tälläinen perusjamppa mitään irti? Onks joku lukenut jonkun nobelpalkitun kirjoja ja osais suositella jotain ja kertoa ehkäpä, että mitä saattaisi kannattaa lukea tai opiskella ennen lukemista?

11

1213

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onko Frans Emil Sillanpää miten tuttu? Teoksia mm. Hiltu ja Ragnar, Hurskas kurjuus, Ihmiset suviyössä, Nuorena nukkunut, Poika eli elämäänsä.

• Halvattu

Jees,
        just jotain tälläistä etsinkin. Noilla menee jo pitkälle. Kiitoksia.

• Miten sopisi Ernest Hemingway? Hän on nimenomaan miesten kirjailija. John Steinbeck on toinen, josta saa jotakin irti. Günther Grass on velmu kirjoittaja.

• mutta...

itse olen pitänyt vielä enemmän Albert Camusista, Thomas Mannista ja Toni Morrisonista.

• G.S.
        mutta... kirjoitti:

itse olen pitänyt vielä enemmän Albert Camusista, Thomas Mannista ja Toni Morrisonista.

..tuohon voisi vielä lisätä Hermann Hessen sekä Mihail Solohovin.

• vaikka
        G.S. kirjoitti:

..tuohon voisi vielä lisätä Hermann Hessen sekä Mihail Solohovin.

Saul Bellowin Herzog

• sentään
        mutta... kirjoitti:

Eikös noista suosikeistasi ainakin Camus mene jo liikaa taiteen puolelle? Haettiin kaiketi kansanomaisempaa kirjailijaa.

• Nobel-palkittu
        sentään kirjoitti:

Eikös noista suosikeistasi ainakin Camus mene jo liikaa taiteen puolelle? Haettiin kaiketi kansanomaisempaa kirjailijaa.

kirjailija jota itse luin; olin 15-vuotias kun luin Ruton, Sivullisen ja Putoamisen, jotka edelleen kuuluvat suosikkiteoksiini. Camus kirjoittaa selkeästi, ei ole ainakaan lauseen tasolla millään lailla koukeroinen, eikä häntä voi moittia jahkailustakaan kuten esimerkiksi Thomas Mannia jotkut ovat moittineet - niin, ja Sillanpäätä. En tiedä kansanomaisesta, mutta itse en ainakaan nuorena jaksanut lukea Steinbeckin Vihan hedelmiä (Helmi oli muistaakseni kuitenkin hyvä pienoisromaani). Hemingway upposi kyllä jo silloin, ainakin Vanhus ja meri sekä Kenelle kellot soivat.

• ....

Albert Camusin teosta Sivullinen

• Lukuhukku Täky

Mielestäni kannattaa aloittaa "helpoimmasta päästä". Sillanpää voi tuntua uuvuttavalta, Camus on kyllä selkeä, mutta väittäisin, että vaatii lukeneisuutta ymmärtää Camus´n tekstiä niin, että se palkitsee lukijansa. Itse suosittelisin aloittelijalle jo mainittua Steinbeckiä. Ystävyyden talo, Tortsai on toivoa täynnä, Oikutteleva bussi. Ja jokaisen kannattaa lukea Solzenitsynin Ivan Denisovitsin päivä.

• Yur

Itse pidän Sillanpäästä, jonka luontokuvaus on ehyttä, kestävää, vailla vertaa. Tolstoi oli ehdokkaana ensimmäisen Nobelin saajaksi, mutta uskonnollisista syistä jätti sen ottamatta, mutta hän on yksi suurimpia mitä tiedän. Kun luet hänen henkilöidensä elämästä, voit huomata että hän tuntuu kuvaavan näiden tunteita ja ajatuksia sekä käyttäytymistä siten kuin ne soveltuisivat kaikkiin ihmisiin yleensä: esim. Anna Kareninassa rakastunut herra pyrkii pääsemään juuri samoihin paikkoihin ja tilaisuuksiin kuin rakastamansa nainen, yms. Suosittelen!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä sanoisit

juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1633
    2. Mitä hyvää

Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      655
    5. Koillis motor

Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      18
      641
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe