mielialalääkkeiden vaikutus

Olen ihastunut mieheen, joka käyttää mielialalääkkeitä. Hänen mukaansa oikein mikään ei tunnu elämässään hyvältä, siis todella hyvältä, sellaiset huipputuntemukset puuttuu. Ei hän oikein osaa sanoa, mitä tuntee minua kohtaan muuta kuin että on hyvä olla kanssani, kaipaa seuraani, olen "todella mukava"... Kannattaako jäädä odottelemaan lääkityksen loppumista? Selviäiskö hänen tunteensa sitten paremmin? Muuttuuko tunnemaailma erilaiseksi lääkityksen lopettamisen jälkeen? Odottelenko turhaan...
131297
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 13

Vanhimmat

mä en syö mitään lääkeitä ja silti mulla ei mikään tunnu miltään...eikö se riitä että haluaa olla kanssasi?ethän vain vaadi liikaa?hänellä kuitenkin syy niitä lääkkeitä syödä.anna aikaa.sä kuitenkin olet ihastunut.mies tuntee itsensä hyväksi kanssasi.eikö se riitä?

Äänestä
  • kyllä minulle tässä vaiheessa tämäkin riittää. Mies vaan välillä tuskailee omien tunteidensa kanssa, tai sen kanssa, että ei saa selvyyttä niistä omista tunteistaan. Toivottavasti jossain vaiheessa selviää...

    Äänestä

kyseisestä miehestä, niin eipä se riipu onko hänellä lääkitystä vai ei.
Masennuksessa tunteet latistuu väistämättä. Kun mase väistyy, niin kyllä tunteet voimistuu. Ja nimenomaan ne kivat ja hyvät fiilikset.
Vaikka susta ei välttämättä tulisikaan hänen tyttöystävänsä, voi olla että sinulla on kuitenkin tärkeä osa hänen elämänsä järjestymisessä juuri nyt. Ehkä sinut on tarkoitettukin hänet vain "nostamaan" masennuksen alhosta. Sekin on erittäin tärkeää.

Äänestä

Kyllä minä ainakin voisin lääkittynäkin ihastua ja rakastua johonkin ihanaan naiseen =). Voin puhua nyt vain omasta kokemuksesta. Ne auttavat hyvin vaimentaen negatiivisia tunteita, mutta kyllä minä ainakin koen päivittäin pientä ihastusta sydämessäin, kun joku nätti neito hymyilee. Jos kävisi niin onnellisesti että saisin tyttökaverin, uskoisin voivani rakastaa ja olla toisen lähellä. Joten lääkittynä tai ilman, voimme olla epävarmoja ihastuksen voimakkuudesta.

Älkää siis tuijottako liiaksi toisen lääkitykseen ja terveyteen, vaan kuunneelka mitä sydämenne kuiskivat...

Äänestä
  • sitähän mä vähän olen ajatellut, että voiko niitä tunteita sitten myöhemminkään sen kummemmin tulla... :(

    Äänestä

  • toinen ihminen kirjoitti:

    sitähän mä vähän olen ajatellut, että voiko niitä tunteita sitten myöhemminkään sen kummemmin tulla... :(

    Olen itse mielestäni nyt aika vahvasti lääkitty: aamulla antidepressanttia ja illalla toista, joka tosin väsyttää. Jos nyt ihastuisin johonkin nuoreen naiseen, olisi se sama tunne vaikka jättäisin lääkkeet pois. Ei ne lääkkeet ainakaan minua niin voimakkaasti ole muuttaneet. Nyt lääkittynäkin voisin sanoa olenko ihastunut. Tosin kohdallani ei ole pelkoa sellaisesta tutustumisesta, kun olen niin sosiaalisesti estynyt ja yksinäinen.

    Eikä varmaan kannata ajatella, että jos tunteet tulevat lääkkeen poisjätön jälkeen?! Eikä voi aina tietää, onko lääkehoidon tarve pitkäkestoista, jopa loppuelämän.

    Äänestä

Mielialalääkkeiden tarkoitus on tasata tunnemyrskyjä. Siksi ne vaikuttavat tunnetiloihin sekä hyvässä että pahassa = tasaavat ilot ja surut. Ne auttavat pääsemään tasapainoon.

Lääkityksen lopettamisen jälkeen tunteet palaavat, mutta se vie aikaa ja saattaa aiheuttaa yllätyksiä, kun lääkkeillä padotut tunteet purkautuvat n. 1 kuukauden jälkeen lopettamisesta.

Aiheesta löytyy tietoa mm. kirjasta: SSRI - onnenpilleri vai aikapommi?

Äänestä

Jouduin aloittamaan mielialalääkkeet 16-vuotiaana kun jouduin depressioon.niitä depressioita sitten toistui ja minulle määrättiin loppuiäkseni suojalääkitys.Avioliittoon menin 22 vuotiaana.Avioliitto oli onnellinen ja tasapainoinen.Nyt tänä kesänä aviomieheni kuoli.Olen 42 vuotias nyt.Kerron vain tämän että mielialalääkkeet eivät ole vaikuttaneet ihastumisen,rakastumisen,rakastamisen,kiintymyksen ja surun tunteisiin.Mutta krooniseen unettomuuteen joka on ollut ongelmani,ne ovat kyllä auttaneet.Lääkittyä ihmistä ei pidä pelätä,taustalla olevia ongelmia ja depressiota kylläkin,nimittäin ellei depressiota saada hallintaan,se invalidisoi.Jos ei saa nukuttua,elämä on mahdotonta.
Jos ystäväsi sanoo että mikään ei oikein tunnu miltään,vika ei ehkä ole mielialalääkkeiden,vaan masennuksen ja alavireisen mielialan.Silloinhan mikään ei huvita eikä mikään tunnu hyvältä.
Sitten yksi kommentti.Masennuslääkkeet eivät ole mitään onnellisuuspillereitä.Minun tietääkseni terveelle ihmiselle ne eivät aiheuta mitään onnen tunteita,masentuneelle ne korjaavat aivoissa olevaa serotoniiniaineenvaihduntaa.Tämän seurauksena masentunut alkaa nukkua paremmin,jaksaa työskennellä taas ja kokee elämänsä asettuneen normaalille uralleen.
Muuttuuko tunnemaailma erilaiseksi lääkityksen lopettamisen jälkeen,kysyt.Se riippuu siitä onko masennus ohi kunhan lääkitys on lopetettu.Jos se on ohi,ei muutu.Mikäli ei ole ohi,depressio jyrää uudelleen päälle ja käytös muuttuu depressiivisen ihmisen käytökseksi.

Äänestä

Sinun ihastuksesi on aivan oikeassa sanoessaan ettei mikään oikein tunnu miltään, se on lääkityksen vika osittain ja voi olla myös osittain lääkityksen syyn aiheuttamaa. Kärsin itse samanlaisista tunne huippujen katoamisesta masennuksen ja masennuslääkityksen takia. minulla on avopuoliso jota tiedän rakastavani, vaikken sitä juurikaan tunne kuten ennen masennusta ja lääkitystä. Tiedän että tunteeni palaavat kunhan lääkitys loppuu, olen siitä varma ja odotan sitä.

Äänestä
  • Jokainen varmasti tämänkin kokee tavallaan. Ja minulla on sellainen tunne, että paikkani on vielä tuon ihmisen lähellä, oli lopputulos sitten mitä tahansa. Ainakin olen hänelle hyvä ystävä.

    Äänestä

  • toinen ihminen kirjoitti:

    Jokainen varmasti tämänkin kokee tavallaan. Ja minulla on sellainen tunne, että paikkani on vielä tuon ihmisen lähellä, oli lopputulos sitten mitä tahansa. Ainakin olen hänelle hyvä ystävä.

    ONNEA JA HYVÄÄ TUULTA SINULLE JA TOIVOA SEKÄ MENESTYSTÄ MAHDOLLISELLE PARISUHTEELLE. oLE ROHKEA ETTEI TILAISUUTESI MENE HUKKAAN.

    Äänestä

  • lääkitty kirjoitti:

    ONNEA JA HYVÄÄ TUULTA SINULLE JA TOIVOA SEKÄ MENESTYSTÄ MAHDOLLISELLE PARISUHTEELLE. oLE ROHKEA ETTEI TILAISUUTESI MENE HUKKAAN.

    Toivotuksesi lämmitti mieltäni. Kaikkea hyvää Sinullekin. Kiitos ajatuksistasi.

    Äänestä

  • toinen ihminen kirjoitti:

    Toivotuksesi lämmitti mieltäni. Kaikkea hyvää Sinullekin. Kiitos ajatuksistasi.

    Jäleenpäin mietin aikaa jolloin käytin masennuslääkettä. Ihastuin helposti johonkin, mihin en aiemmin tuntenut vetoa. Sitten myöhemmin ihmettelin suhteen loputtua, että miten olen voinut mennä siihen suhteeseen. Kyllä masennuslääke antaa voimia, poistaa estojakin jotenkin.Sitä en silloin oivaltanut.

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


toinen ihminen kirjoitti:

Olen ihastunut mieheen, joka käyttää mielialalääkkeitä. Hänen mukaansa oikein mikään ei tunnu elämässään hyvältä, siis todella hyvältä, sellaiset huipputuntemukset puuttuu. Ei hän oikein osaa sanoa, mitä tuntee minua kohtaan muuta kuin että on hyvä olla kanssani, kaipaa seuraani, olen "todella mukava"... Kannattaako jäädä odottelemaan lääkityksen loppumista? Selviäiskö hänen tunteensa sitten paremmin? Muuttuuko tunnemaailma erilaiseksi lääkityksen lopettamisen jälkeen? Odottelenko turhaan...

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu